Velar ensituntuma

Range Rover - Velar UKK / Range Rover - Velar FAQ

Valvojat: armas, Mericsson, andlover, -NewJuhani-

-JMH-

Velar ensituntuma

Viesti Kirjoittaja -JMH- » 15 Joulu 2017, 17:47

Terve,

Ensimmäisen Velarin Suomessa saaneena ajattelin laittaa muutaman kuukauden ajon jälkeen tänne ensimmäisenä kokemuksiakin. Aikasemmin omistin Evoquen mutta Sportillakin olen ajellut, joten vertailukulmaa on.

Velarissa oman huomion vei jo ensisilmäyksellä ulkonäkö. Melkein jokaisessa aikaisemmin himoitsemassani autossa on aina joku designin heikko kohta, oli se sitten jossain autoissa keula, jossain perä, jossain joku muu. Velarissa on kauttaaltaan ainakin omaan makuun hyvin tyylikäs muotoilu. Myös sitätilat ovat jo omistamassani perusmallissakin melko koreat ja tekniikka isoine kosketusnäyttöineen nykyaikaista, pieni miinus kumminkin pianolakatuista kohdista, joita on mahdotonta pitää naarmuitta. Myös koko niin ulkoota, kuin sisältä on optimi, sillä Evoqueta pidin hieman pienenä, Sporttia vähän turhan kookkaana. Takakontti on huomattavasti isompi kuin Evoquessa, muuten sisätilat tuntuvat kumminkin käytännössä enemmän Evoquen kuin Sportin kokoluokalta.

Ulkonäön tuotteistuksessa perus Velariin on mahdollista saada miltei täsmälleen sama ulkonäkö, kuin lippulaiva malleihin, joka ainakin itseä lämmitti suuresti. Eritoten alahelmojen, maskien ja kirjaimien valinnanvapaus jo perusmalliin on yksityiskohta, jonka puuttuminen monessa autossa harmittaa, sillä halvan muovin väriset osat tämän hintaissa autoissa ei oikein vakuuta ja hinta taas nousee roimasti kalleimpiin malleihin mentäessä. Myös renkailla on todella suuri vaikutus Velarin ulkonäköön ja vaihdoinkin mukana tulleet heti suurempiin. Alle 21" näyttävät Velarissa mielestäni suhteettoman pieniltä, sillä auto on sivuprofiililtaan aika massiivinen.

Ajotuntuma autossa on emmän Sportin kuin Evoqin tuntuma. Ajo-ohjelmat ovat muista Rangeista tutut, Comfort keikuttaa pehmeästi kun taas Dynamicilla saa napakamman otteen ajoon. Muita moodeja en ole vielä tositoimissa päässyt käyttämään. Vaihteita on yksi vähemmän kuin aikasemmassani Evoquessa mutta molemissa on erittäin hyvä ja huomaamaton välitys. Auto myös liikkuu kokoisekseen yllättävän sutjakkaan jo perusmallinakin. Keskikonsoli Velarissa on Rangeille täysin uusi, käytännössä se on kokonaan kosketusnäyttöä, joka tekee siitä sulavan näköisen. Pölyä siitä kyllä saa olla pyyhkimässä koko ajan. Käyttöliittymä on toimiva ja helppokäyttöinen , ainut miinus on , ettei ainakaan perusmallissa siihen voi ladata omaa sisältöä. Meridian äänentoisto on sitäluokkaa, että välillä tekee mieli jäädä kuuntelemaan pysäköityyn autoon kappale loppuun. Myös puhelimen bluetooth varustelu on hyvin laadukas, näissä kun on aika isoja eroja eri valmistajilla.

Velarissa on myös lukuisia hienoja yksityiskohtia, kuten sisään menevät oven kahvat, joiden toimivuutta paukkupakkasilla tosin rohkenen epäillä. Harmikseni en itse ottanut automaattista takakonttia, vaan enpä tiennyt että ovi on raskas kun pankkiholvin ovi, joten se olisi tullut tarpeeseen.Yksi edukseen erottuva tekijä on valaistus. Ensinnäkin muutenkin tyylikkäät valot muodostavat myös sivulta päin yhteisen linjan oven ylälistan kanssa ja valot ovat saumaton kokonaisuus muun designin kanssa. Toisekseen sumuvalot on erittäin hyvin piilotettu ja kolmannekseen koko-LED valaistus on suorastaan hämmästyttävän kirkas. Tässä on tosin huonotkin puolensa, sillä olen jo monasti saanut räpsytyksiä siitä, että ovat kylillä luulleet niitä pitkiksi valoiksi. :D

Kaiken kaikkiaan olen ollut hankintaan erittäin tyytyväinen, enkä keksi autosta toistaiseksi mitään muuta pahaa sanottavaa, kuin minikokoisen kuskin maton, jota ei edes lisävarusteena saa suurempana. Tilasin itse mittatilauksena jenkeistä suuremman, sillä näillä kurakeleillä pienikokoinen matto ei suojaa juuri mitään ja haluanpitää auton edes hetken uuden näköisenä. Muutoin Velar vaikuttaa kaikinpuolin pitävänsä ne lupaukset, millä sitä myydäänkin. Kerkesin omani jo teloakkin eli pääsen seuraavaksi testaamaan myös huoltoa. :(
_20171215_161015.JPG
_20171215_161015.JPG (174.07 KiB) Katsottu 2424 kertaa
Range Rover Evoque 2014-2017
Range Rover Velar (Suomen ensimmäinen) 2017 -

rami-mli

Re: Velar ensituntuma

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 15 Joulu 2017, 19:13

On tosi komee laite ja asennekin kohdallaan. Meinaan noiden ovenkahvojen toiminnasta pakkasella. Monet uusien autojen ostajat eivät tajua että meillä Suomessa on melko haasteelliset ja monipuoliset sääolosuhteet eikä jokainen varuste välttämättä toimi aina niinkuin olisi ajatus. Toki hieman hankala jos ovenkahvat ei pelaa pakkasella. Ehkäpä kaukosäätimestä saa ikkunat alas ja avaa sisäkahvasta. Turvallisia kilometrejä ja onnittelut uudesta autosta.
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

-JMH-

Viesti Kirjoittaja -JMH- » 15 Joulu 2017, 21:02

Kiitos! Joo jää nähtäväksi miten käy. Ei kyllä huvittaisi takakontista ryömiä talviaamuisin :D
Itseasiassa selvinnee hyvinkin pian tuo toimivuus, sillä vkon päästä lähdetään kokeilemaan autoa lappiin.

Kaitsu

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 15 Joulu 2017, 21:33

-JMH- kirjoitti:
15 Joulu 2017, 17:47
Myös renkailla on todella suuri vaikutus Velarin ulkonäköön ja vaihdoinkin mukana tulleet heti suurempiin. Alle 21" näyttävät Velarissa mielestäni suhteettoman pieniltä, sillä auto on sivuprofiililtaan aika massiivinen.
Mitäs jos renkaan ja vanteen tuumakokoa ei olisi vaihtanut vaan pelkästään korkeampiprofiilisen kumin sille vanteelle? Mun mielestä ylipäänsä matalaprofiilinen rengas näyttää huonolta maasturissa, varsinkin Rangessa. Mitä matalampi sen kammottavampi :cry:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

-JMH-

Viesti Kirjoittaja -JMH- » 15 Joulu 2017, 22:41

Kaitsu kirjoitti:
15 Joulu 2017, 21:33

Mitäs jos renkaan ja vanteen tuumakokoa ei olisi vaihtanut vaan pelkästään korkeampiprofiilisen kumin sille vanteelle? Mun mielestä ylipäänsä matalaprofiilinen rengas näyttää huonolta maasturissa, varsinkin Rangessa. Mitä matalampi sen kammottavampi :cry:
Makuasioitahan nuo ovat tietysti, kokeilin itse alle 18", 21" ja 22" ja omaan silmään nuo matalat profiilit isoilla vanteilla sopivat luonnollisemmin. Autossa kumminkin aika urbaani luukki muutenkin. Olen silti samaa mieltä siinä, että joihinkin autoihin maasturimaisempi rengas taas sopii paremmin.

Ps. Laitoin tuonne myynti osioon mukana tulleet Velarin 18" vanteet.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover Velar (2017-”