Akselitiivisteen vaihto o-tehostimenpumppuun

Range Rover Classic vm. -70 - -94 UKK / Range Rover Classic ym. -70 - -94 FAQ

Valvoja: Mericsson

Avatar
AVRO
Viestit: 1280
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Akselitiivisteen vaihto o-tehostimenpumppuun

Viesti Kirjoittaja AVRO » 26 Helmi 2014, 00:44

Tehostimen pumppuun on mahdollista vaihtaa akselitiiviste ilman erikoistyökaluja, tiivisteitä saa hyvinvarustetuista LR-boutiqueista.

Stefan saanee vaihdettua hihnapyörän laipan irroittamalla, ilman pumpun purkua mutta se lienee kovin tiukassa? Ainakaan minun laitteilla se ei irronnut, ja takaisinlaittokin saattaa olla haastavaa ilman pumpun särkymistä.

Tarvitaan yksi akselitiiviste, eli stefa. Kuoren iso o-rengas ja jos mahdollista niin paineputkenjuureen o-rengas. (se iso mutterilta näyttävä juuriosa)
Tietysti nestettä tehostimen täyttöön.

Ennen pumpun irroitusta kannattaa tyhjentää sen nestesäiliö, itse imin jarruilmauslaitteella säiliön mahdollisimman tyhjäksi. Loput valuvat sitten pumpun imuletkun irroituksen jälkeen ulos. Kannattaa pyytää kaveria seuraamaan toimitusta sinne auton alle...
Pumpun irroitus on melko suoraviivaista ruuvaamista, tämän työläys riippuneen hieman auton varusteista yms? Tässä laitteessa, ilmastoitu 3,9, ei tarvinnut kuin laturi kääntää sivuun ja virranjakajan kansi irroittaa tilan saamiseksi. Myös pumpun hihnapyörä kannattaa irroittaa tässä vaiheessa.

Pumppu purkautuu ikäänkuin takakautta. Se iso paineputken juurimutteri/venttiili irti. (32mm) Sen alla on jousi joten se haluaa pikkuisen pompata kolostaan. O-rengas, jousi ja venttiilikara talteen+ mieleen kuinka päin se oli kolossa. (en kokeillut meneekö väärinpäin)
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149608

Peltinen koppa lähtee naputtelemalla/suostuttelemalla irti, se on vain sillä isolla juurimutterilla kiinni. Mitään ei pitäisi pudota tässä vaiheessa.
Pumpun valurungossa on magneetti joka on hyvä irroittaa hallitusti ja laittaa talteen. Toki jos magneetissa on paljon murua tai lastuja niin silloin on ehkä parempi vaihtaa pumppu suosiolla heti.

Runko purkautuu neljä pulttia avaamalla. Ensin kannattaa merkintä rungon viipaleiden keskinäinen asento, ne lienee mahdollista saada väärin ja se ei varmastikaan paranna pumpun toimintaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149610
Runko purkautuu kolmeen viipaleeseen.
Takakansi lähtee nostamalla, sen jälkeen kannattaa pudotella roottorissa olevat pienet "männät" johonkin talteen..., välikakku/pesän ulkokehää voi joutua hieman nitkuttelemaan että irtoaa. Se on kahden tapin kanssa paikoillaan ja pitäisi olla hieman tiukka + öljy imee sitä kovasti etukanteen kiinni.

Seuraavaksi on vuorossa roottorin irroitus, joka onkin ehkä se hankalin osuus ikävien lukkorenkaiden vuoksi. Tarkkana pitää olla ettei naarmuta pumppua, pienikin naarmu voi pilata koko pumpun kun paine pääsee karkuun ja se ei ole hauskaa.
Akselissa on hieman liikevaraa päittäin, kun akselin työntää täysin taakse eli roottoria irti etukannesta niin pääsee irroittamaan roottorin etupuolelta lukkorenkaan. (nämä ovat semmoiset ilman tartuntaa olevat "snap ringit", eli varsin liukkaat)
Kuva on vähän huono mutta kyllä siellä akselilla kuoren ja roottorin välissä on lukkorengas...
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149770

Lukkorenkaan onnistuneen poiston jälkeen (se työnnetään vain akselilla eteenpäin) roottoria saa työnnettyä eteenpäin sen verran että takapuolella oleva lukkorengas on mahdollista poistaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149769

Malttia, älä naarmuta roottoria.

Tämän jälkeen roottorin pitäisi nousta pois akselilta käsivoimin, ellei akselissa ole purseita tms vaurioita. Älä hävitä kiilaa joka estää roottorin pyörimisen akselilla.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149767
Kiila talteen ja ensimmäisenä irroitetun lukkorenkaan poisto akselilta.

Tämän jälkeen akselin voi vetää pois, ja pääsee vaihtamaan sen etustefan. Se lähtee esim. ruuvimeisselillä kampeamalla. Uuden voi sitten joko painaa jollain paikoilleen, tai naputella varovasti sopivalla vasteella. Esim hylsyllä.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149766

Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä osien puhdituksen jälkeen, osiin kannattaa holvata kevyesti tehostinnestettä etteivät joudu kuivana naimisiin.

Akseli työnnetään uutta stefaa säälien paikoilleen. Laitetaan se viimeisenä irroitettu lukkorengas akselille riittävän alas. Roottorin kiila uraansa. Roottori akselille, pohjaan. Taaempi lukkorengas paikoilleen. Nostetaan roottori lukkorengasta vasten jotta päästään ähräämään se etummainen lukkorengas paikoilleen.
Laitetaan pesän ulkokehä tappiensa varaan paikoilleen, mielellään oikeinpäin ja sen jälkeen tiputellaan "männät" koloihinsa. EIKÄ KÄÄNNETÄ pumppu ylösalaisin tässä vaiheessa... :!:
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149772

Laitetaan takakansi paikoilleen ja kiristetään pultit + muistetaan se magneetti kylkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149773

Ulkokehän iso o-rengas laitetaan paikoilleen ja jotain liukastetta pintaan että peltikoppa liukuu sen yli ilman väkivaltaa. Pitäisi mennä kohtuu helposti, esim. ruuvipenkissä tai kahdella vinkalla painamalla. Aika ohutta peltiä joten kaikenlainen hakkailu on pahasta.
Kannattaa katsoa sen paineputken liitos kohdilleen ettei tarvi koteloa käännellä myöhemmin.
Lopuksi se alussa irroitettu jousi, kara ja venttiili o-renkaineen paikoilleen ja kiinni. Valmis.
http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... eid=149774

Pumppu takaisin autoon ja innosta hihkuen kokkeilemaan. Kannattaa ehkä muista täyttää säiliö ensin, ja pyöritellä pumppua käsin oikeaan suunta niin saa aika reilusti nestettä menemään läpi ennen käynnistystä.

Ompa mukavaa, pumppu ei vuoda enää. Nyt näkee selvemmin vuotavan simpukan ja vesipumpun. :wink:

Korjatkaa jos on kovasti asia virheitä. Muutaman euron panostuksella saattaa saada vielä toimivan ja vuotamattoman pumpun. Toki sisukalujen kunto kannattaa tutkia ennen kasaamista mahdollisten kulumien tai vaurioiden varalta. Varsinkin se roottori ja sen ulkokehän sisäpuoli lienevät tärkeitä kunnollisen toiminnan kannalta. Naarmut selvät kulumat hukkaavat paineet.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1280
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Viesti Kirjoittaja AVRO » 04 Kesä 2014, 13:49

En löytänyt tähän "edit"-nappia, joten parin o-renkaan koot tähän erikseen sitten.

Paineputken lähtöön tulee kaksi o-rengasta, toinen tiivistää juntturin pumpun kuoreen ja toinen pitää varsinaisen työpaineen putkessa.

18,77 x 1,78 ja 26,70 x 1,78

Tämmöisiä ohuvia renkuloita ei niistä yleiskauppojen satseista tahdo löytyä joten menee tiivistekauppassa käynniksi.
Kuoren ja pumpun tiivistävä iso o-rengas ja akselin stefa on setissa jonka saa ostettua LR-boutiquesta.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover Classic (1970 - 1994)”