Rover 200 syö jäähäriä

Rover henkilöautokeskustelua / Talk about Rover cars
Post Reply
Santeri0000
Jäsen
Jäsen
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2021, 23:21

Rover 200 syö jäähäriä

Post by Santeri0000 »

Hei, olen ostamassa roveri 200 1.4 16v moottorilla ja ongelman siinä on että jäähäriä pitää lisätä parin viikon välein.olen lukenut tuon kansipahvi ongelmista niin millä sen voi tarkistaa onko vain joku vuoto vai onko pahvi palanut?
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4105
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Kaitsu »

Vaikeahan sitä on paikallistaa varmasti mitään purkamatta, mutta jos vuotaa jostain muualta kuin pahvista koneen sisälle, niin jonkunlaista jälkeähän pitäisi näkyä konehuoneessa, jos letku esim. vuotaa, löysä klemmari, syylari - tai märät sisämatot, jos lämppärin kenno.

Ja jos öljyn seassa on vettä, näkyy kyllä sitten öljykorkista kurkkaamalla tai öljytikussa ns. kermanvärisenä. Toki saattaa vuotaa myös sylinteriin, pakoputkesta tulee kyllä silloin vesihöyryä normaalia enemmän.

Puristusmittarilla voi myös zekata onko eroja sylintereissä, jos joku heikompi, voi viitata antautuneeseen kansipahviin. Jollain analyysiaineella voi myös zekata onko jäähdytysnesteessä pakokaasujäämiä, sekin kielii pahviongelmaa. Voi myös koittaa nenätestiä nuuhkimalla paisarista koneen käydessä (kunhan avaa sen korkin valmiiksi kun kone on vielä kylmä), mutta ei niin luotettava metodi, jos ei ole herkkä nenä :mrgreen:

Ja noissa voi mennä myös imusarjan tiiviste ja vuotaa sieltä, pahimmassa tapauksessa lorisee pyttyyn ja tulee tuhoa...kuten tuossa oli koko mäntä hävinnyt lopulta: http://roverfriends.fi/forum/viewtopic.php?f=2&t=10245
Last edited by Kaitsu on 05 Jul 2021, 01:24, edited 1 time in total.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Santeri0000
Jäsen
Jäsen
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2021, 23:21

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Santeri0000 »

Tuli ostettua auto ja todettua että vuotaa varmaan imusarjan tiivisteestä. Saako niitä mistään suomesta?
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4105
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Kaitsu »

Varmaan ainakin Karaasista löytynee.

Lähetetty minun Land Rover Explore laitteesta Tapatalkilla

Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Santeri0000
Jäsen
Jäsen
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2021, 23:21

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Santeri0000 »

Nyt on tiivistesarja tilattu, onko tuossa vaihdossa jotain mitä kannattaisi huomioida erityisen tarkasti?
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4105
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Kaitsu »

En nyt ihan tarkkaan enää muista, autoon ja moottoriin löytyy kyllä netistä workshop manuaalit joista näkee kaikki proseduurit, mutta nesteethän pitää sit laskea ekaks pois, tai valahtavat väärään paikaan pyttyyn tai kanteen. Pultit vai oliko mutterit piti avata ja kirrata tietyssä järjestyksessä ettei imusarja väänny. Tarvii melko pitkät jatkot, 3/8 räikkään, sillä ite muistelin avanneeni.

Ja polttoainelinjan jos irrottaa siitä päästä, niin pitää sit laskea paineet hissukseen pois ettei lennä silmille. Akun kaapelit on syytä olla irti kans.
Muistelisin et ohjeessa oli ja muutenkin helpoiten paineen saa pois löystyttämällä pa-putken liittimen siitä suodattimesta, rättiä vaan ympärille.

Ainakin tollasia tuli mieleen, mut manuskeissa on sit tarkemmin mitä pitää tehä.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Santeri0000
Jäsen
Jäsen
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2021, 23:21

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Santeri0000 »

tuli tuo nyt sitten itse tehtyä ja meni todennäköisesti päin persettä, tuli vaihdettua tuo ennen kuin ehdin ohjeen lukemaan. muuten tein tuon suunnillee tuon ohjeen mukaan mutta en laskenut vesiä pois järjestelmästä, ja avasin ja kiristin mutteri yksi kerrallaan. ennen kuin käynnistin auton otin tulpat pois ja pyörittelin konetta muutaman kerran, sitten tulpat kiinni ja auto käyntiin niin kun painoi kaasua auto ampui putkesta reippaasti vettä, sammuntin auton tämän jälkeen enkä vielä ole uskaltanut tehdä mitään.vettä siis lensi auton putkesta sen verran että sora kastui kolmen metrin matkalta.
Santeri0000
Jäsen
Jäsen
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2021, 23:21

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Santeri0000 »

kuitenkin hetki tuon jälkeen (noin20-30min) otin tulpat pois ja ainakaan sylintereissä ei näkynyt vettä joten toivoin että en pahemmin särkenyt mitään
Santeri0000
Jäsen
Jäsen
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2021, 23:21

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Santeri0000 »

kaikki apu ja neuvot ovat tervetulleita, esim miten saan vedet pois väärästä paikasta turvallisesti kun tyhmyyttäni en niitä tajunnut silloin pois päästää yms.
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4105
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Kaitsu »

No sylintereistähän ne tulee kyllä pois kun ottaa tulpat irti ja bensapumpun sulake/rele irti ja sitten pyörittää startilla, tosin lyhyitä pätkiä sit ettei polta starttia. Välttämättä ei ole tullut isoa vauriota jos vettä ei ole ollut paljon että olisi päässyt hydraulinen lukko syntymään, jos kerta koneella oli pidempi pätkä jo ajettu. Ja tuskin siellä sylinter(e)issä enää vettä on kerta ajettu :mrgreen: jos sitten aiheuttanut jotain kattiin, niin se selvinnee seuraavassa katsastuksessa päästömittauksessa, et ei ehkä mee sit läpi niistä jos "kissa" toimii huonosti.

Jos sitä kiehutinnestettä on menny kannen puolelle, eli venttiili on ollu kiinni, pitäis kyllä sit näkyä öljyn värissä korkissa ja tikussa jos sinne on vettä sekaan päässy, ....siihen auttaa sit vaan öljynvaihto, ehkä jollain puhdistusaineella höystettynä, käyttelee lämpöseks ja sit vielä kertaalleen uudet ölpät ja suodatin. EDIT: tarkemmin kun ajattelen, niin eihän sinne öljypuolelle kanteenkaan kyllä pitäis tota kautta päästä, ellei kansipahvi ole sopivasta kohtaa kaputt....:roll:

Riippuu vähän siitä missä kunnossa se vanha imusarjan tiivari oli ja oliko jostain kohdasta poikki ja miten se imusarja siitä irtosi, missä asennossa venttiilit ja nokka ollut, että mihin se vesi on mahdollisesti mennyt - yhteen vai useampaan imukanavaan, osahan valuu tietysti maahan sieltä välistä, mutta osa pääsee imupuolelle jos nesteitä ei ole laskettu järjestelmästä pois.

EDIT:
Santeri0000 wrote: 20 Jul 2021, 19:21 kuitenkin hetki tuon jälkeen (noin20-30min) otin tulpat pois ja ainakaan sylintereissä ei näkynyt vettä joten toivoin että en pahemmin särkenyt mitään
Pyöritä vielä kampuraa ja kato että jokainen männänpää näkyy...kuten tuolla alussa oli linkki autoon jonka ostin konevikaisena oli yks mäntä hävinny kokonaan.... :roll:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Santeri0000
Jäsen
Jäsen
Posts: 7
Joined: 30 Jun 2021, 23:21

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Santeri0000 »

ennen kuin käynnsitin auton niin pyörittelin moottoria ilman tulppia. tämän jälkeen autoa tuli käytetty noin minuutin verran tyhjäkäynnillä ja vähän annettua kierroksia, tämän jälkeen. sammutin normaalisti, ja ihmettelin kun putkesta oli lentänyt pari metriä vettä soralle ,tämän jälkeen otin tulpat pois ja katsoin niin ei mäntin päällä vettä ollut, ehkä vähän kosteat maksimissaa. eniten huolettaa se että kiristin pultit sinne yksikerrallaan enkä missään tietyssä järjestykssä, onko tuossa kuinka iso mahdollisuus että tiiviste on huonosti/ voisi antaa periksi jossain kohtaa?
User avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Posts: 4105
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Rover 200 syö jäähäriä

Post by Kaitsu »

Santeri0000 wrote: 23 Jul 2021, 02:12 eniten huolettaa se että kiristin pultit sinne yksikerrallaan enkä missään tietyssä järjestykssä, onko tuossa kuinka iso mahdollisuus että tiiviste on huonosti/ voisi antaa periksi jossain kohtaa?
Kaikkihan on mahdollista tietysti, täyden varmuuden saanee vaan avaamalla...mutta se tiivistehän on kyllä urassa, jollei päässy sitten asennusvaiheessa jotenkin sieltä. Ruuvien kiristysjärjestys on samantapainen kuin kannen pulteissa, ettei se imusarja väänny, eli jos edelleen vuotaa vaikka tiiviste olisi hyvin on tietysti mahdollista että ei ole suora. Tai jos pultteja ei ole kiristetty tasaisesti oikeaan momenttiin. Zekkasin manuskista ja kiristys on keskimmäisestä reunoihin vuorotellen ja 25Nm, eli ei hirmu tiukalle. Siellähän on sekaisin pultteja ja muttereita 7kpl kaikkiaan, ellei yhtään ole hukassa.

Putsasit tietysti sen lohkon tiivistepinnan ja imusarjan hyvin vanhoista tiiviste ym. jämistä ennen kuin laitoit kiinni, että istuu tiiviisti?

Kaikki voi myös olla ihan ok, ja sitä kiehutinnestettä vaan irrotuksessa päässyt sylinteriin tai useampaan ja sitten kun pyörittelit menneet pakoputkeen ja pihalle.
Anna seistä ja kato väheneekö neste paisarissa ja pyörittele muutamat kerrat ilman tulppia parin päivän ajan et näät falskaako nestettä mihinkään, tai tuleeko lammikkoa alle jos vuotaa ulospäin lohkon ja imusarjan välistä. Jos näyttää kuivalta niin sitten vaan koekäyttöä, tai jos epäilyttää, uudestaan auki, linjaarilla zekkaa imusarjan suoruuden, uusi tiivari jos vaurioitunut, jos imusarja ok, sitten vaan kiinni ja kiristys oikeassa järjestyksessä ja oikeaan momenttiin.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Post Reply

Return to “Rover”