National Museum of Flight Scotland

Valvoja: Mericsson

Avatar
AVRO
Viestit: 1256
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

National Museum of Flight Scotland

Viesti Kirjoittaja AVRO » 20 Elo 2017, 01:52

Viikonloppu, ei hommia. Matkakohteeksi valikoitui otsikon ilmailumuseo Edinburghin itäpuolella, East Lintonissa. Tämäkin on entisellä RAF:n lentokentällä, East Fortune. https://en.wikipedia.org/wiki/East_Fortune Nyttemmin siellä on lähinnä nuo hallit ja muita rakennuksia ja loppualue on peltoa.
Ajomatkaa oli parin tunnin verran ja meinasin ensin ajella hieman pienempää tietä mutta valitsin kuitenkin ison tien, pääasiassa laiskuuttani kun en jaksanut inttää navin kanssa vaihtoehtoreitistä. Ja muutenkin, lähtöä tuli vatuloitua pidempäänkin kun se siunattu kahvi maistui taas niin hyvältä eikä vapaapäivänä tule sauhuta liikaa. Tulee vielä stressi.
Lähtörutiini: kisun päivätarkastus eli nesteet ja yleissilmäys konehuoneeseen, jalalla lähiautomaatille hakemaan vähän cash kun sitä tarviaa täällä aina.

Ajomatka oli odotettavissa suht tylsäksi isojen teiden köröttelyksi, lähes koko matka toki valtaväylää jolla sai huruuttaa lyhyitä pätkiä lukuunottamatta 70mph. Glasgowiin asti on ajettu sama reitti jo tuhannentuhatta kertaa joten siitä ei lisää. M8 Glasgowista kohti EDI:a olikin uusi tuttavuus ja varsin hyväkuntoinenkin, pitkät pätkät on uusittu kokonaan ja navi ei ollut ihan ajantasalla kun tien linjaus on uusi. Muuten tästä ei ollut haittaa kun nuoli mennä porhalsi viheralueella mutta nopeusrajoituskilkat oli ihan sekaisin, välillä olisi navin mielestä ajettava 50mph ja jossain kohdissa jopa 30mph.
Tällä osuudella oli myös uutta ihan hiljaista asvalttia, normaalin rohinaan tämä oli mukava yllätys kun hiljaisessa autossa ei kuulunut oikein mitään. Kauheat 45-sarjalaiset kumitelat kun rohisee tavan asvaltilla ihan riittävästi.

EDI:n by-pass A720 oli varsin tiheästi liikennöity, täällä on porukka joka päivä liikkeellä. Matka toki taittuu kun sellaista kotomaan kehätie-tyylistä väylää saa ajaa 70mph, ja valtaosa porukasta oli saanut vaununsa kulkemaan ko. vauhtia. Loppumatka A1-tietä joka on myös sujava moottoritie.
Viimeinen pätkä oli pikkutietä A199 ja B1347, nämä B-tiet ovatkin jo suhteellisen kapeita maalaisteitä joilla voi olla vaikka mitä edessä. Mutkaisia ja mäkisiä vähintäänkin, tälläkin pätkällä oli yllätyksenä semmoisen loivan vuoristorataosuuden jälkeen yllättävä kapeikko jossa vielä kanttikivet.

Saapuminen museolle on hyvin opastettu ja sisääntulon yhteydessä on rahastuskoppi. £12 on yhden aikuisen kertalippu, käteinen oli erittäin tervetullut mutta korttikin olisi kelvannut. Tästähän ei aina etukäteen ole varmuutta joten lompsaan aina parikymppiä varuiksi matkaan.
Parkkitilaa museoalueella tuntui olevan riittävästi vaikka väkeä oli jo paljon paikalla. Lippukassalta sai lipun lisäksi karttalehtisen josta olikin mukava katsella mihinpäin sitä lähtisi kun näyttelyt on jaettu eri hangaareihin ja ulkoalueelle.

Aloitin Concorde-hallista. Päätähden lisäksi hallissa on jokunen suihkumoottori, Boeing 707 keulaosa, Jetstream J31 prototyyppi ja lisäksi Concorde oheismateriaalia ja esittelyä. Lentokenttäpaloautokin, nämähän ovat siviiliveheksistä poikkeavia kun pitää olla omavarainen vesien ja vaahdon suhteen. Kulkupuolenkin on oltava kunnossa, sekä vauhdin että kevyen maastoajon puolesta.
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206354
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206355
Kone liian iso kuvattavaksi sisällä, joten nyt on tyydyttävä palasiin.

Jetikan proto. Tämmöisestä alkoi omakin "isokone"-ura vuonna 1996 Vantaalla. Kone on jatkokehitelmä Handley Page Jetstream koneesta, eli sinänsä ei ole ihan nollasta tehty proto.
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206353

Toisessa hallissa oli sitten pienempää siviilikalustoa. Esimerkkinä olkoon nyt Scottish Aviation Twin Pioneer, aika iso rysky.
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206351
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206352
Yksityiskohtana tuommoinen kolmiosainen pyrstö, lieneekö tullut koelentovaiheessa jotain vakavuusongelmia joita on sitten korjattu lisäämällä eviä.

Seuraava halli oli sotilaskalustoa varten. Näytteillä oli kalustoa ME163 rakettihävittäjästä Panavia Tornadoon. Tässä voi mainita ettei koneita oltu laitettu mihinkään karsinoihin vaan niitä pääsi katselemaan ihan lähietäisyydeltä, ja esim auki oleviin telinekuiluihin kurkkimaan.
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206348
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206349
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206350

Ulkonäyttelyssä on Avro Vulcan, pommittaja jonka arsenaaliin kuului myös ne pannahisen ydinaseet. Tämä on viimeinen V-bomber, eli Brittien isojen pommarien sarjasta Valiant, Victor, Vulcan.
Vulcanilla kävivät mm. tiputtelemassa pökäleitä Argentiinalaisten niskaan, pommituslennot pitkiä ja ilmatankkauksia hoiti ex-pommittaja Victor.
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206347

Vulcanin kaverina pihalla on Comet. Tämä on aika hieno kone, näiden maine sai aikanaan pahan kolauksen kun osa alkupään koneista osa hajosi ilmassa rakennevian vuoksi. Vaikka koneeseen tehtiin muutostyöt niin 707 ehti kampittamaan ja Comet ei oikein kunnolla päässyt enää jaloilleen.
Tämä yksilö on lentänyt viimeisen lentonsa -81 jolloin se lennettiin tänne. Jos kiinnostaa niin Googlella löytää mielenkiintoista tarinaa koneesta, ja myös tuosta DAN-AIR:sta. Tuohonaikaan saattoi olla villiäkin menoa.
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206344
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206346
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206345

Lapsille, ja miksei muillekkin kiinnostuneille on lentämisen ihmeet näyttely erillisessä rakennuksessa. Tänne oli rakenneltu monenmoista laitetta joilla pääsi tutustumaan yksinkertaistettuna "miksi lentokone lentää". Melkoinen älämölö olikin kun pienet ihmiset kurmoottivat veheksiä. Eteisessä oli yllätys, ainakin meikäläisen moottoripää meni välittömästi rajoittimeen kun näin tämän... Napier Nomad.
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206343
https://forums.offipalsta.com/picture.p ... eid=206342
2t dieselin ja turbiinin yhdistelmä, polttoainatalous hyvä aikakaudelle mutta kyllä tämänkin torpedoi suihkumoottorin nopea kehitys. Teknisesti vähintäänkin mielenkiintoinen moottori. Napierilla oli jo sodan aikana vähän oma tiensä, esim. Sabre on melkoinen mäntämoottori. 24sylinterinen H-moottori, ikäänkuin kaksi V12-moottoria yhdistetty.

Semmoinen mesta. Meni kevyesti reilu 4h, ja olisi voinut vielä nuuskia pidempäänkin. Voin suositella.
Varsin asiallinen kahvilakin, tarjolla on kahvia-pullaa-virvoketta sekä hiukopalaa ja jotain lämmintäkin ruokaa. Concorde-hallin päädyssä on kauppa, sinne en nyt mennyt mutta yleensä näissä on aika kattava valikoima aiheeseen liittyvää lompakonkevennintä.
Alueella oli myös tarjolla helikopterilennätystä, sekä kiertoajelu pienen hinurin vetämässä vaunussa. Tällä pääsee alueen ympäri jos on huonojalkainen, hallit olivat hieman etäällä toisistaan ja asvaltoidut kulkuväylät kiersivät melkoisesti. Nurmialueilla saa kävellä mutta nyt kun on ollut sateista, yllätys, niin ovat aika pehmeitä ja lenkkarikin ottaa aika helposti vettä.

Aika mukavasti tullut ajeltua. Toukokuun lopulta on kisuun kertynyt 3000miles. Jos kesäkauden hiljaisuus työmaalla loppuu kohta niin sitten ei ehdi enää mihinkään, keväälläkin oli jo töitä vuorotta eikä Prestwick Airport - Ayr town ajelusta paljoa tarinaa synny. :)

Toivottavasti jaksatte naksutella kuvat auki linkeistä, nyt ne meni näin kun kuvien määrä tähän on rajallinen. Aye.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

HNT
Viestit: 713
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 02:10

Re: National Museum of Flight Scotland

Viesti Kirjoittaja HNT » 20 Elo 2017, 11:29

Siistin näköinen paikka. Itse kävin tuossa jussina saarilla lomailemassa ja tuli silloin käytyä myös Fleet Air Arm museossa Yeoviltonissa. Tälläiselle propellihatulle se oli aivan uskomattoman hieno paikka.

Jännä, että noinkin pieneen paikkaan on kasautunut tuollainen määrä kiinnostavia härveleitä. Nuo isommat on aika kaupallistetun oloisia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Eurooppa / Europe”