Mittaristo vuosimallista n. 85 ->

Range Rover Classic vm. -70 - -94 UKK / Range Rover Classic ym. -70 - -94 FAQ

Moderator: Mericsson

Post Reply
User avatar
armas
Moderaattori
Posts: 1151
Joined: 05 Jan 2008, 10:13

Mittaristo vuosimallista n. 85 ->

Post by armas » 23 Jan 2016, 11:08

Otsikko haluaa kertoa, ettei tässä käsitellä 70-luvun alusta alkaen olevaa kahden ympyrämallin mittarin mittaristoa, vaan sitä uudempaa, joka löytyy ainakin RRC 3,5 EFI kabiinista.

Yleiskuvauksena siis, että metalliakseli (tuo T-kirjaimen mallinen) pyörittää mustaa muoviakselia, joka kiertää sinistä akselia, joka pyörittää -miljoonamittaria, josta kulkutieto siirtyy valkoista ratasta myöden välimatkamittarille.

Ongelma on usein (tai ainakin tässä tapauksessa), että miljoonamittari on niin rapautunut sijoilleen, ettei jaksa kääntää kolmosta (tai jotain isompaa numeroa) etunumeroksi vaan jumittaa. Jumin seurauksena T-mallin pääakseli kalvaa kolon mustaan muoviakseliin, eikä mikään muu akseli pyöri sen jälkeen.

T-kirjaimen mallinen pääakseli on kriittinen siinä mielessä, että se on tuolla helalla puristettu paikalleen (irtoaa kyllä kevyellä naputtelulla) ja että siinä on magneetti. Magneetti siis pyöriessään kiertää tuota -ortodoksikirkon kupolia- ja näyttää nopeuden.

Musta muoviakseli on haasteellinen, kun siinä on loiva rihlaus ja ja kärjessä matopyörä. Tosi mies tekisi tuollaisen uuden vaikka alumiinista. Minä en ollut tosi mies. Lyhensin akselia rihlapäästä, jotta jäljellä oleva rihlaus osui T-mallin pääakseliin, ja että matoruuvi vielä tapasi sinisen akselin. Tässä on syytä olla tarkkana, ettei innostu liikaa.
Yritin yhtenä konstina täyttää kolon epoksilla ja tehdä uudet urat. Ei kestä.

Huomioita:
* ole erittäin varovainen irrottaessasi nopeudenosoitinta (viisari). Lähtee kyllä kampeamalla. Se punnus jos irtoaa, on se syytä liimata takaisin.
* älä ruhjo nopeusjousta, siitä kupolin ja muovilipareen päältä, jotta nopeustieto pysyy remontin jälkeenkin (lähes) oikeana.
* älä lyhennä mustaa akselia liikaa (siis jos päädyt sen lyhentämiseen). Se ei muuten enää osuu siniseen muoviakseliin.
* voitele kaikki akselit ja rattaat ohuella voiteluöljyllä (WD40, CRC, Anti-Corrol aseöljy...).
* avaa varovasti mittarien akselien pitimet. Ettei murennu ja ettei akselit väänny.
* säädä kaikki hammasvälykset pois. Hammaskosketus on joka akselikohdassa erittäin -ohut-. Siksi täytin mustan muoviakselin nk. putkiteipillä. Jos hammasvälystä on liikaa niin sininen akseli ei pyöri kunnolla vaan loikkii eikä pyöritä -miljoonamittaria-.

Onnea ja menestystä mittarikorjauksiin. Maltti on valttia, ei kiireellä, ei jurrissa eikä muussakaan epämääräisessä mielentilassa.

Nyt sitten varmaan tulee kohta myyntiin semmoisia 25v. ikäisiä Rangeja, joilla ajettu joku 100 tkm (mittarilukeman perusteella) :D
Attachments
IMG_4078.jpg
IMG_4078.jpg (66.51 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4077.jpg
IMG_4077.jpg (76.33 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4076.jpg
IMG_4076.jpg (76.29 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4075.jpg
IMG_4075.jpg (63.31 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4067.jpg
IMG_4067.jpg (86.31 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4066.jpg
IMG_4066.jpg (77.5 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4063.jpg
IMG_4063.jpg (78.49 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4053.jpg
IMG_4053.jpg (81.43 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4049.jpg
IMG_4049.jpg (81.81 KiB) Viewed 78512 times
IMG_4048.jpg
IMG_4048.jpg (115.38 KiB) Viewed 78512 times
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover Classic
* 3.5 V8 2d -76
* 3.5 V8 2d -82
* 3.5 V8 4d -82
* 2.4 TD 4d -82
* 3.5 V8 4d -83 (MA)
* 3.9 V8 EFI -89
Range Rover P38
* 4.6 V8 -98

Timo, RY 1325

User avatar
armas
Moderaattori
Posts: 1151
Joined: 05 Jan 2008, 10:13

Re: Mittaristo vuosimallista n. 85 ->

Post by armas » 24 Jan 2016, 22:27

Sitä vaan,, että tuo -km/h- metallilipare irtoaa helposti vääntämällä ja siinä on valojohto. Älä riko sitäkään...
Valkoisessa vaaka-akselissa on niitit. Ne voi porata pois ja korvata pultti-mutteriyhdistelmällä.
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover Classic
* 3.5 V8 2d -76
* 3.5 V8 2d -82
* 3.5 V8 4d -82
* 2.4 TD 4d -82
* 3.5 V8 4d -83 (MA)
* 3.9 V8 EFI -89
Range Rover P38
* 4.6 V8 -98

Timo, RY 1325

RRoope
Posts: 22
Joined: 12 Aug 2012, 08:26

Re: Mittaristo vuosimallista n. 85 ->

Post by RRoope » 14 Feb 2016, 17:46

Mittarissa on 280tkm. Voikohan jotenkin ennaltaehkäistä jumittumisen ettei vaurioita tule? Rasvaamalla tms.
RRC -88

User avatar
armas
Moderaattori
Posts: 1151
Joined: 05 Jan 2008, 10:13

Re: Mittaristo vuosimallista n. 85 ->

Post by armas » 16 Feb 2016, 19:48

Jos vain jaksaa aherrella mittariston sen verran osiin, että pääsee miljoonamittariin käsiksi. Rasvailee akselin ja rattaat, niin eiköhän mittaristo jaksa taas uudelle sadalle tuhannelle.
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover Classic
* 3.5 V8 2d -76
* 3.5 V8 2d -82
* 3.5 V8 4d -82
* 2.4 TD 4d -82
* 3.5 V8 4d -83 (MA)
* 3.9 V8 EFI -89
Range Rover P38
* 4.6 V8 -98

Timo, RY 1325

Post Reply

Return to “Range Rover Classic (1970 - 1994)”