P38 -95, Brittihuumoria

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 09 Kesä 2018, 00:25

Kuva
Tämmösiä tänään. Otin siis puuhalaput täksi päiväksi...

Kuva
Tuossa päivän koeajot, nollasin myös kulutus/keskinopeuslaskurit, seuraavat lukemat on siis tuolta 63km matkalta...

Kuva

Kuva
Ei nyt ihan paha, kun ei oikein malttanu kaasun kanssa säästellä isommin...

Kuva
Ekaks piti sitten pysäköidä tulevan vuokraisännän Discon viereen, itte isäntäkin näkyy meidän tulevalla parvekkeella...

Kuva
Ja tuohon sitten siirsin ettei ole tiellä. Onpahan naapureilla kummasteltavaa...

Pikkasen oli kyllä pelko pers*essä koeajolle lähtiessä, kaveri jonka tallissa tuota olen laitellu hyppäs vänkäriksi. Aika silmä tarkkana kateltiin lämpömittaria, ja se kun pysy oikeilla lukemilla niin uskalsin itekseni sitten lähteä tulevaan osoitteeseen. Ja sinne sitten jätin, odottamaan sitä hetkeä että saa vikavirvelin ja pääsee kummastelemaan miksi turvatyynyn merkkivalo killittää taulussa. Muuten kyllä tuntui pelaavan kuten auton pitääkin, eleettömästi kulkee niin isolla kuin pienellä tiellä, motarilla ilimajousitus laskee ajokorkeutta ja taas nopeuven laskiessa nostaa takaisin. Lämppäri tahkoaa lämmintä, rammari soittaa musiikkia ja maisema vaihtuu bensan palaessa...

Aika helpottunu olotila nyt...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 30 Kesä 2018, 23:55

Vielä on SRS:n sielunelämää ymmärtävä virveli hakusassa, mutta onhan tuota muutakin vielä touhuttavana...

Vänkärin puolen lämmönsäätöhän ei suostunut lämpöjä säätelemään, lämppärin paneelissa shekkivihkon kuva, ja vikavirveli kertoi sen moottorin olevan oikosessa. Mitäs sitä muutakaan, kuin kaivamaan moottori esiin..?

Kuva
Hanskalokeroa pois, ja vähän muutakin, niin melkein jopa näkee läppäservon...

Kuva
Sieltä sen sai pois, kun oli jo aiemmin katkaissut ilmakanavan. Ohjeistus kertoisi että "ota kojelauta pois, sitä ennen tyhjennä ilmastointi- ja jäähdytysjärjestelmät" yms kivaa...

Kuva
Toinen avatuista on Xm:n, toinen Rangen. Penkillä näkyy myös Xm:stä otettu servo. Yksi oleellinen ero, Xm:n osassa lyhyt kaapeli liittimellä, Rangessa pitempi naru joka menee suoraan paneelille moninapaliittimeen...

Vielä en tullut kaapelia katkaisseeksi, ja laittaneeksi siihen Xm:n liitintä, kun onnistui paikallaan olleen servon ehjääminen. Virrat kun laittoi päälle, niin moottori liikahti vähäsen. Moottorin akseli tuntui vähän nihkeältä pyörimään. OIreet kovin tutut, Xm:n kohdalla on löytynyt ohje millä sen saa taas toimimaan, hiotaan hiilistä terävät nurkat pois ettei enää pääse oikosulkemaan moottoria. Samalla sitten vähän öljyä moottorin laakereille, ja nippuun, iloiten toimivasta lämmönsäädöstä. Shekkivihkon kuvakin poistui ruudulta, ja hienosti säätää kummankin puolen lämpöjä nyt...

Siinä sitten ihmetellessä unohdin vaihteeksi paisarin korkin pois, nesteen lisäyksen jälkeen, ja pullautti vaihteeksi nesteitä ulos. Vähän yritti v*t*ttaa mokoma. Uutta nestettä paisariin, kiertovesipumpulla ilmaamista, ja kokeeksi pientä ajelua kärryn kanssa peruutellen pihassa. Uusi pullautus. Ja yritys loppui, siis v*t*tuksen, niinpä riipasin nesteitä ulos sen mitä sai. Ja tällä kertaa uskoisin löytäneeni syyn pullautuksille, muutti olotilaa vähäisen harmituksen puolelle...

Kuva
Tuommoisia liimamassan kikkareita tuli jäähdyttimen ilmausletkusta. Hyvin näki kirkkaasta letkusta että isoja mönttejä tuli nesteen mukana. Siitä sitten heräsi epäilys, itse asiassa Cxtb2:lle, että olisiko paisarin letkuliitäntä tukossa, siellä kun on vielä pienempi reikä mitä syylärissä, ja kyllähän sieltäkin tuota samaa massaa sitten löytyi...

Kuva
Putsailujen jälkeen tuli sitten kyseisen letkun liitännästä ihan eri tavalla nestettä, ja ilmatkin poistui sujuvasti syyläristä. Tuosta sitten suivaantuneena tuli laitettua kiertovesipumppu toisinpäin, ja kannusta ylävesiletkuun kipaten vettä. Jotain mujua tuli paisariin, ja sieltä kannuun, ja pumpun letkujen takaisinkäännön jälkeen oli järjestelmän ilmaaminenkin yhtä juhlaa...

Taitaa vaan otattaa vielä syylärin irti, että saa sen kunnolla huuhdeltua. Mutta tuommoiset massakikkareet kyllä selittää sen että miksi välillä toimi kuten pitää, ja välillä sitten miten sattuu. Ja mikäli ilmausletku oli tukossa, niin syyläristä ei taida ilmat poistua oikein mitenkään, joka sitten sekin selittäisi sitä kummallista käytöstä. Kuten myös sen että kun täytti syylärin ilmausliitännän kautta, niin massakikkareet siirtyi pois edestä ja hetken taas virtaukset toimi oikein...

Ja samalla kun ottaa syylärin pois, niin huuhtelee koko järjestelmän vielä vesiletkun kanssa. Josko tuo sitten noilta osin alkaisi olla toimiva..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1706
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 01 Heinä 2018, 11:54

Toivottavasti tuo löytö poistaa ongelmat. :D
Eli Range onkin samalla linjalla kasattu samoista osista kun sitikka...maavaraa vain hieman enemmän... :lol:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 03 Syys 2018, 21:26

Meinasinpa kokeilla tällä katsastukseen. Koko kesä on tänne ajelun jälkeen välillä vähän siirrelty, välillä käytetty pitempäänkin ja on pelannut kuin se kuuluisa Buick. Vaan entäpä kun varaa ajan katsastukseen, käynnistää ja ajaa alapihalta yläpihalle, ja sammuttaa ottaakseen muutamia asioita kyytiin, ja sitten yrittää käyntiin...

Juuei, ei edes lupaa. Eikä oikein kuulu bensapumpun surinaakaan, pumpun releen korvaamalla hyppylangalla ei myöskään käyntiinlähtöä palauta. Siinäpä sitten meinaa jo tulla kiirettä, joten toisella autolla asioille, soittaen katsastamoon että sopiiko tulla ihan eri laitteella kuin kerrottu, ja siinä papereita tarkistaessa tuleekin havaittua että ko. ajopelillä onkin viimeistä päivää leimaa... Että hyvä ettei Range toiminut, sai haettua kuukauden korjausaikaa Xm:lle...

Kuva

Kuva
Tuommoisia tunnelmia pihasta... :lol:

Kuva
Siitäpä sitten sulakerasiaa irti, mokoma kun päästi savumerkkejä sisältään. Muutama liittimen pinni näytti selkeästi lämmenneeltä, yksi hyvin kuumenneeltakin...

Kuva

Kuva
Seuraavaksi sitten sulakerasiaa auki, jotta näkisi mistä se savu oli peräisin. Yllätti kun tuolla ei ollutkaan mitään älyä, vain sulakkeita, releitä ja hyppylankoja kahden piirilevyn välillä...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Jokunen huono juotos, pari releen pinniä heilui hieman, kuten pari liittimen pinniäkin. Ne tuli sitten tinailtua uusiksi, kaikki levyjen väliset myös. Tuskin sekään yllättää että sisällä oli myös kiehutusnesteen jäämiä sekä nestettäkin...

Kuoret astianpesukoneen kautta, levylle ja etenkin liitoksin PRF 7-78 deodoranttia, rasia kasaan ja paikalleen. Ja kuinka ollakaan, ekalla avaimenkäännöllä jäi pörisemään, ja tuntuu taas toimivan...

