Rover 400 lämmityslaitteen puhallusnopeudet

Rover 200, 25, 400, 45 UKK / Rover 200, 25, 400, 45 FAQ

Valvoja: Mericsson

Juge
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Tammi 1970, 02:00

Rover 400 lämmityslaitteen puhallusnopeudet

Viesti Kirjoittaja Juge » 16 Syys 2009, 13:27

400:ssa Rovereissa on joskus tullut eteen tilanne, että puhaltimessa ei toimi kaikki nopeudet.

Syy tähän on etuvastuksen poikkipalaminen. Etuvastuksessa on (muistaakseni) kolme eri vastusta, ja riittää kun yksi niistä kärähtää niin on joko yksi tai kaksi nopeutta pimeänä.

Vastuksen voi korjata käsinkin, mutta se ei ole kovin pitkäikäinen ratkaisu (kokemuksesta voin sanoa). Samaten tinaamista ei voi harkita, koska vastukset kuumenevat puhaltimen päälläollessa, ja ne kuumenevat sen verran paljon, että tinakin siinä sulaa...

Toimivin ratkaisu on hankkia varaosaliikkeestä Honda Civicin (muistaakseni vuosimallin -96 oleva on samanlainen, mutta varmistukseksi kannattaa ottaa Roverin oma mukaan, että voi varmistaa osan sopivuuden) etuvastuspaketti, ja vaihtaa se Roverin etuvastuspaketin muovipidikkeeseen. Homma ei ole kovin monimutkikas, mutta hivenen tarkkuutta vaatii viimeistään siinävaiheessa kun uutta ehjää etuvastuspakettia vaihtaa Roverin etuvastuspaketin telineeseen.

Vastuspaketti pitää vaihtaa telineestä toiseen, koska Civicin vastuspaketin teline on aivan liian pieni Roveriin. Kuitenkin liittimien kohdat ovat yksi-yhteen, ja kaikki nopeudet toimivat niinkuin ennenkin.

Etuvastuspaketti 400:sta löytyy hansikaslokeron takaa, lämppärin ilmakanavan päältä.

Ensin pitää irrottaa hansikaslokero, jonka jälkeen on suora pääsy ilmakanavaan ja etuvastus näkyy ilmakanavan päällypuolella siinä kohdassa mihin menee nippu johtoja. Vastuspuoli on ilmakanavassa siksi, että käytössä vastuspaketti lämpenee reilusti, jolloin virtaava ilma jäähdyttää vastuspakettia. Vastuspaketti on ilmakanavassa kiinni kahdella muistakseni tähtipää ruuvilla.

Vastuspaketti irti, ja johtonippu irti, jonka jälkeen saa ruveta vaihtamaan sitä vastuspakettia telineeseen. Talttapää ruuvarilla saa kätevästi lukitustapit suoristettua, jolloin vastuspaketti lähtee telineestään aika helposti irti. Siinä vaiheessa kun irrotat uutta pakettia Civicin telineestä irti, kannattaa olla tarkkana ettei riko vastuksia liian rotevalla irrotuksella...

Sitten vain uusi vastuspaketti Roverin telineeseen kiinni, johtonippu kiinni ja pikainen (HUOM: pikainen) testi, että kaikki nopeudet toimii. Puhallinta ei saa pitää montaa sekuntia päällä koska vastuspaketti kuumenee huomattavasti, ja se sitten polttaa vastuksen poikki jos vastuspakettia pitää vain käsissään kun puhallinta pitää päällä.

Teline kiinni ilmakanavaan, ja hanskalokero kiinni, ja homma on kunnossa.
T: Jukka H
MCS Countryman All4 Aut, Mini 1000 Mayfair Aut, Volvo V50 D5 6MT ja Hobby 440 SFr
www.anvianet.fi/hanhikosket

Palaa sivulle “Rover 200, 25, 400, 45”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa