Kysymyksiä vinsseistä

Off Road keskustelua / Talk about Off-Roading

Valvoja: Mericsson

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Viesti Kirjoittaja armas » 18 Elo 2013, 10:09

Racingrabbit kirjoitti: -Runva 9500Q todella nopea (110:1) ja voimakkaalla moottorilla varustettu,ei mitään ongelmia yhden vuoden aikana,mitä se minulla kevyessä safarikäytössä oli.
Oliko tämä kuinka painavassa autossa kiinni ?
Tämä vaan sillä kun monella valmistajalla n. 9500 lbs vinssin hintaero n. 12 000 lbs vinssiin on aika pieni. Että jos ottaisikin isomman...
Tuossa Runva 9500Q:ssa etuna on kyllä tuo nopeus, kun isommilla se on melkein väistämättä 200:1 tuntumassa, sekä tuo moottorikoko, yli 8,5 hp.

Samoilla seuduilla näkyy olevan tuo Powermax, jos vertaa hintaa suhteessa teknisiin tietoihin...kun laatuun vertaaminen on vähän uskaliasta :)
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover
* 3.5 V8 -82
* 3.5 V8 -83 (MA)
* 3.5 V8 -89
* 3.9 V8 -89
* 4.6 V8 HSE -98
Timo, RY 1325

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 18 Elo 2013, 10:35

armas kirjoitti:
Racingrabbit kirjoitti: -Runva 9500Q todella nopea (110:1) ja voimakkaalla moottorilla varustettu,ei mitään ongelmia yhden vuoden aikana,mitä se minulla kevyessä safarikäytössä oli.
Oliko tämä kuinka painavassa autossa kiinni ?
Tämä vaan sillä kun monella valmistajalla n. 9500 lbs vinssin hintaero n. 12 000 lbs vinssiin on aika pieni. Että jos ottaisikin isomman...
Tuossa Runva 9500Q:ssa etuna on kyllä tuo nopeus, kun isommilla se on melkein väistämättä 200:1 tuntumassa, sekä tuo moottorikoko, yli 8,5 hp.

Samoilla seuduilla näkyy olevan tuo Powermax, jos vertaa hintaa suhteessa teknisiin tietoihin...kun laatuun vertaaminen on vähän uskaliasta :)
Itsellenikin tuota 9500 Runvaa suositeltiin kevyeen offailukäyttöön. Taidan päätyä sellaisen asentamaan rangen keulille.

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

baxxter
Viestit: 208
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 11:15

Viesti Kirjoittaja baxxter » 18 Elo 2013, 13:03

Itse kyllä jättäisin kiinalaiset ostamatta, tietty jos vuoden - kahden välein vaihtaa vinssiä/autoa niin kyllä kait sen kestää. Vaikka ilmoitetut nopeudet oliskin samoissa laadukkaampien kanssa, niin on huomattu että kiinalaisilla on ihan omat mitta-asteikot. Eli metriä/minuutissa ei kannata aina uskoa.
Come-Up tuntuu olevan hinta-laatu-suhteeltaan kohdillaan, Hämeen Autosähkö myy: www.hasoy.com
9000/9500lbs on miltei merkistä riippumatta hyvä kokoluokka, yli 10000lbs vinssit ovat jo kookkaita ja ennenkaikkea hitaita. Tietty jos aina tarvitsee paljon voimaa..

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 18 Elo 2013, 15:43

Comeup on Taiwanialainen yritys, joten se on varmaan täysin eri asia... :wink: Vinssit tosin tehdään nykyään Kiinassa... :roll:




Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
maddis
Viestit: 967
Liittynyt: 21 Loka 2009, 21:30

Viesti Kirjoittaja maddis » 18 Elo 2013, 15:54

Itsellä on muutaman vuoden ollut Come-Upin 9.5i - vinssi. Tänä keväänä aukasin sen huoltoa varten ja olin iloisesti yllättynyt että vaseliini oli vielä vaseliinia eikä mitään kuivaa kokkaretta. On toiminutkin ryppyilemättä.

Avatar
Racingrabbit
Viestit: 1247
Liittynyt: 12 Kesä 2008, 17:14

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » 18 Elo 2013, 17:36

armas kirjoitti:
Racingrabbit kirjoitti: -Runva 9500Q todella nopea (110:1) ja voimakkaalla moottorilla varustettu,ei mitään ongelmia yhden vuoden aikana,mitä se minulla kevyessä safarikäytössä oli.
Oliko tämä kuinka painavassa autossa kiinni ?
Pätkädefessä (painoa 1800kg?) ja kyllä sitä viime Rover Meetingissä koeponnistettiin.
Kuva

Samoin Pääsiäisajeluissa :)
Kuva
Tmi Rabbit Garage "Parts for Land Rovers" https://www.facebook.com/pages/Rabbit-G ... 5030851829
"Tiny Tools Racing ry" https://www.facebook.com/tinytoolsracing
Land Rover 110 County 200Tdi -88 "Lamb Rover"

tiipe
Viestit: 172
Liittynyt: 17 Joulu 2011, 12:48

Viesti Kirjoittaja tiipe » 19 Elo 2013, 06:01

Itsellä kokemusta T-max 12500 lbs ja nytr Com up 9500 tosin Mile Markkerin 12500 lbs moottorilla kun on puolet tehokkaampi kun com upin oma hyvin on rangelle riittänyt ainakin vielä.

baxxter
Viestit: 208
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 11:15

Viesti Kirjoittaja baxxter » 19 Elo 2013, 06:28

L-Andy kirjoitti:Comeup on Taiwanialainen yritys, joten se on varmaan täysin eri asia... :wink: Vinssit tosin tehdään nykyään Kiinassa... :roll:
On se eri asia hymiöiden määrästä riippumatta.
Warnin ja superwinchin halvemmat mallit ovat käytännössä samaa sarjaa comeupin kanssa, superwincheissä suurin/ainoa? ero on/oli väri. Kalliimmissa malleissa on sitten herkkuja, jos niitä tuntee tarvitsevansa.

Avatar
Tetto
Viestit: 195
Liittynyt: 08 Tammi 2008, 07:49

Viesti Kirjoittaja Tetto » 19 Elo 2013, 10:07

Runvan vaijerimallit näytti aika lailla samalta kuin omani, vaihteistolootaa ja tarroja myöten. Minulla vaan merkitön "fb12000". Tuo 12000 on kyllä turhan järeä ja painava, kuten baxxterikin totesi. Pienemmälläkin varmaan selviää ja mukavampi sovitella keulille.

Kuva
Discovery I -97 300TDI

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3593
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 19 Elo 2013, 10:16

Mulla oli Discon keulalla 10000 Rock ja nyt 9000 Superwinch. Molemmat riittää Discon nyppäämiseen hyvin vaikka painoa on (tupla-akut, panssarointia maastotunkki ym safarivarusteet). Samat riittää Rangeen.

Ja aina voi käyttää kääntöplokia vinssin voiman tuplaamiseen jos tilanne sitä vaatii....

Jos uutta ostaisin nyt, se olis varmaan toi 9500 nopea Runva tai vaihtoehtoisesti Powermax.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 19 Elo 2013, 21:35

1980-luvulla "Made in Taiwan"-leima kertoi kuluttajalle että tuote oli huonointa skeidaa mitä markkinoilta saattoi ostaa, 90-luvulla "Made in Hong Kong"-leima hoiti samaa virkaa ja tänä päivänä "Made in China" takaa saman asian. :lol: (Vain yksi hymiö!) Samaa ulostetta eri paketissa, joskus jopa samassa paketissa mutta eri tarroilla. Loppuhuipennuksi vielä että joskus samassa paketissa, samoilla tarroilla - ja toiset tarrat mukana että saa liimata ihan itse kovemman hintaluokan "vinssivalmistajan" nimen vinssin kylkeen...

Loppupäätelmä lienee sitten se että kaikki alle tonnin vinssit ovat tehty Kiinassa, eli niistä sitten valitsemaan lompakon mukaan hyvällä mielellä. Tällä hetkellä EWX9500-Q (jos Runvana, tai esim. Warrior C9500HS... :roll:) on kyllä helkkarin hieno paketti edulliseen hintaan! Mulla on ollu samanlainen kiinanhalpis Rock 10000 kuin Kaitsulla parisen vuotta, hyvin on pelittänyt huonosta kohtelusta huolimatta.



Andy
Viimeksi muokannut forumadmin, 19 Elo 2013, 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3593
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 19 Elo 2013, 22:04

L-Andy kirjoitti:Mulla on ollu samanlainen kiinanhalpis Rock 10000 kuin Kaistulla parisen vuotta, hyvin on pelittänyt huonosta kohtelusta huolimatta.
Joo, ei mitään vikaa mullakaan, pikkusen hidas vaan. Omani avasin ja ei siellä mitään kulumaa näkynyt, tosin mun käytössä tosi harvoja lyhyitä nyppyjä.
Odottaa uusia rasvoja vaan sisään kun kerta avasin (vanhojen laadusta ei mitään tietoa) ja kyllä se jonkun Lantikan keulaan pistetään takaisin.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Mikki3011
Viestit: 830
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 00:30

Viesti Kirjoittaja Mikki3011 » 19 Elo 2013, 22:10

Ei se valmistusmaasta kiinni ole.

8vuotta keulalla ja sitte koeponnistus...
YLLÄTYS! Vinssi ei toimi!!!!

Eli vikoja oli:
- kaukosäätimen nastat hapettuneet taivaan tuuliin
- releboxi ei toimi
- jarru ei vapauta

Joten "wanna be" varusteluun ei kannata ostaa heti ekaksi Warnia, kuten tämä 8000 nyt on sitten saatu pilattua....

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Viesti Kirjoittaja armas » 28 Syys 2013, 22:54

Kelaako vinssi yleensä samalla voimalla molempiin suuntiin?
Eli pitääkö vaijeri kelata rummulle ns. yläkautta vai alakautta vai ei ole merkitystä? Tilanteessa kun rumpu on tyhjä (vaijerin/narun vaihto) eikä katkaisijoista ole pääteltävissä in-out-suuntaa.

Onnistuuko vinssin ohjaus rinnankytkemällä (esim. kahdentamalla kaukosäätimen johdotus), jos haluaa ohjaamon katkaisijaohjauksen yksin vinssailuun? Jos ei siis halua viritellä ikkunasta sitä kauko-ohjaimen kaapelia.
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover
* 3.5 V8 -82
* 3.5 V8 -83 (MA)
* 3.5 V8 -89
* 3.9 V8 -89
* 4.6 V8 HSE -98
Timo, RY 1325

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3593
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59
Kotipaikka:: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 28 Syys 2013, 23:12

armas kirjoitti:Kelaako vinssi yleensä samalla voimalla molempiin suuntiin?
Eli pitääkö vaijeri kelata rummulle ns. yläkautta vai alakautta vai ei ole merkitystä? Tilanteessa kun rumpu on tyhjä (vaijerin/narun vaihto) eikä katkaisijoista ole pääteltävissä in-out-suuntaa.

Onnistuuko vinssin ohjaus rinnankytkemällä (esim. kahdentamalla kaukosäätimen johdotus), jos haluaa ohjaamon katkaisijaohjauksen yksin vinssailuun? Jos ei siis halua viritellä ikkunasta sitä kauko-ohjaimen kaapelia.
Muistaakseni yleensä sisäänkelaus alakautta.

Mulla on rinnankytkentä että pystyy ohjaamosta käyttämään kanssa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 28 Syys 2013, 23:25

armas kirjoitti:Onnistuuko vinssin ohjaus rinnankytkemällä (esim. kahdentamalla kaukosäätimen johdotus), jos haluaa ohjaamon katkaisijaohjauksen yksin vinssailuun? Jos ei siis halua viritellä ikkunasta sitä kauko-ohjaimen kaapelia.

Onnistuu helposti! Mulla ei ole ollut kauko-ohjaimet autossa pariin vuoteen, katkaisijat sekä hytissä että keulassa.



Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Viesti Kirjoittaja armas » 28 Syys 2013, 23:38

Kiitos tiedoista, mutta jatketaan vielä RRC:n osalta vinssin asennuskohdan määrittelyllä.
Jättääkö vinssi suosiolla öljynjäähdyttimen etupuolelle vai kuinka olisi viisainta siirtää tuota -siiliä- vinssin saamiseksi mahdollisimman lähelle runkopalkkeja ja jäähdytintä?
Rover
* 2000 TC -71
Range Rover
* 3.5 V8 -82
* 3.5 V8 -83 (MA)
* 3.5 V8 -89
* 3.9 V8 -89
* 4.6 V8 HSE -98
Timo, RY 1325

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 28 Syys 2013, 23:54

Eikös Maddis nostanut omasta RRC'stä öljynjäähdyttimen ylöspäin ja sai siten vinssin sen alle nätisti piiloon, vai muistanko väärin...



Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
Mikki3011
Viestit: 830
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 00:30

Viesti Kirjoittaja Mikki3011 » 29 Syys 2013, 17:34

Laatikon lauhdutin syyläri yläosaan ja ohjaustehostimen säiliö aivan reunaan. Sitten saa vinssin asennettua maskin ja syylärin väliin (ellei ole räikkäwarni, kuten mulla).

Samalla kannattaa laittaa vinssin kiinnitys sivulta pulteilla, niin pysyy hökötys kiinni, kun puskurin 3/8" pultit saattaa olla aivan liian heppoiset. Itse asensin koko puskurin (ja vinssin telineen) 6x12mm 10.9 pulteilla holkitettun runkoon ja lisätueksi tuli etupalkista 2x16mm tanko tasaamaan vetorasitusta puskurin naamasta.

Materiaalina jotai sikavahvaa ylijäämälevyä kaverin metallipajalta, ei ruostu ei leikkaannu helpolla ja reiän poraaminen on lähes turhaa myös koboltti terillä... :? :? :roll: :roll:

Avatar
oilywadder
Viestit: 889
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:06

Viesti Kirjoittaja oilywadder » 29 Syys 2013, 18:04

Jos vinssiä aikoo oikeasti käyttää kannattaa se asentaa siten, että koko aparaatti on näkyvillä.

Ainakin vaijerin sijainti rummulla olisi hyvä nähdä ja päästä siihen käsiksi jos kädettömät vinssiapinat saa vaijerin solmuun :evil:

Huskyn asennuksessa joutui öljynjäähdyttimen (ei ole vielä laatikko niin kuumana käynyt, että olisi lauhdutinta tarvinnut) siirtämään ylöspäin,
mutta "kiinanvinssin" saa varmaankin ihan kivasti jäähdyttimen eteenkin.

Liian alas ei kannata vinssiä laittaa. Muuten se on ensimmäisenä kolahtelemassa kiviin ja uppoamassa mutaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Off Road”