Kuva
Sai jopa ajettua takaisin alapihalle parkkiin, niin ei ole enää toisten autojen tiellä, siinä mihin halvaantui...

Kuskin lasinnostin sitten lopetti taas toimintansa, pitää kaivaa se aiemmin kiusannut liitos esille ja korjata asiallisesti. Sitten voisikin opettaa lasien ja kattoluukun rajat uudelleen, ne kun kätevästi katosi akun ollessa irrotettuna. Lähipäivinä sitten uutta yritystä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3821
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 04 Syys 2018, 00:53

Tein viimevuonna omaani tuon sulakeboxin korjauksen myös, mutta koko rempan kuten tuossa videossa:
http://www.rswsolutions.com/index.php/p ... box-repair

Tilasin myös uuden boxin joka on nyt paikallaan ja korjattu varalla. Se ei kuitenkaan riittänyt vaan piti vielä vaihtaa
kaikki akun ja laturin johdot kun mitatessa niihin jäi jännitehäviötä liikaa; olivat hapettuneet ja alkuperäiset on vielä onnettoman ohuet.
Laitoin kunnon maadotukset ja putsailin myös BCEM:än maadoitukset ja virtajohdot kun
kaikkiin jäi jännitehäviötä. Vaihdoin myös uuden 120A laturin. Noilla loppui sähköongelmat itseltä ainakin toistaiseksi.

Niin ja tuli uus akkukin laitettua.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
AVRO
Viestit: 1332
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja AVRO » 04 Syys 2018, 09:43

Sulla on Jasu lakka vähän haalistunu tossa Classicissa... :shock:

Pitäis varmaan tuosta old trustysta katella sulakerasia joskus, se ei sinänsä oireile mitään eikä toi yksilö osaa kiehuakkaan ollenkaan niin saattaa olla rasia kunnossa mutta kun nämä ovat tasaista laatua niin joku kuppa tuonkin rasiassa piileskelee melko varmasti.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 04 Syys 2018, 13:14

AVRO kirjoitti:
04 Syys 2018, 09:43
Sulla on Jasu lakka vähän haalistunu tossa Classicissa... :shock:
Vähän on, joo. Tuon lievän hilseilyn takia oli aikanaan myyty edelliselle omistajalle, joskus reipas pari vuoskymmentä sitten. Ei vissiin ylimaalaus ihan onnistunut, ainakaan pohjien osalta, kun joka puolelta hilseilee...

Eipähän ihan joka naarmu tuommosessa pinnassa näy... :roll:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 06 Syys 2018, 21:01

Kokeiltiinpa sit leimalle...

Lasinnostimen maajohdot aamupäivällä vaihdettu uusiin, ikkunat kattoluukun kanssa opetettu, monenlaisia juttuja vielä tarkistettu. Meinasin jo päivän kuntoutusreissulle taas tuolla lähteä, vaan niinpä olin sit unohtanu että kytkin kiertovesipumpun pakkokäytölle, eli oli sit kierrättänyt nestettä koko yön...

Siispä akku lataukseen, Xm:llä reissuun ja tilaten päivän viimeinen katsastusaika. Sinne sitten tarpeeks ajoissa, että mikäli matkalla jotain sattuu niin ei paniikkia tule. Vaan tulihan sitä uutta ohjelmaa tottakai, ekat parikymmentä kilometriä kivasti, sitten motarilla lämpömittari hätäisesti tappiin ylilämmön merkkivalon syttyessä. Sopivasti liittymän lähellä, jonne ajeltiin ilman lisävahinkoja. Vähän näkyi hävittäneen kiehutusnestettä paisarin korkin välistä, uutta nestettä sisään ja äkkiä ilmaten, ja vielä ehdittiin sovittuun aikaan paikalle...

Siellä sitten väkkärää kummasteltiin, juteltiin mukavia, ja katseltiin kun lattialle taas tippuu kiehutusnesteitä, ja mittari on tapissa. Sitä jäähdytellessä tarkastettiin muualta, ainoa ongelma meinasi olla kadonnut valmistenumero, mutta sekin lopulta löytyi. Päästöjä mittaillessa löytyi syy hylkyyn, ihan kuin ei polttaisi kunnolla, ja taitaa pakoputkikin jostakin vuotaa. No, mikäs siinä, ajoluvan kanssa kotia kohti, tottakai sillai hienosti kiertäen. Eikä aivan ongelmitta kotimatkastakaan selvitty...

Kuva
Pitkän jyrkän mäen alussa sytytti taas ylilämmön merkkivalon, mittarin asettuessa tappiin. Lämppäristä kuuman pyynti täysille, kuumaa tuli edelleen joten varovasti mäki ylös, jossa bussipysäkille ihmettelemään... Tuossa ehkä näkyy pientä höyryämistä ylivuotoletkusta ja korkin välistä...

Ei kiertänyt jäähdyttimestä paisarille, hetki jäähdyttelyä ja toteamus että on taas tukossa se ilmauslähtö. Se ronkittiin puhtaaks, letkut kiinni, ja vielä pitemmästi kiertäen kotio -nyt ilman ongelmia. Lämpömittari nökötti soveliaassa kohdassa vaikka motarilla vähän tulikin repästyä välillä, matkalta löytyi kivoja jyrkkiä mäkiä yms hauskaa...

Niiettä p*skaa on edelleen kierrossa, ne yritetään poistaa, tukkia putkiston vuodot ja pientä päästöihmettelyä vuodonpaikkausten jälkeen. Muuta sanottavaa ei keksiny, siis negatiivistä, positiivista juttua kyllä piisas...

On siis viikon teema, korkeat CO -pitoisuudet... Xm pomppas vastaavasta oireesta, tyvilahon lisäksi... :roll:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 01 Loka 2018, 20:07

Vähän vielä katsastut vaiheessa. Yksi arvo, joku josta näkee ettei katti toimi, on vielä pielessä, muut menis kirkkaasti. Tässähän on kivasti katit heti pakosarjan jälkeen ennen Y-haaraa, yhtenä kappaleena, ihan ei viitsi kokeeksi uusia hankkia, joten mennään testimielellä ensin...

Kuva
Tuommoinen pikkukatti on nyt ekan vaimentimen tilalla, äänetkään ei juuri muuttuneet, ja tässä tapauksessa riittää että tuo pysyisi toimintakuntoisena edes sen vajaan kymmenen kilometriä eli päästömittauksen sitä edeltävän lämmitysajon kanssa. Jos sitten vika paikallistuu kattiin, niin tilaillaan uutta osaa tilalle...

On vielä toki vähän muutakin kaikenlaista, jopa kiehutusnesteet ovat oppineet pysymään sisällä...

Kuva
Ja siihen pieneen kuplavanaan mitä tulee imusarjan lähdöistä, kaasuläpän lämmitykselle ja ylävesiletkuun, toivotaan että ratkaisu on tuossa. Viikossa Walesista Korpilahdelle, ilman että edes paikallinen posti osasi pakettia hukata...

Huomenna ehkä tietää onko aiemman elämän glykolikylpy rikkonu katin/katit, ja jos on, niin tuurissaan saattaa olla jopa leimakin lähellä...

Se vähä mitä on tuolla nyt päässyt ajelemaan, leimareissua ja päästömittauksia, niin ajolleen on kyllä varsin hienoa kyytiä tarjoava laitos. Niiden kokemusten perusteella pitää kyllä saattaa tämä takaisin liikenteeseen, kovin on yllättänyt mukavuudellaankin...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3821
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 01 Loka 2018, 23:45

Mikä arvo sulla oli vielä pielessä? Lämpeneeköhän toi katti tarpeeksi kun on noin kaukana?

Freekussa ja Rover 200:ssa eivät oikeen meinaa lämmetä kunnolla kun ovat niin kaukana putkessa. Tosin toi Rangen pata saattaa lämmittää
vähän pidemmälle putkea.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 02 Loka 2018, 10:27

Hitaammin varmasti lämpenee kuin alkuperäiset, heti pakosarjojen jälkeen olevat. Tuota mittaajan kanssa pohdittiin, ja todettiin että kokeillaan, Ja kun ajaa matkan mittaimelle korkeintaan kakkosella, kierrokset neljän-viiden tonnin välissä muutenkin kaikki taloudellisuus unohtaen, niin eiköhän tuosta koneesta lämpöä tuonne asti irtoa. Ja loput sitten mittauspaikalla korkeammalla käynnillä lämmitellen (joo, tiedän, ei sais isommin paikallaan huudatella tuota ZF:n askia)...

Ainakin hetken paikallaan olleen Simonsin vaimentimen maalit kärys kivasti, eli kai sitä lämpöä jonkun verran löytyy... Eikä kauaa tarvi tyhjää käyttää niin pitemmällekin on sitä luokkaa ettei käsin paljoa kosketella...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 02 Loka 2018, 14:19

Kaitsu kirjoitti:
01 Loka 2018, 23:45
Mikä arvo sulla oli vielä pielessä? Lämpeneeköhän toi katti tarpeeksi kun on noin kaukana?
Muistin kysyä/tarkistaa. HC tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, huiteli reipasta kuuttasataa kun alle sataan piti päästä. Reippaalla kaasulla kävin putkiston/katin lämmittämässä ennen mittausta, hetken tyhjää käydessä ehti silti vähän jäähtymään, mutta kierroksilla lämpeni äkkiä taas toimintalämpöön, ja tarvittavan tovin kesti tyhjääkin käydä toimintalämmössä että mittauksen sai suoritettua...

Nyt on siis tässäkin leimaa vuodeksi eteenpäin, tosin kannen/kannet meinaan vaihtaa varsin pikapuoliin vielä. Kertaakaan nyt ajellessa ei lämmöt edes yrittäneet karata, pysyy hallitusti tavoitealueella. Mutta ilmakuplaa tulee liiankin kanssa, siksi sitä kannenvaihtoa suunnittelen...

Kummasti kyllä leimareissu vähän piteni, ihan suoraan ei malttanu varsinkaan takas kotio ajella... :roll:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 29 Loka 2018, 18:54

Lämmönsäädön kanssa painimista. Vänkärin puolella lämmönsäätö toimi vain hetkellisesti, pääasiassa pysynyt paikallaan. Ja tietenkin kylmälle asettuneena. Nyt kun pakkasetkin on tulleet, ja lämmin ropaustila samaten, niin päätin ottaa servon tarkasteluun...

Kuva
Tunnelmia eiliseltä. Lämmönsäädön kun sai pelaamaan, niin sitten olikin suuntauksen vuoro antaa vikakoodeja. Lyhyeksi jäi shekkivihkoton olotila, olikohan jopa minuutteja sellainen tilanne... :lol:

Kuva
Jostain syystä ei mieltä lämmittänyt ajatus vaihtaa kolmen servon pakettia, ja sitä varten purkaa enemmänkin kojelautaa, niin tylysti vaan servolta piuhaa poikki ja liittäen pätkä Xm:n piuhaa liittimen kanssa. Näin saa jatkossa vähän helpommin sitten servon vaihdettua, nyt käsiin sattuneet kun on vanhoja, purkuraadoista löytyneitä...

Himpun sitten meinasi tulla hiuksiin lisää harmautta, kun tälläsin liittimen metodilla "väri väriin", olettaen että olisi värit pysyneet samoina. Servon töpseli kiinni, ja vikakoodien määrä vain lisääntyi. Tätä sitten tulikin ihmeteltyä pitempään, ja jätettyä odottamaan uusia ajatuksia...

Kuva
Aamupäivällä asia sitten valkeni, muistelin törmänneeni erilaiseen värikoodaukseen Xm:nkin kanssa, ja tuossa on osat vuosilta -90 ja -97. Liittimessä piuhojen järjestys on sama, mutta värit sekoitettu, enkä ihan helpolla usko että kukaan olisi kiusallaan tuollaista tehnyt, kun olisi pitänyt juottaa piuhat irti ja takaisin uuteen järjestykseen, sekä vaihtaa pinnien paikat liittimessä. Tätä selvitellessä tuli purettua useampi servo osiin, ja hämmästeltyä kahta erilaista värijärjestystä...

Kuva
Jotenkin sitä luulisi että remontti edetessään näyttäisi joltain muulta kuin lisää puretulta. Vaan ei aina, ja tuosta sitten muutamaa tuntia myöhemmin olikin kajuutta jo takaisin kasattuna, lämppärin säätimet toimien oikein. Oli kyllä monta muutakin juttua mitä meinasin, vaan ei näemmä päänsärky enempää antanut ainakaan tänään touhuta...

Vaan on muuten miellyttävä purkaa noita lämppärin läppäservoja irti, ne kun on vissiin tarkoitettu irroiteltavaksi kun ensin on kaivanut lämppärin kojelaudasta irti, jonka saa irroitettua kun ensin purkaa kojelaudan kokonaisena pois -lämppäri kun on kiinnitetty kojelautaan ja koko paketti sitten on survottu paikalleen. Muutamaan kertaan kun on tuolla suunnalla käväissyt, niin hiljalleen alkaa sujua...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 30 Loka 2018, 21:09

Kun on ajopelissä raitisilmasuodatin, riittääkö tieto siitä että semmonen on, vai pitäskö joskus niille ajatuskin uhrata..?

Kuva
Luukun takaa löyty tuommoset näkymät...

Kuva
Ja tuossa vertailussa siistimpi vanha ja uus, toinen oli vielä törkysempi kuin tuossa esillä oleva... :roll:

Kuva
Radion antennivahvistimenkin kaivoin esille, ja sähkönsyötön sille mittailin. Kunnossa oli ainaski sähköt, tiedä sitten mitä tuo hapettumannäkönen vaikuttaa kuuluvuuteen vai onko noissa tunnetusti heikko radion vastaanotto..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 04 Marras 2018, 21:08

Näemmä vaatii taas uudenlaista huomiota tämä. Tällä hetkellä ainoa liikennekäytössä oleva ajopeli, joten tottakai uutta tekemistä keksitään. Jännästi täristi reilussa satasen vauhdissa, tärinä poistui vauhtia vähentäessä. Perillä vanhempien parkkipaikalla nopeaa tutkailua, kaikki on tiukasti kiinni, vaan vänkärinpuoleinen etuvanne varsin kuuma -jarru siis ilmeisesti jumittaa. No, palat ovatkin hyvässä vaihtokunnossa, uudet joka kulmaan kontissa vaihtoa odottamassa, pitänee ottaa ja vaihtaa ne...

Olisi kyllä huomiselle ajoakin, pitänee ottaa Classic liikennekäyttöön myös ja ajella sillä, jos ei ehdi ennen lähtöä vaihtaa paloja tai jos jumittaa satula enemmältikin ja vaatii osien tilailua...

Hyvin kyllä tarkenee näillä keleillä, kun lämppärin lämmönsäätö molemminpuolin toimii. Puhallustakin tarvitsee vähemmän, kun on puhtaat raitisilmasuotimet paikallaan tukossaolleiden tilalla...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 05 Marras 2018, 21:03

Aika helppo oli löytää syy jarrun kuumenemiselle, alempi liukutappi yhtä puuta satulan kehyksen kanssa. Ja sama tottakai kuskinpuolellakin. Taakse en viitsinyt edes katsoa, eiköhän sielläkin jumitukset asu...

Edessä kaikki neljä mäntää kuitenkin liikkuu kevyesti, palat eivät aivan lopussakaan olleet ja palat jopa liikkuivat herkästi. Yllätti nuo muut jumimattomat paikat...

No, helppo oli klikata muutaman kerran hiirennappia, ja nyt on sitten tulossa uudet kehykset uusine liukutappeineen, niin eteen kuin taaksekin. Ovat ehkä jo ensi viikolla käsissä, ja samalla kun ne vaihtaa sinne niin laitan uudet palat joka kulmaan... Jotain sekalaista pientä muutakin lähti liikkeelle, mm. jäähdytin, sen verran tihkuu saumoista että kaipa sekin on vaan uuteen vaihdettava...

MItenkähän käy sitten kulutusnäytölle herkillä jarruilla, kun nyt on viimeinen 700km tullut seurattua ja sitkeästi on pysynyt 18l/100km lukemissa, välillä desin yli, ja toisinaan hetkellisesti allekin..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3821
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 05 Marras 2018, 23:10

Jasu kirjoitti:
05 Marras 2018, 21:03
Aika helppo oli löytää syy jarrun kuumenemiselle, alempi liukutappi yhtä puuta satulan kehyksen kanssa. Ja sama tottakai kuskinpuolellakin. Taakse en viitsinyt edes katsoa, eiköhän sielläkin jumitukset asu...
Mulla oli omassa ihan samat ongelmat, etujarrujen alatapit kunnostin kun ei ollut uusia heti tulossa, kun huolella putsaa ja rasvaa niin toimii vielä.

