P38 -95, Brittihuumoria

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Moderator: Mericsson

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 06 Jan 2019, 21:08

Tämä se on kyllä melkonen harrasteauto, saa ainaski harrastaa... :lol:

Pukkas tuota lunta, vähän joka paikkaan, ja sopivasti pakastui perään. Ulkoapäin oli aika jääkaappi, ja lukot sujuvasti jäässä. Toisesta takaovesta pääsi sisään, muut enempi ja vähempi jumissa. Sisätilanlämppäri sulatti melko hyvin, ainoastaan kuskinoven lukko pysy jäässä, ulkopuolelta ei kahva liikkunut mihinkään, niinpä meinasin avata oven sisäpuolelta... Ja kahvasta kuulu kiva pieni raks...

Image
Annoin sitten olla ajelematta, ja nyt kun lauhtui vähän niin lämmitin uudelleen, tällä kertaa aukesi kuskinovikin. Siispä käytellen lämpöiseksi, ja talliin sulamaan, muutamaa tuntia myöhemmin ovipahvia irti...

Image
Poikkihan sieltä oli tuommonen muoviklipsu, jolla avausvaijeri tarttuu kahvaan. Luultavasti käypäsiä varaosiakin olisi repullinen, mutta ne on 80km päässä. Katsellaan mitä keksitään, näyttäisi tosin onneksi nuo Discon osat samanlaisilta, ja niitähän olisi jokunen ovi tallissa, jospa ensihätään sieltä ja hankkisi uusia tilalle...

Vaan kun ovi oli levällään, niin lähdin selvittelemään miksei kumpikaan ulkopeili osoita liikkumisen merkkejä, vaikka kivasti napsuu kummassakin ovessa kun komentoja antaa...

Image

Image
On tuolla(kin) näemmä käyty aiemminkin. Pari lutikkaa vaihdettu, yksi tantaalikonkka näköjään räjähtäny yms kivaa...

Image
Ja syylliset, ainakin kuskinpuolella. Tuommoset moottorinohjaimet, huikealla 300mA virranantokyvyllä, kumpikin halki eikä tee mitään vaikka ohjauspinneille tarjoa ohjauksia. Siispä netti selälleen, ja kahtelemaan, ekat haut löysi muutamasta paikasta tuommosia, parikymppiä kappale, ei oikein miellyttäviä hintoja. Näyttäis olevan semmonen häviävä luonnonvara nuo, tuotanto loppuneen yms hauskaa...

Mutta onneksi ebay pelastaa, Kiinasta saa alta kympillä viisi, kokeillaan niillä... Ja jos ei suostu pysymään nipussa, niin tekaisen omavalmisteohjaimet, ei ole paha rasti tinailla reikäkortille neljää transistoria ja muutamaa lisäkomponenttia, ja ainakin alkuperäistä tukevamman ohjaimen saa aikaan. Tai jos haluaa varmistella, niin ohjauspinneistä sähköt trankkujen kautta vaikka releille, loppuu se palikoiden pettäminen...

Ajellaan sitten huomenna Classicilla, olkoot lämpöisessä tämä...

Ja joo, kun tuon oven seuraavaksi niputtaa, niin voinee olla aiheellista laittaa joku kalvo tms. poisrevityn tilalle. Saattaa ehkä vaikuttaa vivuston jäätymiseenkin, kuten myös vipusien rasvaaminen...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
krese
Posts: 12
Joined: 05 Jul 2017, 20:18

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by krese » 06 Jan 2019, 22:23

Nyt kun tuo ovipahvi on irti niin kannattaa vaihtaa ikkunakiskon kahden popniitin tilalle pultit ja varmuudeksi vaikka nylonmutterit.Omasta aikoinaan katkesi tuo takimmainen,menee ikkuna kivasti vinoon eikä sitä saannut kiinni ja tietenkin talvella.
Range Rover 4.0SE -95

User avatar
series3kalle
Posts: 1636
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by series3kalle » 06 Jan 2019, 22:44

...Mr Murphy... :lol: kuskin ovi tietysti, kuinkas muutenkaan... :mrgreen:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 07 Jan 2019, 17:00

Pitääpä nuo popparit tarkistaa, ja ehkä vaihtaa ruuveihin. Kiitos vinkistä...

Kiinasta viestittivät, ei saakaan palikoita. Valmistus loppunut, inventaariolistaukset kulkee jäljessä, luulivat lutikoita olevan mutta olikin lopussa. Eikä saa enää enempää, sovelluskohteet marginaalisia nykyään, aiemmin noita oli jopa RC-servoissakin käytössä. Tekastaan sitten irtokomponenteista, kun saa ajatuksen pysymään hetken kasassa...

Vaijerinkiinnikkeen kohdalla Xm pelasti jälleen, iltasella livahti mieleen että mullahan on yksi vikaantunut etuoven lukkomekanismi irrallaan. Hetki meni etsiessä, mutta suht helpolla löytyi, yksi vipusen kiinnike oli vipuineen vielä paikallaan. Muuten suoraan käypänen, mutta Xm:n tanko oli milliä pienempi, joten vähän kun reikiä suurenti niin hienosti sopi tilalle. Veikkaan että nylonista tehty osa kestää ämpärimuovista paremmin, ja tuokin palikka oli -92 autosta riipastu...

Nyt on myös teflonvoiteluainetta, jos vaikka kahvat sillä käsittelisi...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 09 Jan 2019, 18:47

Mihis tässä jäätiin..?
:roll:

Image
Tuommoisen piirustelin. Pitäisi vastata jokseenkin mossahtanutta Toshiban tekelettä...

Image
Jonninlainen opastus reikälevylle turaamista varten...

Image
Eka "lutikka" niputettuna irtokomponenteista, ja eikun testaamaan...

Image
Käteviä tuommoiset piuhanpätkät, liittimillä jotta voi tökkiä piikkeihin...

https://www.youtube.com/watch?v=Hw04tpAkKNo
Tais onnistua..?

Image
Kun kerran toimi, niin ei muutakuin askartelemaan toisenkin lutikan korvike...

Image
Pitänee jossain vaiheessa haalia useampinapaisia liitinrunkoja, unohtunut hommata lisää kun menivät loppumaan joskus vuosi takaperin. Onneksi niihin käy nuo samat sielut, vaihtaa sitten joskus...

Image
Vaan eipä sitten mahtunut koteloon, kun tuli vasta sovitellessa huomattua että piirilevy meneekin toisinpäin kuin muistin tuonne koteloon. Niimpä reikä tylysti pohjaan, narut pihalle, ja kotelon ja ovipellin välissä on hyvin tuolle tilaa...

Muuten meni kivasti, niputin verhoilutkin takaisin, vaan eipäs toiminut yksi suunta. Jälkimmäisessä virittelmässä oli yks viallinen trankku, sen kun vaihtoi ehjään niin jopas pelaa kaikki suunnat. Millonkahan sitä oppisi testaamaan ennen niputusta nuo romut..?

Ja jos tuo nyt suostuu pysymään kasassa, niin pitänee askarrella toiselle puolellekin mokomat. Ei liiku peili toisellakaan puolella... Popparitkin muistin katsoa, kireällä olivat eikä syöpymistäkään ollut havaittavissa. Vaihdellaan niitä sitten jos (kun) aikanaan aiheuttaa huomiontarvetta...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
series3kalle
Posts: 1636
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by series3kalle » 09 Jan 2019, 19:13

Sähän rupeet uudempien Land Roverien replacement partsien tekijäksi! :D
Oon kyllä vähän kade, kun en ymmärrä miten tietää mitä ja minkä arvosia komponentteja pitää yhdistellä että saa jotain toimimaan...
Ei mulla oo kun 4 stereovahvistinta hyllyssä, joissa toinen kanava tms. temppuilee vähän tai enemmän... :evil: PRKL!
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 09 Jan 2019, 22:51

^Jos noita oikeasti meinaisi tehdä, niin sietäisi olla "vähän" siistimpiä. Mieluusti ihan oikealla piirikortilla, ja pintaliitoskomponenteilla veikkaan että mahtuisi koteloonkin...

Onhan noissa oma nykertämisensä, mutta silti eräänlaista hermolepoa. Ilman kiirettä, ilman paineita, jos ei onnistu niin tilanne ei muutu aiemmasta mihinkään. Lisäksi on tuossa vielä takaportti, laittaa vaikka perinteisemmät katkaisijat ilman elektroniikkaa...

Tiedä sitten olisiko tällaisille jutuille oikeasti kysyntää, mutta saatavuus tuntuu olevan vähän heikkoa P38:n kanssa muutamissa jutuissa..? Eikä purkuosaa viitsinyt lähteä tilaamaan, ei ne kalliita olisi mutta tiedä sitten oikeasti ovatko kunnossa ja jos ei niin onko sama vika niissäkin...


Tuommoisen elektroniikan kanssa ei vielä oikeastaan mitään tarvitse laskea, menee nyrkkisäännöillä, kun trankut on vain kytkiminä. Tietysti kun on noiden kanssa puljannut muutaman vuosikymmenen, niin jotain on jäänyt mieleenkin. Tuli kuitenkin aloitettua sukellus elektroniikan maailmaan joskus alta kymmenvuotiaana, eikä vielä ole innostus kadonnut. Välillä saattaa olla pitkiäkin aikoja ettei oikein mitään tee, mutta kummasti sitä veri vaan vetää touhuamaan...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Kaitsu
Posts: 3767
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Kaitsu » 09 Jan 2019, 23:13

Jasu wrote:
09 Jan 2019, 22:51
Tuommoisen elektroniikan kanssa ei vielä oikeastaan mitään tarvitse laskea, menee nyrkkisäännöillä, kun trankut on vain kytkiminä. Tietysti kun on noiden kanssa puljannut muutaman vuosikymmenen, niin jotain on jäänyt mieleenkin. Tuli kuitenkin aloitettua sukellus elektroniikan maailmaan joskus alta kymmenvuotiaana, eikä vielä ole innostus kadonnut. Välillä saattaa olla pitkiäkin aikoja ettei oikein mitään tee, mutta kummasti sitä veri vaan vetää touhuamaan...
Sama homma, joskus 9-10-vuotiaana tuli aloitettua harrastus ja kummisedän kanssa rakenneltua kaikkea ja opiskeltua digitaalitekniikan alkeitakin melko pian kun setä rakenteli vapaa-ajallaan ohjauslogiikoita firmansa muovikoneisiin. No, elektroniikastahan tuli itsellekin sitten ihan ammatti ja toistakymmentä vuotta tuli tehtyä ihan työkseen. Nyt tosin jo parikymmentä vuotta tehnyt ihan erilaista uraa, mutta kotona on vieläkin komponentteja ja alan kirjoja ja jotain pikku korjauksia tulee välillä tehtyä myös. Mutta varsinaiset rakentelut on jääneet kyllä. Oskilloskooppiikin on ollut jo kaverilla lainassa pari-kolme vuotta kun pölyttyi varaston nurkassa. :) Mulla sitten vaihtarina prässi lainassa :lol:

EDIT: niin ja omassa P38:ssa on jotain häikkää takaovien lukoissa, saa nähdä onko solenoidit vai jääkö BECM:ään ja pääsee myös kolvailemaan... :roll:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 18 Jan 2019, 19:18

Olipas taas otsikonmukaista ohjelmaa... Kaupunkireissusta kotiinpäin lähtiessä, kaikki toimi kuten pitää, mutta pienessä töyssyssä sitten kuului iloinen räps, ja ratio pimeni. Samalla vilkaisulla näkyi myös HEVAC -paneeli tyhjänä, vain taustavalo palaen. Ja tupakinsytkä pimeni, josta on tullut otettua sähkönsyöttö öljyn mittareille... Onhan tuo toki ennen käynnistystä, virrat päälle laittaessa, huomautellut "alternator fault" -tekstillä, mutta silti on ladannut kuten pitää, vähän vajailla jännitteillä tupakinsytkästä mitaten, mutta silti yli 13 volttia piti näytössä koko kotimatkan...

Tuli sit kuunneltua koneen hyrinöitä, ja tuleehan tuonne ilmaa sisälle kun vauhtia on. Oli kyllä muuta mielessä tallin kanssa, mutta takaisin sinne tuli ajettua. Kahvit kitusiin, "Electrical Troubleshoot Manualia" tavaten, ja tarkistamaan sulakkeet. Olivat ehjiä, kokeeksi virrat päälle, kaikki toimii...

No, mittasin sitten sähkönsyötön laturilta akulle, puolisen volttia katosi laturin ja akun välille, nätti 14 volttia tyhjäkäynnilläkin laturin päässä. Uusi paksu naru entisten rinnalle, suoraan laturilta akunkengälle, jännitehäviön lukemasta sai pilkkua siirtää. Katsoo nyt sitten miten lähtee pelaamaan, mutta oireet viitannee alkavaan hiilikatoon laturissa..?

Oli kyllä tämän päivän reissussa ladattu akku kontissa, Fluke ja työkalut myös... :lol:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Kaitsu
Posts: 3767
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Kaitsu » 19 Jan 2019, 00:53

Itse purin omasta laturin ja hiilet oli kyllä ok....mutta jotain muuta häikkää siinä oli, dioditkin vaikutti kyllä ehjiltä.

Ja noista johdoista jo aiemmin kerroin oman kokemuksen, ne hapettuu ja ovat aivan liian ohuet jne:
Kaitsu wrote:
04 Sep 2018, 00:53
piti vielä vaihtaa kaikki akun ja laturin johdot kun mitatessa niihin jäi jännitehäviötä liikaa; olivat hapettuneet ja alkuperäiset on vielä onnettoman ohuet. Laitoin kunnon maadotukset ja putsailin myös BCEM:än maadoitukset ja virtajohdot kun
kaikkiin jäi jännitehäviötä. Vaihdoin myös uuden 120A laturin. Noilla loppui sähköongelmat itseltä ainakin toistaiseksi.
Niin ja tuli uus akkukin laitettua.
Tupakansytyttimelle ja BCEM:lle on syytä tulla yli 14V jännite kun moottori käy, muuten on kyllä ongelmia tiedossa tuossa autossa. Toki se vähän laskee mitä enempi sähkölaitteita on päällä. Ja jos auto seisoo, on syytä latailla akkua.
Jos jännite tippuu näissä tarpeeksi, niin gremlinit alkaa...
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 19 Jan 2019, 10:17

^Tuo meni näköjään vähän ohi, nyt jälkeenpäin muistan tuonkin lukeneeni... :oops:

Ei varmasti ole haittaa, että sähköt tulee terveenä perille asti, etenkään tämmöisessä "sähköautossa". Vähän liiankin kanssa on kaikki sähkön varassa, tai pikemminkin tietokoneen perässä. Mieltä on välillä kutkuttanut että vähentäisi noita tietokoneita tämmöisestä, onhan nuo kaikki kivat ominaisuudet, vai omituisuudet, mitä koritietokonekin hoitaa, ihan hauskoja, mutta ei tosiaankaan kaikkia olisi tarvinnut tehdä älyn ohjaamana. Mutta ehkä nuo on silloin aikanaan tehty osaksi siksi kun ne voi tehdä noin..? Eikä nuo oireilut varmaankaan vähene, iän lisääntyessä...

Akkua tulee latailtua aika usein, etenkin jos on vähänkin pitempi ajamattomuus. C-Tek puolikiinteästi asennettuna, voisi tosin kiinteästi asentaa kuten Classicissa, että aina kun lämmittää lohkolämppärillä, lataisi samalla akkua. Ja mieluummin pitäisi akun latingissa, kuin haaveilisi esim ikkunoiden uudelleenopettamista tuolla pakkasessa, kattoluukun mekanismi toisinaan paukkuu plussakelissäkin...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 20 Jan 2019, 22:48

Image
Näkyy kivasti pelaavan, ainakin latauksen suhteen. Ei valitteluja, jännitteet neljäntoista voltin pinnassa, kärrynkin kanssa. Kivasti tuli kärrykin perässä, kuorman kanssa ja ilman, peilistä piti varmistaa että se on edes mukana kun mitään ylimääräistä ei tuntunut missään vaiheessa reissua...

