Kaitsun Seriekset (I II ja III)

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !
Jasu
Posts: 453
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Kaitsun Seriekset

Post by Jasu » 05 Apr 2019, 01:56

Kaitsu wrote:
08 Mar 2019, 17:50
Sitten vaan vissiin pitää katella kuvia mitä tuli tehtyä, ja toivoa että Juniori vaalii perinteitä :D
Tuo se on varmaan miulla aikanaan edessä. Oli tänään juttua, uutisten kuuntelun yhteydessä, että "millähän nuo vintiöt sit aikanaan oikein ajaa, kun on tullu hieman kieroon ne kasvatettua kaluston suhteen, ja saako silloin edes itse enää ajaa", ni tähän tuo yhdeksänvuotias heitti vastauksen jotta "mä ainakin meinaan ajaa isin vanhoilla autoilla, ainakin vanhemmalla Rangella"...

Veti vähän hiljaseks, tuommonen, sillai hyvässä mielessä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

SERIES II

Post by Kaitsu » 21 Apr 2019, 08:47

Päivitetään tännekin lisää jatkoa tähän kakkossarjalaisen apusimpukkaprojektiin, kun sain viimein loput kuvat ladattua.

Akselissa oli noi "distance piece" -holkit niin kuluneet, ettei uudet stefatkaan olisi pitäneet, joten uudet holkit tuli tilattua ja vanhat sitten pois.
Lämmittelyt, pakastaminen ja liotukset eivät auttaneet, eli samaa lääkettä kun akselienkin krympeille, eli viilaa tai laikkakiveä ja sittenhän se lähtee kun vähän tuurnalla ja vasaralla koputtelee.
Image

Uudet versus vanhat.
Image

Toholla lämmitti uudet holkit ensin, niin lopsahtivat paikoilleen helposti. Akseliakin tuli siloteltua nailonlaikalla ja hienolla karhunkielellä.
Image

Sitten, se jännä homma. Asennus ja miten se jousi saadaan sinne sisään, kun ei ole sitä erikoistyökalua hommaa helpottamassa. Erilaisia kikkoja pähkäillessä syttyi lamppu :idea: mites se onnistuisi, jos tekisi oman version toisen puretun simpukan päätylaipasta? Kalikka käteen...mittailuja ja sitten rasiaporanterä pylväskoneeseen ja suurennettu reikä akselinmentäväksi.
Image

Ja sen jälkeen laikalla avattu yhdestä sivusta auki, että sen saa vedettyä pois välistä, kun teflonkartiot on paikoillaan. Hommahan menee sitten niin, että laitoin akselin alapäähän ne teflonkartiot ja prikan (sen joka tulee jousen puolelle) ja työnsin sen alakautta sisään. Sitä ennen voitelin kevyesti pinnat öljyllä jotta liukuu paremmin. Jousi voi olla myös paikoillaan tai sen voi pudottaa sinne yläkautta. Sitä paksua messinkiprikkaa enkä alalaippaa jossa stefa laittanut vielä sinne alapäähän lainkaan, ettei stefa kärsi. Sitten pullotunkilla hissukseen ylöspän. Kun akseli oli ton verran näkyvissa, oli alapään teflonkartiot jo sisällä ettei jousi karkaa alaspäin. Painoin ton uuden "työkalu" -laipan alas ja ruuvasin sen pulteilla kiinni, kun jousi ei ollut vielä liikaa ulkona kanittamassa vastaan.
Image

Sen jälkeen pumppasin tunkilla akselin riittävän esiin, että pystyy asentamaan prikan ja teflonkartiot.
Image

Kun prikka ja kartiot on paikoillaan, sopivan kokoinen letkuklemmari ympärille ja sitten voikin avata pultit ja nykäistä pihdeillä "työkalun" pois välistä.
Image

Sen jälkeen massavasaralla naputellaan akseli sisälle, kun teflonkartiot on klemmaria myöden sisällä, irroitetaan klemmari ja naputellaan akseli oikeaan syvyyteen. Akseli pysyy siellä, eikä mitään lennä ulos, kunhan sitä ei kummastakaan päästä työnnä niin paljon ulos, että teflonkartiot tulevat kokonaan pois.
Image

Sitten päätylaippoihin uudet stefat ja sinne väliin tulee vielä noi messinkiset välilevyt molempiin päihin ja tietysti uudet paperitiivisteet. Öljy on helpompi täyttää ennen kuin laittaa noi yläpään prikan ja laipan. Laitoin vähän jäykempaa ölppää, 85W-140.
Ohjausvarret vielä paikoilleen, vähän pyörittelyä että öljyt menee joka paikkaan ja job done! :D
Image
Last edited by Kaitsu on 21 Apr 2019, 12:51, edited 2 times in total.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
rami-mli
Posts: 1555
Joined: 27 Oct 2011, 12:51

Re: Kaitsun Seriekset

Post by rami-mli » 21 Apr 2019, 09:34

Hyvää duunia taaseen. Itsellänihän ei moista akselia enää olekaan kun laitoin sen tehostetun simpukan. Tsemppiä projektien kanssa ja hyvää pääsiäistä.
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

User avatar
series3kalle
Posts: 1714
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Post by series3kalle » 21 Apr 2019, 11:09

Hienoa työtä! :D
Nyt tietää mistä käy vuokraamassa erikoistyökalun kun on sen aika...
Työohjekin esitetty loistavasti!

On kyllä hienoa touhuta serieksien kanssa, kun periaatteessa pitäis olla ne muutamat erikoistyökalut, mutta monen pystyy silti korvaamaan ruuvimeiselillä, tunkilla ja pajavasaralla! :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun Seriekset

Post by Kaitsu » 21 Apr 2019, 17:48

rami-mli wrote:
21 Apr 2019, 09:34
Tsemppiä projektien kanssa ja hyvää pääsiäistä.
Kiitos samoin, tässä on laiteltu Busterin perässä olevaan 40:een Jammuun uusi impelleri ja L322:een uusi lampunpesurin moottori ja purettu myös keulaa et saa vaihdettua sen konepellin avausvaijerin viimein...
series3kalle wrote:
21 Apr 2019, 11:09
Nyt tietää mistä käy vuokraamassa erikoistyökalun kun on sen aika...
Juu, eiköhän se jouda lainaan, vois vaikka tehdä siitä puretun apusimpukan toisestakin laipasta samanlaisen.
Toi on huomattavasti helpompi homma tehdä paikoillaan, kuin äheltää sitä apusimpukkaa rungosta kokonaan irti, kun se ei todennäköisesti ilman leikkausta sieltä lähde. Se edellisen sivun kuvien hoonauskin onnistui hyvin ja sisäpinnasta tuli sileä.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
series3kalle
Posts: 1714
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Post by series3kalle » 22 Apr 2019, 10:37

On kuullu joskus muutaman ähellyksen tehdyn tuon simpukan irrottamiseksi juu.... 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

SERIES III

Post by Kaitsu » 09 Dec 2019, 18:38

Tuli purettua kuvia kännykästä, niin liimaillaan muutama tännekin.

Toukokuussa tuli nostettua S3:en motti ylös pressun alta. Tän olin testannut yhdestä kolmossarjalaisesta että kävi, itse auto tuli purettua kun
runko oli aivan paperia. No tämä olis menossa yhteen toiseen, vähän parempaan (siinäkin haasteensa), mutta motti piti nyt saada pois jaloista.

Image

Tuonne pitäisi lopsauttaa

Image

Ensin kuitenkin piti laittaa uus kytkinpaketti ja painelaakeri, kun vanha oli ruostunut jumiin. Onpahan sitten valmiina. Samoin tuli huollettua kytkinkopassa kiinni oleva kytkimen apusylinteri (puhdistus ja korjaussarja).

Image

Ja siellähän se sitten lepää. Parempi kuin maassa trukkilavan päällä. :D

Image
Last edited by Kaitsu on 03 Jan 2020, 09:38, edited 1 time in total.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
series3kalle
Posts: 1714
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Post by series3kalle » 10 Dec 2019, 09:19

Ihana motivaatiokuva ja aika sopivasti...!. Sain meinaan viime viikolla vihdoin 4 vuotta pihalla seisseen, Rufínaan tulevan, 200tdi koneen nostettua talliin sisään lämpöiseen. Jospa vaikka etenis sekin hieman joskus.... Siihen tuli jo tehtyä jakopääremppa valmiiks 2015, mutta sen saa tehä vuosien puolesta uudestaan ennenkuin asentaa pätkään... :lol: :oops:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

Series I pick up

Post by Kaitsu » 03 Jan 2020, 23:16

Pick up S1:en runkopalkki tuli parsittua takanta apparin puolelta kun siellä oli reikä bumb stopin kohdalla (vakiopaikka), itse stopperikumitkin puuttui, mutta sellaiset oli hyllyssä. Kuvaa ei tietenkään tullut otettua. Etupäässä aisoissa olis myös työsarkaa, mutta nyt pitäisi auto saada pois nosturilta toiselle puolelle tallia, kun tarttis nosturilla käyttää noita käyttiksiäkin, kelit ei ulkona oikein enää suosi. L322 on pikkutallissa talon päässä, siellä just ja just mahtuu tekemään jotain.

Ennen siirtoa meinasin kuitenkin et olisi vaihtanut etuakselin kääntökuulien stefat ja ne isommat jarrukilvet kun uudet kengätkin niihin tuli jo. Otin kuskin puolen auki, mutta taitaa tulla laakerinvaihto tässäkin eteen ja todennäköisesti koko hoito kuten paloautoon ja kakkossarjalaiseen, eli railko bush päivitys lisäksi, kääntökuulat taitaa olla ihan kelvolliset tosin. Pistin takaisin toistaiseksi et saa auton siirrettyä. Eli se homma siirtyi kun ei ihan stefan vaihto riitäkkään.

Sitten tuli irroteltua myös vaihdelaatikon kaikki kiinnitykset ja kardaani pois, ajatus on myös vaihtaa laatikko, kun kytkimen joutuu myös uusimaan ja tosta lootastahan oli pari hampaanpalastakin öljyjen seassa. Kytkinpolkimen ja laatikon välinen akselin ja holkin tapit oli ankkajumissa, niiden kanssa menikin taas tovi jos toinenkin, että sai irti.
Aikasemmin tuli hankittua toinen lodju, mikä pitäisi olla ihan kunnossa. Pitää ottaa jumpasta kuvia kun pääsee ehkä huomenna sitä sitten koittamaan.
Itse siirron ajaksi olis kiva olla plussakeli, niin pääsis vähän kuumavesipesurilla putsaamaan kun ulkokautta pitää kuitenkin siirtää.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

Series I pick up

Post by Kaitsu » 06 Jan 2020, 00:37

Näähän otetaan yleensä yläkautta, mutta kun kepin irroitti niin tulee se tosta alakauttakin tilttaamalla. Jakiksen kepit mahtu olemaan.

Image

Siinähän se, moottoripyöränostin oli taas apuna. Laatikkonosturia ei voinu käyttää kun piti tiltata että tulee crossmembereiden välistä.

Image

Siinä ovat vierekkäin, toisessa on kytkinakseli "väärällä" puolella, mutta tarinan mukaan irroitettu kuitenkin LHD Serieksestä :shock: . Mekanismi on kyllä erinäköinen kuin ykkösessä. :roll:

Image

Image

Pitää tehdä vanhasta swappi, kuten kuvasta näkyy, laakeri ja haarukka-asetelma ovat peilikuvia. Yksi noista seitsemästä kiinnityspulteista "uudessa" askissa pyöri tietenkin tyhjää, eli jengat pois :evil:

Image

Samoin ton vaihtolaatikon jakiksen keppisysteemi on joku omaviritys :roll:

Image
Image

verrattuna alkuperäiseen

Image
Image
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
series3kalle
Posts: 1714
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset (I II ja III)

Post by series3kalle » 07 Jan 2020, 11:28

Mua ei oo ikinä haluttanut yhtään ottaa laatikkoa yläkautta ulos, kun joutuu purkamaan lattia-/penkinalusrakenteita pois niin paljon. Laikalla laatikon alla oleva poikittainen palkki poikki ja sit kun laittaa takas ni muuttaa pulttikiinnitteiseks.
Mut toi olikin hyvä tieto että mahtuu tulemaan pois kallistamalla. Siis pää ja jakoloota yhdessä?
Redína on ainoa missä on vielä kiinteä palkki jäljellä... :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

moggirange
Posts: 56
Joined: 28 Mar 2014, 06:09

Re: Kaitsun Seriekset (I II ja III)

Post by moggirange » 07 Jan 2020, 11:40

series3kalle wrote:
07 Jan 2020, 11:28
Laikalla laatikon alla oleva poikittainen palkki poikki ja sit kun laittaa takas ni muuttaa pulttikiinnitteiseks.
:mrgreen:
Mutta kannattaa muistaa että siellä sisällä menee tuplatankkien yhdysputki sisällä. Itse en tätä huomannu ku laikkasin palkkia irti ja rupes polttoaine roiskumaan oikein huolella. Onneksi oli diesel :shock:

User avatar
series3kalle
Posts: 1714
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset (I II ja III)

Post by series3kalle » 07 Jan 2020, 11:44

What? :shock:
No ainoastaan Rubínassa on ollut tuplatankki, joten ei ihme että ei oo tullu törmättyä tohon putkeen. Siinähän on irrotettava poikkipalkki.
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun Seriekset (I II ja III)

Post by Kaitsu » 07 Jan 2020, 12:26

series3kalle wrote:
07 Jan 2020, 11:28
Mut toi olikin hyvä tieto että mahtuu tulemaan pois kallistamalla. Siis pää ja jakoloota yhdessä?
No ainakin tosta 1-sarjalaisesta tuli koko paketti tilttaamalla, vaihdekepin irrotin kyllä.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

Series I pick up

Post by Kaitsu » 14 Jan 2020, 11:27

Tässä pick up:sta irroitetun askin käsijarrurumpu, hyvin voideltu sisältä :mrgreen: jarrukengän hihnaakin on vielä puolikas jäljellä

Image
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

Series I pick up

Post by Kaitsu » 14 Jan 2020, 16:41

series3kalle wrote:
20 Sep 2018, 10:46
Pakkirattaan palasia?
Niitähän ne oli. Muut rattaat näytti vielä ihan hyviltä äkkiseltään katsottuna.

Image
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3829
Joined: 20 May 2011, 07:59

Series I pick up

Post by Kaitsu » 18 Jan 2020, 11:34

Eilen oli pyykkipäivä, kuumavesipesurilla Series I:en laatikko, jakis, etu-ulosotto ja 2kpl kaaveleita.

Image

Image

Sisuskalut vain purettu laatikkoon, saavat jäädä öljyisiksi säilytykseen.

Laatikot oli ulkopinnalta parhaimmillaan sentin paksuisessa gunkissa, öljyä, hiekkaa, ruosteensuoja-ainetta(?), piti kaapia taltalla isoimmat pois,
liuotinaineella ja kuumavesipesurillakin meni melkoisesti aikaa hommaan.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Post Reply

Return to “Projektit / Projects”