Ruiskukoneiden murheista

Range Rover Classic vm. -70 - -94 UKK / Range Rover Classic ym. -70 - -94 FAQ

Valvoja: Mericsson

Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Ruiskukoneiden murheista

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 14 Huhti 2009, 19:44

Bensiinimoottori käy, jos:
  • Moottori saa ilmaa ja puristaa sitä
    Moottori saa polttoainetta suunnillen oikean määrän
    Sylinterissä on kipinä likimain oikeaan aikaan
Ilmansaanti ja puristus ovat rakennettuna moottorin mekaniikkaan. Moottorinohjaus huolehtii polttoaineen ruiskuttamisesta imusarjaan eikä se tarvitse muuta tietoa sytytyspuolelta kuin kierroslukutiedon puolan miinusnavalta. Puola ja virranjakaja vahvistinmoduleineen tekevät kipinän täysin ilman moottorinohjauksen apua.

Suomessa myydyissä Range Roverin EFI-moottoreissa on on käytetty seuraavia moottorinohjausjärjestelmiä:
3.5V8 - 4CU
3.9V8 ja 4.2V8 - 14CUX
Sveisin ja USA:n 3.5V8-moottoreissa on ollut kuumalankamittarilla toteutettu 13CU-moottorinohjaus, joka muistuttaa 14CUX-järjestelmää.

4CU

4CU on läppämallisella ilmamassamittarilla toteutettu vanhempi järjestelmä, josta usein käytetään nimeä "flapper". Ilmamassamittari on tämännäköinen:
Kuva

Flapperin testausohjelma löytyy täältä:
http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=831
http://www.offroadpaja.fi/V8_35_EFI.htm

Säätäarvot löytyvät täältä:
http://www.offroadpaja.fi/V8_35_saato.htm

14CUX

14CUX on uudempi kuumalankailmamassamittarilla toteutetty järjestelmä, jota kutsutaan usein nimellä "hotwire". Ilmamassamittari on tämännäköinen:
Kuva

Hotwiren testausohjelma löytyy täältä:
http://www.roverfriends.fi/foorumi/viewtopic.php?t=858
http://www.offroadpaja.fi/V8_39_EFI.htm

Pinninumerointi ECU:n liittimessä:
Kuva

Sytytysjärjestelmä

EFI-koneiden kärjetön sytytysjärjestelmä elää omaa elämäänsä polttoaineenruiskutuksesta välittämättä. Mikäli kipina katoaa kokonaan todennäköisimmät vikaantumiskohteet ovat:
  • Puola
    Virranjakajan pyörijä
    Virranjakajan vahvistinmoduli
Puolavika tappaa kipinän yleensä varoittamatta ja ihan kokonaan. Joskus harvoin siinä voi olla vika, joka esiintyy vain joskus (esim. terminaali irti) tai kipinä on niin huono, että se aiheuttaa vakavia käyntihäiriöitä. Virranjakajan pyörijä aiheuttaa yleensä käyntihäiriöitä, mutta voi pysäyttää koneen kokonaankin. Varmista vika molemmissa tapauksissa tunnetusti ehjällä vaihto-osalla.

Virranjakajan vahvistinmoduleita on kahta mallia. Vanhempi ja vähemmän vikaherkkä on sijoitettu puolan alle:
Kuva

Uudempi malli on jakajan kyljessä ja se on kuuman paikkansa vuoksi herkempi vikaantumaan kuin vanhempi malli (musta laatikko kuvan oikeassa reunassa):
Kuva
Vahvistinmodulin voi siirtää viileämpään paikkaan, jos se oireilee jatkuvasti. Tämä voi olla tarpeen maastokäytössä olevissa autoissa, maantiekäytössä ongelmia on paljon vähemmän.
:roll:
"Matka Land Roverilla on aina seikkailu!"
RY 1029 - www.offroadpaja.fi

Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 14 Tammi 2010, 06:45

Ongelmatilanteessa kannattaa heti toimia seuraavasti:
  1. Tarkistaa kipinä puolan johdosta (pitämällä sitä hiukan irti rungosta ja starttaamalla)
  2. Tarkistaa polttoaineen saanti (käykö pumppu, haiseeko bensa pakoputken päässä)
  3. Tarkistaa EFI-jarjestelmän toiminta
Tyypillisimmät vikaantuvat komponentit sytytysjärjestelmässä ovat puola, jakajan pyörijä ja jakajan kyljessä oleva vahvistinmoduli.

Tyypillisin vikaantuva komponentti polttoaineenruiskutuksessa on ECU:n lämpöanturi. Kun sen vastus tyypillisesti vanhemmiten kasvaa menee ruiskutus rikkaalle, mistä aiheutuu käyntihäiriöitä lämpimänä, mustaa savua ja polttoaineenkulutuksen kasvua.

Ellei kone käynnisty tavanomaisella startilla ei kannata sahata akkua tyhjäksi, koska silloin tulpat kastuvat.


T, Antti

Avatar
Ahosensetä
Viestit: 4697
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 08:56

Re: Ruiskukoneiden murheista

Viesti Kirjoittaja Ahosensetä » 09 Helmi 2014, 22:53

Poistettu, syytä voi miettiä

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Re: Ruiskukoneiden murheista

Viesti Kirjoittaja armas » 31 Joulu 2015, 18:16

Ei ehkä murheita ratkaise, mutta toimii järjestelmän (3,5 EFI) tunnistuksessa. Puhutaan SD:stä, joten mm. Rangessa osa tavaroista vähän eri paikassa. Lisäksi mm. throttle potentiometer saattaa olla erinäköinen.
http://www.vintagemodelairplane.com/pag ... nts01.html
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover
* 3.5 V8 -82
* 3.5 V8 -83 (MA)
* 3.5 V8 -89
* 3.9 V8 -89
* 4.6 V8 HSE -98
Timo, RY 1325

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover Classic (1970 - 1994)”