Kaitsun Seriekset

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Avatar
series3kalle
Viestit: 1601
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 21 Syys 2018, 14:06

Perjantai on hyvä päivä lodjun korkkaamiseen... :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 21 Syys 2018, 20:24

No ei sitä vielä korkata. Ens katellaan että onko kone ym. siinä kunnossa että noilla palikoilla jatketaan, vai tuleeko tarinaan twisti ja sen seurauksena tekniikan päivitystä.... :o
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 01 Loka 2018, 23:37

Koneeseen tuli vaihdettua öljyt ja suodatin. Suodatinpatruunan kuoren sisällä oli tollainen ylimääräinen alumiiniholkki. Ensin ihmettelin :shock: että onko sisus jotenkin kalteva että tolla oikastaan suodatinpatruunan kiinnitys, mutta ihan tasainen se oli. Kaivoin vanhan patruunan uudestaan esiin ja kas, sehän oli pikkasen originaalikokoa pienempi, eli joku näppäräniilo oli sitten ratkaissut asian tuolla holkilla. :mrgreen:

Kuva

Sen jälkeen alkoi armoton kipinän etsiminen, sitä ei millään meinannut löytyä.
Vaihdoin toisen puolan ja sen syöttöjohdot. Virranjakajan kannessa sitten oli vikaa. Otin sitten S1 '54 paloautosta virranjakajan kannen joka toimii, mutta ei vieläkään. Vaihdoin konkan ja putsasin kärjet uudestaan. Ei :mad: Sitten piti jo kokeilla suoraan puolalta tulppaan ja pätkiä johdolla. Kipinä! Sitten kärjillä sama. Kipinä. No, kansi paikoilleen ja johdot ja pyörittämään. Ei kipinää :mad: Samat testit alusta. Johonkin se vaan hävisi. Vaihdoin vielä sitten kärjetkin ja sen jälkeen alkoi kibunaa tulla :eek:.

Samassa tuli zekattua sulakerasiakin, jossa on tietysti vain yksi sulake (35A). Mitäs sitä turhia tuhlailemaan monia. Tämä oli vielä näköjään edellisen omistajan päivitetty malli "bypass fuse" mikä kestää paremmin :mrgreen:
Tosin purin tuon rautalankazydeemin kyllä pois. :roll:

Kuva

Sitten ruikkimaan bensaa suoraan kaasariin ja konetta käyntiin koittamaan. Bensapumppua ei vielä ollut kiinni. Ja hyvä niin, sillä parin kokeilun jälkeen kone jo hörähteli, mutta kaasarista alkoi sitten vuotaa gasot pihalle. Mutta ainakin pikkasen kone jo pyörähti. Eipä ollut nesteitäkään kyllä vielä sisällä.

Tämän testin jälkeen varaosia hakemaan Sipoosta, lainakaasari, virranjakajan kansi, Motonetistä sytytyskaapeleita (kuparisydän) ja tulpanhatut.
Kuvassa nyt jo se parempi kaasari. Vivustoja joutuu vähän kikkailemaan.

Kuva

Lainasin S1 paloautosta lisää osia, sähköisen bensapumpun (joka ei ole originaali mallinen) - juu, näissä on jo sähköinen bensapumppu alunperin :) - ja meinasin huoltaa ja laittaa tästä jääneen nyt puretun orggismallisen paloautoon - niin hyödynnetään tuota tässä projektissa. Siitä ei nyt ollut kuvaa.
Se tuli väliaikaisesti kiinnitettyä kun ei vielä ole paikkaa, samoin väliaikaisena tankkina sinolipullo. Patkoputkeksi myös väliaikasesti vanha paloauton etupätkä haettu romukasasta ja siihen Rover 200:en pönttö suoraan ylöspäin.

