Range L322

Keskustelua Range Rovereista / Talk about Range Rovers

Valvoja: Mericsson

Avatar
series3kalle
Viestit: 1699
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 09 Huhti 2019, 22:48

Onko tuo jousitus rankenteeltaan semmonen ettei voi nostaa pyörää kerrallaan jostakin pyöränripustuksen alta?
Edit. Kaitsu on lännen nopein... :lol:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3820
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 09 Huhti 2019, 22:53

series3kalle kirjoitti:
09 Huhti 2019, 22:48
Onko tuo jousitus rankenteeltaan semmonen ettei voi nostaa pyörää kerrallaan jostakin pyöränripustuksen alta?
Edit. Kaitsu on lännen nopein... :lol:
Muistaakseni ohjekirjassa kehoitetaan olla sieltä nostamasta, mutta takana homma on kyllä helppo ja melko riskitön kun asemoi tunkin oikein.
Edessä vaikeempi, mutta tolla kahden tunkin systeemillä mielestäni ihan ok, kunhan siinäkin asemoi sen tukivarren alle laitettavan huolella.
Yhdellä tunkilla en edestä lähtis nostamaan...ja tosiaan siitä "oikeasta" paikasta helmasta nostaessa pitää laitella palikoita tunkin alle melkoisesti, jollei ole tosi isolla nostolla kun ulosjoustot on niin rajut.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

kanikune
Viestit: 68
Liittynyt: 26 Syys 2017, 19:45

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja kanikune » 12 Huhti 2019, 22:46

Pystyykö Kokkolassa kalibroimaan Rangen ilmajousituksen jossain?

kokkolanpoika
Viestit: 1450
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 09 Touko 2019, 19:32

Autoa etsineenä satuin kurkkaamaan 247tkm ajetun suomi tdv8 rangen syövereihin. Ylempi takaluukku umpi mätä. Alareuna perunapeltoa ulospäin ja kuplaa täynnä ja sisäpuolen peltiä sai ottaa laattana irti. Vm oli 07.
Myös takakaaret kun ovet avas oli näkkärinväriset ja vähän rapean alkuiset.
Ties mitä muuta kakkaa tuosta ois löytynyt. 240tkm huolto tekemättä. Sekin on noin 2000e arvonen. Tässä taas nähään kuinka hyvin noita huolletaan.. Suotta pelkkää moottoriöljyä vaihtaa jos muut huollit jättää väliin.
Timo.

Avatar
series3kalle
Viestit: 1699
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 10 Touko 2019, 13:52

Välinpitämättömyys...? Piheys..? Vai köyhyys..? 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
kimlahti
Viestit: 376
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:18

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja kimlahti » 10 Touko 2019, 19:33

Varmaan tuo ensimmäinen tai sitten tietämättömyys. Eräänkin kerran kuullut kehuttavan että sehän on alumiinia niin eihän se ruostu. :oops: Tai voihan se vain olla yksinkertaisesti niin huono. :lol:
-08 3.6 Vogue
-02 4.4 Vogue
-87 951

kokkolanpoika
Viestit: 1450
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 11 Touko 2019, 14:27

Se köyhyys ja nuukuus on varmaan se ensimmäinen asia. Sen jälkeen tulee kaikki muu. Kiertoonhan noi autot joka tapauksessa menee muutamassa vuodessa. Niin mitä sitä turhaan rahaa haaskata.
Timo.

kokkolanpoika
Viestit: 1450
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 15 Kesä 2019, 23:28

Tulipa tuossa koitettua isoa möhkö rangea Tampereen kupeessa. 4.2 v8 ahettuna.
Meinasin kääntyä ekan 100m jälkeen liikenne ympyrässä takas ja sanoa muutaman sanan myyjälle..
Ruotsin tuonti. Suht hyvällä huoltohistorialla vissiin, en katsonut kirjaa enempää kun mielenkiinto loppu heti.
Ääni sisällä kun pyörivä betonimylly. Ei niin iso mutta häiritsevä vrt sportti range. Loota potki tömäyttäen todella tiuhaan ja rumasti pienempää vaihetta silmään etenkin moottorijarrussa. Tuli mieleen kuin salpalukkoa laitettaisiin kiinni. Pienempää vaihdetta tarjos välillä liiankin herkästi D päällä. Kaasuun vastaavuus paljon huonompi kun ex sportissani vastaavalla paketilla..

Ylä takaluukun reuna toisesta kulmasta mätä. Pelti halki pokkauksesta vähän. Kun luukkua nosti ropisi sisällä jotain. Liekö sitä ruskeaa arvo metallia jota tuolla rahalla saa?

Puhallin 1 asennossa kuului voimansiirrosta vaimea vinkuna/ujellus. Joku laakeri tiensä päässään?

Tämmösestä täysin rojektikuntosesta autosta sitten joku onnellinen maksaa täyden hinnan. Myyjä itse sanoi että kollega ajannut autoa ja hän ei.. Kollega yllättäen reissussa. Sanoi laittavansa laatikon öljynvaihtoon. Liekö auttaa enään. Voihan sielä olla päivityksiä tekemättä tai adaptaatiot poskellaan tai mittaria ruuvattu.

Sen verran voin todeta että emännälle tuli 2l diesel V50 volvo. Maksaa murto osan rangesta jota katottiin D2 sen tilalle piruuttaan tänään. Niin volvo on tässä tapauksessa paljon tasokkaampi vähän isommilla kilometreillä. Nahkasisustassa ei ole läheskään semmosta kulumaa kuin noissa Rangeissa on yleensä. Ei ruoste edes vaivaa peltejä. Tässä tullaan varmaan siihen että meillä loppukäyttäjillä ei ole varaa ylläpitää tommosta Rangea. Ne ajetaan niin kauan kun liikkuu ja sit korjataan. Volvossa merkkiliikkeen lähes täydellinen huoltokirja kuten tuossa rangessakin piti olla. Mutta onko sillä huoltokirjalla mitään merkitystä jos siinä on vaan moottoriöljyjä vaiheltu eikä mitään muuta..
Jossain se raja menee. Joko laadussa tai siinä ettei vain ole varaa ylläpitää sitä. Jos auto ois ollut kunnossa. Ois voinnu pian L322 koittaa vielä että onko se yhtään mikään pidemmän päälle..
Sen päätöksen tein että 16vm skoda octavia rs 77tkm ajettu etuveto ei ollu mun keuhkoille sopiva auto.. On vaan niin pieni 5 henkiselle perheelle. Samaa koko luokkaa kuin v50 volvo. Toi volvo on vaan kauppakassi onneksi. 😏

Täällähän on varmaan turha kysyä että onko kukaan ajannut tommosta L322 rangee ahettuna? Lähinnä kiinnostaa että onko auton äänimaailma kuinka erinlainen tyyliin alkupään 05/06vm autossa vrt esim 07. Sisustassa eroa. Mutta onko ääni eristyksessä. Ja jos joku muu ois ajannu 4.2sc sporttia ja vastaavaa rangee.?
Tdv8 kokeilusta aikaa pari vuotta niin en muista sen äänimaailmaa. Mutta ei siitä jäännyt mieleen voimansiirto ääniä.
Timo.

heme
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 13:33

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja heme » 27 Marras 2019, 22:14

No vihdoin. Tässä ketjussa aikaisemminkin valittelin oikean taka-abs-anturin vikakoodeja. Vihdoin kahden vuoden työn jälkeen absit toimii ja vika paikallistettu. Absin ohjainlaitekin tuli turhaan uusittua Englannista purkamolta (edullisesti) hankittuun. Oikea abs-anturi siis hajosi pari vuotta sitten, tilalle hankin edullisesti Britpartin anturin. Ja perään kohta toisen. Ei auttanut, vika siis oltava muualla. Abs-ohjainlaite huoltoon korjattavaksi, diagnoosi, ei vikaa. Foorumien kahlausta ympäri maailman, käytetty abs-ohjain Englannista, ei auta. ASbsin johdot mitattu ohjaimen liittimestä abs-anturin liittimeen, kunnossa. Loppujen lopuksi tilasin alkuperäisen Land Rover varaosa-anturin, ja hups, absit toimii, vikavalot loistavat poissaolollaan. Eli, älä säästä väärässä kohdassa.
Jälkikommenttina vielä, ettei olisi asia ollut liian helppo, välillä absit toimivat viikonkin ilman mitään vikaa. Välillä eivät sitten ollenkaan.
-02 TD6 Vogue, Java Black

heme
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 13:33

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja heme » 27 Marras 2019, 22:22

Ja muutenkin elämä hymyilee. Webasto on toiminut 3,5 v omistusaikanani tasan kerran. Innostuin kaivamaan sen esille, kiertovesipumppu antoi vikakoodia. Annettaessa 12 V napoihin, toimi kuitenkin. Kunnes seuraavana päivänä kokeiltaessa ei toiminutkaan ennenkuin kopautti pumppua. Uusi tilaukseen, 134 eur ihan Suomesta tilattuna, asennus, ja johan pelittää.
Siinä pumpun saapumista odotellessa purin Webastosta polttokammion yms sisukalut esille puhdistusta varten. Ei ollut puhdistettavaa, olivat karstattomat ja siistit.
-02 TD6 Vogue, Java Black

heme
Viestit: 21
Liittynyt: 21 Tammi 2008, 13:33

Re: Range L322

Viesti Kirjoittaja heme » 04 Joulu 2019, 21:03

Ja sitten Raumalta Jämsään tullessa valitte ilmajousitusta ja nosti perän ylös. Vikakoodien kuittaus tienpäällä ei auttanut, piti ajaa näin Tre-Jms. Kotipihassa sain läppärillä ja AllComms-ohjelmalla poistettua jousipusseista paineet. Vasen takakorkeusanturi näyttää mitä sattu, ja nyt kun ilmajousitus on inactive-tilassa, voi autolla ajaa. Ja kuinka ollakaan, kyseinen vasen takakorkeusanturi on vaihdettu toimestani pari vuotta sitten. Ja taas tarvikeosaan. Lienee selvää, että nyt tilasin tähän alkuperäisen Land Rover -varaosan, Englannista hintaan 104 eur.
-02 TD6 Vogue, Java Black

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija