Range -76

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 13 Kesä 2019, 20:59

Sainpahan viimein aloteltua akselistojen vaihtoa... Ollut tovin ajamattakin, nautiskeltu ilmastoidusta Sitikasta, ja Maseratin murinasta Sitikassa, nelivetoajot hoitunut Sitikalla nekin. Oikeampi syy, taka-akseli vuotaa öljyä jarrulle, taas, uusi stefa kesti reilun vuoden. Ja syy ettei ole oikein saanut touhuttua, ei ole oikein kunto antanut myöten kevättalven kaatumisen jälkeen, mutta pätkä kerrallaan onneksi saa välillä touhuttua...

Kuva
Mutta asiaan. Onneks on tuota apuvoimaa mukana...

Kuva
Tarkkaan piti huolen että irrotetut mutterit on tallessa...

Kuva
Sitten katsellaan kartaanin pultteja, niihin ei ite arvannu mennä kokeilemaan kun "tiellä on tokkua"... Joo, ässä ei oikein vielä löydy...

Kuva
Joka paikkaan piti kyllä kokeilla kaikkia työkaluja mitä lähellä oli, mutta tuohon löytyi kerrasta oikeankokonen...

Kuva
Ja siinä, eka potilas irti. Lähti kyllä vallan kätevästi, "uutta" olisin jo vauhdilla tarjoamassa paikkaansa vaan pitää ensin siirtää vänkärinpuolen takaiskarin yläkiinnikettä. Näissä vanhoissa kun on takaiskarit akselin eri puolilla, uudemmissa taas kummatkin on etupuolella. Kävi kyllä tuplaiskaritkin jo hetken mielessä...

No, huomenna ehkä jatkuu, ellei ukkosmyräkkä sotke suunnitelmia, eikä paikat ole liian jumissa. Jos sotkee ni sit jatketaan kun sateet poistuu...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 16 Kesä 2019, 20:39

Joo, ihan ei "huominen" toteutunut asennuksessa, vähän enemmän vähän oli asentaja jumissa toissapäivänä ja eilen sopivasti sitten vieraat vietti päivän seurana. No, eipä tuolla onneksi ole kiirettä, etenee kun etenee...

Vaan asennusapulaisesta huolimatta, taka-akseli on nyt paikallaan. Kummallekin puolelle piti katsella yksi eheämpi jarrupala, toiselta puolelta oli pinta kadonnut melkein metallille ja toisella puolen sitten peräöljy oli pehmentänyt hienosti kitkamateriaalin. Vanhoja talteen laitettuja paloja meni tilalle, tuskin jarrutasapainoon vaikuttaa kun vastaavat sekasarjat on molemmin puolin. Pitää vaan muistaa hankkia uusia paloja, ja vaihtaa jossain vaiheessa. Vaan mikä sen toisen puolen palan sitten oli syönyt, kun mäntä liikkui edelleen ihan sormivoimin, satulatkin tuli silloin pari vuotta sitten kunnostettua..?

Kun taas kykenee, niin sitten alkaa etuakselin vaihto...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 18 Kesä 2019, 18:25

Kuva
Lähtihän se akseli edestäkin irti...

Kuva
Ja ilman että irrottelee iskaritorneja. Useammassa ohjeessa nähnyt väitteen että ne pitäisi irrottaa, vaan vielä en ole nähnyt tarpeelliseksi, vaikka on jousia, iskareita ja akseliakin tullut vaihdettua...

Kuva
Uusi akseli olisi jo melkein paikallaan, iskarit kiinni, ykkös-Discon jouset ja panhard-tanko samaten. Korvaamaton apulainen mukana menossa, koko päivän tuossa pyörinyt, tuntuu lajista tykkäävän...

Eikä päivää ilman vahinkoa, sopivasti repäsin yhden jarruputken irti, tiedä sitten olinko vaan tekaissut pään huonosti, mutta sitten se selviää kun saa satulan paikalleen. Oli kyllä vähän kosteata siitä liitoksesta, niiettä vissiin vaan en osannut silloin pari vuotta sitten tehdä. No, opetellaan uudelleen...

Vähän meinaa pistää vastaan pitkittäisten tukivarsien takapuslat, muistelen kumipuslien kanssa jo tapelleeni, ja nyt olis uretaanipuslien kanssa teutarointia. Ei vaan meinaa upota paikalleen, mutta otetaan huomenna uusi erä kun on ehkä saanu nukuttua, toisin kuin männäyönä... Tietenkin voisi vaikka aikansa kuluksi katsoo manuaalista tuonkin kasausjärjestystä, olisiko tuossa joku taika vielä mitä ei vaan ole keksinyt..?

Toinen etujarrulevykin kyllä näyttää vaihtokelpoiselta, pitää seuraavaan osakasaan yrittää muistaa semmoinen mukaan tilata...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 18 Kesä 2019, 20:19

Jasu kirjoitti:
18 Kesä 2019, 18:25
[

Vähän meinaa pistää vastaan pitkittäisten tukivarsien takapuslat, muistelen kumipuslien kanssa jo tapelleeni, ja nyt olis uretaanipuslien kanssa teutarointia. Ei vaan meinaa upota paikalleen, mutta otetaan huomenna uusi erä kun on ehkä saanu nukuttua, toisin kuin männäyönä... Tietenkin voisi vaikka aikansa kuluksi katsoo manuaalista tuonkin kasausjärjestystä, olisiko tuossa joku taika vielä mitä ei vaan ole keksinyt..?
En nyt ihan satavarmasti ulkoa muista, mutta olikohan niin, että niitä on kahta eri kokoa vanhempaa ja uudempaa mallia, eli onko sulla oikean kokoiset puslat?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 18 Kesä 2019, 21:06

Kaitsu kirjoitti:
18 Kesä 2019, 20:19
Jasu kirjoitti:
18 Kesä 2019, 18:25
[

Vähän meinaa pistää vastaan pitkittäisten tukivarsien takapuslat, muistelen kumipuslien kanssa jo tapelleeni, ja nyt olis uretaanipuslien kanssa teutarointia. Ei vaan meinaa upota paikalleen, mutta otetaan huomenna uusi erä kun on ehkä saanu nukuttua, toisin kuin männäyönä... Tietenkin voisi vaikka aikansa kuluksi katsoo manuaalista tuonkin kasausjärjestystä, olisiko tuossa joku taika vielä mitä ei vaan ole keksinyt..?
En nyt ihan satavarmasti ulkoa muista, mutta olikohan niin, että niitä on kahta eri kokoa vanhempaa ja uudempaa mallia, eli onko sulla oikean kokoiset puslat?
Sisäreikä ainakin on eri kokoinen, ulkokehä taitaa olla sama. Pitää vielä mitata se. Akselit on -90 Discosta, ja edessä tukivarretkin, joissa tulleet puslat meinasin laittaa paikalleen. Rangen omat puslat, tukivarsineen, laitan sitten joskus...

Helppo se reikien kokokin on tarkistaa, kun vieressä on Discon runko mistä tuli nuo akselit purettua...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 19 Kesä 2019, 15:25

Joopajoo. Kaitsu arvas oikein, on kokoeroa... Jokohan seuraavalla kerralla mittaisi ennen kuin yrittää asentaa..? :oops:

Kuva

Kuva
Tuossa seitenkutonen Range...

Kuva
Ja tässä ysikymppinen ykkösDisco...

Kumma kun ei sovi, ainakaan pikkuvoimankäytöllä..? :lol:

Seuraavaksi jokunen kuvatus puslista, keltaiset Discosta, mustat Rangesta..:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Että tämmöstä. Nyt sitten vaihtoehtoina on..:

-mustien puslien sisäreiän kasvattaminen
-keltaisten puslien ulkohalkaisijan pienentäminen
-sopivien puslien teettäminen
-rungon asennusreikien isontaminen
-tukivarsien vaihtaminen, josta seuraisi lisää puslanvaihtoremppaa, kun Classicin puslat on vähänniinkö huonona, uudet olisi kyllä hyllyssä

No, aina oppii jotakin. Senkin että suht pienellä kuitenkin näkyy menevän nuo Discon akselit vanhaan Classiciin...


Lisätääs pari kuvatusta..:

Kuva
Taitaa eteneminen vähän siirtyä... Taivas aukeni, vartissa näky kertyneen sademittariin 5,8mm vettä... :lol:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 19 Kesä 2019, 23:33

No oli sen mun muistikuva sitten oikein, kun joskus ite tilailin puslia et niissä vanhemmissa on erikokoa tukivarret ja puslat.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 20 Kesä 2019, 16:46

Tais vaihtoehtoista lähteä toteutumaan vanhojen tukivarsien siirto alle, uusien puslien kanssa. Ehkä helpoimmalla tässä selviää siten...

Kuva
Hyvä että on innokasta apuvoimaa, vaan vielä kun saisi tuonkokoisen ymmärtämään ettei isommat välillä vaan jaksa touhuta aamusta iltaan täysillä...

Entisen akselin tukivarret saatiin sentään irti, eikä sen puslia kauaa pitäisi vaihtaa. Uretaanit kun on kätevät asennettavat...

Ja joo, puuttuva vetarin ruuvi pitää vielä kaivaa esille, on niitäkin jossain jo jemmassa odottamassa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 24 Kesä 2019, 21:35

"Äkkiähän nuo vaihtaa"... Puoltoista viikkoa alotuksesta, ja vieläkään ei ajella... :oops:

Aina tulee jotakin pientä, mutta sentäs etenee. Pari päivää taas kerättiin voimia, ei vaan jaksanut muuta kuin irrottaa (taas) tukivarret edestä, ja putsata pahimmat kertyneet töhnät pinnasta. Puuttuneen vetarin ruuvinkin sain otettua vanhasta...

Himpun hämmästyttää kun edessä ei meinaa ihan vähällä oikein mikään sopia suoraan. Takana taas oli senkun avasi pultit, pudotti akselin pois, nosti toisen tilalle ja punoi pultit takaisin. Vanhat tukivarret taakse toki jäi, niissä kun oli jo uudet uretaanipuslat asennettuna, kaikki meni hienosti. Edessä sitten joka ristuksen mitta on vähän toisin puslien ja tukivarsien kanssa, vaan siitäkin selvisi kun aikansa mietti. Helpoimmalla olisi päässyt tekaisemalla uudet spesiaalipuslat sopivilla mitoilla, vaan sitä ei viitsinyt lähteä tähän kierrokseen opettelemaan, eikä olemassaolevien leikkely olemassaolevilla vermeillä olisi luultavasti sujunut. Niinpä nyt tulee sitten vanhat varret, johon akselistokiinnitysten puslien kaveriksi 6mm paksut prikat, uudet uretaanipuslat mutta Discon sisäputki niihin. Sentään oli sisäputki samalla sisä- ja ulkomitalla, pituutta vaan sen kuusi milliä enempi. Sovitettu on, sopi hienosti paikalleen...

Tälle päivää otin sitten vielä vähän putsailua tukivarsille, ja vetäisin mustat Hammeritet niihin. Takaset rotjasin paikallaan, joka puolelle kun pääsi kätevästi noinkin, samalla sai vielä paikkamaalailtua taka-akselia, siellä-täällä oli pientä värin puutosta. Kunhan nuo värit kuivahtaa, niin voisi kokeilla punoa tukivarsia akseliin, ja runkoon, asetella jarrusatulat paikalleen, tekaista yhden rikkomani jarruputken uusiksi, kiinnitellä kartaanin, laitella pyörät alle ja nostella pois pukilta. Ja ehkäpä vielä vaihtaa takajouset ennen pyörilleennostoa, kun olisi nuo puolen miljoonaa ajetut kakkos-Discon vakiojouset sopivasti tyrkyllä, vapaa mitta lähellä Classicin vakioita ja progressiivisuutta olisi niissä...

Kuva

Kuva

Kuva
Sietäis näköjään toisenkin kerroksen sutia väriä päälle. Tai antaa vaan kuivahtaa huomiseen ja kokeilla asennusta..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 25 Kesä 2019, 20:10

Kuva

Kuva

Kuva
On noissa tuota leveyseroa, ja tuolla 6mm prikalla saa eron kadotettua...

