akkukeskustelu

Muuta autoaiheista keskustelua / Talk something about cars

Valvoja: Mericsson

Avatar
series3kalle
Viestit: 1699
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 10 Huhti 2011, 19:02

Ajattelin aloittaa uuden ketjun koska en löytänyt oikeen järkevää keskittynyttä osiota tälle aiheelle.

Eli tänne höpöttelyä liittyen akkuongelmat,akun valintaa,kytkentää ja muuta liittyvää.


Epäilin serieksen akun kuntoa, kun vähän kuulosti siltä että rupee mehut olemaan vähissä. Mitattu lepojännite 12.4volt. Latasin akun yön yli ja tänään laitoin autoon kiinni takasin. Startatessa jännite putos karvan yli 10volttiin muttei alle. (Starttasin tosin hehkuttamatta ja laittamatta siirtopumppua päälle, eli auto ei käynnistynyt näin). Latauksen merkkivalo sammuu normaalisti, mutta en ole mitannu vielä jännitettä käydessä.

Maadotusta tutkailtu siltä osin että startatessa akun miinusnavan ja moottorin lohkon välinen jännite on n. 0.4volt. Uus maajohto tehty 35neliömillin kaapelista rungon ja vauhtipyörän kopan väliin, muttei vieä asennettu.

Akkua ladatessa kiinnitin huomiota siihen että viidestä kennosta tuli kuplia laturin ollessa kiinni, mutta yksi ei kuplinut ollenkaan. Ominaispainomittarilla en vielä ole mittaillut.

Ideoita?

Akku on Hanko-Ok! vm.2004(iän puolesta vissiin jo eläkeläinen) 88Ah
Ajoa on mulla pääasiassa n.18km kerrallaan,välillä pidempääkin. Ajovalot-apupitkät löytyy.
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
T.Hilter
Viestit: 1124
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 12:59

Viesti Kirjoittaja T.Hilter » 10 Huhti 2011, 19:09

Nykyiset "kestävän kehityksen" akut ovat loppu jo 3-vuotiaina :evil: Ottaisin tuosta nykytrendistä pois sanat 'kestävä' ja 'kehitys'. Ei mitään järkeä vaikka kuinka kierrätetäisiin. Sitäpaitsi kierrätyslaitoksen kuormaaja vaihdetaan uuteen kaksi kertaa vuodessa koska sillä ajetaan 15% happoliuoksessa. Tämä tuli yksi päivä Discoveryltä vai oliko se JImiltä.
Kuva

Avatar
solihull
Viestit: 1287
Liittynyt: 06 Helmi 2008, 23:20

Viesti Kirjoittaja solihull » 10 Huhti 2011, 22:00

En voi kuin kehua BILTEMAn 63 Ah akkua. Koko talven kone on ollut ajamatta lokakuusta lähtien. Tänään 20 sek. hehkua ja parin kierroksen vinkeä starttaus ja 3-pyttyinen Kubota lähti tulille. Minä ainakin luulin, että akku on täysin tyhjä, kun oli välillä viikkoja rankkoja pakkasia. Muutenkin se akku on ollut kovalla käytöllä kun ajettu ilman laturia jo pari vuotta, eli syväpurkauksia on tullut tehtyä.

Tiedä sitten missä Bilteman akut on tehty ja minkälaatuisia muut koot ovat. Itsekin olen epäuskottavia Biltemakehuja kuullut, mutta todistettava se on. Hyvä akku....eikä tosin siinä koneessakaan häikkää tunnu olevan kun nietosten alta kertalaakista tulille.

TT
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD

Avatar
hanes
Viestit: 1109
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 20:08

Viesti Kirjoittaja hanes » 11 Huhti 2011, 08:08

Onkos kellään kokemuksia tästä Exide Maxximasta joka on Optiman kaltainen mutta ymmärtääkseni hieman edullisempi?
Kuka näitä myy ja mistä löytyy edullisimmin?

