Selkirk Rally 2017

Valvoja: Mericsson

Avatar
AVRO
Viestit: 1256
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Selkirk Rally 2017

Viesti Kirjoittaja AVRO » 18 Syys 2017, 00:08

Töissä ollut töitä niin ei ole joutanut harrastelemaan. Nyt oli vapaa vkonloppu ja next tiistaille varattu katsastus kisulle niin piti pikku remontin ja kattien "kuivatuksen" nimissä käydä vähän huristelemassa. La tosiaan pienet näpertelyt, ja tänään su keula kohti Selkirk nimistä kylää jossa vintage vehicle rally.
Matkaa on karvan vajaa 100miles/suunta, jo tutuksi tullutta reittiä. Loppumatka toki oli itselleni uutta tietä ja sehän kostautui kun toi pannahisen navi meni ihan pilalle päivityksen yhteydessä ja se ajattaa kaikkia ihmeellisiä kinttupolkuja vaikka olisi mitkä asetukset. Pienemmillä teillä tosiaan ohjaa hyvin helposti vielä pienemmille urille, ja tänäänkin erehdyin sitä uskomaan jolloin päädyin ajamaan pitkät pätkät sellaista yksikaistaista metsätietä vaikka päätiekin olisi mennyt perille asti. :? No, asvalttia kuitenkin mutta vähän se harmitti kun kääntyessä ei näytä mitenkään kohtuuttoman huonolta väylältä ja puoli pakko uskoa kun määränpää ei ole ennalta tuttu.

Muuten ajelin tuota jo aiemmin käyttämääni A70 - M74 - A702 reittiä, Ayr - Douglas - Biggar, loppumatka mentiin A72 ja A707 teitä Biggar:sta Selkirk:iin. Kivoja maisemallisia teitä. Navin sekoilu itseasiassa johdatteli mut A7 tielle, josta se sitten ajatti juuri sellaista pikkuista uraa pitkin takaisin A707 tielle. Tämä ura on B7060, eli B-tie ja neljänumeroa niin on kapea ja mutkainen joku vanha kärrypolku pitkin metsiä.
Muutenhan nämä alueen tiet kiemurtelevat kivasti laaksoissa ja välillä pistäydytään korkeammallakin. Kotimatkalla tarjosi taas näitä ihmereittejä mutta oma päänsisäinen navi oli nyt paremmin kartalla ja ajoin ohjeista piittaamatta pääteitä jolloin navi ymmärsi vihdoin laskea uuden reitin. Galashel kylän läpi ajatti vähän ihmeellisesti suoraan keskustan kautta vaikka A7 menee hieman sivusta.

No, näitä samoja matkajuttuja sekoiluineen aina. :P Kehumani liikennekulttuuri oli paria poikkeusta lukuunottamatta taas kohdallaan, nämäkin poikkeukset lähinnä sellaisia ajorytmin eroja ei varsinaista mjulkkuutta. Mutta, parin kuskin toiminta muistutti erehdyttävästi kotomaassa toimivia ohituksenvaikeuttajia ohituskaistaosuuksilla.
Mutkaisella maantiellä ajavat sinänsä ok vauhtia, mutta jarruttavat korostetusti kaikkiin mutkiin ja vähänkin tiukemmat kurvit mennään hiljaa. Suoremmilla osuuksilla painetaan sitten kaasua ettei oikein ole paikkaa ohittaa. Ikävä ajaa tämmöisen perässä kun oma ajorytmi menee ihan pilalle, ja kun halu olisi pitää hieman reilumpi marssivauhti, myös siellä mutkaosuuksilla. Jossain kohden sitten raotin kisun läppää kun oli tuttu tie ja hyvä ohituspaikka aukeni ja painelin kahdesta pumppujalasta ohi niin että viuhahti. Loppumatkan saikin ajella ihan omassa rauhassa.
Näiden pumpparien ajotyylistä kertoo jotain sekin että tällä mutkaisella tiellä rekatkin joutuivat hidastelemaan niiden takia.

Rally itsessään oli totutun kaavan mukainen. Hyvät opasteet jo pitkältä, pysäköinti opastetusti isolla heinäniityllä ja rahastus sitten jalkamieheltä näyttelyalueelle siirryttäessä. Hirvitti hieman se niitty kun savi alkoi jo vähän tunkemaan heinien välistä mutta onneksi pinta oli lopulta kuitenkin kantava eikä suurtaa vaaraa kiinnijäämiselle ollut edes matala-autolla. Näyttelyalueellakin ajoivat isossa ringissä raskaallakin kalustolla eikä pahaa upottamista tapahtunut.
Kaikenikäistä ja näköistä kalustoa oli taas raahautunut paikalle, valtaosa tulee ajamalla. Traktorit ja jotkin raskaan kaluston vehkeet tulivat lavetilla mutta kyllä se vaan on mieltälämmittävää nähdä että vanhoilla vehkeillä myös ajetaan. Yleisesti puikoissa on joku arvokas vanha pari, tulevat ikäänkuin piknikille ja tuovat hienon autonsa näytille. Samalla tapaavat tuttaviaan. Sporttisemmat vehkeet on nuoremman väen laitoksia mutta nyt oli näytösajossa todella röyhkeä Mk1 Escort jossa joku reilusti leveämpi alusta sekä konehuoneessa iso ahdettu V6. Ratissa harmaapäinen äijä, veteli näytösringissäkin parit power piruetit... kuuluttajakin vaan myhäili ettei tuo "Jaakko" taida ikinä kasvaa aikuiseksi. :mrgreen: Näytösäringissä oli tapana ajaa ympyrää jotta kansa näkee ja kuulee autot myös liikkeessä ja kaikki myös haastateltiin kuuluttajan toimesta jolloin perustiedot autosta tulivat julki, tai jos autolla oli joku hieno historia niin siitä lyhyt esittely.
USA-armeijan WW2 kuormurin lavalla oli joku reipas kk ja sillä täräyttelivät kansan iloksi sarjoja... paukkupatruunoilla luulisin. Pikkupojat olivat liekeissä, ja miksei vähän isommatkin ikuiset pikkupojat.

Käymisenarvoinen oli tämäkin rally, vaikka kuvio on samanlainen kuin muissakin niin aina näihin vaan riittää uutta kalustoa ja toki näytteilleasettelu on jokapaikassa omansa. Ihmiset ovat hyvällä tuulella ja autoista kiinnostunutta kansaa liikkuu silmät lautasina. Huomionarvoista että todella paljon ns.seniori-ikäistä pariskuntaa tai mummua/pappaa. Vaikuttaa kun muistelisivat nuoruusvuosiaan miten sillä Austinilla hurmattiin Jane, ja myöhemmin ehkä ajeltiin Roverilla tai Jagella sen saman Janen kanssa perhe takapenkillä.
Jostain syystä mieleen painui erittäin tyylikäs harmaapäinen pariskunta isossa vanhassa Bentleyssä. Tyyli, se ei mene pois muodista koskaan.

Evästarjontaa oli riittävästi. Meikäläinen tyytyi vaan kahvitteluun kun ei kai sitä joka päivä tarvi syödä, varsinkin kun silmänruokaa oli riittävästi.
Söin kyllä donitseja, ja se hymyilytti kassatyttöä... tilasin kahvin ja 4kpl donitseja. Kysyi vielä varmuudeksi että oliko vaan yksi kahvi kun donitseja tulee kuitenkin neljä. Taputtelin vaan pakkia ja meinasin että kyllä, yksi kahvi vain kun olen itekseni liikkeellä ja olen tarpeeksi iso poika syömään kyseisen määrän donitseja. Hehee, dumdidum ja omnomnom.

Muutamat kuvat taas totutusti tympeinä linkkeinä, mutta sisältö on tärkein.

Niin, vielä semmoinenkin. Tapahtuman yhteistyökumppani, paikallinen automeklari oli laittanut tarjolla varsin herkullisen Jaguarin MK2:n... tykkäsin ja pläräsin äkkiä lompakkoa, valitettavasti jokunen tonni pyydetystä "osta heti"-hinnasta £16k jäi uupumaan.
Olen myös havainnut että viisari värähtää todella voimakkaasti Triumph TR6 kaluston kohdalla, oh dear. Kyllä se on kohta pyydettävä pomolta palkka kahdesti kuussa että riittäisi köyhän varat kaikkiin näihin namuihin.

https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206985
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206984
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206983
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206982
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206981
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206980
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206979
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206978
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206977
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206976
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Palaa sivulle “Eurooppa / Europe”