Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

NANOCOM Evolution -purkki tuli ostettua syksyllä. Airbag vian saa kuitattua ja nyt ilmojen kuivuttua se on pysynyt pois jo yli 500 km ajan. Syksyn kosteudessa vikailmoitus palasi 0-20 km ajon jälkeen... Seuraava katsastus on tehtävä helmikuun loppuun mennessä ja hyvällä tuurilla selviän vuoden eteenpäin ilman spiraalijohto/rotary coupler ostosta.

Vaihdelaatikon öljyvuoto on mitä suurimmalla todennäköisyydellä jäähdyttimessä. Liitokset ja letkut on putsattu ja tarkastettu. Tämäkin remontti tullee tehtyä sitten joskus...

Kiinnostuneille tiedoksi kulutuslukema joulunajan maantieajosta: n. 400km keskinopeudella 83km/h, kulutus auton tietokoneen mukaan 13,0 l/100km
Range Rover 4,6 HSE 1997
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Vuoden jännittävin päivä oli eilen, eli katsastus. Kuukauden sisällä pitää vaihtaa oikean puolen raidetangon pää mutta ei muuta vakavaa. Englantilaisia autoja ymmärtämätön katsastusmies laittoi myös korjauskehoituksen öljyvuodosta, eli pitää ensi kesänä ottaa työn alle...
Range Rover 4,6 HSE 1997
User avatar
Jasu
Jäsen
Jäsen
Posts: 929
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Jasu »

Onnittelut leimasta..!

MItähän suikkapiä olisi tuumannut jos olisit maininnut mitä kakaroille nykyään opetetaan, Autot 2 -elokuvassakin kerrotaan totuuksia eli "jos Brittiauton alla ei ole öljyä, niin se on loppu"..?

Joskus tuli kokeiltua huumorintajun rajoja, katsastuksessa vähän reilummin ajetun Xm:n kanssa, se kun merkkasi paikkansa varsin tehokkaasti. Suikkapiä pyöri siellä alla, jotain nestettä putosi naamalle josta kävi sitten lämpiämään vähäsen. Eikä tilannetta helpottanut kun kysyin että "minkä väristä nestettä oli, niin tietäisi mitä sieltä tippuu? Punaista vaihteistosta, mustaa moottorista, vihreätä hydrauliikasta, sinistä jäähdytysjärjestelmästä vai keltaisen vihertävää ilmastoinnista?" Meinas ettei sieltä saisi mitään tippua, merkkasi otteeseen maininnan ympäristöhaitoista korjauskehotuksena. Yritin vielä keventää tunnelmaa sanomalla "näytä mulla vuotamaton Xm niin lupaan tuoda näytille selvän haitarinsoittajan". Jotain se mutisi ettei kannattaisi jatkaa, jos meinaa vielä ajamalla siirtää pihasta pois...

On nää vanhemmat kyllä jotenkin tuntuneet saavan helpotusta katsastukseen. Viime vuonna kun tuli kuutta yksilöä näytettyä, niin ainoa mikä piti toisenkin kerran esitellä oli ainoa 2000-luvun keksintö. 60- 70- ja 90-lukuiset kertalaakista läpi... Tietysti läpipääsyä helpottaa kun valot ja jarrut toimii, päästöt kurissa eikä mätävikaa ainakaan näkösällä...
RRC -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
RR P38 -95 "pikkuprojekti"
L-R Series 2a -62 "tarinoista todellisuuteen?"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Tänään oli vuorossa korjausyritys, huoltoa ja uuden korjattavan löytämistä.

Sain kaverin autotallin lainaan ja meinasin vaihtaa vaihdelaatikon jäähdyttimen vuotamattomaan. Homma olisi ollut muuten helppo tehdä, mutta edessä oleva moottoriöljyn jäähdytin ei halua päästää letkujaan irti. Koitin turhaan jäähdyttää jäähdyttimen päitä jos alumiini kutistuisi irti liittimestä. Lopetin vääntämisen siinä vaiheessa kun epäilin alumiinin kestorajan lähestyvän... Samalla huomasin että jäähdyttäjän kyljessä on lämpötila-anturi vaikka huolto-ohjeen mukaan sellainen on lisätty vasta -99 vuosimallissa. Jäähdyttimen kyljessä ei tietenkään ole kiinnitystä anturille vaikka jäähdyttimen pitäisi käydä kaikkiin vuosimalleihin.

Vaihdoin öljyt moottoriin, jakolaatikkoon ja takaperään. Etuperään vaihdoin öljyn ja veden sekoituksen tilalle öljyn ja totesin huohotusletkun olevan tukossa. Ilman asianmukaisen kulkureitin avaus jäi vielä tekemättä.
Range Rover 4,6 HSE 1997
User avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Posts: 1745
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by AVRO »

Ei ne ehjinä irtoa, toisaalta ne letkut on kuitenkin ainakin melkein vaihtokunnossa jos ei ole koskaan vaihdettu.

Jos puhut automaatin ö-jäähdyttimestä niin kyllä tossa mun -97 kotterossa on jo lämpöanturi päädyssä.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Etuakselin huohotus on nyt avattu ja on seuraavan korjauksen aika.

Auto alkoi valittamaan jarrunesteen vähyydestä. Puuttuva jarruneste valuu runkoa ja jousituksen ilmasäiliötä pitkin maahan. Seuraavaksi pitää ryömiä auton alle tutkimaan jos saisi selville kumpi putkista vuotaa. Englannista saa toista putkea useammasta liikkeestä, mutta toisen kohdalla kaikki tarjoaa ei oota. Toisaalta Biltema ja Motonet myy jarruputkea metritavarana...

Huomasin että kirjoitin laatikon jäähdyttimen anturista harvinaisen vaikeaselkoisesti. Nykyisessä, vuotavassa, on anturi kyljessä kiinni mutta varaosasta puuttuu anturin kiinnityspaikka.
Range Rover 4,6 HSE 1997
User avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Posts: 1745
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by AVRO »

Vaihda vaan molemmat putket ilmatankilta pyörille, mätiä ne on kuitenkin. Metritavarakanki on helppo työntää pyöräkotelosta auton puolelta toiselle. Tein tän saman homman joku vuosi sitten, nyt kun kattelin putkia niin tohon omaani olisi kannattanut vaihtaa siitä rungon poikkipalkin kohdalta taaksepäin. (vai vaihdelaatikon palkkiko siinä olikin) Toki se ilmasäiliö on juuri haitoilla mutta nyt kun mulla on se muualla niin näkyy kivasti että vois vielä 50cm vaihtaa putkea.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Maanantaina alkoi jarruremontti ja loppua ei vielä ole näkyvissä. Irroitin ilmasäiliön, kolmesta pultista kaksi katkesi ja yhdestä pyöristyi kanta. Säiliön päältä paljastui lähes poikki revennyt vasemman puolen jarruputki sekä lähes puhkiruostunut oikeanpuolinen, eli molemmat vaihtoon. Irroitin sisälokasuojat takaa molemmilta puolilta ja edestä oikenpuolimmaisen. Jarruputkien etuliitokset aukesivat suorastaan liiankin helposti etupyörän aukosta käsin. Siihen se helppous sitten loppuikin. Takana oikealla puolella näkyy liitos putkesta letkuun oikeanpuolista jarrua varten. Liitos on jumissa. Samalta puolelta näkyy rungon ja korin välisessä raossa oleva liitos, jolla edestä tuleva, vaihdettava, putki muuttuu vasemmalle puolelle tankin yli meneväksi putkeksi. Arvelin että jos irroitan vasemman puolen pään tankin ylittävästä putkesta, saan työnnettyä liitoksen esille oikean puolen pyöräkoteloon. Putken ja letkun liitos vasemmalla puolella on tietysti jumissa.

Toivottavasti takajarrujen putki-letku-putki-letku -yhdistelmästä löytyy molemmilta puolilta edes yksi avattavissa oleva liitos että ei tarvitse yrittää etsiä uutta letkusarjaa.
Range Rover 4,6 HSE 1997
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Jarruputket on nyt irti ja ilmasäiliö odottaa maalattuna asennusta. Vasemmalle menevän putken jatkoliitoksen saikin vedettyä esiin oikealle puolelle ja se irtosi helposti. Oikean puolen putken liitos letkuun olikin sitten hieman hankalampi tapaus. Lämpö ja kylmä eivät auttaneet vaan junttura päätti luopua kierteistään...

Seuraavaksi pääsee etsimään jarruletkua (ANR5916). Jos sellaista ei tähän hätään löydy, täytyy koittaa irroittaa juntturan kierteen jäänteet letkun naarasliittimen sisältä.
Range Rover 4,6 HSE 1997
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Jarruletkun sai pelastettua M10x1 kierretapilla ja jarrut on nyt kunnossa. Uusi letku täytyy kyllä laittaa mukaan seuraavaan osatilaukseen. Akku oli lähes tyhjentynyt viikon seisonnan ja jokapäiväisen ovien aukomisen johdosta. EAS-järjestelmä on kanssa saattanut syödä virtaa kun on turhaan yrittänyt säätää jousitusta. Ilmaus on nyt tehty ja kunhan akkuun saa lisää sähköä, pääsee koeajolle testaamaan onnistuiko ilmaus.
Range Rover 4,6 HSE 1997
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Pakkaset ja pienet ajokilometrit oli saaneet akun tyhjäksi. Koska kerrostalon sähkötolppa tarjoaa sähköä kahden tunnin jaksoissa, kannoin akun sisään lataukseen. Jospa tämä lataus riittää talven loppuun. Vaihdelaatikon vuotava jäähdytin on nyt vaihdettu ja enää katsastuksessa ei pitäisi tulla sanomista liiallisista öljyvuodoista. Samalla piti vaihtaa moottorin öljyjäähdytin koska letkuliitokset ei suostuneet aukemaan. Vanha jäähdytin odottaa letkut katkaistuna jos innostun kokeilemaan vieläkö siitä saisi liittimet irti jolloin siitä saisi toimivan varaosan. Katsastus pitäisi suorittaa viimeistään maaliskuun alussa.
Range Rover 4,6 HSE 1997
User avatar
Jasu
Jäsen
Jäsen
Posts: 929
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Jasu »

^Saattaa irrota lähinnä palasina, jäähdyttimen murentuessa... Teräs ja alumiini ei oikein ole hyvä yhdistelmä suolasumussa...

Muistatko, tai oletko edes ihmetellyt, miten sulla on bensalämppärin bensansyöttö laitettu? Tuossa kun oman kanssa on tullut tovi taisteltua, niin tehty sovellus hieman kiinnostaisi... Siis ennenkuin lähden tekemään tankkilaitteeseen uutta läpivientiä...


Ainiin, sekin että laitat C-tekin (tai minkä tahansa muun, joka ei unohda asetuksiaan seinäsähkön katketessa) kiinteästi akulle, ja sen siihen taloyhtiön tolppaan. Sekin että lataa sen pari tuntia vuorokauteen, monesti riittää ylläpitoon...
RRC -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
RR P38 -95 "pikkuprojekti"
L-R Series 2a -62 "tarinoista todellisuuteen?"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa
User avatar
jomppe
Jäsen
Jäsen
Posts: 1126
Joined: 10 Mar 2008, 19:48

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by jomppe »

Jostain netin syövereistä muistan nähneeni jutun, kun etsin Discon vastaavia juttuja, että P38 polttoaineen paluulinjassa on pieni pätkä kumiletkua kun se lähtee syöttökiskolta.
Paluulinja menee suoraan tankkiin, siihen t-liitos niin webaston/eberin oma pumppu imee ”takaisinpäin” polttoaineen tuota kautta.
Voi olla muistikuvat väärät, mutta jotain tuollaista muistan lukeneeni.