Itse vaihdoin tuohon saksan tuonti-defeen toisen akun kun se oli lähes kuiva ja kylmänä startit oli aika velton oloisia. Ostin Bannerin josta on aiemmin ollut hyviä kokemuksia. Jätin toisen orkkisakun paikoilleen mutta vieläkin tuntuu olevan paras terä kateissa kylmäkäynnistyksissä.

Täytyy varmaankin tutkia nuo Fritzin kytkennät :roll:
Defender 110 300Tdi -96 Epsom Green
Discovery 3 TDV6
ex Projekti-X SeriesIII88V8
ex Discovery 1 200Tdi -90 "Huollon sijaisauto"
ex Discovery II td5 -01
ex Series III -76
ex Series IIA -66

Vane

Viesti Kirjoittaja Vane » 11 Huhti 2011, 08:54

Akut ja patterit olisi syytä vaihtaa aina kaikki kerralla.
Voi toimia jopa paremmin jos otat sen vanhan akun
siltä pois häiritsemästä.

Kantsii tutkia niin akkukaapelien liitoksia tarkaan,
virrat on isoja.

Avatar
lacrits68
Viestit: 1953
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:55

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 11 Huhti 2011, 09:45

moi!

Mikähän lienee "Kokonais edullisinta" ostaa sikakallis optima vai "Muutama" Biltema halppis akku?


//Janne
Janne Suurholma
SM2YJK
044-7513573
"projekt Fenix" disco 1 V8 -98, "".........British humour....!""

https://picasaweb.google.com/1072924064 ... 831/Fenix2

https://plus.google.com/photos/10729240 ... banner=pwa

Vane

Viesti Kirjoittaja Vane » 11 Huhti 2011, 10:03

Mulla 2x Optima keltasta ja vielä ei ole virta loppunut vaikka
on vinssailtu aika lailla. Samoin reissuilla tietsi ja jääkaappi
(12VDC kompressorilla) pyörii koko ajan ja ollaan joskus oltu
yli 24h parkissa (silloin ei kyl olla paljo vinssailtu).

Kantsii miettii käyttöä, jos normikäytössä, niin halpis akku ajaa
kyl aikalailla saman asian. Jos meinaa offailla sillai et vinssailee,
voi puhti loppua vakio akuista. Mutta en ole tätä kokeillut.
Väittävät että Optima ottaa vastaan virtaa paremmin kun regulaari
akku ja kestää syväpurkausta, tällä on merkitystä offi käytössä.

Avatar
series3kalle
Viestit: 1699
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 11 Huhti 2011, 11:21

Exide Maxximasta
Tota myy ainakin Autostart Virkkalassa joka on Fixus/Koivunen ketjun kauppa.
Ite aattelin kysellä hintaa tosta akusta seriekseen. Pooloon tuli hankittua vanhan Exiden tilalle uus samanlainen perus Exide, joten nähdään 3-8vuoden päästä oliko hyvä hankinta...
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 11 Huhti 2011, 11:29

Akkukellari Helsingin Östersundomissa (ent. Sipoo) myy sekä Exide että Optima...

http://akkukellari.com/


Andy
Viimeksi muokannut forumadmin, 11 Huhti 2011, 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Vane

Viesti Kirjoittaja Vane » 11 Huhti 2011, 11:37


Avatar
Velar
Viestit: 1286
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 01:33

Viesti Kirjoittaja Velar » 12 Huhti 2011, 03:58

Vartan Silver on aika kova sana myös. Suunniteltu autoihin, joissa suuri virrankulutus. 77aH on mun autossa ja hyvin on riittänyt, kun ei ole vielä tuota narukerää.
No other luxurycar can make you this comfortable - Range Rover 3.9 efi

Kimmo Manninen

era
Viestit: 488
Liittynyt: 12 Touko 2008, 10:30

Viesti Kirjoittaja era » 22 Huhti 2011, 18:39

Onkos kellään kokemusta tällaisesta:
Varta Pro Motive Black
Sieltä löytyisi Range:en just sopivan kokoinen (347*173*234)
joko 90 tai 110 Ah.

era
Viestit: 488
Liittynyt: 12 Touko 2008, 10:30

Viesti Kirjoittaja era » 23 Huhti 2011, 12:48

Forssasta löytyi tänään lauantaina akku suoraan hyllystä:
Energizer (valmistaja Varta) 110 Ah hintaan 135 eur.

Avatar
Ellunkana
Viestit: 572
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 17:22

Viesti Kirjoittaja Ellunkana » 07 Tammi 2014, 07:46

Mulla on defessä kolme akkua kaikki rinnan kytkettynä: Keltainen Optima, Bilteman joku silver ja normiakku. Yhteensä ehkä n. 200 Ah. Elikkä vastoin kaikkia viisaiden ohjeita. Lisäks joku 500 ampeerin pääkytkin joka irrottaa kaikki kerralla. Toistaiseks pelanneet kohtuullisesti, vaikka ei noita vinssauksia niin kamalasti ole ollutkaan.
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Avatar
Mikki3011
Viestit: 831
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 00:30

Viesti Kirjoittaja Mikki3011 » 08 Tammi 2014, 01:47

andlover kirjoitti:http://www.audiocheck.fi/cubecart/index ... ductId=325
Oisko ideaa laittaa tommonen väliin? Ei tarttis rumpata päävirtakytkintä?
http://www.adita.fi/?file=261
halvempi ja yllättäen myös parempi...

Pata
Viestit: 951
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:10

Viesti Kirjoittaja Pata » 21 Tammi 2014, 08:31

Pakkasten tultua on tuo akun vaihto tullut ajankohtaiseksi. Samalla oli tarkoitus lisätä toinen akku Discoon. Omat suunnitelmat oli laittaa Optiman Red top käynnistys akuksi ja Yellow top ns. hupiakuksi pyörittämään lisävarusteita. Tuli kuitenkin mieleeni, että en välttämättä halua maksaa pelkästä brändistä eli löytyykö muita vastaavia suositeltavia vaihtoehtoja?
If you can dream of it, you can do it!

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3820
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 21 Tammi 2014, 10:20

Eikös Exide ole yleensä se toinen merkki johon vertaillaan.... :roll:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

HNT
Viestit: 714
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 02:10

Viesti Kirjoittaja HNT » 21 Tammi 2014, 10:31

Odyssey on hyvää laatua. Voisi jopa sanoa Exideäkin paremmaksi...

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3820
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 21 Tammi 2014, 17:21

Palojoella naapurissa olis tyrkyllä Optimaa

http://akkunetti.fi/lyijyakut/optimaakut

ja Odysseyta

http://akkunetti.fi/lyijyakut/odyssey-battery-mp-ralli

jos noutaa niin säästää ainakin rahdit...Tuusulasta ei pitkä matka :roll:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
cxtb2
Viestit: 309
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: akkukeskustelu

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 05 Maalis 2017, 10:29

Discoonkin pitäisi akku päivittää, kun ei nykyinen oikein riitä..

Suomenakut.fi

tuolta olen Exiden Maximan maxima EM1000 tilannut, hyvin on pelannut 4v. ajan XM V6:ssa, mutta kapasiteetti on turhan pieni Discoon, varsinkin webaston kanssa.

meinasin hankkia Trane 110Ah -akun seuraavaksi, olisi sopivan pieni, ja silti kapasiteettia riittävästi... ja mainostavat vähän korkeampaa jännitettäkin, joka auttaa varsinkin webaston kanssa. Onko jollakulla kokemuksia Trane -akuista? joskus aikoinaan pärjäsi jossain testeissä ihan hyvin, mutta tainnut akkusukupolvet jo vaihtua sen jälkeen.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99
Ajoon joskus Discovery 2 TD5 Automatic -00
Varalla Discovery 2 TD5 Automatic -01
XM V6 Berline
CX 25 TRD Turbo2 Break
CX 25 GTI Turbo2 Berline

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta keskustelua”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa