Kysymyksiä vinsseistä

Off Road keskustelua / Talk about Off-Roading

Valvoja: Mericsson

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Viesti Kirjoittaja armas » 05 Helmi 2014, 21:28

Nyt kun akun vaihto on muutenkin edessä ja kun aikoo joskus vinssaillakin, niin laittaako yksi niin iso akku kuin löytyy vai suosilla kaksi -normikokoista-?
Rangessa parin akun asennukselle paikkaa on tarjolla hyvinkin, mutta tuoko lisäarvoa.
Molemmissa tapauksissa on tietty lähtökohtana laturin riittävä kapasiteetti, että oli sitten yksi tai kaksi kunhan ovat saatavissa täyteen latinkiin.
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover
* 3.5 V8 -82
* 3.5 V8 -83 (MA)
* 3.5 V8 -89
* 3.9 V8 -89
* 4.6 V8 HSE -98
Timo, RY 1325

Avatar
Velar
Viestit: 1286
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 01:33

Viesti Kirjoittaja Velar » 06 Helmi 2014, 07:00

Rangeen ei mahdu isoa akkua, joten ehdottomasti kaksi kappaletta mikäli meinaa tosissaan vinssata ja muutenkin virtaa käyttää. Laturi menee sitten mahdollisesti samalla uusiksi..? En oo koskaan koittanu vakiolaturilla ladata kahta akkua. Mun autossa näkyy olevan 90a laturi ja se ainaki on pukannu hyvin virtaa, vaikka on joskus vinssattu pitkähköjäkin pätkiä. Amppeerituntien kappalehinta on näköjään edullisimmillaan 60-70aH akuissa, joten oisko 2 x 70aH huono juttu? :wink:
No other luxurycar can make you this comfortable - Range Rover 3.9 efi

Kimmo Manninen

Avatar
Ellunkana
Viestit: 569
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 17:22

Viesti Kirjoittaja Ellunkana » 06 Helmi 2014, 08:05

Mulla defessä 3x70 ah eikä sekään ole liikaa. Laturi lienee vakio. Kyllä sekin tuntuu pitävän nuo kaikki akut timmissä.
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3593
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 06 Helmi 2014, 08:32

Mulla Discossa tällä hetkellä 2x62 Ah akkuja. Riittäneet toistaiseksi normi safaroinnissa. Ja vakiolaturi.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 06 Helmi 2014, 22:35

Mulla 70Ah laturi ja 2x 80Ah/700CCA akkuja. Laturi huutaa hoosianna pitkissä vinssauksissa, ilman akkujen rinnakkaiskytkentää en lähtisi edes niitä edes kokeilemaan. Täytyy myös ottaa huomioon että 200Tdi vie hieman vähemmän sähköä käydessään kuin V8. Eli jos meinaa käyttää ajo-/työ-/mittaristo-/sisävaloja, huudattaa radiota ja pitää lämppärin, kännykkälaturit, GPS'ät ja jääkaapin päällä sekä vielä auton käynnissä samalla kuin vinssailee suosittelen kaksi mahdollisimman suurta akkua ja laturi joka tuottaa vähintään 100Ah. Ihan kättelystä, ettei heti ekan reissun jälkeen tarvitse käydä taas akkuostoksilla... :)



Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
hef
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 10:50

Viesti Kirjoittaja hef » 04 Maalis 2014, 15:47

Kuinka paljon neliöitä akun ja vinssin välille suositellaan ja laitanko molemmat suoraan navoilta vinssille vai kannattaako/voiko käyttää runkoa - johtimena?

harriko
Viestit: 123
Liittynyt: 06 Syys 2013, 10:31

Viesti Kirjoittaja harriko » 04 Maalis 2014, 16:52

hef kirjoitti:Kuinka paljon neliöitä akun ja vinssin välille suositellaan ja laitanko molemmat suoraan navoilta vinssille vai kannattaako/voiko käyttää runkoa - johtimena?
Mulla toimii runko toisena johtimena, eikä ongelmia ole ollut, kunhan laitat liitoksen tukevasti runkoon (ei millään itseporautuvalla ruuvilla). Neliöistä on hieman vaikea sanoa, vinssejä kun on eritehoisia, mutta ehdottomasti vähintään yhtätukevat kuin vinsissä olevat johtimet. Mitä pitempi kaapeli sitä paksumpaa kannattaa käyttää.
T:Harri

Avatar
JuKu
Viestit: 1196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 20:48

Viesti Kirjoittaja JuKu » 04 Maalis 2014, 17:14

Muistelen ammattilaisen ohjeessa olisi ollut vähintään 50mm2 ja defeen 70mm2 kun akku kaumpana. Plussalle ja miinukselle omat kaapelit.
Viimeksi muokannut JuKu, 04 Maalis 2014, 17:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LandRover 110 300Tdi
Range Rover Classic "projekti"
LandRover Freelander
Pajero 2.8 -> Suuntana afrikka?
Pajero 2.5 Tdic automatic ->Ajettu afrikkaan =)
http://teamdiesel2015.blogspot.fi/
-------------------------------------------------------

Irlandrover
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Touko 2013, 04:24
Kotipaikka:: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Irlandrover » 04 Maalis 2014, 17:21

35mm2-50mm2 for most 12V winches in the 8000lbs-12000lbs types is the recommended range but needs depend on the maximum current draw for the winch motor. My Superwinch Husky is an 8500lbs winch but draws as much current as some 12000lbs planetary gearbox winches, about 270 amps or something like that. I use 35mm2 but my winch is only used occasionally and I make sure to let it rest every few minutes.

Size 100% Duty 60% Duty

35mm2 225 Amps 375 Amps

50mm2 285 Amps 480 Amps

70mm2 355 Amps 560 Amps

Cable quality is very important so buy good quality cable from an auto electric supplier. Welding cable is also very suitable and easy to route neatly along the chassis rails from the batteries in the seatbox. Look for cable that says 'Hi-flex', 'Easy-Flex' or 'Heat-Flex' on the insulation. It should have many fine strands and be very flexible even in cold weather.

If you're making up your own cables invest in a heavy crimping tool. Biltema sell a simple hammer type tool for something like €16. If you want a tool for life, RS or Radionics make a crimper that is more like a bolt cutter setup, but it's overkill if you'll only use it a few times. If you have a gas soldering torch, crimp the connection and flow solder into the connector before using heavy heat shrink insulation.

Think about putting an Anderson connector on 'pigtails' from your winch while you're fitting it as they are very useful for jump starting. I never found the ones I bought and will have to buy them again but they're worth it. You won't have to take out your seat and seatbox cover to get high current out of your battery bank. Adita sell the 160A version which is ideal as they're rated for 100% duty cycle. These will work perfectly with up to 35mm2 jump leads. http://www.adita.fi/?file=326

A battery isolator switch at the battery end should be fitted, but get a qood quality switch as many cheap ones fail, some even fail closed, leaving power on permanently. I've seen it twice using switches supplied with a TDS winch and a Superwinch LP series winch. Cheap switches don't take the high current for long. Blue Sea are super quality and will easily take 250A continuous, but check the packaging to make sure. An electrical fire is an easy way to lose a valuable defender. Don't risk the cheap crap.

It's better to fit a separate earth cable back to the battery instead of using the chassis. Poor batteries, charging and connections are usually to blame if a new winch seems disappointing in performance. Even high quality premium winches will suffer if power delivery isn't top quality.

Sorry, English replies again, but I guess you guys realise I can't possibly write this in Finnish yet! Maybe someone can translate the points (if anything I've written is new to anyone!) into Finnish to be more helpful for others?

Thanks!

Avatar
hef
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 10:50

Viesti Kirjoittaja hef » 04 Maalis 2014, 18:21

Irlandrover kirjoitti:Sorry, English replies again, but I guess you guys realise I can't possibly write this in Finnish yet!
No worries, thanks for the detail explanation and good advices.
I have excess bits of 35 and 95mm3, so I’ll need to go for 95 one. Winch I’ve been eying is Superwinch Talon 12.5 and docs suggests 530A intake on max load.
I’ve planned to have isolator switch and fuse just next to battery. Such like these;
http://www.vinssikauppa.fi/product/207/ ... irtakytkin
http://www.vinssit.net/sulake-600a-powe ... -7024.html

On second phase I plan to have two batteries and something like this to connect those;
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index ... ductId=325

If I would take Talon 9.5 that has 430A intake on max load, maybe I could use 35mm3 cable?

Irlandrover
Viestit: 94
Liittynyt: 28 Touko 2013, 04:24
Kotipaikka:: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Irlandrover » 04 Maalis 2014, 19:27

I'd use 35mm2 cable if I had it, rather than go and buy 50mm2. It's not like it's a competition vehicle where you'll winch for long periods of time. If it's to get yourself or someone else pulled out of a muddy hole in a track, I think it will be perfectly fine. I'm using 35mm2 with the Husky, and while it says in the documentation that it can draw about 400A, 290A is the maximum I've seen it pull when using a clamp on DC ammeter to load a series III 109 with seized back drums up a ramp onto a trailer.

Also, once the load starts rolling, resistance will decrease and reduce the current draw. That max amp is also usually at the stall limit of the winch, something that should be almost impossible to reach in most circumstances. The other thing that will make a huge difference is to use a snatch or pulley block. This will halve the load in the first place. So, 35mm2 with your winch using a pulley block should be perfectly good enough. That's what I'd do, but it's your decision! :-)

The switch you picked looks good, just like the Blue Sea one I mentioned. A fuse if a good idea too as you said, I forgot about that when I was thinking through my setup again! For the switch, check Motonet as I saw them there for €40 including VAT.

About the relay. I might be wrong but I think that's just a charging relay. It won't allow you to manually connect your two batteries when you're winching, which is something you might want to do. The cheapest option would be a second switch to connect them together when you need. You could use one of the Blue Sea battery switches which allows you switch on Battery A, Battery B, or combine the two also. That would work.

The other (more expensive but very much less complicated) option would be to fit one of these:
http://www.bluesea.com/products/7622/ML ... 2V_DC_500A

When you check out prices, remember you won't need a second switch as this has the switch built in.

The switch allows you combine batteries for self jump starting if your main battery has died, has a remote switch to fit to your dashboard allowing you isolate/combine/auto connect the batteries, takes 500A continuous, 700A peak and otherwise handles the charging of your battery bank automatically.

I have one fitted to my 110, and you're very welcome to have a look at the setup any time you want. I'm in Espoo some evenings visiting another Landrover guy there. It's an expensive enough option but I just wanted a fit and forget solution that wouldn't burn out under load or give me any trouble. It's a fit and forget way of doing it. I have my CB, VHF/UHF radios, auxiliary power points, winch and a satellite fusebox for other 12v loads all connected to the second battery, while starting, foglights and standard loads are run off the primary battery. One of these days I will get around to wiring up my additional spot beams too.

The two Optima's are kept in good condition by the ACR. Up until recently my Alternator was only a 50A unit, and it was only when the diode rectifier failed that I had any charging issues!!! Now with a 90A Pajero alternator fitted, I know I don't need to worry about a thing when it comes to the battery loads and charging distribution.

Avatar
ranke
Viestit: 656
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 15:59

Viesti Kirjoittaja ranke » 04 Maalis 2014, 20:03

Mulla on CPU defessä 50mm2 kaapeleilla johdotetut vinssit (takavinssi/hupiakku). Vedin lussan ja miinuksen omilla naruilla varmuuden vuoksi.

Rungon käyttö miinuksena vaatii todella huolelliset/puhtaat pulttiliitokset akusta runkoon, rungosta vinssipetiin-> vinssiin

Hyvin on toiminut muutamissa vinssauksissa.

Kaapeleissa on eroa, IKH:sta kolme vuotta sitten ostettu kaapeli oli todella laadukkaan/kalliin oloista: hyvin hienosäikeistä palmikoitua punosta.

Käytin tukevia, tinattuja kupari, kaapelikenkiä, jotka voitelin huolellisesti ENSTO:n liitosrasvalla ja kunnon pihdeillä kaks ruttausta per. liitin, kutisukka päälle.

TEMÄHIK

Avatar
hef
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 10:50

Viesti Kirjoittaja hef » 04 Maalis 2014, 20:20

Irlandrover kirjoitti:I have one fitted to my 110, and you're very welcome to have a look at the setup any time you want.
Sure, that would be great! I'll pm you some time soon.
As its best (& cheapest) to make right the first time, I better see a setup that works. Where did you got your switch?

Tässähän näitä neuvoja on tullut heti aika mukavasti :)
Saa neuvoa reitin kaapeleille!

Avatar
ranke
Viestit: 656
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 15:59

Viesti Kirjoittaja ranke » 04 Maalis 2014, 20:40

hef kirjoitti:
Irlandrover kirjoitti:I have one fitted to my 110, and you're very welcome to have a look at the setup any time you want.
Sure, that would be great! I'll pm you some time soon.
As its best (& cheapest) to make right the first time, I better see a setup that works. Where did you got your switch?

Tässähän näitä neuvoja on tullut heti aika mukavasti :)
Saa neuvoa reitin kaapeleille!
Ruokopalkkeja myötäillen löytyy reitti.

Itse laitoin vielä +merkkisen kaapelin mustaan taipuisaan(lerppa) suojaputkeen.

TEMÄHIK

Avatar
JuKu
Viestit: 1196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 20:48

Viesti Kirjoittaja JuKu » 04 Maalis 2014, 21:00

Mulla menee molemmat kaapelit mustassa paksussa suojaputkessa runkopalin päällä konehuoneen kautta eteen. Olikohan noi 50 ja 70mm2 kaapelit. Kuulemma sillä ulkokuoren värilläkin olis jotain väliä... mulla kaikki vedetty ke-vi:llä.
LandRover 110 300Tdi
Range Rover Classic "projekti"
LandRover Freelander
Pajero 2.8 -> Suuntana afrikka?
Pajero 2.5 Tdic automatic ->Ajettu afrikkaan =)
http://teamdiesel2015.blogspot.fi/
-------------------------------------------------------

Avatar
ranke
Viestit: 656
Liittynyt: 06 Joulu 2008, 15:59

Viesti Kirjoittaja ranke » 04 Maalis 2014, 21:57

JuKu kirjoitti:mulla kaikki vedetty ke-vi:llä.
Ei jumakauta....Juku, eikä noista väreistä ollut puhetta?.... ja nipparin hännistä.

No. Oikein hienosäikeinen johto, oli väri mikä tahansa kuljettaa sähköä paremmin, kuin "karkeampi" kaapeli, kuulemma elektroni viihtyy siellä johtimen ulkopinnalla, joten mitä enempi niitä johtimia on, niin enempi myös sähkon siirtoon mahtuvia elekroneja siellä vipeltää..

TEMÄHIK

Avatar
maddis
Viestit: 967
Liittynyt: 21 Loka 2009, 21:30

Viesti Kirjoittaja maddis » 04 Maalis 2014, 22:08

Tuo pinnalla viihtyminen on vain suurempien taajuuksien ominaisuus. Kyllä DC menee ihan koko johtimen pinta-alalla.

Toki se helpottaa omaa hommaa kun käyttää hieman eri värejä.

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 04 Maalis 2014, 22:55

Nimimerk. Castrol'lla on Rangessa joku jenkki-bloki joka vaikutti ihan asialliselta, jakaa latauksen kumpaakin akkuun ja sallii pitkäjaksoisen yhdistetyn purkaamisenkin. En vaan muista merkkiä...

Teetin aikoinaan virvelipiuhat Akkukellarissa Sipoossa... *röh*, Helsingissä. 2x3mx70mm2-kaapelit yhteishintaan 100€, oli mielestäni halpaa ja taatusti riittää neliöt.

Ilmoitathan hef sitten kun käyt naapurin tontilla käymässä!




Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
hef
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Tammi 2013, 10:50

Viesti Kirjoittaja hef » 08 Maalis 2014, 19:58

Seuraavaa kysymys:
Ollaanko katsastuskonttorilla kiinnostustuneita vinssi -asennuksista?
Auto on vm.2005 110 ja kaavailuissa olisi Terrafirman TF001AC -puskuri:
Kuva

Allu
Viestit: 954
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 13:00

Viesti Kirjoittaja Allu » 08 Maalis 2014, 22:09

hef kirjoitti:Ollaanko katsastuskonttorilla kiinnostustuneita vinssi -asennuksista?
Riippu inssistä ja konttorista, mutta lain mukaan tarttis nykyää olla TUV-hyväksyntä.
Sellaisethan löytyy Terrafirman 002 ja 003-malleista ilman tuota ihmisentappo rautaa.
Kevyen lisävaloraudan niihin voi käsittääkseni jälkikäteen laittaa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Off Road”