Virrat päälle ja starttaamaan

https://www.youtube.com/watch?v=9nFIzKe5LP4

Tuossa vähän pakoputki klonksottaa, samoin tuli selväksi, että useammasta kohtaa paikattu pakosarja vuotaa jostain. Öljynpaineet ainakin nousi mittarissa.

https://www.youtube.com/watch?v=qb3hC0Tu0c8

Sitten vähän kaasaria kokeillen ja kierroksia.

https://www.youtube.com/watch?v=BlMjxFHH2Hs

Eipä siinä sitten ku vedet sisään ja pesuaine ja kone lämpöiseksi. Imuventtiilien välysten säätö ja vesien tyhjennys. Laitoin termarinkin paikoilleen (sen omituisen näköisen mikä oli tuolla aiemmin kuvassa kun toimi ok) ja glykolit koneeseen. Sitten testikäyttöä. Pikkasen öljyä tihkui lohkon takaosassa olevasta banjoliittimestä vaikka oli uudet prikat. Kirrausta ja tais loppua. Harmittavaa oli että kun kone lämpesi alkoi kannen takaosasta myös laipan välistä jossa on ryypyn merkkivalon anturi vuotamaan pikkaisen nestettä. Mulla on sekin tiivari olemassa, mutta eipäs tullu irroitettua sitä laippaa ja vaihdettua kun kansi oli irti...:(

Pikkaisen joku venttiili tai nostin mielestäni pitää ääntä, mutta en ole vielä päässyt jyvälle mikä ääni sen on. Mutta kone nyt ainakin näytti käyvän. :D
Viimeksi muokannut Kaitsu, 03 Loka 2018, 00:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 02 Loka 2018, 01:22

Takapalkki keskeltä ja päädyt olivat vähän kiharalla ja revenneet kulmasta pitkittän kahdelta kantilta - varsinkin päädyt ja eritoten kuskin puoli.
Nyt oiottu vähän paremmiksi ja hitsailtu repeämät.

Ei tartte olla niin yyberhyvät ja suorat kun jäävät kuitenkin lavan alle pimentoon.

Kuva
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
james_III
Viestit: 139
Liittynyt: 18 Tammi 2008, 12:48

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja james_III » 02 Loka 2018, 15:50

Aika jännä että näppärä niilo oli sentään vaivautunu laittaan vähä tilkettä väliin. Mutta tuo sulakkeen päivitys 35A-->135A on aika normi juttu :wink:

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 30 Loka 2018, 23:00

Syyshommat ja veneiden nostot/huollot ja pärrien talviteloille saattaminen ynnämuut hommelit hidastaneet Lantikkaprojekteja ja nyt ei taas kaikkia kuviakaan ole vielä laitella tästäkään, mutta mm. sähköpuolen tutkailuja vähän tehty ja Dynamo (Lucas C40) ei ainakaan toimi, joten sitä piti sitten irroitella ja liotella ruuveja, että pääsi kurkkaamaan sisään.

Toinen hiilen jousi on poikki eikä ehjäkään ole kovin priimakunnossa, eli jostain pitää yrittää löytää tommoset sitten.

Kuva

EDIT: Löytykin tämmönen netin syövereistä:
https://www.mc-scatter.com/autotarvikke ... &results=9
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES I

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 11 Helmi 2019, 23:37

Pitää taas koittaa tätäkin päivitellä, Joulut ja lumityöt, lumityöt...ja lumityöt vieny aikaa ja raktorihommat ym niin tääkin ollu vähän huonolla sykkeellä, mutta näitä kuvien juttuja tuli jo tossa ennen Joulua ropailtua, ei ole vaan saanut aikaseks lisäillä tänne.

