Kaitsun LR kalusto

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !
User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by Kaitsu » 06 Apr 2019, 11:45

Joo, huomasin jo niitä viimeksi laittaessa, että oli aika tiukat ja tuli vähän pyyhkästyä lamellilaikalla tavaraa pois.

Lähetetty minun Land Rover Explore laitteesta Tapatalkilla

Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
jomppe
Posts: 1066
Joined: 10 Mar 2008, 19:48

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by jomppe » 06 Apr 2019, 15:00

Kaitsu wrote:
05 Apr 2019, 17:31
Putsasin sitten jälleen satulan pinnat mihin palat osuu ja palojen reunat ja kuparitahnaa väliin.
Kakkosdiscossa takasatulat kului välillä niin, että satulaan tuli "porras" palojen osumakohtaan. Kun laittoi uudet palat, niin jarruttaessa joskus palat meni vinoon, eivät palautuneet kunnolla ja jäivät laahaamaan. Palojen vaihdon yhteydessä sai välillä satulaa viilata oikeen kunnolla että sai palojen vastinpinnan tasaiseksi.
D2 Td5 Autom -99

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by Kaitsu » 14 Jul 2019, 11:43

PätkäDefeen tuli vaihdettua öljyt ja kaikki suodattimet (paitsi PA joka tuli pumppuineen vaihdettua aikasemmin kun vuoti). Ei muistanutkaan miten kiva toi TD5:en varsinainen Ö-suodatin on avata ja kaivaa pois... :? se pyörivähän on helppo.
Tuli myös irrotettua takapenkit, jos katsastais takaisin pakuksi ja pienemmälle verolle. Vielä pitää vähän väkästellä lattia/kotelohommia sinne taka-osastolle.

Freekkukin tuli otettua ajoon viime viikolla, että saa vähän liikuntaa, iso Range taasen meni samalla seisontaan. No toisella kauppareissulla se Freekku sitten Jäi siihen kaupan pihaan. Bendix vika näköjään tai sit startti, koputtelemalla lähti vielä käymään, mutta ei muuten.

P38:lla on nyt pitkään pääsääntöisesti huristeltu ja välillä kakspyöräsellä.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

DEFE 90

Post by Kaitsu » 21 Jul 2019, 11:21

Pätkädefen takaosasto muutettuna. Alkuviikosta pitää käydä muutoskatsastuksessa takaisin pakuksi. Takapenkkien tilalle tehty kierrätysmateriaalista "flip-floor" (muorin vanhan mökkilaiturin merialumiinelevyjä) ja Freelanderin koirakalteri soviteltu paikoilleen.
Tonne sivuille tulee vielä pari tukirautaa.

Alle mahtui sopivasti Puuilosta pitkät muovilaatikot. Alunperin mietin laatikoita kiskoilla, mutta mennään noilla nyt ensin.
Image

Etummainen levy (takaovesta katsottuna) on kiinteä, takimmainen saranoitu ja aukeaa. Pieni väli levyn ja ohjaamon takaseinän välissä on sopiva laittaa jotain pikkukamaa tai jos tarvii öljyputeleita tms. korkeampaa olla kyydissä ja pysyvät hyvin pystyssä.
Image

Kiinnityslenkkejä laitettu lattiaan ja sivuille, mallia Motonet/Biltema.
Image

Etummainen levy avattuna.
Image
Last edited by Kaitsu on 21 Jul 2019, 12:31, edited 2 times in total.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Lantti
Posts: 234
Joined: 20 May 2012, 20:43

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by Lantti » 21 Jul 2019, 11:45

On siisti ja kätevä. Mitäkö se muutos nykyisin maksaa, jos vaikka itekin joskus tekis saman.

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by Kaitsu » 21 Jul 2019, 11:50

Riippunee asemasta, mutta jossain 45 egen tienoilla liikutaan. Voi olla jossain enempikin. Verohan putoaa sitten about puoleen + vakuutus vähän edullisempi.
Tossa kun ei ole airbägejä eikä abseja, niin nopeusrajoitus tulee 80kmh, tosin sitähän on kaavailtu poistettavaksi. Discossa mulla noi varusteet
on, sillä saa painaa satasta eikä ole lätkää perässä.

Ensin meinasin ottaa noi matot kokonaan pois, mutta päätin jättää ne sinne väliin äänieristeineen ettei meteli turhaan kasva kun sitä on jo
Defessä muutenkin :D .
Last edited by Kaitsu on 18 Sep 2019, 00:05, edited 1 time in total.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
series3kalle
Posts: 1714
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by series3kalle » 22 Jul 2019, 10:17

Hienoa! Mulla on vastaava ollu työn alla Rufínaan...viimeset....15vuotta....kannet puuttuu edelleen.... :lol: :oops:

Eipä taida ketään haitata, jos serieksen tai defen suurin sallittu kaistaviivojen välissä poukkoilu-nopeus on 80km/h... 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
-NewJuhani-
Site Admin
Site Admin
Posts: 2166
Joined: 31 May 2010, 23:26

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by -NewJuhani- » 30 Jul 2019, 14:56

harriko wrote:
23 Nov 2018, 10:34
Onnea uuden perheenjäsenen johdosta. Tosta on enää vaikea paremmaks laittaa, on aika tyylikäs :D :D
No ehkä jos harmaa :shock: mut on toikin hieno :D
RR L322 Metropool -04
EX-RRC Westminster Gray, EX-LR Defender Td5 HCPU, EX-D1 3D, EX-MINI METRO 1.3, EX-MINI x3...
-KAIKKI ON MYYNNISSÄ KUN HINNASTA SOVITAAN-

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by Kaitsu » 05 Dec 2019, 19:01

P38 Rangeen tuli vaihdettya öljyt ja suodattimet. Tulpat ja lambdat vaihtu jo kesällä kun päästöjen kanssa taisteltiin. Edestä on puuttunut toinen roiskeläppä jo ennen kun auto tuli mulle, nyt sitten uudet molemmille puolille laitettu kun tuli jo keväällä sellaisetkin tilattua osakuormaan Brexitin uhan alla.

Talvikumekset tuli vaihdettua myös alle ja samalla herkisteltyä taas etujarrusatulat - ne tuppaa jumittamaan kun vähän aikaa seisonnassa.

Pikkurooveri (200) oli hetken ajossa kauppakassina, mutta siitä lopetti pyyhkijät toiminnan joten seisontaan. Samoin PätkäDefe saa kanssa aloittaa huilin nyt kun Range otettu ajoon. Pientä väljyyttä on Rangen ohjausvarren pallonivelessä, eli sellainen pitää tilata, todennäköinen syy ajoittaiseen woblaukseen. Samalla kans raidetangon päät. Vesipumpun juuresta tihkuu hippasen nestettä, eli pitänee tilata siihenkin tiiviste valmiiksi jos rupeaa enempi falskaamaan.

Iso Range (L322) pitää myös ottaa huollon alle, ölpät, suodattimet ja termostaatti pitää myös vaihtaa kun ei oikein lämpiä. Viime syksynä vaihdoin EGR:n termarin, mutta se ei auttanut.

Kunhan nää käyttishuollot saa tehtyä niin Series-hommatkin taas jatkuu. Tässä on ollut syksyn mittaan vene- ja traktorihuoltoa ja kaikenlaista muutakin, hidastaneet noita Seriesjuttuja.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

L322 ja P38

Post by Kaitsu » 02 Jan 2020, 23:27

L322 Range on termari ja EGR purettuna tallissa, odottaa by-pass kittiä, meinasin jättää koko EGR:än lauhduttimineen pois.
Syylarin tyhjennysproppu naksahti poikki ilman että kerkesin sitä edes kokeilemaan, viscon tunneli osui siihen pois ottaessa ja oli haperoksi mennyt.
Kunhan loputkin osat tuloo, niin pääsee kasailemaan, samalla sitten suodattimet ja ölpät.

P38 piti ottaa käyttikseksi ja pistää Defe seisomaan, mutta apparin puoleinen etujarru rupesi taas kuumenemaan ja tuli sitten vaihdettua uus satula ja tapit. Vieläkin pikkasen lämpenee jostain syystä, mutta ei niin pahasti enää. Joulupäivänä ajellessa sitten rupes tulemaan vikailmoituksia ja kun pääsin pihaan, laitoin virrat pois ja uudestaan päälle niin ei enää jaksanut käynnistyä. :shock: No akkuhan se näköjään sitten sippasi. Uusi on laitettu paikalleen ja nyt koeajoa vaan. Uudet palloniveletkin tuli ja ohjausvarsi nivelineen, pitää heittää sekin kiinni kun kerkee, niin loppuu voblaus.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

L322 Range TD6

Post by Kaitsu » 03 Jan 2020, 22:44

Tollanen TD6:n EGR:n poistosetti tuli.

Image

Lähetetty minun Land Rover Explore laitteesta Tapatalkilla
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by Kaitsu » 03 Jan 2020, 22:54

Siinä työmaa, kuvassa näkyvä EGR lauhdutin ja termarikin on jo poistettu.
Image

Special tool tehty viskon irrottamista varten että saa vesipumpun hihnapyörää pidettyä paikoillaan....visko oli pikkasen jumissa,
piti ostaa myös pitkähkö 32millinen kiintoavain, kun viskoavain oli liian lyhyt eikä siihen pystynyt lyömään.
Image

Ei jää paljon tilaa tossa pikkutallissa, just mahtu iso Range sisään.
Image

Image

Lähetetty minun Land Rover Explore laitteesta Tapatalkilla
Last edited by Kaitsu on 06 Jan 2020, 10:48, edited 2 times in total.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
AVRO
Posts: 1370
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by AVRO » 04 Jan 2020, 09:59

Mun ainoa talli/paja on just tommonen Rangen kanssa, ja suorastaan raivostuttaa tehdä siellä mitään isompaa kun tietää jo etukäteen miten ahdasta on. Pikkuauto ja frouvan Volvo sinne sopii kivasti, Volvon kanssa sais olla vähän lisää pituutta mutta Range ja Jagge täyttää ton ihan kokonaan, Jagge on niin pitkä ja siinä on valtavat ovet... saa olla oikeasti tarkkana ettei hakkaa niitä mihinkään.

Nyt kun autoja on kertynyt niin pakko kai se on ruveta oikeasti suunnittelemaan laajennusta, joka nyt on mietintämyssyssä siinä vaiheessa että tota pajaa levennetään. Nykyisestä osastosta tulisi talvisäilytystila, sinne menis tosi piukasti Jagge ja pikkuauto. Pihan suunta jatkopala johon karvan isompi tila remontointiin ja tietysti säilytykseen, sit olis suoja noille kolmelle kesäbiilille.
Samalla hoituis ton pajan katto-ongelma kun viistokattoinen rakennus levenisi harjakatoksi. Mitään uutta ja isoa/kallista rakennusta ei ole varaa eikä inspistä rakennuttaa.

Mut toi sun Range kuva vähän helpotti tuskaa, en ole yksin ongelman kanssa. :wink:
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Kaitsun LR kalusto

Post by Kaitsu » 04 Jan 2020, 10:44

Luulin kans et tuska helpotti kun muutin 2014 tänne et oli tollasen talon päässä olevan lisäks iso korkea talli mihin menee kaks ja on tilaa ympärillä. No, helpottihan se, mut tuntuu et tilaa ei koskaan oo tarpeeksi. Tai sitten on vaan jo liikaa autoja :lol:

Laaneilla on lisäks pari pientä "kylmää tallia", joista toinen niin matala et sinne menee vaan series ilman kattoa tai matala h-auto - siellä on tosin nyt prätkät, moottoreita ja vaihteistoja, renkaita ym.
Toisessa on kaikkea sälää perämoottoreista ja renkaista lähtien, vaihteistoja ym. ja nyt S1 paloauto myös hetken kun zeta joutu pressutalliin.

Et tee vaan mahdollisimman iso mihin luvat ja rahat riittää! :wink:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3854
Joined: 20 May 2011, 07:59

L322 Range TD6

Post by Kaitsu » 14 Jan 2020, 11:42

Ison Rangen (L322) huollot tehty, eli öljyt, suodatin, PA-suodin ja sitten tuli vaihdettua kampikammion huohottimen suodatin, oli melko tukkeessa jo. Tuskin oli vaihdettu ainakaan lähiaikoina. Imanputsari ja raitisilmasuodatin vaihdettu myös ja termostaatti. Viskon ja sen muovisen tuuliohjaimen jätin nyt talveksi pois. Lämpömittari nousee viimein puoleen väliin asti niinkuin kuuluukin. 8)

Kuskin puolen lampunpesimen moottori on jumissa, eli sellainen pitää jossain välissä hankkia ja vaihtaa. Sen läpi tulee lampunpesurin pumpulle sähkö, joten vettäkään ei tullut lampuille. Pumppu testattu ja se kyllä toimii. Tuulilasin pesurin pumppu taas ei, joten se piti vaihtaa uuteen.

EGR lauhduttimineen ja termostaatteineen tuli purettua pois.
Image

Tää on nyt pitkästä aikaa ajossa, Defe ja P38 saavat huilata (liikenteestä poisto). P38:iin pitää vaihtaa drag link kun pallonivelissä väljää ja jossain välissä uudet etupalat.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Post Reply

Return to “Projektit / Projects”