Kuva
Kävi kyllä Mielessä että jos sorvi kotona olisi, niin tuosta olisi ehken tullut sipaistua siivua siten että mitta olisi vastannut vanhaa...

Kuva

Kuva
Vaan sinne sopivat. Alkaa tuntua että tämä saattaa vielä ajoonkin tälle kesää taas tulla. Enää olisi taputeltavaa jarrut, kartaani ja takajouset, niin voisi kuvitella pääsevänsä kokeilemaan...

Vähän tuossa meinaa kummastuttaa, että Classicista Discoon on vahvistettu etupään, ja taas kevennetty takapään tukivarsia. Ihan on iso ero kummassakin päässä, onko sitten menty laskemaan että takana riittää tosiaan karkeasti puolta ohusemmat varret..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 26 Kesä 2019, 00:12

Joo, ne uudemman Classikin takatukivarret on riisipuikkoja vanhoihin verrattuna. Siksi oon hillonnut niitä paksumpia pari kolme paria kun piti vaihtaa mm. '90 vm mutta se tuli jo myytyä, mutta on tossa vielä muitakin pihassa, yhdet tosin saattais olla ylimääräset myydäkkin jos muisti pelaa ja niitä oli kolmet.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 26 Kesä 2019, 19:07

Kuva
Yllättäen olikin lyhyemmät nuo kakkos-Discon jouset, mutta melkein kaksi milliä paksumpaa lankaa. Ajossa sit näkee, haalitaanko lisää vietereitä vai voiko tuolla jousiyhdistelmällä ajaa...

https://www.youtube.com/watch?v=gVqQ4XK2Zho
Pitäisköhän vielä kireydet varmistaa..?

Kuva

Kuva
Himpun innokas apulainen. Sen verran kokeiltiin, että kiipeää edessä olevaan mäkeen aika kepeästi, jyrkkyys semmoinen että vaikeaa kävellen nousta. Vielä siis pysy kasassa, pari metriä suuntaansa ajeltiin...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 29 Kesä 2019, 20:31

Käytiinpä sit vähän askartelemassa apulaisen kanssa... Vähän taas karkasi remppa, menin sit korjaamaan ehjää, eli säätämään käsijarrua, ja eiköhän sieltä hypännyt kenkien alapään jousi irti...

Kuva
Ei isommin arastele kammeta itteensä tuonne alle, enää...

Kuva
Mutta saatiin kuitenkin käsijarruosat takaisin paikalleen. Pitänee tuo jousi jossain vaiheessa katsella uusi, tuokin on väkästelty jostain mistä-lie-löytyneestä jousesta...

Kuva
Ja kun tuo rumpu oli irrallaan, niin eipä sitä malttanut olla värjäämättä...

Kuva
Sopi vielä paikalleenkin, ja sai säädötkin pelaamaan niinku luulisin että pitää...

Kuva
Vähän nyt sitten häiritsee tuo kartaani, olisi senkin voinut putsata ja rotjata, tai vaikka ottaa pois kokonaan kun kuitenkin tuli kummastakin päästä irroteltua...

Kuva
Ja työnjohto tarkistamaan tilanne..!

Seuraavaksi sitten tarkistamaan toimiiko ensinkään..:

Kuva

Kuva

Kuva
Kaipa tuo käsijarruttimen asennuskin onnistui, kun kerran tuossakin rinteessä pysyi pelkästään sen varassa..? Eikä paljoa arasteltu lähteä tuohon kiipeämään, kivan kepeästi tuntu menevän...

Vielä kun löytäisi muutaman pyöränmutterin (mihinkähän lie tuli nekin piilotettua) niin voisi haaveilla koeajelua yleisilläkin teillä, tontin ulkopuolella...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1708
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 29 Kesä 2019, 22:50

Eiköhän tuo Rover hulluus siirry eteenpäin... hyvältä vaikuttaa... 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 25 Loka 2019, 19:21

On tuossa joku hetki tullut tällä ajeltua, akselistojen vaihto taisi onnistua. Paljon vähemmän välyksiä voimansiirrossa, mikä on kovinkin kiva juttu. Jarrupalat alkaa hiljakseen asettua (vanhat levyt ja palat, sekoitettuna, uudet löytyisi kun saa vaihdettua) ja pysähtyykin jo kuten pitää. Laturin merkkivalo kiiluu hiljakseen, sähkötahko kuitenkin tekee sen mitä pitää eli lataa hyvin. Saanee ehkä lähdöt tuosta, mut meinasin kokeilla vielä tehokkaammalla merkkivalolla, saattaisi jopa asettua silläkin...

