Rover 3500S -72

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 10 Elo 2018, 11:53

Ei varsinainen projekti mutta avataan tästäkin nyt oma ketju. Tämä varsin asiallinen pikkuauto päätyi meikäläisen omistukseen alkuvuodesta kun P6 kuume oli kovasti päällä (taas) ja Jukkis iski juuri oikeaan saumaan tarjotessaan tätä vähävaraiselle sopivaan pakettihintaan. Autokaupat tuli tehtyä sillai näkemättä kun auto oli säilössä maakunnassa eikä sitä sinne jaksanut lähteä katselemaan kun auton vaiheet ja yleinen kunto/habitus oli suurinpiirtein tiedossa vuosien takaa.
Tämähän on se erään nimeltämainitsemattoman Antin aikapäiviä sitten kunnostama ja hyvällä maulla ehostettu tumman sininen yksilö jota olen vuosien varrella kuolannut ja ihaillut, ja kun Jukkiskin on autoa pitänyt varsin hellällä kädellä niin ei siinä kauheasti rohkeutta tarvinnut kauppakirjojen täyttelemiseen.
Kesällä auto siirtyi naftaliinista Karaasin kautta Mänttilän ranchille. Tässä oli jälleen kerran sellainen hassu yksityiskohta kun en ollut kertonut frouvalle että tommonen tuli ostettua... työmatkan aikana oli tullut vakuutuslasku kotiin ja kun frouva ne aukoo niin oli ihmetellyt että mikähän Roveri tämäkin! Pihassahan on jo se aiemmin haalittu punainen projektikuntoinen yksilö joten asia jäi silleen vaikka varsin terävä-älyinen naiseni oli kummastellut että mitenkähän siitä nyt yhtäkkiä rupeaa laskuja tulemaan. :?:
Asia otettiin sitten myöhemmin puheeksi ja jouduin rehellisyyden nimissä tunnustamaan että tuli tehtyä hankintoja, miestä ei kuitenkaan kuritettu sen enempää kun sain vakuuteltua suu vaahdossa kuvien kanssa että tämä on nyt sellainen auto joka käy ja kulkee. Tuli jopa kehuja auton ulkonäöstä ja siististä kunnosta.

Se siitä. Auto kulki hienosti Espoosta Mänttilään, enempää ajelemaan ei juuri ehtinyt kun piti lähteä taas työreissulle. Jotain pikku kauppareissuja ja sellaista, juippi sillä sitten oli ajellut jonkin verran kun lupa ajeluun on.
Mitään isompia töitä tähän ei nyt vielä ole tehty, keskitytty ajeluun kun ajokausi ei enää kauaa kestä kun syksyn kurakeleillä ja talvella tätä ei ole tarkoitus pilata.
Pakoputken etuosa on huonona, se on talvella tehtävä, se tuli hätäkorjauksena käärittyä pikakorjaukseen kun pörötti ilkeästi heti downpipestä ja kärysi koppiinkin esim. liikennevaloissa. Pieni ilmavuoto noista mokomista efi:n inkkeistä tuli korjattua uudella letkulla jonka tympeästi ryöstin valkoisesta Rangesta. Efi:n hyvinkin tyypillinen leijuva tyhjäkäynti vähän kiusaa mutta ei niin pahasti että rupeaisin vielä pajoittamaan liikaa.
Tässähän on kivasti laitettu hot wire efi, se ei ole ollenkaan huono asia.

Muuten tekniikkaan ei ole vielä paljoa puututtu, ei ole ollut tarvis.

Nopeusmittarin vaijeri katkesi tuossa taannoin, juippi sitä tutki ja vika tosiaan löytyi katkenneesta vaijerista. Mittarin takaa oli katkipoikki.
Tyylirikkona tällä ajeltiin sitten puhelin tai navi imukuppitelineessä... auto kun on erittäin kevytkulkuisena hieman hankala pitää rajoituksen mukaisessa vauhdissa. Kierroslukumittarilla toki voi ajella mutta navi oli vähän varmempi.
Pikkumittaritkin olivat kovin omapäisiä, toimivat jos toimivat. Tilasin uuden vaijerin, ja sen jännitemokkulaan mittaristoon.
Vaijerin vaihto ei ollutkaan niks und naks, tilattu vaijeri ei käynytkään edes modattuna. Se oli lopulta liian paksu, nimenomaan se itse vaijeri. Ei mahdu mittariin eikä lootaan, ei mahdu niin ei mahdu huusi morsian. :roll:
Lopputulos oli se että punaisesta autosta koko mittaristo, ja se vaijeri. Vaikka on 2000:sta niin vaijeri riitti pituudeltaan ihan hyvin.
Sinisen mittaristosta piti vaan siirtää kierroslukumittari kun se punaisen mittari ei oikein toiminut ja jostain syystä ei meinannut sammua sen mittarin kanssa. Punaviivakin on väärin, ihankuin sinne asti tulis kierrätettyä.

Kaiken säätämisen jälkeen autossa on nyt punaisen mittaristo, omalla kierroslukumittarillaan. Samalla hieman kärsinyt mittariston lasi vaihtui siistimpään ja kellokin toimii tässä. Ja ne pikkumittarit, tosin se uusi jännitemokkula tuli laitettua kans. Ö-paine mittari on vielä vähän semmoinen epämääräinen mutta se ei haittaa kun valo kuitenkin tuntuu toimivan. Tutkitaan myöhemmin.

Kaikenlaista pientä säätämistä ja sen sellaista pitää tehdä jossain vaiheessa. Kaikki kuitenkin toimii joten loistavien kelien vallitessa keskitytään ajeluun ja peseskelyyn.
Soitinlaatikko on kyllä jossain vaiheessa vaihdettava paremmin auton ilmeeseen sopivaksi, Jukkis kun rap- ja trance-miehenä on tykännyt jytkytellä tommosella tuoreemmaalla soittimella. Minä en siitä tykkää ja sävelraadio kuuluisi paremmin jostain retrosoittimesta.
Pitääpä asiaa tutkiskella, täältäkin semmoisia vanhanaamaisia soittimia saa kaupasta mutta jostain brittilehdestä bongasin selkeästi edullisemman laitteen jossa kuitenkin nämä nykyajan kotkotukset vanhoissa kuorissa.

Kuvia lisäilen jollain aikavälillä kun jaksan kaivella oman läppärin esiin.
Viimeksi muokannut AVRO, 13 Tammi 2019, 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
niko
Viestit: 723
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:29

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja niko » 16 Elo 2018, 07:33

AVRO kirjoitti:
10 Elo 2018, 11:53
Kuvia lisäilen jollain aikavälillä kun jaksan kaivella oman läppärin esiin.
Hopi hopi, läppäri esiin, kansa vaati kuvia. Ja onneks olkoon :)
// Harrastekäyttöautoileva nörtti (#roverystavat @ IRCnet)
# SD1 V8 -83 & "seittemä väärämmerkkistä"

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 20 Elo 2018, 20:48

Kiitos. Tässä nyt muutamat kuvat komistuksesta. P6 on kyllä kivannäköinen autobiili yleensäkin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Konepellissä jotku kuhmut. :)

Ekassa viestissä taisin jo intoilla mutta kai sitä ikuinen pikkupoika saa olla innoissaan uudesta lelusta. Vähän hassua kun nyt on semmoinen hupiauto jolle ei tarvi tehdä mitään isompia muutoksia kun lähes kaikki on miellytävästi. Penkkien nahat alkavat olla jo vähän kovettuneita mutta täysin käyttökelpoiset ja siistit/ehjät vielä, jotain tällaisia pieniä kosmeettisia nieppejä on siellä täällä mutta ei mitään järkyttävää ja saahan moisessa jo ikä näkyä. Ei ole omistajakaan ole enää ihan pakasta vedetty vaikka on vain vuoden vanhempi kuin auto.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
niko
Viestit: 723
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:29

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja niko » 21 Elo 2018, 07:44

AVRO kirjoitti:
20 Elo 2018, 20:48
Tässä nyt muutamat kuvat komistuksesta. P6 on kyllä kivannäköinen autobiili yleensäkin.
KIvoja kuvia ja saa laittaa lisää. Minä myös pidän P6:n ulkonäöstä ja n. 10 vuotta sitten etsin itselleni kovasti tällaista. Yhdestä kävin jo keskustelujakin, mutta se sitten jäi. Sitten jouduin suoramarkkinoinnin kohteeksi ja pihaan tuli tuo SD1. Toki sen viereen vielä P6 mahtuisi, mutta...
AVRO kirjoitti:
20 Elo 2018, 20:48
Ekassa viestissä taisin jo intoilla mutta kai sitä ikuinen pikkupoika saa olla innoissaan uudesta lelusta.
Saa ja pitää. Siinä vaiheessa, kun ei aina ole ihan tohkeissaan omista automobiileistaan, niin voi vaikka vaihtaa harrastusta ;)
// Harrastekäyttöautoileva nörtti (#roverystavat @ IRCnet)
# SD1 V8 -83 & "seittemä väärämmerkkistä"

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 16 Loka 2018, 15:36

Pikkuauto meni eilen talvitorkuille lämpimään talliin/pajaan. Kunnon pesu ensin ja kuivuttuaan vähän vahaa päälle.
Kelit alkaneet olemaan jo niin kosteita ympäri vuorokauden että armahdetaan vanhusta, ihan rauhassa se ei tuolla saa olla kun talvehtimisen aikana on suunnitelmissa vähän näprätä jotain pikkujuttuja.
Vuoden viimeinen ajo suuntautui frouvan kanssa tuonne Malmin hautuumaalle kun käytiin laittelemassa vähän vihreää hiljattain edesmenneen isäukkoni ja frouvan "ameriikanmummun" haudoille.

Kuva
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 19 Loka 2018, 12:04

Varsinaiset napostelut eivät ole vielä käynnistyneet, keskittynyt lähinnä paikkojen siistimiseen ajokauden ja sitä edeltäneen pitkän seisontakauden jäljiltä.
Konehuoneen puhdistelu toi kivan raikkaan fiiliksen kun pöly ja roiskeet tuli lähmittyä pois, maski ja silmänympärysmuovit meni paljuun pesuun ja niille jossain vaiheessa joku hoitoaine hieman harmaantuneen olomuodon mustuttamiseksi. Kyllähän lomalta pitää tulla silmänympärystät mustana.
Kuva

Vanteet tuli napattua ihan irtopesuun kun varsin siistinä säilyneet olisi halu pitää sellaisina jatkossakin. Ainoat tukevampaa käsittelyä vaativat osat ovat keskiölevyt, niissä on lakka päässyt rapsakaksi ja kuppakin vähän purrut alumiinia. Talven aikana johonkin puhallukseen ja sitten uusintamaalaus.
Vanteet olivat sisäkehältäkin suorastaan siistit kun likakerroksen pesi pois, onneksi tuolla nuorella miehellä on kaikkia tämmöisiä hipistelylitkuja... vähän lainasin niitä. Pyörät takas pajaan ja myöhemmin meni vielä vahat niihinkin.
Kuva

Seuraava kohde on takakontti, täällä arvelin olevan muutakin puuhaa kuin siistiminen. Jostain takalasin kieppeiltä sinne tippasee ihan vähän vettä joten lattian etureuna oli vähän epäilyksenalainen. Ajelin teräsharjalla ja tökin isoimmat näppylät lastalla pois, mitään kamalaa en löytänyt mutta muutama pikkureikä tonne on ehtinyt tulemaan. Pääasiassa ehjä kuten oli odotettavissakin, pohjan etureunassa pienet reiät ja vasemmalla muotopellissä myös yksi reikä. Helpoissa paikoissa, ja joskus aikoinaan korjatut paikat ovat siistejä. Pienet korjaukset näille jossain vaiheessa ja sitten koko kontin maalaus niin mennään taas monta vuotta. Jukkis pitänyt jotain hikisiä urheilusukkia tuolla niin ei se muuta tarvi. :lol:
Kuva

EDIT: Kontti jäi nyt siihen vaiheeseen että seuraava liike olisi paikata reiät, mutta hitsimasiinassa ei ole pulloa just nyt niin keskitytään muuhun. Ovissa on vähän häiritseviä yksityiskohtia ja kartturin oven otinkin työn alle, tuuletusikkunan mekanismi ollut vähän jäykkä jos sitä ei auo päivittäin joten sille pitää tehdä jotain ja samallahan sitä kattelee muutenkin. Tuuletusikkunan ongelma lienee vähän ruskettunut pystyakseli joka takertelee, kulmavaihde tuntui käsissä aikas hyvältä. Harmillisesti se operointinuppi päästi viimeisen henkäyksen kun tutkin kohdetta, hahlopää halkesi. Tämä ei, toivottavasti, ole suuri itku kun punaisesta autosta saanee nupin tilalle. Mitään valmista ei muutenkaan tullut kun ikkunalistaa ja sitä kulmavaihdetta pitelevä teräslista on aika rapsakka. Ei muuta kuin ovi purkuun, nyt kun ko. alue on vielä pelastettavissa joiksikin vuosiksi.
Kuva

Purku ei ollut kovin vaikea kun hetken tutkiskelulla hoksasi paikat joista ikkunamekanismi on kiinnitetty, sittenhän se jo nousikin helposti ovesta pois. Tiivistelistan hierominen erinäköisillä teräsharjoilla, ja puhdistus rasvasta. Ruosteenestopohjamaali niskaan ja vielä kun söhlii jotain pintamaalia niin saisi kasattua. Pitää vaan tehdä nyt rauhassa ovi kerrallaan ettei vaan tule mitään ähkyä.
Muuten ovessa asiat aika hyvällä mallillla, mekanismeihin vähän voitelua ja oven alaosaan joku kotelosuoja estämään ruosterotan herkuttelu.

Alunperin tämäkin hipistely sai pontta kun takaovessa tuo listan alue pullistelee ikävästi ja tiivistekkin on rikki... siellä on varmaan enemmänkin askaretta.

EDIT: ikkunoiden gummilistat tilattu saarelta, ja samaan pakettiin alapallot kun molemmilla puolilla kumeissa reiät ja joku siellä koliseekin. Voi olla yläpallokin mutta ei nyt kaikkea kerralla. Kunhan noi listat tulis nin sais ovet värkättyä ja sitten tehdään muuta, voipi olla että vaihtuu listat joka oveen kun tuo mainittu takaoven lista on jo rikki ja auki olevan etuovenkin listassa kulumaa niin menkööt uusi siihenkin niin ei tarvi eestaas värkätä. Quarterlight vent knuppeja ei punaisessa ollut kuin yksi ehjä, laitoin nyt kuskinoveen tämän jos ja kun homma unohtuu niin ompa sitten siinä toimiva kun tykkään ajella noi auki. Noitakin saa tilailtua myöhemmin, ja vaihto ei vaadi mitään purkamisia.
EDIT2: Vannehommakin nytkähti piirun eteenpäin kun bongasin ebaysta Compomotiven retro keskiöplacardsit ja keskiölevyt saan puhallettua ominavuin jossain välissä. :)
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 30 Loka 2018, 12:15

Kartturin ovi alkaisi olla kasaamista vailla, heti kun uudet listat tulisivat. Ruostunut alue ikkunamekanismista/karmista tosiaankin puhdistettu ja maalattu sekä päälle lähmitty vielä kotelosuojaa.
Quarterlight ikkunan akselitappi hierottu pintaruosteesta puhtaaksi ja asennettu kulmavaihteineen, ompa mukavasti liikkuva pikkuikkuna nyt. Tämän kumitiiviste vois olla kans tulevaisuudessa vaihtolistalla, jonkinverran kovettunut ja enemmällä kulutuksella olevat alueet vähän kuluneet.. mut ei nyt ruveta autoa uudeksi tekemään kun toimii ja soi näinkin. ££££
Aiemmin mainitsin ärsyttävistä pikkuasioista, tähän liittyy pikkuhiljaa itsekseen raottuvat etuikkunat. Tämä vois olla nyt paremmalla tolalla kun mekanismissa olevaa laahuria säädin vähän tiukemmaksi ja ikkunaan sekä vivustoon nojaaviin kohtiin liimasin uudet matonpalat. Karmista, ulkolistan alapuolella, oli se noja pudonnut kokonaan kun peltilipare oli ruostunut pois. Tähän uusi peltikorva ja kätköistä löytyvää erittäin hyvin kulutusta kestävää kokolattiamattoa liimaten tassuksi. Vivustossa oli samanlainen tullo ja sen tilalle liimasin samaa mattoa. Näiden toimenpiteiden jälkeen ikkuna tuntuu pysyvän ylhäällä varsin hyvin. Tuleva ajokausi sitten näyttää miten tunaukset toimivat, odotusarvona ei ainakaan huonommin. Förhoppningsvis, sanois ruåtsalainen.
Kuva

Oven rungossa ei ole mitään erikoista korjattavaa, ylänurkassa oli karmin sisäänmenokohdassa vähän pintaruostetta mutta se lähti kevyellä käsittelyllä pois ja kun vielä tuhertaa vähän maalia niin säilyy tämäkin. Onneksi kohta on käytännössä näkymättömissä niin ei tarvi lähteä hankkimaan maaleja värikoodilla vaan perusmusta käy tähän hienosti.

Sinnikkäästi olen pidättäytynyt uhraamasta kaikkia päiviä tälle. Pikkuhiljaa napostellen, eilenkin vain pistäydyin pajassa ja näpräsin pikku peltikorvakkeen karmiin ja sudin maalia siihen sillävälin kun frouva vähän venytteli. Olisko puolisen tuntia mennyt.
Takaovi pitää kyllä ottaa työn alle pikapuoliin kun se listan pullotus vähän epäilyttää, ilkeästi ne tarvittavat kumilistat ovat vielä kumiveneellä Kanaalissa tulossa joten tilojen ahtauden vuoksi taidan vaan pudottaa etukarmin oveen odottelemaan.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 05 Marras 2018, 13:49

Kun JR-*ucking-Wadham ei saa kahdessa viikossa yksinkertaista pakettia lähtemään niin jatketaan sitten takaoven kimpussa kun etuovea ei voi kasata pidemmälle ilman niitä kumilistoja.

Täällähän olikin se kumilistan "palkki" vähän enempi mätinyt ja pohdiskelin moneen otteeseen mitä sille tekis, ei tohtisi silleen jättää kun kerran on jo ulostettu ovesta. Äärimmäisesti rohkaistuneena silpaisin ruostuneen rämmäleen irti karmista ja kun näyttäis siltä että korvaava osa on mahdollista naittaa alkuperäiselle paikalle niin äkkiäkös semmoisen peltiprofiilin taitteli, tosin tämmöisissä huutaisi sitä kanttikonetta. Pelti kun tahtoo vähän venyä ja vanua kun käsivehkeillä muotoilee taideteosta. Toisaalta näissähän pieni käsityön leima on ihan paikallaan, kai.

Lopulta tuohon oli muotoutunut alkuperäistä etäisesti muistuttava profiili ja vielä kun sen täppäisi karmiin kiinni niin olis taas vuosiksi ruosterotalle herkuteltavaa. :mrgreen: Joo, reiät puuttu vielä mutta ne poraillaan vasta myöhemmin.
Kuva

Niin tuossa välipäivinä olin hullu ja hankin sikakallista muovinhoitoainetta tuning-spede-terojen kaupasta. Järkyttävän hintaista kamaa, jonka kehuttiin olevan riittoisaa... ja niin se onkin. Semmoinen kynsilakkapullon kokoinen naurettava puteli niin siitä ei juuri pinta vajennut kun silmänympärystät ja maskin käsittelin.
OK, kaman piti olla jotain aivan mahtavaa. Niin se varmaan on muille kuin brittien halpismuoveille, litkussa kun ei ole ollenkaan pigmenttiä niin pahasti harmaantuneet muovit ei tällä varsinaisesti mustu. Pinnasta kyllä tulle kivan kiiltävä ja sillai mutta esim. tässä on toinen silmämuovi tosi harmaa pesun jälkeen joten se ei siitä mustunut. Maski sen sijaan tuli varsin hyväksi, mutta jos syylänä kyttää otsalampulla niin kyllähän se pinnan epätäydellisyys näkyy. Käytössä aine tosiaan valtavan riittoisaa, ja mukavan juoksevaa... mutta varoituksen sanana... ohjeissa lukee että pyyhi ylijäämä pois ~5min sisällä levityksestä. Joku nimeltämainitsematon ei näin tehnyt kun innoissaan vanupuikolla töpötteli maskin lukuisia ritilöitä. AIne kuivui pintaan sellaiseksi hirveäksi tahmaksi, johon jäi sormenjäljet ja rätillä suoritettu pelastusyritys vaan pahensi tilannetta kun rätti tarttui siihen myös ja kohta oli semmoinen nätti nukka pinnassa. RAUH!!! Paiskasin maskin äkkiä suihkuun ja hetken kuivuttuaan ruuvasin paikoilleen, palataan asiaan joskus.
Aine on GTechniq C4-nimistä kamaa, kirkasteena tota myydään mutta jostain olin saanut päähäni että tämä palauttaa kaiken mahdollisen väriä myöden.
Kuva

Vanhalla kunnon AG bumper carella saa oikeasti mustaksi mutta hain pidempää kestoa jota tällä C4:lla luvattiin olevan, ehkä onkin mutta vähän pettynyt olen kun näin jo päiväunia syvänmustista muoveista. :|

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 07 Marras 2018, 13:48

Peltisuikale sujahti paikoilleen ja nysse huutaa enään pintamaalin tuon ruosteenhidastusmaalin päälle. Postiin on putkahtanut joku paketti sumuiselta saarelta ja aikani ihmetteli että mitäköhän siellä ny on... taitaa olla ne vanteiden keskiöihin ostetut uudet Compomotive tarrat. :) Eli niitäkin pitäisi ruveta ehostamaan uutuuden loistoon.
Kuva
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 08 Marras 2018, 16:23

Eekäköö, ne ikkunalistat ja alapallot siellä möllöttikin Postissa. Melkoista, saapumisilmossa luki "kirjattu kirje" vaikka oli ihan kunnon pahviloota ja myyjäliikkeenkin sivuilla kamat jämähtäny... no ihan sama. Pääasia että paketti lopulta tuli vaikka kaikki tiedotus oli ihan aunuksesta. Valivalivali.

Nyt on ojanpuolella uudet gummilistat, niitä pitelevät peltisoirot korjattu/ehostettu ja se pikkuikkunan mekanismi herkistelty. :D
(pitäähän tähän esitellä vähän valmistakin kun muuten luullaan vielä että nysse pöljä taas purkaa kaiken, eikä saa mitään kasaan)

Kuva

En tiedä, nyt vois ehkä kääntää auton toisinpäin ja räplätä samat hommat toisellekkin puolelle. Vai tekisköhän vaihtelun vuoksi jotain muuta. :roll:
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 12 Tammi 2019, 21:17

Innostuin rappaamaan imusarjan pois kun pieni epäilys tyhjäkäyntivaivoihin voisi olla imuvuoto, jossain. Plenumi ja trumpetit eivät olleetkaan ollenkaan liimaantuneet, imusarjassa/tiivisteessä ei mitään sinänsä erikoista näkynyt mutta tiivistepinnoissa oli "paljon" öljyä joten on tuo saattanut imeä sieltäkin ilmaa. Eikä ole hukkainvestointi vaikka vaiva ei korjaantuisikaan, ompa sitten tuolta osin kunnossa ja tulee siivottua mestat siistiksi. Nokka on kunnossa, pyörittelin koneen ympäri ja kyttäsin sydän syrjällään miltä se kyhmykeppi näyttää... onneksi siellä kaikki kunnossa ja muutenkin siisti tuolta laaksosta.
Uutta tiivistettä, vesipumpun pikkuletkut, termarin tiiviste ja suuttimiin uudet o-renkaat niin siinäpä sitä olisi taas.
Kuva

Kuva
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 15 Tammi 2019, 21:41

Imusarja ja trumpettilätty kävi tänään "hiekka"kylvyssä, ei tosin hiekalla vaan mitä lie ryyniä kustannuspaikan kaapissa onkaan. Oli kurssipäivän lisäksi ihan dööd työpäivän iltatunnit niin sai tehtyä jotain järkevää. Vielä on monta päivää edessä niin eiköhän noi ehdi saada maalinkin niskaan, saattaa päästä ens viikon vapailla kasaamaan.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3700
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 15 Tammi 2019, 23:38

Onkos tota pikkasen portattu vai pettääkö kuva/silmät että kanavat näyttää jotenkin normaali vakiota suuremmilta? :shock:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

markku
Viestit: 486
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 15:40

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja markku » 17 Tammi 2019, 09:09

Vaikka en muista asiaa hyvin, mutta tuo kone on muistaakseni kutiteltu ja muutenkin muuta kuin ihan vakio. Muistan että tiedot luovutettiin aikanaan vain ostajalle. Soita niin kerron mitä muistan.

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 22 Tammi 2019, 17:13

Imusarja, trumpettilätty, termarikotelo ja fuel rail tuli puhalleltua siisteiksi, jonka jälkeen ne saivat päällensä maalin. Asennuskin lähti välittömästi käyntiin kun vapaat alkoivat eikä mitään tähdellistä ole kalenterissa. Kiusallisen kylmä tuolla tallissa, tommosta näpertelyä niin rupeaa aika nopeasti viluttamaan kun ei oikein toppatakissa voi touhuta.
Joskus tulevaisuudessa vois maalata plenumin ja venakopat uusiksi, vielä ihan käyttösiistejä mutta kyllä niissäkin jo rupeaa vuodet näkymään.

Kuva

Kuva
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 22 Tammi 2019, 19:08

Jahas, auto käy jälleen. Toiveet oli korkealla kun käynti heti startin jälkeen oli tasainen, rundit käväisi jossain 1500 tuntumassa ja laski tonniin nopeasti , se syksyllä ilmestynyt humppaaminen oli sentään pois. Hetken käytyään kierrokset lähti taas hiipimään ylöspäin, ei toki mitenkään huutamaan mutta turhan kovaa toi edelleen käy.

Eli parannusta oli mutta en ole tyytyväinen. Huomenna ehkä jatkuu jos jaksan vääntäytyä pajaan, nyt on varvakset niin kylmät ettei jaksanut enää ja pitää touhuta muutakin.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 24 Tammi 2019, 09:42

Autoa käytelty nyt kovasti ja erityisesti lämpöisenä kierrokset lähtevät nousemaan ikävästi. Tutkittu lisää noita efi-kilkkeitä ja kaikki näyttävät ohmisesti olevan ok ja käydessä järjestelmän voltit on rajoissaan, viimeisenä oljenkortena tulppasin sen stepperin linjan kokonaan ja sen jälkeen vehes kävi nätisti rauhallista tyhjäkäyntiä sekä vastaa kaasuun hyvin ja mikä tärkeintä kierrokset myös laskevat takas tyhjäkäynnille.
Äimistelin vielä stepperiä, se on ihan lyhyenä -> lisäilmakanava täysin auki. Ei tunnu reagoivan mokoma nippeli vaikka sitä stepperi-jumppaakin kokeilin. Huom mulla on ollut kaksi eri stepperiä tässä, ja ne toimivat tossa valkoisessa Rankussa ihan hyvin eli se ei huuda.

Pitää vielä tutkiskella tätä, vaikka tuo tuntuu käyvän ihan hyvin kokonaan ilman stepperiäkin. (eli se ilmalinja tulpattuna)
Perimätiedon mukaan tyhjäkäynti ollut ennenkin vähän omapäinen, toisaalta se ei ole mikään yllätys kun aikaisempia omiakin kokemuksia moisesta vaivasta on ja nettikin on täynnä kirjoituksia efin idle speed vaivoista. :lol:

Valkoisesta voisi keväämmällä kokeilla ecua, nyt ei ole kiire kun käynti on viisastunut ja valkoinen on muutenkin tuolla puskassa paksun lumikerroksen alla uinumassa. On muuten kiusallinen tommonen karjuva tyhjäkäynti kun autoa on välillä siirreltävä ulos-sisään jos talouden muut uudenkarheat kotterot tarvitsee saada pajaan... lipsuva kesäkumi ja hullu tyhjäkäynti ei ole hyvä yhdistelmä ollenkaan.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 25 Tammi 2019, 21:51

Nyt kun tyhjäkäynti on about järkevä niin voi keskittyä muuhun. Vähän routine maintenancea, josta ei sen enempää, perusjuttua. Ainakin meikäläistä innosti kovasti kun olin miettinyt pääni puhki miten saan muutettua kaasuvivuston sellaiseksi että liikerata ja polkimen asento miellyttäisi enemmän, haussa on vähemmän herkkyyttä kaasupolkimeen ja samalla jos sen saisi muutaman sentin alemmaksi.

Nyt paikallaan olevaa vivustoa ei saanut muokattua sellaiseksi että halutut parametrit täyttyisi, jos asento/kaasuun vastaavuus oli mieleinen niin läppä ei auennut kokonaan kun tangoista loppui mitta tai geometria meni pyllylleen.
Jossain vaiheessa tuumaustauolla muistelin että jossain lojuu SU tuplat... nyt pussihousut painaa ESC tai sulkee silmänsä. (molemmat) :shock:

SU:t esiin, ja siellähän oli just semmoinen banaaninmallinen hahlovipu jota olin miettinyt, sillä kun saisi geometrian oikeaan suuntaan. Kuvassa kaasarien väliakselissa näkyy se haluttu kilke.
Kuva

Paketti palasiksi, halutut kamppeet pikkuauton konehuoneeseen ja sovittelemaan. Kyllä, banaanivipu sopii suoraan throttlebodyn akseliin ja sitä käyttävä tapillinen vipu kääntää lupaavasti läppäakselia kokolailla halutulla lailla kun kylmäsovittelin osia suurinpiirtein kohdilleen. Vähän joutuu akseleita katkomaan ja hitsailemaan sekä väsäämään jonkinmoisen korvakkeen koko kikkareelle.

Ohjaustehostimen säiliötä joutuu vähän siirtämään kun se on siinä kovin lähellä, vivuston kun näyttäisi joutuvan laittamaan niinpäin että vipstaaki kääntyy lokasuojaan päin.

Ongelmiahan tässä alunperin aiheuttaa tuo Rangesta peräisin oleva throttlebody/läppävivusto, vaijerilla ja vaijerisektorilla toimii Rangessa mutta tässähän on kytkinkopan tienoille lattian läpi tuleva vänkyrä kaasupolkimelta joka työntää työntötankoa ylös-alas. Vipusuhteet on vähän hankalat tommosessa, eikä siellä jalkatilassakaan ole kauheasti tilaa + kaasupoljin saisi mielellään olla jollain järkevällä korkeudella jarrupolkimeen nähden.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 27 Tammi 2019, 20:11

Kaasuvivuston rakenne lähti selkiytymään kun aikansa palasia käänteli ja ihmetteli konehuoneessa. Loppuviimein ongelma ratkesi aika helposti. Yhdistämällä jo autossa olevan kulmavivun ja SU:sta peräisen olevan hahlovivun-akselin, lattaraudasta yksinkertainen korvake joka sojottaa throttlebodylta taaksepäin ja tukee akselin. Akselissa vieläpä sopivalla kohdalla laakeriholkki jolle löytyi materiaalilaatikosta sopiva pätkä ohutta putkea josta saa pesän holkille.
Kuva

Kuvan yläreunassa näkyvää vipua piti vähän muotoilla jotta se mahtuu kääntymään throttlebodyn akselin päässä olevan hahlovivun kanssa "nippuun".
Eli kaasupedaalilta tulee työntötanko tohon kuvan alempaan palloniveleen, ylempi pää taas liikuttaa hahlovipua joka kiinni throttlebodyn läppäakselissa. Taisin saada taas vuoden lisää aivotoimintaa kun aivon liikuttelu todistetusti pitää pään kunnossa.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
AVRO
Viestit: 1258
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Rover 3500S -72

Viesti Kirjoittaja AVRO » 29 Tammi 2019, 10:02

Aikamoista. Ihmettelen että mikäköhän tässä nyt menee vikaan, lähinnä sen suhteen kun se mainittu stepperi on nyt tulpattu ja tyhjäkäynti on mielestäni esimerkillinen?? Eilen rupesin jumppaamaan autoa ulos kun old trusty piti saada sisään labraan, mietiskelin siinä että mitenkähän tässä käy kun pikkuauto joutuu seisomaan päivän ulkona pakkasessa ja tossa pihannurkassa joutuu vielä vekslailemaan sekä olemaan hyvin varovainen ettei jää kesäsaippuoilla jumiin.
Eikä mitä, tallista käyntiin ja heti rock steady tyhjäkäynti. Sen aikaa kävi että sain oven auki ja juipin talviluisuttimen (Sierra) pois edestä, sitten ulos ilman mitään kakistelua tms. Tallin edessä jäin heti suddaamaan pieneen painaumaan mutta nyt pystyi hienosti heijaamaan kun kaasu ja tyhjäkäynti oli jouheasti toimivia.
Illalla sitten mietteliäänä kokeilemaan lähteekö tulille kun seissyt kuitenkin päivän pakkasessa, iloinen yllätys kun kasi hörähti tulille normaalisti sen lyhyen efi-pyörityksen jälkeen ja tyhjäkäynti asettui samantien siihen ~800rpm tasolle auton oman mittarin mukaan ja käyntiäänikin oli levollinen/keveä.
Sisään talliinkin meni ihan melkein tyhjäkäynnillä kun jaksoi punnertaa hienosti kynnyksen yli, aiemminhan tässä ollut pikku problem kun ei ihan ilman kaasua ole mennyt siitä yli ja liukkaalla pitää olla tarkkana ettei sutaise ja heitä sivuttain ovenkarmiin. Yliherkkä kaasu ja korkea tyhjäkäynti ei tässä ole ollut juurikaan avuksi.

Keväällähän tuon näkee miten toimii oikeasti ajossa mutta nyt tässä talli-pihapyörityksessä en ole saanut mitään ongelmia aikaiseksi, kylmänä-puolilämpinä-täysin lämpimänä.

Tyhjäkäynnin kanssa, ennen stepperin deletointia, on kokeiltu käytännössä kaikki paitsi ECU:
-AFM
-stepperi
-kaasupotikka
-koko jakaja
-puola
-mahdolliset imuvuodot on nyt tod näk pois kun imusarja käytetty pois ja kasattu uusilla tiivareilla/liimoilla, letkut yms on kunnossa
-tulpatkin on vaihdettu ihan muuten vaan huoltotoimenpiteiksi
-lämpöanturia on mittailtu vaikka missä lämpötiloissa ja todettu toimivaksi
-ennakkoa kokeiltu eri säädöillä, ei juuri vaikuttanut ongelmaan. Nyt jossain 6-8 asteen kieppeillä.

Efin anturitietoa on mittailtu sekä käydessä että ohmisesti, kaikki arvot siellä missä kuuluukin. Noi vaihdetut kilkkeet on kokeiltu valkoisesta Rangesta joka toimii, ja se taas toimii näillä pikkuauton kilkkeillä. Puolalle menevässä ecu johdossa on resistori paikallaan.
Speed sensor tietoa ecu:lla ei tietääkseni ole mutta en ole nyt ihan varma kumminpäin sen puuttuminen tekee ongelmia, liian matala vai liian korkea tyhjäkäynti.
Kauheasti tekstiä, arvelin jättää asian nyt näin ja kuulostella tulevalla ajokaudella miten vehes toimii. Stepperiä tämä ei ehkä sinänsä tarvia kun ei ole ilmastointia tai muuta moottoria vaihtelevasti kuormittavaa laitetta, ja manuaalikin pärjännee näin ihan hyvin.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”