Hyötyajoa Land Roverilla

Muuta autoaiheista keskustelua / Talk something about cars

Valvojat: andlover, -NewJuhani-, Mericsson, armas

Vastaa Viestiin
Avatar
solihull
Viestit: 1445
Liittynyt: 06 Helmi 2008, 23:20

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja solihull » 30 Touko 2017, 22:00

XM 3,0 V6 otaksun.
LR Discovery TD5
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD

Jasu
Viestit: 119
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja Jasu » 30 Touko 2017, 22:38

^Jo vain. Miulle 24-venttiilinen "uusikorinen" ja Ilkalle 12-venttiilinen "vanhakorinen". Näitä kun on meillä ajossa muutenkin, ja nyt sopivasti löytyi pari lisää, niin eihän niitä voinut olla noutamatta...

Eilen tuupattin Discon tankki täyteen, 40 km ennen kärryn noutoa, ja tankillisen viimeinen sata kilometriä ilman kärryä. Muuten 778 km matka kärrytellen josta yli puolet siten että noin 1500 kg Xm kyydissä, silti tankkiin sai tänään sopimaan vain 86 litraa. Ihan oli maltillisen tuntuinen kulutus, aika tarkkaan 11l/100km...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
oilywadder
Viestit: 965
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:06

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja oilywadder » 31 Touko 2017, 09:49

Taitaa olla Disco manuaalilaatikolla kun noin pienellä menee...
Joku on näemmä laittanut huumoripakoputket XM:ään :D
"Why have a car, when You can have a Land-Rover?"
RR 4,4 Vogue -02

Avatar
cxtb2
Viestit: 169
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 31 Touko 2017, 11:47

oilywadder kirjoitti:
31 Touko 2017, 09:49
Taitaa olla Disco manuaalilaatikolla kun noin pienellä menee...
Joku on näemmä laittanut huumoripakoputket XM:ään :D
Ihan Automaatti tuo on, manuaalia en olisi edes ottanut, kun veturiksi nimenomaan tuota hankin... on kyllä yllättänyt "taloudellisuudellaan" tämä laite, kesällä menee matka-ajoa parhaimmillaan 7:lla alkavilla kulutuksilla, sitten kun on enempi kaupunkipyörittelyä, niin 9. Tuommoinen 2t. koukussa nosti tosiaan kulutuksen sinne 11L/100km.

Toki tuohon tehty turbiinilukon manuaalikytkin autaa kovasti, ei tarvitse öljyjä lämmitellä laatikossa niin paljoa. Tullut oikeastaan tavaksi, että kiihdytetään sinne reiluun 80kmh. nopeuteen navin mukaan, ja sitten vakionopeussäädin päälle ja turbiinilukko päälle... seuraavassa risteyksessä / tai kun tulee 60kmh alle nopeusrajoitus, pitää muistaa napata turbiinilukko vaan pois 8) (voisihan tuohon tehdä turbiinilukon ohjaukselle automaattisen ohituksen, että kun 1.vaihde menee päälle, se vapauttaisi turbiinilukonkin samalla)

Nyt kun osasi laittaa reilusti aisapainoa (tai oikeastaan XM V6 Berline on senverran etupainoinen, että sitä asisapainoa vaan tulee...), niin kärry tuli perässä hienosti, ei kiikkunut tai kiemurrellut :)

Nuo "huumoripakoputket" kuului Musketier-tuningpajan kori / viri-sarjaan, tuplaputket edestä taakse, ja viimeset pätkät 4:llä putkella, jokaisesta pako-aukosta tulee kaasuja ulos :mrgreen:
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
oilywadder
Viestit: 965
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:06

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja oilywadder » 31 Touko 2017, 12:51

Tosi pieniä kulutuksia...
En muistaakseni päässyt alle kympin millään Td5 Disco kakkosistani (kaksi automaattia 2000, 2002 ja yksi manuaali 1999).
"Why have a car, when You can have a Land-Rover?"
RR 4,4 Vogue -02

Jasu
Viestit: 119
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja Jasu » 31 Touko 2017, 15:30

Yllätti kyllä tuo kulutuslukema, mutta kaipa sitä pitää uskoa kun on tankkauksista/kilometreistä laskettu? Vähän yläkanttiin tuo lukema vieläpä on, kun tankkasin sillon 40km kärryn noutoa "täyteen" vaan en lirutellut ollenkaan niin kuin omistaja joka sai varmasti muutaman litran enemmän sinne sopimaan. Mutta vaikka olisin saanut viitisen litraa enemmän tankattua, niin sittenkään kulutus ei olisi kuin alta puoli litraa vähemmän...

Melko varmasti tuota lukemaa edesauttaa se turbiinilukko, sekä se että maltettiin pitää nopeudet selvästi laillisina. 84km/h vakkariin, ja siinä se piti nopeuden muutaman kilometrin tarkkuudella...

Ja joo, oli kyllä aivan erilainen varmuus kyydin kanssa, kun aisapaino oli oikealla suunnalla. Sekin sitten kokeillessa huomattiin, että jopa noin viiden sentin Xm:n siirto muutti tuntumaa runsaasti, sen viitisen senttiä edempänä "paiskoi" hitusen töyssyissä, taaempana kulki ihan sukkasillaan koko yhdistelmä -jopa paremmin kuin kärry tyhjänä...

Ihmeen mukava kyllä oli kyyti, vasta tänään tuntuu olevan tuhannen jumissa, mutta onneksi olikin jo fyssarin kanssa treffit tälle päivälle sovittuna, sai pahimmat jumit toivottavasti karkotettua...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
solihull
Viestit: 1445
Liittynyt: 06 Helmi 2008, 23:20

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja solihull » 31 Touko 2017, 22:03

siis DII manuaalina menee ihan hyvin reilusti alle 10 sataselle. Mulla ainakin kesällä seka-ajo jotakin alta 8,5, säästellen kasin pintaan ja talvellakin nipin napin alle 10. Alle kasin en tosin ole päässyt, johtunee renkaista ainakin.

Siis mikä tuo manuaalinen turbiinilukko on? Tahtoo sellaisen.
TT
LR Discovery TD5
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD

Avatar
series3kalle
Viestit: 1487
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 01 Kesä 2017, 00:22

Offroadpajalla ovat näitä turbiinilukkoja väkästelleet. Estää automaattivaihteiston turbiinia luistamista ja parantaa ilmeisesti ainakin polttoainetaloutta. Kyseleppä sieltä lisää.
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

Avatar
Homehill
Viestit: 99
Liittynyt: 11 Touko 2014, 00:46

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja Homehill » 01 Kesä 2017, 10:41

solihull kirjoitti:
31 Touko 2017, 22:03

Siis mikä tuo manuaalinen turbiinilukko on? Tahtoo sellaisen.
TT
Discon automaattivaihteiston ECU (EAT ECU) ohjaa momentinmuuntimen lukkoa siten, että se kytkeytyy päälle verrattain myöhään (joskin pysyy kuitenkin päällä vauhdin hidastuessa melko pitkään). Tämän ominaisuuden pääsee ohittamaan maadoittamalla vaihdelaatikon ECU:n pinni 32 vaikkapa "manuaaliturbiinilukko"-kytkimen kautta.
Series I 86 '55 "Körmy" (Deep Bronze Green)
Series IIa 109 Regular 2.5 NA '68
Range Rover P38 2.5 DSE Aut. '96 (Altai Silver)
Discovery II Td5 ES Aut. '00 (Oxford Blue)
Range Rover L322 TD6 Vogue '03 (Zambesi Silver)
Defender 110 SW Td5 '04 (Baltic Blue)

Avatar
cxtb2
Viestit: 169
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 01 Kesä 2017, 11:25

juurikin niin, että automaatin ecu ohjaa 4-vaihteella sähköisesti turbiinilukon päälle tuossa automaatttilaatikossa, jossakin 85kmh nopeusmittarin näyttämän mukaan (sama nopeustieto menee eculle ja nopeusmittarille, anturi sijaitseekin automaattilaatikon sisällä) tuolla kytkimellä ohjataan suoraan automaattilaatikon turbiinilukon solenoidia lukitsemaan turbiinin, jolloin laatikko ei "luista", ja toimii sitten kaikilla vaihteilla.

toisessa ketjussa tuosta asentamisesta kertoilinkin
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
oilywadder
Viestit: 965
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:06

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja oilywadder » 17 Kesä 2017, 20:23

Kuva

Vaimon tekemät voileipäkakut kulkivat juhlapaikalle vahingoittumattomina Rangen pehmeällä kyydillä :D
Onneksi autossa on kunnollinen voileipäkakkuhylly :lol:
"Why have a car, when You can have a Land-Rover?"
RR 4,4 Vogue -02

Avatar
series3kalle
Viestit: 1487
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 17 Kesä 2017, 20:57

Marraskuussa olin serkkupojan 30v.safarilla, jossa kakku tuotiin leiripaikalle vastaavasti isännän itsensä discolla. Onneksi ei kakku kulkenut erään suikan kyydissä, se kun meni ja nukahti kyljelleen kesken safarin... :mrgreen:
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

jorkki
Viestit: 29
Liittynyt: 23 Tammi 2013, 10:13

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja jorkki » 14 Heinä 2017, 10:46

Kerättiin metsäkoneen jäljiltä koivunlatvuksia.
Ja sitten pätkiksi
Liitteet
IMG_4052.JPG
IMG_4052.JPG (183.35 KiB) Katsottu 1655 kertaa
IMG_4049.JPG
IMG_4049.JPG (175.32 KiB) Katsottu 1655 kertaa
Defender 90 300Tdi, -97, Portofino red
ex RRC 3,9Efi, -90, Ardennes green

Avatar
series3kalle
Viestit: 1487
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 15 Heinä 2017, 11:00

Kuorma kyytiin ja motarille... :mrgreen:
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

Avatar
solihull
Viestit: 1445
Liittynyt: 06 Helmi 2008, 23:20

Re: Hyötyajoa Land Roverilla

Viesti Kirjoittaja solihull » 17 Heinä 2017, 22:31

aika kätevä klapinpätkintäteline tuommonen malli. tiedä sitten miten hutero mahtaa olla mutta ainakin teoriassa toimii kätevästi.
tt
LR Discovery TD5
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta keskustelua”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa