Range -76

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvojat: -NewJuhani-, Mericsson, armas, andlover

jööran
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 22:56

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja jööran » 18 Tammi 2018, 10:49

Kaitsu kirjoitti:
17 Tammi 2018, 12:01
Mikä laite/kone/selain/käyttis millä näkyy?
Windows 7 Enterprise
Chrome 62.0.3202.89

Allu
Viestit: 952
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 13:00

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Allu » 18 Tammi 2018, 11:10

Kaitsu kirjoitti:
17 Tammi 2018, 12:01
jööran kirjoitti:
17 Tammi 2018, 10:54
Minulle näkyvät sekä Jasun että Cxtb2:n kuvat.
Mikä laite/kone/selain/käyttis millä näkyy?
Mulla kans näkyny aina.
Työkone HP, W7Enterprice, McAfee, IE, Chrome, Firefox.
Läppäri Sony, W10, F-Secure, Edge.

Jasu
Viestit: 239
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 31 Tammi 2018, 19:02

Eipä muuten näy omat, eikä cxtb2:n kuvat kiinteän yhteyden kautta, estää kuvien näkemisenkin. Onneksi mobiiliyhteydellä saa latailtua kuvia lisää ja katseltuakin. On kyllä mielenkiintoinen ominaisuus, ehkä aikanaan selviää syykin..?

Vaan vähän välihommoo, Smithsiin uutta elämää...

Kuva
Tuommonen, ulkoasultaan hitusen väsyneen oloinen. Kuten myös toiminnaltaan. Hetken näytti oikein virtojen kytkennän jälkeen, sitten alkoi heiluttamaan viisaria alaspäin, jääden sitten ihan asteikon alalaitaan odottelemaan uudelleenkäynnistystä...

Kuva
Tuommoset koloset kotelossa. Ei tarvinnu edes väännellä, riitti kun kääntää kehystä vähäsen niin sai kehyksen lasin kanssa irtoamaan...

Kuva
Kiinnitysruuvit aukesi tuommosella näppärästi, vähän vaan piti uraa leventää olemassaolevaan kärkeen...

Kuva
Siinä sitten syyllinen epämääräiseen toimintaan, kylmänä kesti menossa mukana, vähän lämmetessään alkoi katkomaan yhteyttä. Kyseessä siis 5,6 voltin zenerdiodi, ja tuon napoihin kun tälläsi jännitemittarin niin alkuun pysyi pyydetyssä jännitteessä ja sitten lähti hyppimään useamman voltin ylöspäin...

Kuva
Uusi lipsahti jo tilalle, taisi olla jopa parikymmentä senttiä hinnaltaan...

Kuva

Kuva
Testinkiä, pikkasen vielä pieleen näyttää, joten pientä hienosiätöä tarvitsee...

Kuva
Ja sehän tapahtuu tällaisissa tuota vastusarvoa muuttamalla. Kaksi vastusta oli ennestään, tälläsin kolmannen jolla sai näytön lähemmäks mieleistä...

Kuva
Vaan eikös tuossa nyt näyttäsi olevan ihan järkevällä alueella tuo viisari..?

Eipä ollut iso vika tuossakaan. Saa napoa takaisin kojelautaan kunhan sen aika sitten aikanaan kennonvaihon jälkeen tulee... Mittariston Trailer -merkkivalokin alkoi tottelemaan kytkettyä kärryä, kun vilkkureleen vaihtoi sellaiseen missä kuorman tunnistus sekä lähtö valolle löytyy...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3459
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 31 Tammi 2018, 19:19

Jasu kirjoitti:
31 Tammi 2018, 19:02
Eipä muuten näy omat, eikä cxtb2:n kuvat kiinteän yhteyden kautta, estää kuvien näkemisenkin. Onneksi mobiiliyhteydellä saa latailtua kuvia lisää ja katseltuakin. On kyllä mielenkiintoinen ominaisuus, ehkä aikanaan selviää syykin..?
Juu, olis kiva itekin nähdä noita, no ei voi mitään, kun ei näy niin ei näy... :cry:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 239
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 06 Helmi 2018, 17:36

Kenno suvaitsi viimein saapua, tai no, olihan se ollut Suomessa jo toista viikkoa josta viitisen päivää tuossa ihan nurkilla. Ei vaan Bring -niminen firma viitsinyt kertoa postin seurantanumeroa millä sitten taistelun jälkeen pakettikin löytyi...

Kuva
Reipas tunti kesti että sai kojelaudan tuommoiseen kuntoon. Jos laittelisi sisällä uutta kennoa sisälle, niin voisi sitten tuonne pakkaseen mennä takaisin lämppäriä paikalleen asettelemaan...

Onneksi liki kaiken sai tehdä kabiinissa, vain letkujen irroittelu oli ulkopuolella touhuttavaa, ja siinäkin oli kyllä ihan tarpeeksi...


Kuva
Äkkiäkös tuon sitten palastelee, ja kaivaa kennon ulos..?

Kuva
Tuolta taitaa vuotaa. Ainakin siinä uskossa olisin, että valkoinen mössö paljastaisi vuotoseudun...

Kuva
Pikkasen erinäkönen on tuo uusi kenno, mutta sinne se silti upposi. Vähän tiivisteliimaa putkien läpivientiin, se saa kuivatella rauhassa huomiseen ennen takaisintaistelua...

Josko tuo sitten kestäisi edes vähän pitempään kuin reilun puoli vuotta, kuten edellisen paikkauksen jälkeen? Ehkä se ikä tuossa vaan painaa..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 239
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 07 Helmi 2018, 17:40

Taas kasattuna. Aikaa meni koko hommaan viitisen tuntia, eli tunti purkua, parisen tuntia kennonvaihtoa koteloon moottorin huoltoineen, ja puoltoista tuntia kasausta. Josta pari kymmenminuuttista jaksoa pihalla, jotka nekin tuntui liian pitkiltä. Johon liittyen, meinasin kiertovesipumpun laittaa lämppärin letkuihin, vaan luonto valitsi toisin -olkoot toistaiseksi ilman tai sitten näprään sen lämpösempänä ajankohtana paikalleen...

Hienosti kyllä tuntuu lämpöä kennosta irtoavan, ei voi valittaa. Puhallinkin puhaltaa ilman turhia ääniä, ja lämmönsäätö tottelee hienosti komentoja. Josko tuolla taas hetken pääsisi ilman isompia..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 239
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 12 Touko 2018, 20:40

Tällekin taas jotakin...

Kuva

Kuva
Tommottis, eiliselle vähän jatkoa...

Cx Sitikan flektit, vähän silputtuna, asettuivat aika kivasti paikalleen. Kehikkoakin piti elvyttää, kun oli toisen flektin ympäriltä päässyt pala katoamaan kolarissa. Sähkötkin on osaksi tehty, puhaltimilta releiden seutuville, releet ja anturi on vielä jossain jemmassa...

Aika kivasti kyllä ilmaa liikkui kun kokeilin syöttää kummallekin sähköjä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

siipimies
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 16:18

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja siipimies » 15 Touko 2018, 12:38

Missä sä oikeen ajelet, että täytyy sähköflekti olla? :D Otin just omastani sähköflektit pois. Alkuperänen visko ainakin tähän asti toiminut paremmin. Museohommia aatellen täytyi tosin muutenkin ottaa veke.

Jasu
Viestit: 239
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 15 Touko 2018, 13:58

^Ei sitä varmasti tarviis, mutta mieli kun on mikä on niin siksi se "pitää" sinne rakentaa. No, talvella flekti pyörii ihan turhanpäiten, viskolla tai ei, niin ehkä lämpenee vielä hätäsemmin, ehkä vastaa kaasuun erilailla, ehkä saa sipaistua kulutuksesta jotakin pois. Kokeillaan, tutkitaan, ja palataan viskoon jos ei miellytä...

Tuommoisia tuplaflektejä on tullut jokunen tovi ihmeteltyä, kun Sm:ssä on moiset tehtaan tällääminä. Alunperin siinä on vain täysnopeus käytössä, muutin sen heti tuoreeltaan kaksinopeuksiseksi (olipas hupsu sanamuoto). Siinä kun on aika ahtaahko pannuhuone, suht matala syyläri, lämpökuormaa rakentelee Maseratin V-kutonen, mutta silti kotomaan olosuhteissa en ole koskaan saanut normikäytössä sitä puhaltamaan täysillä. Testatessa toki, härnäten koneeseen reilusti lämpöjä, jäähdytti kyllä nopeammallakin vaihtoehdolla, mutta ajossa/pyörittelyssä on aina hitaampikin nopeus riittänyt. Ehkä Rangenkin kanssa, jää nähtäväksi miten käy..?

Jonkinlainen haaveilu on että tämän(kin) varustaisi ilmastoinnilla, siihen noista sähköflekteistä on käsittääkseni ihan apuakin. Suunnitelmia ja haaveita aina pitää olla. Ja lisäksi kun tämä on aika hyvin pelastettu museoinnilta jo kolmisenkymmentä vuotta takaperin, niin siitäkään ei selitystä saa miksei rakentaisi vähän toisin kuin alkuperäinen...

Ehkä tuo flektin viskokaan ei aivan optimaalisesti toimi, kun flektin tuulitunneli on pois käytöstä. Ei oikein asetu kun syylärikin on uudemmasta ruiskupelistä, jostain olin lukevinani että ilman tuulitunnelia viskon käytös sekaantuisi, ja puhaltelisi turhankin paljon tarpeeseen nähden. Eikä se haittaa että saa ison ropellin pois sormien ulottuvilta...

Onhan tässä jo vähän muutenkin yritetty nykyaikaistaa, keskuslukko radiolla, takaluukun avausta myöten, ruiskuvermeet tulollansa, suunnitelma ohjaustehostuksen rakentamisesta yms olemassa. Ja se ilmastointi, miksei automaattisena ainakin lämmönsäädön osalta...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

siipimies
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 16:18

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja siipimies » 16 Touko 2018, 11:26

Mulla on nykyisellään ilman tunnelia ja toistaiseksi toiminut varsin mallikkaasti. Saa työskennellä tosissaan, että alkaa puhaltamaan täysillä. Pitäisi ehkä olla, varsin pelottava puuhailla koneen kanssa, kun potkuri pyörii vapaana. Ihan ei aina edes tajua ajatella, miten vaarallinen koneessa kiinni oleva flekti voikaan olla.

Sähköflektitouhuissa meni hermo jonkun "tein itse enkä ihan osannut" virityksiin, minkä takia toimivuus oli varsin epävarmaa. Rasittava oli vähän väliä huomata, että lämmöt aivan tapissa eikä puhallin lähtenytkään liikkeelle. Maastotouhuissa ja muissa tietty hyvä, että saa tarvittaessa puhaltamaan jatkuvasti. Ja tosiaan talvella kiva, että ei turhaan jäähdyttele.

Kohtahan sulla on samat varusteet, kuin uudessakin Rangessa. Ehkä seuraavaksi hierovat jäähdytetyt nahkapenkit? :D

Jasu
Viestit: 239
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 17 Touko 2018, 13:35

siipimies kirjoitti:
16 Touko 2018, 11:26
Kohtahan sulla on samat varusteet, kuin uudessakin Rangessa. Ehkä seuraavaksi hierovat jäähdytetyt nahkapenkit? :D
Semmoinen tässä on riskinä, mutta haittaisiko? Samaa on tapahtunut jo aiemmin, ekaan Dyaneen joka tuli haltuun jo 25 vuotta sitten, on tarttunut "jokunen" varuste ja modernisointi. Ruiskua kaasarin tilalle (flex fuel vermeetkin jo mukana), sävylasit, keskuslukko radiolla, yms jännää. Eikä loppua taida näkyä. Paljon enemmän on ideoita mitä on ehtinyt toteuttaa, ja sama alkaa näkyä tämän Classicin kanssa...

Kätevä tämmöinen käyttöharrasteauto, joka on tarpeeksi vanha ettei määräykset isommin ole haitaksi. Saa aika vapautuneesti kehitellä. Tästä hauskana esimerkkinä mainitun Dyanen eräs katsastuskerta, kun tulin kysäisseeksi suhtautumista ruiskun asennukseen. Suikkapiä pohti keskenään hetken, sitten kysäisi vanhemmalta kollegalta asiaa, tämä katsoi ensin Dyanea, sitten minua, ja totesi nuoremmalleen että "anna tuon tehdä mitä se haluaa", ja tällä siis selvä. Sattuneesta syystä piti sitten sen vuoden katsastus suorittaa kuukauden päästä uudelleen, aiempi käynti kun vastasi edellistä mutta oli pakko tehdä että pääsi liikenteeseen. Sen kuluneen kuukauden aikana oli muutama tonni ehtinyt pyöriä mittariin, ja ruisku asettua kaasarin tilalle. Sattui sopivasti sitten sama suikkapiä uudelleen, jolta olin alkujaan lupaa kysellyt, mainitsin sitten heti alkuun että "tää on nyt sitten ruisku", johon epäuskoinen katse, ja kysymys että "ootko ihan oikeasti rakentanut sen tässä ajassa", niin siihen kun kertoi että "joo, ja sitä ennen käväistiin vielä pariviikkoinen reissu Ruotsissakin"... Jotenkin jäi sellainen mielikuva ettei tämä enää tiennyt miten tähän pitäisi suhtautua, mutta jotenkin kokosi itsensä ja tälläsi päästömittarin pakoputkeen. Minä tuon tarvetta kyselemään, niin totesi tämän olevan lähinnä akateemista, mielenkiinnolla arvoja katseli. Kyseli katalysaattorin perään, jonka olemassaolon sanoin olevan olematon, niin ei uskonut ennen alle katselua kun päästöarvoista olisi mennyt 2000 alun päästöistäkin kirkkaasti läpi...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

siipimies
Viestit: 525
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 16:18

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja siipimies » 19 Touko 2018, 12:25

Ahkera oot puuhaamaan. Katsastuksissa törmää aina hauskoihin tai "hauskoihin" juttuihin. Vähän erikoisia kommentteja tulee, jos liikaa kyselee näistä vanhuksista. Sun auto muuten pitää nimetä kohta uudelleen, kun eihän tuo Classic enää sitä tahdo kuvastaa :D

Omien moottoriviritysten päästöt on muuten kiinnostava asia. Yllättävän moni ite huolella rakennettu kokoonpano menee läpi paljon vaativammista päästömittauksista, vaikkei päästölaitteita olekkaan. Jos kone toimii ja bensa palaa puhtaasti, niin yllättävän hyviin päästöihin pääsee.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”