Sammui ajosta (p38 dse)

Keskustelua Range Rovereista / Talk about Range Rovers
Post Reply
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Siinäpä se otsikossa. Moottoritiellä ykskaks neljän ruuhkassa. Toooosi kivaa kattella peileistä mihin väliin uskaltaa mennä että pääsee pientareelle matelemalla. Getriebe defekt tuli tauluun.
Auto käynnistyy (aluksi oli heikkoa tämäkin) ja liikkuu edes takas, mutta ei vaihda ykköseltä suuremmalle. Hinurilla kotiin.

Öljyt lootassa näyttävät hyviltä. Tankin siirtopumppu?

Nanocom tilattu...
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
User avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Posts: 1792
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by AVRO »

Lataako? Siihen auton latausvaloon ei voi luottaa, tai toki se näyttää mutta omat kokemukset on sellaiset että auto on jo tajuton ennenkuin valo syttyy.

ABS-, ja GEARBOX-fault ovat ensimmäiset oireet sähkön vähäisyydestä näissä.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Enpä ole vielä jännitettä mittaillut. Pitää kokeilla
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Tuplat :shock:
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
kokkolanpoika
Jäsen
Jäsen
Posts: 1474
Joined: 06 Jan 2008, 18:49

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by kokkolanpoika »

Toi auto käy ilman siirtopumppua vallan mainiosti. Käyntiin se ei oikeen lähe jos siirtopumppu on sökö ja polttoainetta tyyliin 1/4. Puolella tankilla pystyy ajaa vallan mainiosti päivittäisiä ajoja..
Timo.
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Ok. Hyvä tietää. E39 530d jätti kerran tielle juuri siirtopumppuvian takia. Samoin Audi A4 2.5tdi joka mulla oli.
Jännite akulla 13,7V pyöriessä.


Taisi olla kaikkein helpoin juttu kun rupesin tuossa tarkistelemaan ATF:n tasoa laatikossa. Alle alarajan kylmänä N:llä. :oops:

Voiko ATF aiheuttaa myös sammumisen? Vaahtoaa kun ei ole tarpeeksi?
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Töihin ainakin pääsin ilman draamaa...

Pitäisikö tuo nimetä jonkun naisen mukaan?
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
User avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Posts: 1792
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by AVRO »

TimoV wrote: 31 Jan 2020, 11:46 Pitäisikö tuo nimetä jonkun naisen mukaan?
Ei, mutta tuo moottoritiellä tapahtuva vehkeiden laukeaminen on aina vähän kuumottavaa. Frouvakin mainitsi asiasta kun pikatraktorista räjähti laatikko täydestä laukasta kesäisellä konetiellä... aika pikaiseen sai tähdätä jostain välistä pientareelle ennenkuin vauhti loppuu. Ko. kohdassa oli vielä kaide joten piennar on nipinnapin autonlevyinen.

Mihinkäs sulta oli lootaöljy hävinnyt??
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
User avatar
Jasu
Jäsen
Jäsen
Posts: 977
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by Jasu »

AVRO wrote: 31 Jan 2020, 15:10Mihinkäs sulta oli lootaöljy hävinnyt??
Olisko öljyjäähyn letkujen prässäyksistä, näkyy tihkuvan vähän kaikista (siis merkistä riippumatta) siltä seudulta..?
RRC -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
RR P38 -95 "pikkuprojekti"
L-R Series 2a -62 "tarinoista todellisuuteen?"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Parkkipaikalla ei tämä Talbotti merkkaile. :shock:
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
kokkolanpoika
Jäsen
Jäsen
Posts: 1474
Joined: 06 Jan 2008, 18:49

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by kokkolanpoika »

Toi DSE on siinä mielessä ihan hanurista kun laatikon öljynjäähytin on laitettu kuskinpuolen sumarin taakse jos vaan sumari löytyy. Ja ne tuuppaa noissa vuotamaan. Vois sanoa että oikein todellinen maastoautomainen sijoitus paikka. Ei piisannu kaverin DSE:hen 2.5l öljyä oikein kun jäähäri oli tiputtanut tasaseen.. Ajamalla toi silti sen pihaan todella isoilla kierroksilla.
Timo.
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Kaksi eri asiaa ovat tuo laatikon öljynvähyys ja sammuminen. Teki nimittäin toissapäivänä töihin mennessä saman tempun. Auto käynnistyi vähän huonosti oarin startin jälkeen ja vaihteet pelasivat ok.

Ilmeisesti tankin huohotus on tukossa. Korkin kun käännän klipsun pari auki, auto kulkee kevyemmin ja starttaa paljon paremmin. Konehuoneessa tuoksahtaa edelleen jossain diiseli. Todennäköisesti jakajapumppu imaisi ilmaa jostain letkusta tai tiivisteestä. Pitää etsiä ja korjata vuoto.
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4240
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by Kaitsu »

[quote=TimoV post_id=109570 time=1580399414 user_id=Jännite akulla 13,7V
[/quote]

Kuulostaa kyllä vähän matalalta latausjännitteeltä tohon autoon muutenkin kuin vain käynnistyksen osalta, pitäis olla 14 tai mielummin vähän yli.

Kannattaa mitata napajännite paljonko se on kun auto ei ole käynnissä ja kun se on seisonut yön yli. Ja kuormitusmittarilla näkee oikean kunnon.
Napajännite voi näyttää kuormittamattomana ok, mutta potkua ei enää ole.

Kaverilla ei ollut samanlaisessa DSE:ssä laturissa vikaa, mutta akku oli huono ja imi kaiken eikä kunnolla lähtenyt käymään.
Lisäksi paluuputkien letkut oli haperot ja sai niistä ilmaa.

Lämpösenä jos starttaa huonosti voi olla jakopään ketjussa venymää.
Kaitsu
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Nanocomin käyttöharjoittelua kymmenen minuuttia:
EDC ei vikoja
Laatikko - ei moottorin rpm signaalia (sammui -> getriebe defect)
Hevac, ei pääse boksiin (prkl!)
Becm, auto puhuu nyt englantia ja ajonesto disabloitu

Auto starttaa yleensä aina loistavasti. Pientä nykytystä alle 20kmh hidastaessa parkkiin. Ja 80kmh lievää hyppimistä moottorin kierroksissa. Ei aina. Pitää vaihtaa lootaölpät ja suodatin.

Pitää vähän purkaa moottorin suojia ja tarkastaa kaikki polttoainelinjat. Paluuputket uusin pari kuukautta sitten. Intercoolerin letkuliitokset normaalin öljyisiä.
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4240
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by Kaitsu »

Kato että siinä Nanocomissa on uusin proggis, mulla ei ollut ja toimi oudosti ja oikutteli.

Kun latasin ja päivitin niiden sivuilta uusimman version, alkoi pelittämään paremmin.

Samalla sai myös muutettua sen kätisyyden, että kaapeli ei tule hassusti LHD autossa, kun istuu kuskin paikalla. Siinä kun ei ole kääntyvä
näyttö niinkuin kännyköissä. Ainkin mulla se oli hassustipäin.
Kaitsu
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

Joo - vähän aikaa mietin, et mitvit... Ei oo obd-pistoketta :shock:
Ja sitten kurkkailin vänkärin jalkatilaan arvellen että brittihän tämä... :lol: Siellähän se...
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
User avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Posts: 1792
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by AVRO »

TimoV wrote: 08 Feb 2020, 14:12 Nanocomin käyttöharjoittelua kymmenen minuuttia:

Hevac, ei pääse boksiin (prkl!)
Toi lienee autosta johtuva ongelma koska HEVAC ECU ei aina suostu yhteistyöhän minunkaan testerin kanssa, esimerkiksi vikakoodeihin ei pääse suoraan vaan pitää käydä ensin katsomassa esim input-tietoja ja vasta sitten vikamuistiin. Välillä joutuu soittelemaan moneen kertaan ennenkuin vastaa.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4240
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by Kaitsu »

Mun veikkaus on, että koska noi "aivot" on melko krantut jännitteelle P38:ssa - muistelen kun omassa sekoili ja sähköongelmat kulminoitui huonoon akkuun, laturiin ja loppuviimein myös huonoihin syöttökaapeleihin (liian ohuet ja hapettuneet) välillä akku/laturi ja runko - ei BCEM:än päästä mitatessa olekaan yhtä korkea jännite kuin akun navoista mitatessa. Oli ihan selkeät jännitehäviöt syöttökaapeleissa.
Mullakin oli vähän sattumankauppaa, milloin sai testerin kommunikoimaan eri yksiköiden välillä ennen kuin em. asiat oli fixattu.

Kun olin uusinut noi kaikki (ja myös konehuoneen sulake/relerasian pohjan), alkoi jännitteet olla kohdillaan ja sähkösekoilut loppui.

Mutta heti kun akun jännite on liian alhainen (auto seissyt pitkään ja jännite päässyt tippumaan liian alas) alkaa häröilyt samalla tavalla kuin huonolla akulla.

Ja huonolla akulla kun laittaa virrat päälle alkaa ABS pumppu ja muut sähkösyöpöt imeä virtaa ja pudottaa jännitettä melko rankasti (näkee hyvin tupakansytyttimeen laitetusta mittarista) jos auto ei ole akkulaturissa kiinni kun käyttää testeriä > vie sitten nopeasti testerihommissakin ulalle.

Eli tarkistaisin sen akun todellisen kunnon kuormitustestillä ja/tai paljonko jännite on siellä BECM:än navoista mitattuna kun virta on päällä ja testeri kiinni eikä auto käy.
Kaitsu
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
User avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Posts: 321
Joined: 07 Jan 2008, 10:41

Re: Sammui ajosta (p38 dse)

Post by TimoV »

TimoV wrote: 08 Feb 2020, 14:12 Ja 80kmh lievää hyppimistä moottorin kierroksissa. Ei aina. Pitää vaihtaa lootaölpät ja suodatin.
Shudderfix on käärmeöljyä! Ei nykyttele enää. :shock:
Henkisesti haastava - Range Rover
L320 RR Sport 2.7TDV6 SE, 2007
P38 2.5dse, 1997-8 (ex)
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

BMW 525xDat, 2009
MB ML55AMG, 2002
Post Reply

Return to “Range Rover”