Kysymyksiä Rangesta

Keskustelua Range Rovereista / Talk about Range Rovers

Valvojat: armas, Mericsson, andlover, -NewJuhani-

Vastaa Viestiin
Avatar
kimlahti
Viestit: 320
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:18

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja kimlahti » 04 Touko 2018, 13:59

Muutama tsekki mitä tuli mieleen:
Tuleeko lämmityslaitteelta HI-HI-asennossa lämmintä? -> Eli kiertääkö neste?
Tuleeko järjestelmään painetta heti kun käynnistää vaiko pikkuhiljaa? -> Putki irti/lohko halki vai kiehuuko neste kansissa kun se ei kierrä ja siitä kuplat?
Joku muu, mikä? :D

Ilmaus ei omassani vaatinut kuin ylävesiletkun puristelua että sai enimmät ilmat pois ja lämppäristä alkoi tulemaan lämmintä.

James Taylorin Range Rover kirjassa taisi olla tarinaa noista lohkoista, niiden putkista ja valun epäkeskeisyyden laatuluokituksista. Näistä tuli luettua ennen kuin ostin hulluudenpuuskassa ensimmäisen rangeni näkemättä ja kokeilematta. :mrgreen:
-02 4.4 Vogue
-87 951
-00 730d

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3500
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 04 Touko 2018, 14:11

Mulla on muutamassa Rooverissa kuplimista aiheuttanut myös viallinen paisarin korkki...jopa työntänyt nesteet ulos kun ei pidä oikeaa painetta.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 274
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Jasu » 20 Touko 2018, 23:49

Saas nähdä miten noiden yllämainittujen kanssa tapahtuu, mutta viimeksi pitemmän aikaa koekäyttäessä nesteet pysyi kivasti sisällä. Ja syylärin ilmausletkussa liikkui tavaraa oikeaan suuntaan, termostaatin ja vesipumpun vaihdon jälkeen -kyseistä liikettä ei oikein ollut vanhoilla osilla. Silmämääräisesti ihmeteltynä en tosin isommin eroja löytänyt, mutta jotain meni toisin entisiin nähden..?

Huomenna pitänee leikkiä taas Range-mekaanikkoa, jos laittelisi tuulitunnelin takaisin paikalleen ennen seuraavaa käynnistystä, ei ehkä polttaisi itseään. Ylävesiletku kun pitää irroittaa tieltä, siksi viimeksi se jäi asentamatta, paljon mukavammin näki mahdolliset (toteutumattomat) vuotopaikat, ellei termostaatilta irronnutta pumpulta lähtevää letkun irtoamista lasketa...

Toista avainta on tullut vähän metsästettyä, tosin löytyneet valistuneet arvaukset sekä muutamat hinnat laittanee soittelemaan edellisiä omistajia läpi. Paikallisen merkkiliikkeen (joka ei enää näitä myy, eikä kauaa kuulemma varaosiakaan) tiskillä kävin vähän hupsuttelemassa. Kahta tuotetta kyselin, ja kummankin kohdalla myyjä totesi että "ei tainnut kauppoja tulla", kun hintaa ihmetteli itsekin. Avaimelle olisi hintaa taittoversiona 422 ja kiinteänä 399, ja näihin vielä viidenkympin jyrsinnät päälle. Pyöränmuttereista mainitsi että "näitähän on myytykin, viimeksi 2011 kahdeksan kappaletta, mutta en usko että näitäkään tilaillaan", kun hankittava määrä olisi ollut 20 kpl ja hintaa 18 euroa per kipale. Äsken lähti tilaus ebayn kautta, posteineen 57€...

Avainjuttu vähän jännittää, pitää käydä paikallista avainseppää kiusaamassa, jos saisi edes mekaanisen avaimen tehtyä. Olisi edes joku tiirikka, jos nyt ainoa hukkuu, tai livahtaa sisälle lukittuun autoon. Halvimmillaan näkyi löytyvän £200 hinnalla, ja sekin pikku viiveellä kun pitäisi lähetellä kopioita rekisteriotteesta, henkkarista yms että varmasti omistajalle noita laittelisivat. Ja tuo Briteistä. Onhan tuokin toki jo alle puoleen hintaan marmoritiskiin verraten, mutta aika arvokasta silti. Googlella tietoja metsästäen, tulee vastaan suht vanhoja ketjuja, valtaosa linkeistä niissä ei enää toimi. Onko tässä sitten tapahtunut se että -95 on jonkun mielestä jo sen ikäinen ettei niihin enää tarvitse mitään toimittaa? Yksikin joka alkuperäisavaimia toimittaisi, mainitsee lopettaneensa P38:n avainten lähettelyn tyystin..?

Jos joku sitten tietää, saako tuon moottorin ajoneston ja hälyttimen toiminnan pois kuitattua, niin semmoisen tiedon saa kertoa. Kyllähän väkkärän saa liikkeelle, hälyt pois ja ajoneston myös, EKA -koodilla, se onneksi on tiedossa, mutta mokoma kun aktivoituu viidessä minuutissa sammutuksesta, niin onpas tosi kätevä semmoisen kanssa sitten elää...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1455
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 21 Touko 2018, 11:09

Kyllähän väkkärän saa liikkeelle, hälyt pois ja ajoneston myös, EKA -koodilla, se onneksi on tiedossa, mutta mokoma kun aktivoituu viidessä minuutissa sammutuksesta, niin onpas tosi kätevä semmoisen kanssa sitten elää...
Ah näitä ihania insinöörityön mestarinäytteitä... Vähän ovat sössineet jotain kun tuon saa kuitenkin jotenkin käyntiin tilapäisesti... :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3500
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 22 Touko 2018, 00:05

Jasu kirjoitti:
20 Touko 2018, 23:49


Jos joku sitten tietää, saako tuon moottorin ajoneston ja hälyttimen toiminnan pois kuitattua, niin semmoisen tiedon saa kertoa. Kyllähän väkkärän saa liikkeelle, hälyt pois ja ajoneston myös, EKA -koodilla, se onneksi on tiedossa, mutta mokoma kun aktivoituu viidessä minuutissa sammutuksesta, niin onpas tosi kätevä semmoisen kanssa sitten elää...
Mulla ainakin onnistu sillä RSW:n EAS unlock proggigsella disabloida käynnistyksen esto 98vm 4,6 HSE:ssä.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 274
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Jasu » 21 Kesä 2018, 13:32

Kaitsu kirjoitti:
22 Touko 2018, 00:05
Jasu kirjoitti:
20 Touko 2018, 23:49


Jos joku sitten tietää, saako tuon moottorin ajoneston ja hälyttimen toiminnan pois kuitattua, niin semmoisen tiedon saa kertoa. Kyllähän väkkärän saa liikkeelle, hälyt pois ja ajoneston myös, EKA -koodilla, se onneksi on tiedossa, mutta mokoma kun aktivoituu viidessä minuutissa sammutuksesta, niin onpas tosi kätevä semmoisen kanssa sitten elää...
Mulla ainakin onnistu sillä RSW:n EAS unlock proggigsella disabloida käynnistyksen esto 98vm 4,6 HSE:ssä.
RSW:n kaapeli saapui, ja kyllähän sillä saa monenlaista näkyviin. Kylmän tiirikan sain myös teetettyä, ja silläkin sai koneen käyntiin, kun näkyi että on EKA kysely poissa ja hälytin disabloitu...

Mutta se mitä kaipaamaan vielä jäin, on SRS:n tutkiminen, ei näkynyt ohjelmassa, pitää tutkia pitikö sillä näkyäkään. Turha vissiin leimalle tarjota airbag fault teksti taulussa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 274
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Jasu » 23 Kesä 2018, 15:46

Tässä joutilaina hetkinä kääntänyt internetsiä ympäri, yrittäen päästä selville miten saisi -95 P38:n SRS-valon kuitattua, tai löydettyä syyn sen palamiseen. Jännitteet kävi kovin alhaalla ekaa kertaa käynnistellessä eli syy voi olla siinä, vaan kun tuonikäisessä jää valo kivasti killittämään ilman kuittausta...

Jomkinlaisen sisäisen konsensuksen olen saanut notta iCarsoft -i930 osaisi tuosta suoriutua, vaan ennen hiiren klikkauksia ei haittaisi saada sen toiminnallisuudesta varmuus. Tai ensihätään vaikka lainaan, korvausta vastaan tietenkin, jos jollain suht järkimatkassa sellainen olisi. Tarve Korpilahdella missä autokin on (leima kylmänä, ei paljoa ajella hetken mielijohteesta), muuten majailen Jyskässä, tosin vielä huomiseen Reisjärvellä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
jomppe
Viestit: 1049
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 19:48

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja jomppe » 23 Kesä 2018, 18:54

Jostain kerran luin että penkin alla olevan keltaisen liittimen kontaktit löystyvät.
Liitin tuntuu olevan ok, mutta liittimen sisällä kontaktit löysät.

Samoin tuolla toisen palstan puolella sain käsityksen että i930 toimii kunnolla vain uudemmissa -99 alkaen P38 malleissa, vanhemmissa hyvin vajaasti esim SRS kohdalla.
Myös -99 alkaen SRS ja jotkut muutkin vikavalot kuittaantuu kun vika on korjattu ja auto käynnistetään uudelleen, mutta vanhemmat vaatii testerin valojen kuittaamiseen.

Näin olen lukenut ja ymmärtänyt, mutta korjatkaa jos olen väärässä.
D2 Td5 Autom -99

Jasu
Viestit: 274
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Jasu » 23 Kesä 2018, 22:53

Joo, vastaavia juttuja on tullut luettua. Taitaa merkkiliikkeessä kuittaaminen muutaman kympin maksaa, montaa lukukertaa ei tarviis kun olis lukija maksettuna, tietäis vaan mitä ostais..

Tälläsin kysymyksiä Elekma:lle, saas näkee mitä ja milloin vastaavat...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

heri
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Joulu 2013, 20:45

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja heri » 24 Kesä 2018, 00:47

Hei.

Mulla 95 vm P38 diesel. Alkupään P38:ssa on jokin omanlainen OBD protokolla jota ei tavalliset härvelit tunnista. Mulla i carsoft ja on hyvä värkki uudempiin RR tuotteisiin ja Jaguaareihin mut P38:n tukeminen muistaakseni alkoi just vm 99:stäeteenpäin.

P38 diesel 95vm ollut mulla muutaman vuoden ja ainoat kaksi herjaa on just tullut SRS:stä. Mittailin aikanaan kaikki palikat, pulikai, inertiatunnistimet, rotary couplingit jne mutta kaikki oli kunnossa. SRS valo alkoi palamaan ankarassa routakuopassa johon rytkäytin vauhdilla.
Mulla faultti tuli just ratin rotary couplingista mutta ei tarvinnut kun kuitata ne pois. Oli joku tilapäinen häiräppi ja yx softaguru epäili jopa että se voi jopa aktivoitua itsestään vuosienkin tultua täyteen.

Aikoinaan asiaa tutkittuani niin näihin vanhempiin P38 ja varsinkiin dieseliin ainut kotinikkarin toimiva laite jonka löysin niin oli Faultmate FCR Range Rover P38 Diagnostics (FCR60) tool. Se lukkiutuu autokahtaisesti kun eka kerran laittaa kiinni autoon. Tämä pääsee kiinni ja lukee Alustan, moottorin , srs:n , abs:n, Hevakin jne.

Tässä videon pätkä ko. vehkhestä. https://www.youtube.com/watch?v=X9vghCbqk6U ja tässä linkki Ebayhin just siihen vehkeeseen mikä mulla on
https://www.ebay.co.uk/itm/331003351397 ... RK:MESE:IT

http://rangeroverp38.org/faultmate-fcr- ... ics-fcr60/ tässä tietoja, että mitä tukee. Hyvä värkki mutta vain 1 auto johon lukkiutuu ja maksaa yli 3 hunttia mutta mulla auto ainakin tiätää että lukija on olemassa niin ei ole uskaltanut edes vikoja tarjota enää :)

Tv Heri Härmästä
P. o5o 389 86o2
Rover 420
Rover Sd1 Twin Turbo
Range Rover C
Range Rover P38

Avatar
krese
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 20:18

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja krese » 24 Kesä 2018, 21:18

Mulla on Nanocom jolla olen kuittaillut SRS valon.Omassa vm95 4.0 vian aiheutti juurikin sähköjen häviäminen (fuse 6,7,17 failed).Nanocom on moottorityyppiin sidottu eli tässä tapauksessa gems.
Range Rover 4.0SE -95

Jasu
Viestit: 274
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Jasu » 24 Kesä 2018, 22:51

krese kirjoitti:
24 Kesä 2018, 21:18
Mulla on Nanocom jolla olen kuittaillut SRS valon.Omassa vm95 4.0 vian aiheutti juurikin sähköjen häviäminen (fuse 6,7,17 failed).Nanocom on moottorityyppiin sidottu eli tässä tapauksessa gems.
Taitaa olla samalla moottorilla tuo miun väkkärä, eli senkin puolesta voisi tuolla onnistua. Vielä jos sattuisi niin mukavasti että olisi edes lähellä Keski-Suomea, saisi ainakin ensihätään vikavalon kuitattua tai jos on vikaa niin vinkkiä missäpäin sitä olisi...

Taitaa vaan tuon Faultmaten vielä ostattaa, onpahan sitten lukijaa tätä varten hankittuna...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
krese
Viestit: 6
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 20:18

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja krese » 25 Kesä 2018, 10:46

Valitettavasti sijaintipaikka on kaakkois Suomessa,Lpr.Tuo avain juttu on mielenkiintoinen,itelläni on kylmä aihio josta meinasin teettää vara-avaimen että saisi edes oven auki mutta jos saa myös käyntiin,olisihan se hyvä ominaisuus.Kaukosäädinhän ei nykyisessä avaimessakaan toimi,joten sekään ei haittaa.Tällä hetkellä ajonesto ja hälytin poistettu,EKA vielä käytössä.
Range Rover 4.0SE -95

Jasu
Viestit: 274
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Jasu » 09 Heinä 2018, 15:22

Faultmate FCR60 saapui, ja pitihän sitä heti kokeilla. Hyvä kun malttoi paketista purkaa ja muoveistaan esille kaivaa. Hienosti lähti toimimaan, löytää kaikki varusteet ja osaa kommunikoida niiden kanssa, ja mikä tärkeintä, poistaa SRS-valon taulusta...

Kaksi koodia antoi SRS:lle, 05006 ja 05022. Mitähän mahtaa nuo tarkoittaa, tietäiskö joku..? Eivät onneksi palanneet käynnistäessä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Kamppailija
Viestit: 36
Liittynyt: 31 Maalis 2018, 12:32

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Kamppailija » 10 Heinä 2018, 12:10

Select each fault code in turn and press
the A button and the meaning of each fault will scroll across the top of the
screen.

On laitteen käyttöohjeesta.

Jasu
Viestit: 274
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kysymyksiä Rangesta

Viesti Kirjoittaja Jasu » 10 Heinä 2018, 16:39

Jep, olisi voinut katsoa, vaan kun tuli nollattua viat ennen kuin ajatteli... :oops:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover”