Freelanderin kytkin ei irroita

Land Rover Freelander UKK / Land Rover Freelander FAQ

Valvoja: Mericsson

kallu
Viestit: 154
Liittynyt: 05 Huhti 2010, 22:08

Freelanderin kytkin ei irroita

Viesti Kirjoittaja kallu » 14 Touko 2010, 16:26

Freelanderin kytkimen toiminta heikkeni nopeasti,poljin jäi lopulta pohjaan
ja loppumatka piti vaihtaa välikaasulla . Kytkinkopan päällä olevaan
n. tuuman vahvuiseen "mötikkään" tuleva letku(putki ) oli märkänä,en
ihan varmasti saanut selvää vuotiko liitos vai oliko putki rikki...?
Onko liitos kiristettävää mallia? Missä kytkimen mahdollinen öljysäiliö on?
Voiko öljyä lisätä itse jos vuodon saa korjattua.

Onko tämä niitä vikoja jota ei koskaan ennen ole sattunut ja taas se sattui?
...kun ei tuosta Lantikasta ole aikaisempaa kokemusta...


Kiitokset jo etukäteen hyvistä neuvoista!

Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 14 Touko 2010, 16:58

Kytkinkopan päällä oleva "mötikkä" on työsylinteri. Jos sen putki on märkä on siihen tullut vuoto. Systeemiä ei oikein pysty korjaamaan koska molemmat sylinterit (työ- ja pää-) ja putki toimitetaan tehtaalta valmiiksi täytettynä, eikä missään ole edes ilmanippaa. Tällainen ratkaisu siis kaikissa 1.8-koneisissa ja 2.0-dieseleissä vuoteen -00 saakka (mallivuositunnus YA).

Systeemissä ei ole öljyä vaan jarrunestettä. Nestesäiliö on tietenkin pääsylinterissä, joka on konehuoneessa rintapellissä polkimien etupuolella.

Samoissa autoissa työsylinterin voima välitetään kytkimen painelaakerille vivun, akselin ja haarukan avulla. Akseli tuppaa vanhemmiten (yli 5 v) jumittamaan kytkinkoteloon. Jos kytkin toimii huonosti (alkaa irrottamaan alhaalta) tai poljinvoima kasvaa kannattaa ihan ensimmäiseksi voidella akseli ohuella öljyllä. Ellei tätä tee joutuu yleensä vaihtamaan sylinterisysteemin ja työsylinterin kiinnityspolvion, joka murtuu kasvaneen voiman vuoksi. Aikainen voitelu poistaa oireet nopeasti.
:roll:
"Matka Land Roverilla on aina seikkailu!"
RY 1029 - www.offroadpaja.fi

Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 15 Touko 2010, 22:16

Td4-mallien (mallivuodesta -01 / 1A alkeen) kytkimen käyttösysteemi on hiukan erilainen. Pääsylinteri on samanlainen, mutta sen putki kiinnittyy työsylinterin putkeen nipalla. Työsylinteri on kytkinkopan sisällä ja painelaakeri on integroitu siihen. Systeemin ilmaamiseksi työsylinteriltä tulee ilmalinja kytkinkopan ulkopuolelle (hiukan ahtaaseen paikkaan kytkinkopan päälle).

Lieviin ongelmiin yleensä auttaa tilapäisesti systeemin ilmaaminen, mutta silloin on pää- ja/tai työsylinterin lähtölaskenta jo alkanut.

Pääsylinterissä oleva nestesäiliö on pahasti sulakerasian alla eikä sinne edes oikein näe.


T, Antti

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover Freelander”