Tänään sitten tuli laitettua alle 235/85-16 Rotiivat, kun halavalla semmoset sai. Tasapainoja olisi huonoin vaatinut 40 grammaa, paras 15 grammaa, annoin olla painottamatta. Ei tuonkokoisissa tunnu tuommoiset. Vähän meinasi olla ahdasta pyöränkotelossa, lisälippaa piti vähän edessä leikellä, ja sisälokareita hitusen taivuttaa, niin sitten sopi raapimatta kääntymäänkin. Mittarivirhe on nyt sitten toisinpäin, eli vähän vähemmän näyttää kuin todellinen nopeus on. Toisilla renkailla näytti aika liki oikein, vähän pienemmät kun on. Koeajolla ei mitään ravisteluja tuntunut, eikä vetelyjä pahemmin, se mikä yllätti oli kun rengasmeteli puuttui täysin, rengasääniäkään ei osannut erottaa muusta äänimaailmasta. Kokkeillaan nyt hetki noilla, talveksi on sitten jopa nastalliset kunhan ne saa vanteille, tai sitten jo pari vuotta alla pyörineet Ziarellit joilla yllättäen kumpanakin talvena eteen sattui vain yksi jännäkakkatilanne. Vaikka olisihan noissa Rotiivoissakin M+S teksti lumihiutale-vuoristo -kuvan kaverina... Yllättävän paljon raskaammaksi kävi ohjauskin noilla renkailla, ja keskittää paljon isommalla voimalla...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 30 Loka 2019, 17:03

Ja kokemuksia renkaista. Eka sata kilometriä ajeltu, ei täristä missään käytetyissä nopeuksissa. Hyvä niin. Enemmän saa epätasapainoa (mielikuva, ei perustu todellisuuteen saati kokemukseen) sopivan savivellin avulla, vanteen sisälle..

Mittarivirhettä tuli sitten himpun lisää, aiemmin oli matkamittari liki tasan navin kertomaan matkaan nähden, nyt jäi 29,8km matkalla mittariin kertymättä 4,1km. Karkeasti siis, sadan kilometrin matkalla jää mittari jälkeen jotain 12-14km. Ei yllätä, oli noissa korkeuttakin sen verran enemmän että on aivan erilainen kiivetä kyytiin, ropata pannuhuoneessa tai kaivaa työkaluja kontista alaluukun ollessa kiinni...

Hiljaista on kyllä meno, verrattuna mutakumeihin. Vieno vihellys renkaista, tai jostain muualta, joka jää hyvinkin helposti voimansiirron ääntelyn taa piiloon. Ja herkkää tuntuu olevan eteneminen, vaikka välitykset nyt piteni, niin menee kovin paljon kepeämmin isolla tiellä. Negatiivisena sitten paljon reilumpi uraherkkyys, joka osaltaan selittyy hyvin terävällä kulutuspinnan reunalla, "BFG-Ziarellit" kun on pyöreät muodoltaan siinäkin suunnassa...

Yllättävää kyllä, vain satunnaisia hipaisuja jonnekin, ei sen vertaa että huolestuttaisi. Ajellaan nyt hetki, niin eiköhän ne osumapaikat tule esille...

Ja kunhan tässä jääkelit saapuu, niin pitää laittaa kokeeksi Avon Rangemasterit alle, nekin kun näkyy pitävän ilmat sisällään. Asia, jota eivät tehneet aluvanteilla, sisärenkaiden kanssa tuntuu pysyvän, ainakaan vuorokaudessa ei ole painelukemat muuttuneet. Eihän ne ihan uudet ole, muttei tolkuttoman vanhatkaan, kaikki nastat tallessa ja pintaa vielä jälkipolvillekin, ainakin jos on interwebin käyttäjäkokemuksiin uskominen. Meinasivat ettei ihan paras lumipito ole, mutta ei myöskään kumi meinaa kulua oikein mitenkään... Lisätääs tähän vielä, että näemmä tuolla sivun yläosassa näkyy kuvatuksia Avoneistakin, toisessa kuvassa ylhäältäpäin ainakin ja parissa muussakin vilahtaa...

Kummasti kyllä alkoi kaupungissa asioidessa kaipaamaan tehostinta ohjaukseen, taskuparkkiin sijoitellessa sai kyllä kaksin käsin kääntää rattia, vaikka liikkeessäkin oli. Paikallaan en edes yrittänyt rattia käännellä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 06 Marras 2019, 19:56

Kuva

Kuva
Tuommoiset tosiaan kävi alla. Aika liki oli etteikö olisi olleet liian isot, mutta hentoisia hipaisuja ei lasketa. Kulki kyllä kivasti noilla, vallan herkät rullaamaan mutiaisiin verrattuna, ja Avoneihin jotka meni pari päivää sitten alle...

Kummasti kyllä tehostimen tarve katosi kun vaihtoi Rotiivat Avoneihin... :lol:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 06 Marras 2019, 20:13

Tais loppua turha jollotuskin / kabiinissa melu laskea :mrgreen:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 06 Marras 2019, 20:52

Joo, Rotiivoilla katosi monenlaisia ääniä, jäljelle jäi vieno vihellys jakoaskista ja isompi vihellys kakkos- ja kolmosvaihteella pääaskista. Ja yllättävää kyllä, Avonit ei pahaa meteliä nekään pidä, kuulee kyllä että nastat on mukana, muttei mitenkään häiritsevää meteliä pidä. Eikä nekään pahemmin täristä, alle satasen nopeuksissa, satasen päällä lähtee täristämään mutta taakse menneissä pyörissä on pystyheittoa kummassakin...

Avoneistakin on jonninlainen kuva sivun ylälaidassa, missä pikkuapulainen latoo pyöränmuttereita renkaan päälle talteen... Piti katsoa niiden paistoleimat, mutta noinkohan muka muistin? Ehkä jonakin päivänä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 08 Joulu 2019, 16:17

Nyt lataa, enemmän mitä Lucas ja sen kopio ikinä...

Kuva
Tekasin tellinkiä, pari päivää meni tusatessa. Vierekkäin Lada 110:n tarvikelaturi, ja alkuperänen Lucas 18 ACR...

Kuva
Tuommonen häkkyrä tekkeenty. Rotjatessa muistin jopa peitellä ne pinnat mitä tulee laturia ja sen kiinnitystä vasten, ni maasähkö osaa paremmin perille...

Kuva
Ja noin sit häkkyrä asemoitui uudempaan sähkötahkoon...

Kuva
Kiinnityskorvakkeen paikkaa yritin saada vastaamaan Lucasin kanssa...

Kuva
Tuollai, ja taaemman kiinnikkeen etäisyyssäätöä varten löyty vielä Lucasin palikka, antaa sopivasti anteeks taaemman sijainnin kanssa...

Kuva

Kuva
Sinne lipsahti. Ainoastaan yläkiinnikkeen ruuvi piti katella pitempi, kun on tuo kiinnityskorva jotain 30mm paksumpi...

Kuva
Tuommosessa tasossa piti jännitteen tuplavalot päällä, lämppärin puhallin hitaammalla nopeudella, tyhmäkäynnillä. Vähän kierroksia nostaessa jänöt nousi 14,4-14,6 voltin välille, akulta mitatessa. Sen yli ei noussu ollenkaan... Ja ajossakin toimi, pieni sirinä tulee, pitänee hihnalinjausta vielä katsella, on ehkä hitusen sivussa mutta prikkaa hihnapyörän alle, sillähän siitä selviää... 80 ampeeria pitäisi virtaa irrota, sillä tuli sitten tällättyä uusi 35 neliöinen naru suoraan laturin navasta akkukengälle...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija