Punainen Series I, 86"

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !
User avatar
Kaitsu
Posts: 3955
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Punainen Series I, 86"

Post by Kaitsu » 23 Feb 2019, 17:11

AVRO wrote:
23 Feb 2019, 11:11
Hienoa urakointia. Saisko sinne kahvan alle sopimaan esim lattaraudasta jonku yhdistävän ison "prikan" joka tukevoittais rakennetta?
Sellainen lattarauta tai vastaava tyyppinen kävi mielessä myös itsellä, ongelma vaan on että pultin reiät tulee aivan reunaan tai jäisi jopa sivusta auki, kun siellä on niin vähän tilaa....mutta parempi sekin kuin ei mitään, ellei sitten hitsaa noita kiinni, mutta toisaalta taas ei viittis tuhota galvanointia. :roll:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Allu
Posts: 962
Joined: 07 Jan 2008, 13:00

Re: Punainen Series I, 86"

Post by Allu » 23 Feb 2019, 22:00

Jos siihen lattaan hitsaa mutterit kiinni?

User avatar
Kaitsu
Posts: 3955
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Punainen Series I, 86"

Post by Kaitsu » 21 Apr 2019, 07:41

Kuskin puolenkin kääntökuularemppa tuli viimein tehtyä, piti ensin vähän siivoilla roinaa pois edestä kun on tuolla ahtaammalla seinän puolella tallia ja kaapistokin ottaa sieltä tilaa.
Jännityksella odottelin onko pahemman näköistä luvassa kuin apparin puolella oli, mutta täällähän näyttikin ihan siistiltä :shock: kävi jopa mielessä, että oliskohan tänne tehty jotain vetari/laakerihuoltoa, mutta alkuperäisiltä näytti, eli olisikohan vaan ettei tälle puolelle ole vesi päässyt tekemään tuhojaan.

Image

No, jokatapauksessa kaikki laitettiin tännekin uutta, kääntökuula, kuulan ja navan kaikki stefat ja laakerit ja vetarin ristinivel. Housing tuli vaan putsattua ja vähän maaliakin sipaistu pintaan. Niin ja tietysti tännekin tuli olkatappiin se railko bush päivitys vanhan kartio/jousisysteemin tilalle. Tässä menossa kasaanpäin.

Image

Näköjään unohtunut mainita, että uudet tuulilasitkin tuli jo aiemmin laiteltua kehykseen kiinni. Ja takaluukun ketjut ja niiden pidikkeet lavaan tuli myös laitettua paikoilleen, siis ne sisäpuolen jotka rajoittavat luukun auki asentoa, ettei romahda alas.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
series3kalle
Posts: 1813
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Punainen Series I, 86"

Post by series3kalle » 21 Apr 2019, 16:09

Toi on aina yhtä ihana työvaihe ku saa niputtaa viimesen päälle kunnostetun akselin. :D

Miten on: käyttääkö porukat noita vanhemman mallisia olkatappiosia vai uudempaa railko-bushia , kun kunnostetaan museointi mielessä?

Mullakin on aika naarmuset tuulilasit kaikissa serieksissä... Löytyykö uudet ruudut lasiliikkeestä vai mistä hankit?
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3955
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Punainen Series I, 86"

Post by Kaitsu » 21 Apr 2019, 17:36

series3kalle wrote:
21 Apr 2019, 16:09
Toi on aina yhtä ihana työvaihe ku saa niputtaa viimesen päälle kunnostetun akselin. :D

Miten on: käyttääkö porukat noita vanhemman mallisia olkatappiosia vai uudempaa railko-bushia , kun kunnostetaan museointi mielessä?

Mullakin on aika naarmuset tuulilasit kaikissa serieksissä... Löytyykö uudet ruudut lasiliikkeestä vai mistä hankit?
Suurin hommahan noissa akseleissa on yleensä peseminen että saa kaikki ensin puhtaaksi. :roll: Kuumavesipesuria kovasti miettinyt, sillä sais vaihteistot ja moottoritkin puhtaaksi helpommin....

Toi railko-bush muutos ei näy päällepäin lainkaan, eli museointitarkastuksessa ei voi päätellä kumpi siellä sisällä on, ellei rupea purkamaan.
Se on lähinnä sitten omassa päässä, haluaako ne sisuskalut olevan aivan tarkasti alkuperäiset.

Ja vein vanhan lasin malliksi lasiliikkeeseen, Keravalla teetätin, en nyt muista firman nimeä, mutta oli nopea ja edullinen.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

User avatar
series3kalle
Posts: 1813
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Punainen Series I, 86"

Post by series3kalle » 22 Apr 2019, 10:34

Voisin itekkin leikata lasin muuten kun on suoraa levyä...vaikka puhalletusta lasista... 8) ... mutta kun se se karkaisu/ laminoitu lasi ei oo ihan yhtä helppoo.... :mrgreen: :lol:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
series3kalle
Posts: 1813
Joined: 09 May 2008, 10:29

Re: Punainen Series I, 86"

Post by series3kalle » 22 Apr 2019, 10:35

Sehän on juu aina se putsaus ja hifistely mihin menee ihan sairaasti aikaa....
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

User avatar
Kaitsu
Posts: 3955
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Punainen Series I, 86"

Post by Kaitsu » 09 Dec 2019, 19:10

Ja tännekin niitä kamerasta purettuja kuvia. Nämäkin otettu jo aiemmin kesällä.

Yksi johdin joka tuli kojetaulusta releelle, oli käynyt vähän lämpösenä, eriste oli sulanut pois. Huomasin vasta kun rupesin laittamaan oikeanlaista bensapumppua paikoilleen. Syy tuohon on ilmeisestikin huono ja huonosti ollut akun miinuskaapeli ja sähkö sitten löytänyt paremman tien tuon johdon läpi. :roll:
Image

Uudet johdot ja bensapumppukin oikealla paikallaan. Sakkakuppi hanoineen tuli myös puhdistettua ja huollettua, ei vaan oikein näy kuvassa kun niin alhaalla. Kuvassa ei vielä ole kiinni oikeat putket/letkut kaasarille.
Image

Tuossahan oli tommonen ihmeellinen ilmanputsari laitettu, öljykylpyinen kyllä tuokin, bensapumppu oli joku ei originaali, olisko Rangesta ja oli lokasuojaan ruuvattu tuohon kohtaan teline, akkukotelossa ei ollut enää alkuperäistä ilmanputsarin telinettä. Siitä oli ko. tellinki poistettu.
Image

No, lokasuoja irti ja akkukotelon kehikko irti.
Image

Ja varastosta löytyi sopiva aihio, pieni pesu
Image

Ja ruosteenmuunninta ja maalia niskaan, Samalla pari Series 2:en käikälettä tuli samalla sudittua. Tuo on vähän modattu, kun noi kiinnitysraudat on hitsattu kiinni ja niitä on 3 kpl.
Image

Ja paikalleen mallausta.
Image

No suodatinpönttö piti sitten myös löytää, ja pari ehdokasta oli itsellä, Toisen kerkesin aiemmin jo putsata ulkopuolelta,
Image

mutta olis pitäny ensin kurkata sisään. :shock:
Image

Tästä tuleekin sitten ihan oma "projekti", päätin purkaa sisuskalut, laikkausta ja ruostevillat ulos.
Funtsin että rakennan tonne sisään jonkun uudenaikaisemman ratkaisun, filtterin tai läpivirtaussuodattimen, ulkopuolelta kuitenkin näyttää originaalilta.
Image

Ja siitä toisesta sitten tuli tähän kunnostettua perinteinen, pohjakupissa oli muutama paikattava kohta. Tarkkasilmäinen huomaa, että
yhdysletku kaasariin on 80":sta, pönttökin on siitä vaikka samanlainen. Jossain vaiheessa pitää koittaa rakentaa oikeanmallinen letku tuohon väliin. Kuvassa näkyy myös uusi akun maakaapeli, joka menee nyt suoraan runkoon, eikä lokasuojaan,
Image
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Post Reply

Return to “Projektit / Projects”