EDIT: Jasu olikin jo pohtinut tätä tuolla toisessa ketjussa.
D2 Td5 Autom -04
D2 Td5 Autom -99 ex.
D2 Td5 Autom -00 ex.
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Jasu wrote: 07 Feb 2021, 12:34 ^
Muistatko, tai oletko edes ihmetellyt, miten sulla on bensalämppärin bensansyöttö laitettu? Tuossa kun oman kanssa on tullut tovi taisteltua, niin tehty sovellus hieman kiinnostaisi... Siis ennenkuin lähden tekemään tankkilaitteeseen uutta läpivientiä...
Muistelen että bensa olisi omalla putkella tankilta saakka.
Range Rover 4,6 HSE 1997
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Kannatti ostaa kun halvalla sai -nimittäin alkuperäiset kattotelineet. Tosin vain ne pitkittäiset reunakiskot ja niistäkin puuttuu muutama kiinnityskynsi, minkä lisäksi suojakumeista ei ole juuri jäljellä kuin palasia. Leikkasin (liian) ohuesta kumimatosta korvaavat palat ja laitoin kokeeksi kiinni katolle. Kiinni pysyy vaikka vähän heiluu. Seuraavaksi pitää irroitella katkenneet kiinnitysruuvit, väännellä uudet kiinnikkeet puuttuvien tilalle, leikellä paksummat tiivistekumit ja rakennella välipalkki tai kaksi. Sitten voi ruuvata antennin kiinni ja alkaa etsimään sopivaa reittiä koaksiaalikaapelille sekä asennuspaikkaa 2m radiolle.
Range Rover 4,6 HSE 1997
User avatar
Jasu
Jäsen
Jäsen
Posts: 929
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Jasu »

^Ai sä hait ne? Tässä pari viikkoa tuli niiden olemassaoloa seurattua, ja ajattelin ohi ajaessa ne napata kyytiin mikäli olisivat vielä olemassa, se ohiajo on vaan siirtynyt... Ehkä enemmän käyttöön sulla ne menee mitä mulla olis menny...

Eivät olleet kalliit, jos Viitasaarella olleista muutaman kympin telineistä oli kyse...
RRC -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
RR P38 -95 "pikkuprojekti"
L-R Series 2a -62 "tarinoista todellisuuteen?"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Nämä tuli juurikin Viitasaarelta ja myyjälle tuli tarve käydä Jyväskylässä pari päivää sen jälkeen kun oli tehty kaupat, eli ei tarvinnut harrastaa maakuntamatkailua.
Range Rover 4,6 HSE 1997
Teppo
Jäsen
Jäsen
Posts: 51
Joined: 29 Aug 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Teppo »

Jäähdytysneste ei meinannut viihtyä moottorin sisällä. Lopulta huomasin että lohkon edessä olevan kopan kuskinpuoleisessa reunassa oli lammikko. Kyseinen koppa on se johon esim. vesipumppu kiinnitetään ja jonka kautta jäähdytysneste kulkee. Sain työnnettyä kiintolenkkiavaimen (7/16") kahden vuotohdan viereisen pultin kantaan, ja ne kiertyivät hieman tiukemmalle lyhyellä avaimella kääntämällä, vaikka kiristysmomentin kuulisi olla 22 Nm. Vain kaksi rystystä naarmuuntui kyseisessä operaatiossa. Sen jälkeen ko. paikka on pysynyt kuivana. Tulevaisuuden työtehtäväksi jäi syylärin propellin ja vesipumpun hihnapyörän irroittaminen, että saan tarkastettua/kiristettyä kaikki pultit oikeaan momenttiin.
Range Rover 4,6 HSE 1997
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4207
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by Kaitsu »

Mullakin näkyy pari tippaa yhden tai kahden pultin kannassa, joutuukohan tekee saman operaation.... :?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
User avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Posts: 1745
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Post by AVRO »

Niistä pulteista yksi tai kaksi menee vesitilaan joten homman korjaamiseksi kannattaa suosiolla purkaa vesipumppu pois ja uudistaa koko asennus uudella tiivisteellä/liimalla. Ihan satavarmasti ei enää muista mutta joku/jotkut niistä päällipuolen pulteita.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Post Reply

Return to “Projektit / Projects”