Ja on aika hupaisa tämmöinen keksintö, kyytiläinen oli "himpun verran" hangessa, tällättiin vain vetopuomi rungon lenkkiin, kaveri kyytiin ohjaamaan, ja huomaamatta tuli penkasta pois keskelle pihaa. Kaveri vaan ihmetteli kun ei ohjaus oikeastaan vaikuttanut, mutta oli epähuomiossa jättänyt vaihteen päälle eli pyörät ei pyörineet ollenkaan...

Vajaa pari sataa kilometriä, vajaa litra kiehutusnestettä piti varmuudeksi lisätä viimeisen pysähdyksen yhteydessä n. 35km ennen kotia. Sitikkaan, Pösöön ja Relluun tottuneelta kyytiläiseltä tuli ihmettelyä, kyydin mukavuudesta ja kärryn huomaamattomuudesta. Saas nähdä tarttuiko kipuna häneenkin, kun kirosi useampaan otteeseen sitä minkälaista rimpuilua kärryn kiskominen on etuvetohenkilöautolla...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 25 Jan 2019, 14:50

Tais löytyä kiehutusnesteen katoamisreitti...

Image
Tuosta saa jo vähän viitteitä mihin pyttyyn kannattanee huomiota kiinnittää. Pari tuhatta kilometriä sitten ei vielä tulpissa mitään eroja näkynyt, vaan nyt on jo jotain havaittavaa...

https://www.youtube.com/watch?v=aEtyeu0kHPw
Että tämmöstä. Kansihumppaa saanee harrastaa. Onneksi on toiset kannet, ja kannentilkkeitäkin jo odottamassa...

Niin, nesteen menekki kasvoi viime päivinä, nyt sai lisätä jo alta viidenkymmenen kilometrin jälkeen, ja eilisellä reissulla oli hienot naamiosavutkin takana... :lol:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
AVRO
Posts: 1290
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by AVRO » 25 Jan 2019, 16:55

No hö, tossahan pitää olla jo tarkkana ettei mene kanki mutkalle kun on noin paljon vettä pytyssä. :?

Mun pitää lukea näitä vesivaivajuttuja todella varovasti ettei toi mun kottero saa vihiä tommosista, se kun ei ymmärrä juoda vettä ollenkaan. Nauttii vaan noita väkeviä tyytyväisenä.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 25 Jan 2019, 18:03

Jep. Pitääkö olla huolissaan kun paineilmaa tulpanreiästä laittaessa nestetaso paisarissa nousee..? :roll:

Image
Oli muuten hienot majoneesit venakopassa, ei taida 70 astetta olla ihan tarpeksi öljylle. Kokeilin kannenpultteja, kolme oli hienosti löysällä, ongelmapytyn ympäriltä. Kiristin, ainakin väheni paineilman tuli paisariin, mutta jotenkin epäilyttää että saa männänpäitä taas kurkistella...

Tuossa sitten pohdittiin että olikos näissä kannentilkkeen vaihdon jälkeen jälkikiristykselle tarvetta..? :oops:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Kaitsu
Posts: 3767
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Kaitsu » 25 Jan 2019, 19:46

Aika jännä, kun muistelin, että vedellä huuhdeltu tulppa olisi aika kirka ja puhdas kaikista mömmöistä jos sylkkään pääsee vettä ja sopivalla seossuhteella käyvän pytyn tulpan elektrodin väri on "kahvinruskea", melko lähellä tuota yhtä tulppaa.
Ja taas noi mitkä vaaleita/harmaita mun mielestä kertois että käy vähän laihalla. :roll:

Voin tietysti olla väärässäkin...
Jasu wrote:
25 Jan 2019, 18:03
Tuossa sitten pohdittiin että olikos näissä kannentilkkeen vaihdon jälkeen jälkikiristykselle tarvetta..? :oops:
Oliko jengat hyvin putsattu ja uudet pultit, että meni kaikki varmasti oikeaan momenttiin?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 25 Jan 2019, 20:33

Kaitsu wrote:
25 Jan 2019, 19:46
Jasu wrote:
25 Jan 2019, 18:03
Tuossa sitten pohdittiin että olikos näissä kannentilkkeen vaihdon jälkeen jälkikiristykselle tarvetta..? :oops:
Oliko jengat hyvin putsattu ja uudet pultit, että meni kaikki varmasti oikeaan momenttiin?
Uudet pultit, kierteet putsattu, käsin pyöritetty jokainen pohjaan asti varmistaen että pyörii herkästi, ja kierteet öljyten ohjeenmukaiseen momenttiin. En nyt muista arvoja, mutta ensin johonkin kireyteen, sit kireämmälle, ja asteita päälle pariin otteeseen. Ravesta niitä momentteja löysin. Julman kovalta tuntui ne loppuvedot alumiinilohkoon...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
kimlahti
Posts: 364
Joined: 22 Feb 2012, 22:18

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by kimlahti » 25 Jan 2019, 22:17

Näissä kompostipahvikoneissa kannen pultit on venyvät joten jälkikiristystä ei kannattane tehdä.
-08 3.6 Vogue
-02 4.4 Vogue
-87 951

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 02 Feb 2019, 20:34

Vähän vaikutti vähentyneen männänpäälle tulevan nesteen määrä, mutta sen verran paljon kuitenkin että pitänee kansi irroittaa. Sittenhän sen näkee, missä se vika on...

Image
Eihän sitä malttanut olla osia irrottelematta, kun sai tuon pujoteltua paikalleen...

Image
Hiljalleen osia irti, ongelmapytyssä oli kyllä kivan puhdas pakosarjakin. Kiva kun osat irtoaa helposti, kun on kierteisiin tullut rasvaa laiteltua, eikä mokomat ehtineet kauaa kiinni olla...

Image
Ja sitä vaseliininoloista vetistä mössöä. Tuollakin, ihan tarpeeksi. Lisää siis pestäviä osasia, toisen venakopan sisällön lisäksi, toinen tulikin hetki sitten putsattua...

Noinkohan huomenna näkee männät, jälleen..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 418
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Post by Jasu » 04 Feb 2019, 18:12

Image
Olipas puhdasta. Ei uskoisi että tuli nämäkin pesaistua kolmisen tonnia sitten..?

Image
Tuoltakin paljastui. Sentään lähtee liikkeelle kun vähän antaa lämpöjä...

Image

Image
Aika kivasti purkautuu, kun on vielä jotenkin muistissa vajaan vuoden takainen touhu...

Image
Hieman oli taas kerryttäny muutamassa päivässä. Vielä kun keksisi reitin...

Image

Image
Olisiko tullut tuolta, pakoventtiilin läheltä..?

Eihän tuolta pitäisi kiehutusnestettä pyttyyn päästä? Ellei kansi ole halki vaikka pakokanavasta, tai putki irti lohkosta? Mitenkäs sen osaisi sanoa onko putki irti vai ei? Valistuneita arvauksia, pitemmälle purkua, uudella tilkkeellä ja toisella kannella kasaan ja sit kovaa ajoa kokeeksi..? Kansi on, kannentilke on, muutakin tarpeellista löytynee. Mitenkäs kannenpultit, olikos tässä venyvät vai ei? Sormi on kyllä ARP:in vaarnapulttien klikkaamistakin jo kouristelemassa...

Image
Tilkkeessä ei isommin vahinkoa näkynyt, vielä...

Image
Tuosta puhdasta kohtaa vähän lähempää? Ei taida diagnoosissa paljoa auttaa tämä kuvatus..?

Image
Ja tottakai työnjohto paikalle..!

Image

Image
Ja kova selitys että rikki on...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Post Reply

Return to “Projektit / Projects”