3,5=>3,9 kysymyksiä...

Keskustelua Range Rovereista / Talk about Range Rovers

Moderator: Mericsson

Post Reply
moggirange
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2014, 06:09

3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by moggirange » 11 Nov 2018, 10:40

Vanhaan rangeen pitäis saada puhtia ja suunnitelma on laittaa tuosta -97 Discosta 3,9 moottori+automaattiloota väsyneen kaasarikoneen tilalle. Onko siinä jotain erityistä huomioitavaa? Lähinnä tuli mieleen tuo ajonesto/hälytin, tuleeko sen kanssa jotain ongelmia? Muutenhan pitäis olla "helppo" homma ?

User avatar
armas
Moderaattori
Posts: 1151
Joined: 05 Jan 2008, 10:13

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by armas » 11 Nov 2018, 18:55

Hälytin/ajonesto? Onko luovuttajassa vai vastaanottajassa joku jälkiasennushälytin? Muutoinhan ei sellaisia estoja ole, joka swappia estäisi.
Ei ole iso jumppa kun vaihtaa moottorin järkineen päivineen.

EDIT. ja sittenhän voidaan viisastella että kannattaako. Yrittääkö saada kaasaripataan puhdin takaisin vai...
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover Classic
* 3.5 V8 2d -76
* 3.5 V8 2d -82
* 3.5 V8 4d -82
* 2.4 TD 4d -82
* 3.5 V8 4d -83 (MA)
* 3.9 V8 EFI -89
Range Rover P38
* 4.6 V8 -98

Timo, RY 1325

siipimies
Posts: 545
Joined: 21 Mar 2012, 16:18

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by siipimies » 11 Nov 2018, 20:44

Eiköhän tuo ole ihan bolt on, jos asennettavan moottorin sähköt saa kaikki napattua luovuttajasta mukaan. Varsin yleinen muutos maailmalla. Laatikon sopivuudesta ei täyttä varmuutta. Pistä viestiä mulle, jos suostut luopumaan tuosta kaasarikoneesta :wink:

User avatar
armas
Moderaattori
Posts: 1151
Joined: 05 Jan 2008, 10:13

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by armas » 11 Nov 2018, 21:47

siipimies wrote:
11 Nov 2018, 20:44
Pistä viestiä mulle, jos suostut luopumaan tuosta kaasarikoneesta :wink:
Ja/tai mulle
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover Classic
* 3.5 V8 2d -76
* 3.5 V8 2d -82
* 3.5 V8 4d -82
* 2.4 TD 4d -82
* 3.5 V8 4d -83 (MA)
* 3.9 V8 EFI -89
Range Rover P38
* 4.6 V8 -98

Timo, RY 1325

moggirange
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2014, 06:09

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by moggirange » 12 Nov 2018, 07:13

Disco -97 Xs . En tiedä onko tuo hälytin ja ajonesto jälkiasennus, mutta pari kertaa erehtyny avaamaan avaimella suoraan oven niin hälytin alkaa huutamaan eikä myöskään anna käynnistää. Kaukonapilla avaimesta kun käyttää lukossa ja avaa niin sitten taas pelittää normaalisti. Mitä tuo Xs varustelu pitää sisällään muuta kun ilmastointi, vakkari. Kattoluukut myös avautuvat veivillä kokonaan.

Järkeä tuossa on senverran että remontin hinnalla saa puhtia huomattavasti enemmän. Ja sitä tarvii kun on isot renkaat rangessa, venäjällä tulee reissattua paljon. Ainakin täällä kuolan hujakoilla on niin isoja mäkiä että meinaa jäädä rekkojen jalkoihin

Tuon discon ostin viimetalvena ja ajellut sillä kesän . Pelaa loistavasti. Harmittaahan se palastella toimivaa ja siistiä autoa , mutta en oikeastaan tarvi enempää roovereita kun on jo kolme ennestään.

kokkolanpoika
Posts: 1440
Joined: 06 Jan 2008, 18:49

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by kokkolanpoika » 12 Nov 2018, 21:54

Ei toi hälytin ole kytköksissä moottorinohjaukseen sen enempää vaikka oiskin tehdasasennettu. Moottorin ohjaus on ihan oma maailmansa onneksi noissa, ei muutakun piuhat irti luovuttajasta ja muutama hassu johto kytkeä kaasaripeliin ja ajoon.

Armas: kuutiotuumia ei voita mikään.. :)
Timo.

moggirange
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2014, 06:09

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by moggirange » 13 Nov 2018, 09:33

Kiitos vastauksista. Niin arvelinkin että ne voi rapsia vaan pois vielä tuosta mallista. Ajattelin varmistaa. Tuo vanha moottori menee ehkä tuohon lyhyeen seriekseen tuon kuutosdiisselin tilalle jos sen siihen luvallisesti saa laittaa. Täytyy suunnitella...

moggirange
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2014, 06:09

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by moggirange » 13 Jan 2019, 18:31

Senverran on edennyt että tekniikka on irrotettu luovuttajasta. Onko tuossa 3,9 ssä jotain mitä siitä kannattais tarkistaa/muuttaa? Vieläkö näissä on nokka-akselin kulumisongelmaa?

Tuota Dieselin Zf yritin sovitella tuohon jakolootaan mutta se output-akseli on työläs vaihtaa. Koko loota pitäis purkaa...
Miksi? Siinä on tiuhempi 1 ja 2 vaihde.

kokkolanpoika
Posts: 1440
Joined: 06 Jan 2008, 18:49

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by kokkolanpoika » 14 Jan 2019, 22:18

Samalla tapaa se nokka kuluu noissa kaikissa.

Paras on kun purat koko moottorin kun 90% siinä on laakerit loppu ja nokka kulunnu.. Etenkin veivin ylempi laakeri aika useesti vaihtanut väriä jo alle 200tkm.

Kaikki on budjetista kiinni. Jos nokka menee vaan vaihtoon ni poraa lohkoon reijät nostajalaaksosta jakoketjun puolelle. Antaa lisävoitelua ketjulle.

Oliko kyseessä minkä ikänen kone?
Timo.

moggirange
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2014, 06:09

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by moggirange » 15 Jan 2019, 19:22

kokkolanpoika wrote:
14 Jan 2019, 22:18
Oliko kyseessä minkä ikänen kone?
-97 Xs Disco n.300 tkm ajettu . 6kk ajelin sillä ja toimi erittän hyvin .

kokkolanpoika
Posts: 1440
Joined: 06 Jan 2008, 18:49

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by kokkolanpoika » 17 Jan 2019, 21:57

Toi on varmaan siis jo moniurahihnalla oleva kone. Siinä tapauksessa öljypumpun tarkistus ainakin jos nokkaa meinaat uusia. Ja laakereissa näkyy kuparit jo takuulla, ellei ole käytetty jo auki joskus..
Henkilökohtaisesti peruskorjaus jos kukkaro antaa myöten.
Timo.

jööran
Posts: 114
Joined: 07 Jan 2008, 22:56

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by jööran » 23 Jan 2019, 13:35

kokkolanpoika wrote:
14 Jan 2019, 22:18
[...] poraa lohkoon reijät nostajalaaksosta jakoketjun puolelle. Antaa lisävoitelua ketjulle.
Ei sinulla olisi kuvaa tästä?
Minkä kokoiset reiät?

- p

minorv8
Posts: 7
Joined: 27 Feb 2008, 13:41

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by minorv8 » 23 Jan 2019, 15:55

Tossa kuva mun lohkosta, reiät tais olla jotain 8 mm luokkaa. Voin mitata kunhan pääsen lohkon kimppuun.
Jakopään öljyreiät.jpg
Jakopään öljyreiät.jpg (250.28 KiB) Viewed 786 times

moggirange
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2014, 06:09

Re: 3,5=>3,9 kysymyksiä...

Post by moggirange » 03 May 2019, 19:08

No niin, nyt on ekat koeajot suoritettu. Onhan siinä voimaa aivan erilailla, jopa liikaa pikkupuolella joka tuntui liian herkältä ja tunnottomalta noilla 4,7 peräväleillä. toki oli vielä kylmät öljyt kun kokeilin..

Moottori ja automaatti meni aivan bolt on samoihin kiinnityksiin . Sen välipalkin jouduin tekemään itse kun tuli tuplaputket. Kaasarikoneestakin löytyi voima takaisin kun korjasi rikkinäisen alipainekalvon jakajasta, mutta vaihdoin kuitenki tuon ku tuli hommattua :)

Post Reply

Return to “Range Rover”