Laturista elikkäs dynamosta tuli ihan toimiva ainakin penkissä testattuna kun takalaippa ja hiilet tuli uudet. Jossain vaiheessa kun saa sen takas kiinni ja latausreleen paikoilleen jne. näkee sitten miten lataapi.

https://youtu.be/QIWerPiysAc

Ja koneestahan rupes tallissa tiputtelemaan kiehutinnesteitä ulos myös vesipumpun juuresta. Sillon kun koekäytin tihkui pikkasen kannen takalaipasta ja se olikin jo listalla irroittaa ja uusia tiiviste. No, pumpun irrottamiseen sitten paloikin aikaa melko ruhtinaallisesti ja vähän otsasuontakin kiristi kun alin pitkä pultti oli valmiiksi katkennut ennestään joltain, eikä pumppu tule pois kun se pätkä oli siellä sisällä ja ankkajumissa. Sen lisäksi yläpuolelta napsahti yksi lyhkäsempi poikki, tuntui että kääntyi, mutta sehän kierty vaan poikki. :evil:

Itse pumppukin oli melko jumissa ja sai nitkutella ja paukutella että rupes liikkumaan irti lohkosta edes vähän. Piti sitten purkaa etumaski ja syylari pois tieltä, että pääsi kunnolla kampeamaan. Pumpun hihnapyörä oli päässyt näköjään vähän klappaamaan :D, otin sitten vanhemmasta 80" raadosta taas osia ja tosta putsataan parempi tilalle.
Kuva

Sitten kun aloin sitä alapulttia poraamaan, niin eikö se p*rkeleen pora katkennut sinne sisään. No se oli poraushommat sit siinä. Dremelillä sitten koitin ottaa siitä pultin ympäriltä materiaaliakin siivun pois, että sais jollain siitä edes pikkaisen kiinni ja pääsis vääntämään, mutta ei siihen saanut mitään kiinni.
Kuva

Liotusainetta ja lämpöä ja nitkuttelua ja välillä massavasaraa ja kyllä se sitten lopulta sieltä lähti. Hankaluus tossa oli se, että siinä on kaulus joka menee lohkon sisään ja hyvin oli hapettunut kiinni kaulus sekä pultti.
Kuva

Siinä sitten pöydällä pumppu sekä takalaippa viimein. EDIT: pumpun kuva näköjään meni tonne alemmas, tossa on termaripesä.
Kuva

Pientä syöpymää tullut vuosien varrella :)
Kuva

Siinä ne katkenneiden pulttien päät törröttää. Alempi lähti kyllä sitten irti kun siihen sai pihdeillä otteen ja lämmitti. Lyhkäsempää koitin kans lämmittää, mutta ei siitä saanu kunnolla pihdeillä otetta.
Kuva

No eiku pulttia hitsaamaan kiinni ja liotusta ja lämpöä, mutta sitten katkesi ihan lohkon tasalta ja joutu poraamaan pois ja jenkatapilla sitten vaan putsasin kierteet, ei tarvinnu uusia laittaa. Kuvassa näkyy myös uusi pakosarja paikalleen laitettuna.
Kuva

Pintojen putsaus vielä. Tässä näkyy myös joku viritys tossa öljyntäyttöputkessa huohotin/korkki ei ole oikea, se menee vaihtoon.

Kuva
Kuva

Oli kyllä vaikein vesipumpun irrotus mitä koskaan tehnyt, ja vei aikaa ihan helkkaristi. :shock:

Takalaippakin meni paikalleen, sekin vaati säätöä kun joku oli vetänyt aikasemmin yhden väärän kierteisen pultin ja sinne joutu vetämään uudestaan jengat pultilla leikkuuöljyn kanssa varovasti, kun tuonne väliin mikään jenkatappi mahtunut. Onnistui kun vaan alkupään kierteet oli "väärät" ja loppupäässä oli vielä oikeat tallella. Tuosta lähtee lämpöanturilta johto ryypyn merkkivalolle.
Kuva
Viimeksi muokannut Kaitsu, 12 Helmi 2019, 12:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES II

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 12 Helmi 2019, 00:21

Laitetaan nyt vielä samaan rahaan vähän tuota Series II:en etenemistäkin, etuakseli piti saada kasaan, että sai ton rungon rullaavaksi jotta sai välillä tuupattua pois tallista, kun juniorin käyttiksen jarruja piti zekkailla ennen leimalle menoa.

Ennen allelaittoa piti pinionin ulompi laakeri ja stefa uusia. Laakeri oli ihan väljä ja olin tilannut jo uuden, mutta sehän oli ihan erimallinen eikä
se mennyt vanhan kooliin ja sen irroitus olis ollu koko pinionin purku jos olis ton uuden kooleineen vaihtanut, ja vanhan kooli oli kuitenkin hyväkuntoinen.
Kuva

No tähänhän vaihdoin aikasemmin koko takaperän kuten tuolla aikasemmin oli kuvissa se hammaspeikko käynyt, niin irroitin siitä vanhasta takaperästä laakerin ja se oli ihan OK. Piti vain shimmailla oikeaan tiukkuuteen ja sitten nippuun uuden stefan kanssa. Ja tähänhän tuli parabeliset jouset. Kääntökuulat ja niiden laakerit ja stefat on myös kaikki uusittu.
Kuva

Vetareita kun rupesin putsaamaan, niin lyhkäsemmän murros oli kokenut kovia ja siihen oli jotenkin väkisin vaihdettu ristikko :shock: toinen haarukka oli venytetty leveämmäksi ja sitten oli sähköliimalla turailtu ja jopa noi laakeripesät hitsattu kiinni...ja on sitten ottanut vähän vissiin kiinnikkin. Tämän puolen tumppiakselihan oli kanssa melkosesti saanut iskua, liittynevät toisiinsa.
Kuva
Kuva

Varastosta penkomalla löytyi sitten hyvä varaosa :D ulompi akseli irti
Kuva

ja pieni putsaus ja uusi ristinivel.
Kuva

Akseli on nyt kasassa ja renkaat kiinni, mutta jarrukilvet ja jarrukilkkeet vielä puuttuu molemmista päistä edestä ja takaa.
Viimeksi muokannut Kaitsu, 05 Maalis 2019, 11:23. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Ellunkana
Viestit: 572
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 17:22

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Ellunkana » 12 Helmi 2019, 08:30

Palstan parasta antia, näitä lisää!
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Avatar
series3kalle
Viestit: 1601
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 13 Helmi 2019, 15:56

:D jep!
Toinen mun näkemä vetariviritys... Mulla oli aikanaan Rufínassa ilmeisesti katkennu pitkä tikku, johon tehty uus sisäpää n.10cm pitkä... :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 14 Helmi 2019, 21:17

Mulla oli tohon siis toinen parempi sisempi jo olemassa, josta otin aiemmnin ulomman pätkän S1 paloautoon kun siinä oli menny splinet heikkoon kuntoon. Sain sitten kasattua kokonaan ehjän kun toi entrattu ulompi tuli sen paremman sisemmän jatkoksi. Eli toi koko vanha hässäkkä on romukoppakamaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
series3kalle
Viestit: 1601
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 15 Helmi 2019, 22:57

Vetareista puheen ollen... En oo muuten Kaitsu uskaltanu vielä vetää series 2 "Redína:sta" takavetareira ulos tarkistusta varten... Myinhän mun jouten olleet hyvät tikut sulle parii kuukautta ennen kun toi mun pihaan lipsahti... :roll: :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES II

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 22 Helmi 2019, 23:11

series3kalle kirjoitti:
15 Helmi 2019, 22:57
Vetareista puheen ollen... En oo muuten Kaitsu uskaltanu vielä vetää series 2 "Redína:sta" takavetareira ulos tarkistusta varten... Myinhän mun jouten olleet hyvät tikut sulle parii kuukautta ennen kun toi mun pihaan lipsahti... :roll: :mrgreen:
Joo, ne menikin jo tässä hiljan tähän kakkossarjalaiseen paikoilleen :D : Vetarin pää on vähän epämääräisen näköinen kun siinä on reilusti redline rasvaa laitettu ennen tota vetolaipan asennusta. Noissa vetolaipoissa on öljyntäyttöproppu, navat oli täynnä öljyä.
Kuva

Jarrut tuli myös uudet joka nurkaan, sylinterit, kengät, jouset, letkut ja putket (kaikki putkia ei vielä ole paikoillaan kun ei ole bulkhead kiinni.
Kuva

Putkien reititys ei ole ihan originaali, mutta parempi noin, menee lähempänä akselia ja toisen putken kanssa olis ollut pituusongelma. Paikoilleen meni myös bumb stopit ja iskarit.
Kuva
Ja kun jarruhommia, niin pitihän se säiliökin sitten kunnostaa. Tässähän toi on myös kytkimelle sama säiliö.
Kuva

Etujarrujen rummut ei vielä ole paikoillaan kun siellä on väliaikasesti 3-sarjan navat, ja kun pinnapultit on isommat, ei rummut tietenkään sovi.
Alkuperäiset navat tarvii pesun ja laakerit zekkauksen pitääkö vaihtaa vai ei.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES II

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 04 Maalis 2019, 23:04

Joo, kyllähän ne laakerit sitten meni vaihtoon, senverta olivat kuluneet. Navat olikin paljon ruosteisemmat ja likaisemmat kuin muistin.
Kupillisen sai kaapia rasvaakin napojen sisältä.

Kuva

Pesun jälkeen sitten laikkakoneella kuppiharjalla ja suoralla + porakoneella irtoruosteet mäkeen.
Kuva

Ja ruosteenmuunnin pintaan
Kuva

Uudet laakerit paikoilleen ja sitten vaan navat kiinni akseliin. Nyt sai sitten alkuperäisen rummunkin sopimaan paikoilleen ja käy kaikkiin pyöriin samat mutterit. Vetarin laipat on uudemmat, kun vanhat tähtimalliset oli niin huonot. Raidetanko on 3-sarjalaisen laina siirtelyä varten kun oma on kunnostuksessa vielä. EDIT: noiden parabelisten jousien kanssa jarruletkut näyttää vähän ehkä lyhyiltä. Tilasin pitkän takaletkuja tuohon kaikki kolme, pitänee vaihtaa ne niin ei pitäis sit ainakaan ahdistaa pituus.
Kuva
Viimeksi muokannut Kaitsu, 05 Maalis 2019, 11:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES 1 107"

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 05 Maalis 2019, 00:30

Ja ettei topicci ehdi pitkästyttää, vaihdetaan taas tässä välissä tähän Series I pick up:iin tuon Series II päivityksen perään.

Ajatus oli että olisi taka-akselilta jo vetäny uudet jarruputket ja sitten käsitelly rungon tässä välissä, mutta sitä ennen piti hoitaa kuskin puolen vuotava takastefa kuntoon.
Tässähän oli joka nurkassa uudet jarrusylinterit ja oletettavasti piti olla kengätkin, ajattelin että zekkaan toisen puolen kengät ennen kuin puran sen selvästi vuotavan kuskin puolen...mutta :shock: apparin puolellakin oli öljyvuoto.
Kuva

Ja itse jarrukenkä oli niin öljyssä, että ihmetytti oliko liotettu vai miten kun auto on kuitenkin edellisessä omistuksessa seisonut.
No, jarruputkethan oli myös kasattu väärillä nipoilla jotka eivät istuneet oikein t-kappaleiden jenkoihin, että jotain muutakin hässäkkää oli vähän jo eipäilty.
Kuva

No sitten kun tuota tarpeeksi oli ihmetellyt otin sen kuskin puolen vetoakselin irti, tässähän on "semi floating" tyyppi ja laakeri ja
napa on krymppiholkilla kiinni. Stefan pystyy kyllä vaihtamaan purkamatta enempi.
Kuva

Stefa oli vanhanmallinen "nahkastefa" metallikuorilla, eikä se lähtenyt kuin väkivalloin kappaleina.
Kuva

Napa tuntui melko hyvältä niin kauan kun stefa oli kiinni, mutta kun se oli pois, laakeri tuntui tosi väljältä ja karhealta.
Eikun sitten prässillä krymppi ja napa irti ja laakeri. Näyttikin vähän erikoiselta :roll: pikkaisen vajausta.
Kuva

Ei brittiautoon pitäisi laittaa ruotsalaista laakeria, ainakaan harvakuulaista :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kuva

Pakkohan se oli sitten tarkistaa kunnolla se apparin puolikin, no sieltä sitten seuraava ylläri :evil:
Kuva

Krymppi oli liimattu sähköliimalla kiinni vetariin, joten laikkakoneella piti sitten ruveta alkajaisiksi töihin. Ja taas prässiin, molemmat vaati myös lämmitystä ennen kuin lähtivät liikkeelle.
Kuva

Kuva

Lopulta sitten paljastu, että vanha krymppi oli ilmeisesti käytetty uudestaan, ainakin näytti että se oli saanut sikaa ilmeisesti irroituksessa. Sen lisäksi se oli väärinpäin laitettu takaisin.
Kuva

Nyt sitten odotellaan osia sumujen saarilta taas...piti olla nopea stefan vaihto :mrgreen: mut näinhän se taas levisi käsiin :P
Viimeksi muokannut Kaitsu, 05 Maalis 2019, 16:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
series3kalle
Viestit: 1601
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 05 Maalis 2019, 00:40

Vetarin karkasutkin tehty uusiks... :? :roll: Splinesit sentään suorat...
Nää on näitä.... Mullakin käyttöserieksen, Rubína n, kasaus etenee....mutta hitaasti. Aina tulee eteen semmosia juttuja jotka kannattaa korjata/modata/parannella siinä samalla kun kerran on auki ja pääsee käsiks mukavasti. :roll:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES I 107"

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 05 Maalis 2019, 00:59

Tää aikasempi päivitys jäi laittamatta tänne piti olla ennen tota taka-akselijuttua, mutta laitetaan tähän perään. Jostain syystä etumaskin keskimmäisen pultin kiinnityskorvake rungon etupoikkipalkista on laikattu (sama puuttui tosta mun Series 2:sta :shock: )
mikä on sinäänsä aika outoa, kun se kiinnistyspultti on noista 3:sta helpoiten esillä ja jos jumissa pultin pystyy kyllä laikkaamaan. Reunimmaisia oikeen ei, joten ihmetyttää miksi toi keskimmäinen on laikattu pois. :shock:
Kuva

Tässä jo uus väkästelty, paikalleen on myös jo menneet vesipumppu/termostaattipesä ja dynamo. Ja huohotin/öljyntäyttöputken korkkikin vaihdettu oikeanmalliseen.
Kuva

Ja vähän bensapumpun huoltoa, purettu ja putsattu, menossa kasaan uusin tiivistein. Vähän sähköäkin tökätty ja tuntuu pärisevän, alunperinhän tää oli ihan mykkä. Saa nähdä siirtyykö bensakin.
Kuva

Asemoitu jo paikoilleen, johdot vaan kytkemättä. Viereen laitettu myös oikeanmallinen latausrele/säädin, uustuotantoa mutta kansi on
vaihdettu kuitenkin vanhasta (Lucas) jotta näyttää paremmalta :) . Johdot tähänkin vielä siirtämättä. Alla näkyy autossa kiinni ollut
made in Japan -säädin, sen vieressä pilkottaa polttoainepumppu, joka oli testausta varten viritelty tuohon.
Kuva

Tähänkin pientä jarrupuolen laittoa, pääsylinterin huoltoa. Kunnostusta kannattaa yrittää, kun uusi alkuperäinen maksaa 325 puntaa + vero + rahti...vastaava tarvikekkin 169 puntaa :roll:
Kuva

Ja paikoillaan
Kuva
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
AVRO
Viestit: 1269
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja AVRO » 08 Maalis 2019, 17:31

Nää vanhat on kyllä mahtavia kun lähes kaikki on korjattavissa. Ei oo niin umpeen prässättyjä/liimattuja kuin uudemmat kalusteet joita ei saa rikkomatta auki.

Mitä me Kaitsu sit tehdään kun jalka ei enää nouse ja käsi tartu? :roll:
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 08 Maalis 2019, 17:50

Sitten vaan vissiin pitää katella kuvia mitä tuli tehtyä, ja toivoa että Juniori vaalii perinteitä :D.
Toivottavasti siihen mennessä kuitenkin suurin osa omista olisi jo ajokuntoisia, mut ainakin noi vanhat pitäis olla.
Uudempiakin kun on jonossa ihan riittävästi mukaan luettuna käyttikset :mrgreen:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3731
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES II

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 04 Huhti 2019, 23:43

Series II päivitystä....

apusimpukka oli melkosen jumissa ja vaikka sinne tuli laitettua öljyä ja odotettua kuukausitolkulla ja välillä massavasaralla paukuteltua edes takas ohjausvarresta, ei mitään edistymistä tapahtunut :cry: . Koska noi apusimpukat on yleensä todella jumissa myös tuolla runkopalkissa ja irtisaaminen monesti vaatii runkopalkin laikkauksen auki, päätin että pullautan mielummin sisuskalut ulos ja koitan huoltaa "in situ".
Joten, sopivilla kiintoavaimilla ja puristimella sai ulosvetäjän jalat tuettua, sitten rupesin veivaamaan sisuskaluja ulos. Ulosvetäjäni sopi paikalleen vain noin päin, eli akseli ulos ylöspäin työntämällä. Alaspäinhän se sieltä tulisi myös. Molemmista päistä irroitin kuitenkin päätylevyt. Jousi siellä sisällä on melkoisen vahva, eli ettei palat tule otsaan tai silmään, on syytä tehdä varotoimenpiteitä.
Laittaa joku pussi tms. päälle, johon tavarat sitten lentää, jos vain tuuppaa kylmästi akselin ulos. Hallitumpi tapa on laittaa teflon paloihin letkuklemmari päälle, ennen kuin kokonaan työnnetty ulos apusimpukan rungosta. Jännempi homma sitten on saada se jousi sinne takaisin kasattaessa :mrgreen:
Kuva

Laitoin klemmarin ylempien palikoiden ympärille ennen kuin ne olivat kokonaan ulkona ja sitten rättiä ja pussin päälle, että kun tulee ulos, pamahtaa pussiin ja rätti vaimentaa lisäksi.
No, ihmeekseni tämä yksilö ei pamahtanut, kun teflonpalat oli juminneet akseliin tiukasti kiinni. Varovasti pussin alta tutkailin ja sitten äkkiä nippusiteitä ja rautalanka ympärille (suojalasit oli päässä :) ).

Kuva

Jousen päästin sitten ruuvipenkissä työpöytää vasten, ympärillä oli pakastepussi ja sen läpi nipparit ja lanka poikki ja ruuvarilla avitusta. Asemointi oli sama kuin (tuossa linkki viewtopic.php?f=4&t=2531&p=102581#p102581) aiempaan harjoituskappaleeseen, paitsi ilman tota runko-osaa.

Sisus oli melko ruosteessa....
Kuva


Akseli vähän putsattuna jo, vielä pitää silotella. Ostin sitten tollasen pienen hoonauslaitteen, maksoi vähän alta kymmen euroa. Meinasin sillä siloitella tuon apusimpukan sisuksen.
Kuva


Akkuporakone on tähän hommaan sopiva, koska kierrokset pitää pitää maltillisen matalina. Jotain liukastetta/öljyä tms. pitää käyttää.
Näistä tuntui netissä olevan hoonaukseen erilaisia mielipiteitä sinolista öljyyn...no laitoin Bolt Off (CRC:n ja WD40 vastaavaa) ja välillä bräckleeniä...
Kuva

Näyttäisi ihan toimivan, vielä pitää pikkaisen hoonailla, että saa kaikki ruosteet pois.
Kuva
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”