Takana jouduin vaihtamaan koko satulan kuskin puolelle ja männän apparin puolelle.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 06 Marras 2018, 12:13

Kaitsu kirjoitti:
05 Marras 2018, 23:10
Jasu kirjoitti:
05 Marras 2018, 21:03
Aika helppo oli löytää syy jarrun kuumenemiselle, alempi liukutappi yhtä puuta satulan kehyksen kanssa. Ja sama tottakai kuskinpuolellakin. Taakse en viitsinyt edes katsoa, eiköhän sielläkin jumitukset asu...
Mulla oli omassa ihan samat ongelmat, etujarrujen alatapit kunnostin kun ei ollut uusia heti tulossa, kun huolella putsaa ja rasvaa niin toimii vielä.
Kummankin etusatulan alempi tappi oli sen verran tiukassa ettei ilman lisättyä väkivaltaa olisi poistuneet. Eivät parikiloisesta hienosäätölekasta huolimatta suostuneet hievahtamaankaan, ei lämmöllä eikä irrotusmyrkyillä. Vaihtoehtoina siis oli lisätä voimaa jolloin tuloksena olisi ollut ajokelvoton laitos, tai niputtaa takaisin ja jäädä odottelemaan osien saapumista. Vähäiset ajot saa tuolla(kin) kyllä tehtyä, etujarruissa on noin puolet jarruvoimaa ehjiin verrattuna, eikä tuntunut muuttuneen tuolla ihmettelyllä miksikään. Pakollisia ajoja kun on vähän, ja onneksi tämä ei ole ainoa millä liikkua...

Uudet osat menee kyllä sitten reilun rasvan kanssa nippuun, ja saanee sitten toisinaan huomiota osakseen jotta tällaiselta välttyisi. Jännä vaan että ylemmät tapit liukuu kuin uutena, kummallakin puolella, onko ylemmät sitten kuitenkin sen verran enemmän suojassa kuraroiskeita kun selkeästi paremmin ovat selviytyneet..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 08 Marras 2018, 11:36

Jasu kirjoitti:
06 Syys 2018, 21:01
vaan niinpä olin sit unohtanu että kytkin kiertovesipumpun pakkokäytölle, eli oli sit kierrättänyt nestettä koko yön...
Ei muuten enää unohdu itekseen päälle kiertovesipumppu. Tuli tekaistua viiverele, joka pitää pumpun käynnissä heti kun moottorilla on virrat päällä, ja kymmenen minuuttia sammutuksen jälkeen. Tasoittaapahan vähän lämpöjä sammutuksen jälkeen, tuskin ainakaan haitaksi on. Lisäksi toki pakkokäyttö, katkaisijalla, jonka jälkeen taas pyöritellään se kymmenen minuuttia... Voisi tuon pakkokäytön tosin muuttaa sellaiseksi että käy vain kun vipusesta on käynti pyydetty...

Lähtökohta tuolle releelle oli BeeÄksän vikaantunut vilkkurele, sieltä elektroniikka pois ja tilalle FET ohjaamaan relettä vastus-konkkapaketin kautta. Hieno sätös kyllä syntyi, tai ainakin toimiva...

Näkyy tuolla terveiset liikkuvan, kun muistaa pitää huolen kiehutusnesteen tasosta. Koko ajan vähenee, ajoi taikka ei, ehkä ainakin ajamattoman hetken vuodot vähenee kun uusi jäähdytin suvaitsee saapua, miksei ajonaikaisetkin... Vakkaria kyllä kaipailee tuohon, pitänee kaivaa sen äly esille ja katsoa saisiko sen toimivaksi, jos ei niin sitten korvata se jollain yleismallisella..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1706
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 09 Marras 2018, 23:00

Mielenkiintoista seurata sun väsäämisiä. Ollaan vähän ikäänkuin vastakohtia... :mrgreen:
Rautakankeenkin teet näköjään langattoman bluetooth yhteyden... 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija