Lapissa lantikalla

Off Road keskustelua / Talk about Off-Roading

Valvojat: armas, Mericsson, andlover, -NewJuhani-

matias
Viestit: 255
Liittynyt: 27 Huhti 2012, 11:38

Lapissa lantikalla

Viesti Kirjoittaja matias » 16 Huhti 2013, 14:55

Tarkoitus olisi lähteä kesäkuussa lappiin Defenderin kyydittämänä. Suuntana näillä näkymin Hammastunturin ja Lemmenjoen alueet. Vaellusta myös jalkaisin tulee toki harjoitettua, mutta ajaisihan sitä mieluusti niin pitkälle erämaahan kun vain laki ja auto sallii. Ja pieniä mielenkiintoisia teitä.

Sukulaisen entinen mies asuu Purnumukassa ja vanhana poromiehenä varmasti tietää kaikki nurkat ja autolla mahdollisesti ajettavat paikat. Jos suinkin onnistuu, aion hänen luonaan vierailla.

Varustuksena tulee olemaan ysikymppinen defe, kattoteltta, teltta, vaelluskengät ja muu tilpehööri.

Kiinnostaisi kovasti, jos kellään palstalaisella on kokemusta lapin mielenkiintoisista pikkuteistä tai vaikka, että miten pitkälle hammastunturiin tätä nykyä voi metsäautoteitä pitkin päästä?

edit. modet voi siirtää tän jonnekkin muualle, jos ei täytä off roadin vaatimuksia?
RRC 3.5v8 -89

LG1
Viestit: 89
Liittynyt: 16 Tammi 2013, 09:06

Viesti Kirjoittaja LG1 » 16 Huhti 2013, 15:27

Äkkiseltään mieleen tulee kivikkoiset tiet. :wink:

Avatar
Ellunkana
Viestit: 566
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 17:22

Viesti Kirjoittaja Ellunkana » 16 Huhti 2013, 15:40

Kalkkoaivilla https://www.google.fi/search?q=kalkkoai ... 80&bih=906 tuli käytyä viime kesänä. Eihän sieltä juuri kalaa saanut mutta mielenkiintoisia paikkoja ovat kyllä. Esim. vanhat Lapin sodan aikaiset saksalaisten asemat. Tie on kyllä hyvin defellä ajettavissa, taisi siellä joku piipahtaa normifarkullakin.
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Avatar
-NewJuhani-
Moderaattori
Viestit: 2116
Liittynyt: 31 Touko 2010, 23:26

Viesti Kirjoittaja -NewJuhani- » 16 Huhti 2013, 20:47

RR L322 Metropool -04
EX-RRC Westminster Gray, EX-LR Defender Td5 HCPU, EX-D1 -98 3D, EX-MINI METRO 1.3, EX-MINI x3...
-KAIKKI ON MYYNNISSÄ KUN HINNASTA SOVITAAN-
http://forums.offipalsta.com/member.php?u=13458
https://plus.google.com/u/0/11369503326 ... 345/albums

matias
Viestit: 255
Liittynyt: 27 Huhti 2012, 11:38

Viesti Kirjoittaja matias » 18 Huhti 2013, 22:21

Kiitos vinkeistä!

Nyt mainittuja:

-Kalkkoaivi
-Altan vanha postitie
-Pöyrisjärvi

Kaikki noista vaikuttaa mielenkiintoisilta. Kaikki näistä sijoittuu aika vahvasti tuonne käsivarteen, oikeastaan näistä saisi jonkinlaisen kultaisen kolmion jopa :D

Monin paikoin mielenkiintoiset "tiet" tuntuu olevan lähinnä poromiesten ja paikallisten mönkijäreittejä tai muuten luvanvaraisia. Lupien saanti, tai niiden noudattamattomuus. Onko helppoa tai moraalitonta. En sitten tiedä, jos sitä nyt vaan nätisti kulkee paikasta toiseen eikä turhia rässi.
RRC 3.5v8 -89

Pata Jr.
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Helmi 2013, 10:28

Viesti Kirjoittaja Pata Jr. » 11 Heinä 2013, 17:05

Tämä topicci alkaa olemaan ajankohtainen itselle... Ollaan kaverin kanssa lähdössä lapin turneelle kalastamaan ja eräilemään 17.7-27.7.
Ajoreitti kulkee Kellokoski-Eno-Kautokeino-Alta-Utsjoki-Inari-Tulppio-Kellokoski.

Mukavastihan tuossa tulee kilsoja Lanttuun... Tarkotus olis löytää Altan wanha postitie ja kurnuttaa se läpi ja välillä kalastella.

Onko kellään ylhäällä korjaamoitten yms yht.tietoja jos sattuu auto prakaamaan? Olis hyvä olla numeroita puhelimessa jos tulee "hätä"

Ensimmäinen pidempi reissu Lantulla edessä, toivotaan että toimii :D
RRC -74 "IGuisuusProjekti"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3500
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 11 Heinä 2013, 18:13

Pata Jr. kirjoitti:Tämä topicci alkaa olemaan ajankohtainen itselle... Ollaan kaverin kanssa lähdössä lapin turneelle kalastamaan ja eräilemään 17.7-27.7.
Ajoreitti kulkee Kellokoski-Eno-Kautokeino-Alta-Utsjoki-Inari-Tulppio-Kellokoski.

Mukavastihan tuossa tulee kilsoja Lanttuun... Tarkotus olis löytää Altan wanha postitie ja kurnuttaa se läpi ja välillä kalastella.

Onko kellään ylhäällä korjaamoitten yms yht.tietoja jos sattuu auto prakaamaan? Olis hyvä olla numeroita puhelimessa jos tulee "hätä"

Ensimmäinen pidempi reissu Lantulla edessä, toivotaan että toimii :D
Perus huolto-osat (hihnoja, nesteitä,öljyä.... jne) ja työkalut on hyvä pakata matkaan :wink:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
L-Andy
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja L-Andy » 11 Heinä 2013, 22:31

Lapissa on vaivatonta matkustella vanhalla autolla koska vaikka huoltoasemat ovat harvoja ne ovat kuitenkin autohuoltoasemia eikä S- ja K-Marketeja! Ainakin Muonio Shell on meikäläisellä kovassa huudossa viime reissujen ongelmien jälkeen. Bussista paukkui öljypaineputki ja henkilöautosta halkesi öljypohja, kummatkin virikonstein kuntoon!

Vesiletkuja, laakerisarja, vaseliiniä, letkuklemmareita, niitä hihnoja tosiaan (kaikki kolme!!! :mrgreen:) ja öljyä mukaan, sekä autoon sopivat työkalut! Vassua ristikoihin ennen lähtöä ja prässi mukaan jos meinaat kahlata. Siinäpä kai ne tärkeimmät...



Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
jfz-6
Viestit: 139
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:16

Viesti Kirjoittaja jfz-6 » 12 Heinä 2013, 10:30

kannattaa olla tarkkana minne ajelee, ettei tule menneeksi niin pitkälle että pitäisi olla maastoliikennelupa. Nyt kun hilla- ja lohikausi on kiivaimmillaan, niin poliisi, raja ja erävalvonta partioi ahkerasti ja huonoimmassa tapauksessa palkitsevat pikavoitolla. Parempi on jos on mahdollisuus ottaa paikallinen kaveri kyytiin, kenellä on ko lupa joko esim. poronhoidon tai kotitarvekalastuksen johdosta. Tuolloin on mahdollisuus autoilla luvallisesti mitä erikoisimpiin paikkoihin.

JR, FL2

Pajakameli
Viestit: 1
Liittynyt: 28 Loka 2013, 21:35

Viesti Kirjoittaja Pajakameli » 29 Loka 2013, 23:06

Ottakaahan yhteyksiä jos oleta enontekiölle päin suunnittelemassa reissuja.. Elikkäs foorumilla puhetta hyvissä ajoin.. :D

Avatar
Ellunkana
Viestit: 566
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 17:22

Viesti Kirjoittaja Ellunkana » 30 Loka 2013, 07:34

Ruotsin puolelta löytyy myös mukavia paikkoja, joissa voi yhdistää kalastamisen ja pienet metsätiet. Esim. Muonion lähellä Merasjoki, ja Gällivaressa Linaälven. Molemmissa paikoissa pääsee autolla mukavasti jokirantaan josta löytyy hyviä leiripaikkoja. Kalansaaliista en osaa paljon kertoa. Myös kalastusluvat ovat Ruotsissa halpoja eikä byrokratiasta ole tietoakaan.
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Pata Jr.
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Helmi 2013, 10:28

Viesti Kirjoittaja Pata Jr. » 08 Kesä 2015, 17:51

Kyselläänhän taas vähän, kun Lappiin lähtö tulee piakkoin taas ajankohtaiseksi.

