Kaitsun Seriekset

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Avatar
series3kalle
Viestit: 1556
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 21 Syys 2018, 14:06

Perjantai on hyvä päivä lodjun korkkaamiseen... :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3658
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 21 Syys 2018, 20:24

No ei sitä vielä korkata. Ens katellaan että onko kone ym. siinä kunnossa että noilla palikoilla jatketaan, vai tuleeko tarinaan twisti ja sen seurauksena tekniikan päivitystä.... :o
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3658
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 01 Loka 2018, 23:37

Koneeseen tuli vaihdettua öljyt ja suodatin. Suodatinpatruunan kuoren sisällä oli tollainen ylimääräinen alumiiniholkki. Ensin ihmettelin :shock: että onko sisus jotenkin kalteva että tolla oikastaan suodatinpatruunan kiinnitys, mutta ihan tasainen se oli. Kaivoin vanhan patruunan uudestaan esiin ja kas, sehän oli pikkasen originaalikokoa pienempi, eli joku näppäräniilo oli sitten ratkaissut asian tuolla holkilla. :mrgreen:

Kuva

Sen jälkeen alkoi armoton kipinän etsiminen, sitä ei millään meinannut löytyä.
Vaihdoin toisen puolan ja sen syöttöjohdot. Virranjakajan kannessa sitten oli vikaa. Otin sitten S1 '54 paloautosta virranjakajan kannen joka toimii, mutta ei vieläkään. Vaihdoin konkan ja putsasin kärjet uudestaan. Ei :mad: Sitten piti jo kokeilla suoraan puolalta tulppaan ja pätkiä johdolla. Kipinä! Sitten kärjillä sama. Kipinä. No, kansi paikoilleen ja johdot ja pyörittämään. Ei kipinää :mad: Samat testit alusta. Johonkin se vaan hävisi. Vaihdoin vielä sitten kärjetkin ja sen jälkeen alkoi kibunaa tulla :eek:.

Samassa tuli zekattua sulakerasiakin, jossa on tietysti vain yksi sulake (35A). Mitäs sitä turhia tuhlailemaan monia. Tämä oli vielä näköjään edellisen omistajan päivitetty malli "bypass fuse" mikä kestää paremmin :mrgreen:
Tosin purin tuon rautalankazydeemin kyllä pois. :roll:

Kuva

Sitten ruikkimaan bensaa suoraan kaasariin ja konetta käyntiin koittamaan. Bensapumppua ei vielä ollut kiinni. Ja hyvä niin, sillä parin kokeilun jälkeen kone jo hörähteli, mutta kaasarista alkoi sitten vuotaa gasot pihalle. Mutta ainakin pikkasen kone jo pyörähti. Eipä ollut nesteitäkään kyllä vielä sisällä.

Tämän testin jälkeen varaosia hakemaan Sipoosta, lainakaasari, virranjakajan kansi, Motonetistä sytytyskaapeleita (kuparisydän) ja tulpanhatut.
Kuvassa nyt jo se parempi kaasari. Vivustoja joutuu vähän kikkailemaan.

Kuva

Lainasin S1 paloautosta lisää osia, sähköisen bensapumpun (joka ei ole originaali mallinen) - juu, näissä on jo sähköinen bensapumppu alunperin :) - ja meinasin huoltaa ja laittaa tästä jääneen nyt puretun orggismallisen paloautoon - niin hyödynnetään tuota tässä projektissa. Siitä ei nyt ollut kuvaa.
Se tuli väliaikaisesti kiinnitettyä kun ei vielä ole paikkaa, samoin väliaikaisena tankkina sinolipullo. Patkoputkeksi myös väliaikasesti vanha paloauton etupätkä haettu romukasasta ja siihen Rover 200:en pönttö suoraan ylöspäin.

Virrat päälle ja starttaamaan

https://www.youtube.com/watch?v=9nFIzKe5LP4

Tuossa vähän pakoputki klonksottaa, samoin tuli selväksi, että useammasta kohtaa paikattu pakosarja vuotaa jostain. Öljynpaineet ainakin nousi mittarissa.

https://www.youtube.com/watch?v=qb3hC0Tu0c8

Sitten vähän kaasaria kokeillen ja kierroksia.

https://www.youtube.com/watch?v=BlMjxFHH2Hs

Eipä siinä sitten ku vedet sisään ja pesuaine ja kone lämpöiseksi. Imuventtiilien välysten säätö ja vesien tyhjennys. Laitoin termarinkin paikoilleen (sen omituisen näköisen mikä oli tuolla aiemmin kuvassa kun toimi ok) ja glykolit koneeseen. Sitten testikäyttöä. Pikkasen öljyä tihkui lohkon takaosassa olevasta banjoliittimestä vaikka oli uudet prikat. Kirrausta ja tais loppua. Harmittavaa oli että kun kone lämpesi alkoi kannen takaosasta myös laipan välistä jossa on ryypyn merkkivalon anturi vuotamaan pikkaisen nestettä. Mulla on sekin tiivari olemassa, mutta eipäs tullu irroitettua sitä laippaa ja vaihdettua kun kansi oli irti...:(

Pikkaisen joku venttiili tai nostin mielestäni pitää ääntä, mutta en ole vielä päässyt jyvälle mikä ääni sen on. Mutta kone nyt ainakin näytti käyvän. :D
Viimeksi muokannut Kaitsu, 03 Loka 2018, 00:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3658
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 02 Loka 2018, 01:22

Takapalkki keskeltä ja päädyt olivat vähän kiharalla ja revenneet kulmasta pitkittän kahdelta kantilta - varsinkin päädyt ja eritoten kuskin puoli.
Nyt oiottu vähän paremmiksi ja hitsailtu repeämät.

Ei tartte olla niin yyberhyvät ja suorat kun jäävät kuitenkin lavan alle pimentoon.

Kuva
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
james_III
Viestit: 138
Liittynyt: 18 Tammi 2008, 12:48

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja james_III » 02 Loka 2018, 15:50

Aika jännä että näppärä niilo oli sentään vaivautunu laittaan vähä tilkettä väliin. Mutta tuo sulakkeen päivitys 35A-->135A on aika normi juttu :wink:

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3658
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 30 Loka 2018, 23:00

Syyshommat ja veneiden nostot/huollot ja pärrien talviteloille saattaminen ynnämuut hommelit hidastaneet Lantikkaprojekteja ja nyt ei taas kaikkia kuviakaan ole vielä laitella tästäkään, mutta mm. sähköpuolen tutkailuja vähän tehty ja Dynamo (Lucas C40) ei ainakaan toimi, joten sitä piti sitten irroitella ja liotella ruuveja, että pääsi kurkkaamaan sisään.

Toinen hiilen jousi on poikki eikä ehjäkään ole kovin priimakunnossa, eli jostain pitää yrittää löytää tommoset sitten.

Kuva

EDIT: Löytykin tämmönen netin syövereistä:
https://www.mc-scatter.com/autotarvikke ... &results=9
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3658
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES I

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 11 Helmi 2019, 23:37

Pitää taas koittaa tätäkin päivitellä, Joulut ja lumityöt, lumityöt...ja lumityöt vieny aikaa ja raktorihommat ym niin tääkin ollu vähän huonolla sykkeellä, mutta näitä kuvien juttuja tuli jo tossa ennen Joulua ropailtua, ei ole vaan saanut aikaseks lisäillä tänne.

Laturista elikkäs dynamosta tuli ihan toimiva ainakin penkissä testattuna kun takalaippa ja hiilet tuli uudet. Jossain vaiheessa kun saa sen takas kiinni ja latausreleen paikoilleen jne. näkee sitten miten lataapi.

https://youtu.be/QIWerPiysAc

Ja koneestahan rupes tallissa tiputtelemaan kiehutinnesteitä ulos myös vesipumpun juuresta. Sillon kun koekäytin tihkui pikkasen kannen takalaipasta ja se olikin jo listalla irroittaa ja uusia tiiviste. No, pumpun irrottamiseen sitten paloikin aikaa melko ruhtinaallisesti ja vähän otsasuontakin kiristi kun alin pitkä pultti oli valmiiksi katkennut ennestään joltain, eikä pumppu tule pois kun se pätkä oli siellä sisällä ja ankkajumissa. Sen lisäksi yläpuolelta napsahti yksi lyhkäsempi poikki, tuntui että kääntyi, mutta sehän kierty vaan poikki. :evil:

Itse pumppukin oli melko jumissa ja sai nitkutella ja paukutella että rupes liikkumaan irti lohkosta edes vähän. Piti sitten purkaa etumaski ja syylari pois tieltä, että pääsi kunnolla kampeamaan. Pumpun hihnapyörä oli päässyt näköjään vähän klappaamaan :D, otin sitten vanhemmasta 80" raadosta taas osia ja tosta putsataan parempi tilalle.
Kuva

Sitten kun aloin sitä alapulttia poraamaan, niin eikö se p*rkeleen pora katkennut sinne sisään. No se oli poraushommat sit siinä. Dremelillä sitten koitin ottaa siitä pultin ympäriltä materiaaliakin siivun pois, että sais jollain siitä edes pikkaisen kiinni ja pääsis vääntämään, mutta ei siihen saanut mitään kiinni.
Kuva

Liotusainetta ja lämpöä ja nitkuttelua ja välillä massavasaraa ja kyllä se sitten lopulta sieltä lähti. Hankaluus tossa oli se, että siinä on kaulus joka menee lohkon sisään ja hyvin oli hapettunut kiinni kaulus sekä pultti.
Kuva

Siinä sitten pöydällä pumppu sekä takalaippa viimein. EDIT: pumpun kuva näköjään meni tonne alemmas, tossa on termaripesä.
Kuva

Pientä syöpymää tullut vuosien varrella :)
Kuva

Siinä ne katkenneiden pulttien päät törröttää. Alempi lähti kyllä sitten irti kun siihen sai pihdeillä otteen ja lämmitti. Lyhkäsempää koitin kans lämmittää, mutta ei siitä saanu kunnolla pihdeillä otetta.
Kuva

No eiku pulttia hitsaamaan kiinni ja liotusta ja lämpöä, mutta sitten katkesi ihan lohkon tasalta ja joutu poraamaan pois ja jenkatapilla sitten vaan putsasin kierteet, ei tarvinnu uusia laittaa. Kuvassa näkyy myös uusi pakosarja paikalleen laitettuna.
Kuva

Pintojen putsaus vielä. Tässä näkyy myös joku viritys tossa öljyntäyttöputkessa huohotin/korkki ei ole oikea, se menee vaihtoon.

Kuva
Kuva

Oli kyllä vaikein vesipumpun irrotus mitä koskaan tehnyt, ja vei aikaa ihan helkkaristi. :shock:

Takalaippakin meni paikalleen, sekin vaati säätöä kun joku oli vetänyt aikasemmin yhden väärän kierteisen pultin ja sinne joutu vetämään uudestaan jengat pultilla leikkuuöljyn kanssa varovasti, kun tuonne väliin mikään jenkatappi mahtunut. Onnistui kun vaan alkupään kierteet oli "väärät" ja loppupäässä oli vielä oikeat tallella. Tuosta lähtee lämpöanturilta johto ryypyn merkkivalolle.
Kuva
Viimeksi muokannut Kaitsu, 12 Helmi 2019, 12:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3658
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

SERIES II

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 12 Helmi 2019, 00:21

Laitetaan nyt vielä samaan rahaan vähän tuota Series II:en etenemistäkin, etuakseli piti saada kasaan, että sai ton rungon rullaavaksi jotta sai välillä tuupattua pois tallista, kun juniorin käyttiksen jarruja piti zekkailla ennen leimalle menoa.

Ennen allelaittoa piti pinionin ulompi laakeri ja stefa uusia. Laakeri oli ihan väljä ja olin tilannut jo uuden, mutta sehän oli ihan erimallinen eikä
se mennyt vanhan kooliin ja sen irroitus olis ollu koko pinionin purku jos olis ton uuden kooleineen vaihtanut, ja vanhan kooli oli kuitenkin hyväkuntoinen.
Kuva

No tähänhän vaihdoin aikasemmin koko takaperän kuten tuolla aikasemmin oli kuvissa se hammaspeikko käynyt, niin irroitin siitä vanhasta takaperästä laakerin ja se oli ihan OK. Piti vain shimmailla oikeaan tiukkuuteen ja sitten nippuun uuden stefan kanssa. Ja tähänhän tuli parabeliset jouset. Kääntökuulat ja niiden laakerit ja stefat on myös kaikki uusittu.
Kuva

Vetareita kun rupesin putsaamaan, niin lyhkäsemmän murros oli kokenut kovia ja siihen oli jotenkin väkisin vaihdetuu ristiikko :shock: toinen haarukka oli venytetty leveämmäksi ja sitten oli sähköliimalla turailtu ja jopa noi laakeripesät hitsattu kiinni...ja on sitten ottanut vähän vissiin kiinnikkin. Tämän puole tumppiakselihan oli kanssa melkosesti saanut iskua, liittynevät toisiinsa.
Kuva
Kuva

Varastosta penkomalla löytyi sitten hyvä varaosa :D ulompi akseli irti
Kuva

ja pieni putsaus ja uusi ristinivel.
Kuva

Akseli on nyt kasassa ja renkaat kiinni, mutta jarrukilvet ja jarrukilkkeet vielä puuttuu molemmista päistä edestä ja takaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Ellunkana
Viestit: 571
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 17:22

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Ellunkana » 12 Helmi 2019, 08:30

Palstan parasta antia, näitä lisää!
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Avatar
series3kalle
Viestit: 1556
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 13 Helmi 2019, 15:56

:D jep!
Toinen mun näkemä vetariviritys... Mulla oli aikanaan Rufínassa ilmeisesti katkennu pitkä tikku, johon tehty uus sisäpää n.10cm pitkä... :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3658
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 14 Helmi 2019, 21:17

Mulla oli tohon siis toinen parempi sisempi jo olemassa, josta otin aiemmnin ulomman pätkän S1 paloautoon kun siinä oli menny splinet heikkoon kuntoon. Sain sitten kasattua kokonaan ehjän kun toi entrattu ulompi tuli sen paremman sisemmän jatkoksi. Eli toi koko vanha hässäkkä on romukoppakamaa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
series3kalle
Viestit: 1556
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kaitsun Seriekset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 15 Helmi 2019, 22:57

Vetareista puheen ollen... En oo muuten Kaitsu uskaltanu vielä vetää series 2 "Redína:sta" takavetareira ulos tarkistusta varten... Myinhän mun jouten olleet hyvät tikut sulle parii kuukautta ennen kun toi mun pihaan lipsahti... :roll: :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”