Keskitasauspyörästön lukosta

Avatar
Ahosensetä
Jäsen
Jäsen
Viestit: 4695
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Keskitasauspyörästön lukosta

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä »

Land Rover Discoveryn jatkuva neliveto on toteutettu samalla jakovaihteistolla kuin suunnittelun esikuvana olleessa Range Roverissa: jakovaihteiston ulostuloakselilla on tasauspyörästö, jolla etu- ja takakardaanien vääntömomentti tasataan samansuuruisiksi. Samalla se sallii kardaanien vapaasti hakea tasapainon toteuttava pyörimisnopeus. Tätä jakolaatikossa olevaa tasauspyörästöä kutsutaan yleensä keskitasauspyörästöksi.

Keskitasauspyörästö on avoin ja siinä on mekaaninen lukitusmahdollisuus. Käyttö tapahtuu jakovaihteiston vivun sivuliikkeellä: Vipua vasemmalle siirrettäessä lukko kytkeytyy ja oikealle siirrettäessä se vapautuu. Lukitus se voidaan kytkeä vaihteesta, jakovaihteiston alueesta tai ajonopeudesta riippumatta aina päälle, kunhan mikään renkaista ei luista kytkentähetkellä. Keskilukolle on merkkivalo, joka indikoi kytkentähaarukkaa (ei vivun asentoa). Lukon kytkeytyminen saattaa kestää hetken. Lukko vapautuu joskus huonosti, mutta sitä voi auttaa kevyesti jarruttamalla, kaasulla pumppaamalla tai ajamalla S-mutkia.

Varsinkin ulkomailta tuotujen autojen vivustot ovat usein ruostuneet jumiin käytön puutteesta. Vivusto on etukardaanin lähdön päällä ja se on melko helppo herkistää. Jatkuva käyttö myös pitää sen herkkänä.

Eri alueiden käyttö:
  • Nopea (H), ei lukkoa - Normaali katukäyttö
    Nopea (H), lukko kiinni (Diff Lock) - Tiekäyttö tarvittaessa soralla, lumella tai muuten liukkaalla pinnalla
    Vapaa (N), ei lukkoa - Autoa hinatessa, vaihde päällä tai valitsin P-asennossa
    Vapaa (N), lukko kiinni (Diff Lock) - Tälle asennolle ei ole järkevää käyttöä
    Hidas (L), eli lukkoa - Tarkkuutta vaativaan ajoon pitävällä pinnalla, esim. perävaunun peruuttaminen
    Hidas (L), lukko kiinni (Diff Lock) - Maastossa
:roll:
"Matka Land Roverilla on aina seikkailu!"
RY 1029 - www.offroadpaja.fi

Palaa sivulle “Discovery Series 1 - LR1 - LXXX - 1989 - 1998”