Saako "uraa" pitkin ajaa vaikka tunturijärville ilman, että tulee sanomista? Uralla tarkoitan mönkkäri/auto uria. Niitähän menee jonkinverran tuolla Lapissa.

Tarkoitus olisi lähteä koluamaan merkityltä ajouralla pois tuntureille ja tuntureiden lähistöllä oleviin vesistöihin.

Vai osaako joku kertoa tarkemmin, missä menee raja, missä saa ajaa, ja missä ei?
RRC -74 "IGuisuusProjekti"

Avatar
Ellunkana
Viestit: 566
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 17:22

Viesti Kirjoittaja Ellunkana » 08 Kesä 2015, 18:48

Just selvittelin samaa juttua tuolta Norjan puolelta. Siellä ollaan erittäin tarkkoja tän maastossa ajamisen kanssa, eikä mönkkäriurille ole kyllä mitään asiaa. Myös tuo vanha postitie Kautokeinosta Altaan kuuluu olevan kielletty autoilta.
Suomen lapista Sallan suunnalta saattais ainakin kartan mukaan löytyä kyllä kiinnostavia uria.
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Pata
Viestit: 951
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:10

Viesti Kirjoittaja Pata » 08 Kesä 2015, 19:19

Itse ehkä lähtisin olettamasta, että jos kyseinen ura näkyy kartalla tienä niin sitä voi käyttää. Jos ei, niin ei välttämättä kannata. Poroukoilla on omat lupansa ajella omia uriaan, mutta se ei tarkoita että tavallisella pulliaisella olisi lupa mennä samoille reiteille.
If you can dream of it, you can do it!

Avatar
hanes
Viestit: 1100
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 20:08

Viesti Kirjoittaja hanes » 08 Kesä 2015, 22:28

Kaikkialla on ajeltu missä autonmentävä tie ja erillistä kieltoa ei näy.
Vaatii toki harkintaa paikanpäällä.
Defender 110 300Tdi -96 Epsom Green
Discovery 3 TDV6
ex Projekti-X SeriesIII88V8
ex Discovery 1 200Tdi -90 "Huollon sijaisauto"
ex Discovery II td5 -01
ex Series III -76
ex Series IIA -66

Avatar
jfz-6
Viestit: 139
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:16

Viesti Kirjoittaja jfz-6 » 09 Kesä 2015, 00:34

Lähtökohta on valitettavasti se, että ei noita houkettelevia uria kovin pitkälle parane ajella. Esimerkiksi, Utsjoen Karigasniemessä voi siitä ennen kevon reitin alkupistettä etelästä tullessa ajaa muutaman kilometrin harjun eteläpään ensimmäisten lompoloiden lähelle, mutta luomusjoesta ei sitten enää nykyisin saa mennä yli kuin maastoajoluvan kanssa. Metsäautotiet on eri asia, mutta urat on siis "no go". Vaikka olen mökin omistaja, niin vaikeaa on saada ajolupaa luomusjärville. Ja turskamaassa ollaan tosiaan vielä tiukempia asian osalta. Paras ajaa vaan asvalttia... :twisted:
JR
Freelander 2 td4 S (2012)

Avatar
JuKu
Viestit: 1196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 20:48

Viesti Kirjoittaja JuKu » 10 Kesä 2015, 15:42

Mulla olis haaveena lähtee juhannuksen jälkeen pojan kanssa tekeen tampere-oulanka-naruska-tuntsa-?-tampere reissu.
Vinkkejä tuolta suunnalta?
LandRover 110 300Tdi
Range Rover Classic "projekti"
LandRover Freelander
Pajero 2.8 -> Suuntana afrikka?
Pajero 2.5 Tdic automatic ->Ajettu afrikkaan =)
http://teamdiesel2015.blogspot.fi/
-------------------------------------------------------

Avatar
hanes
Viestit: 1100
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 20:08

Viesti Kirjoittaja hanes » 10 Kesä 2015, 17:34

Naruska-Tuntsa suunnalta menee joku jännä pikkupätkä Savukoskelle sinne Tulppion suuntaan kartoissa. En oo koskaan ajanut mutta vois olla kokeilun arvoinen jos siellä ei ole puomit edessä. Tulppiossa on Samperin veturi ja esim Niekka-tunturi joka päälle on tie ja sieltä hyvät näköalat.
Defender 110 300Tdi -96 Epsom Green
Discovery 3 TDV6
ex Projekti-X SeriesIII88V8
ex Discovery 1 200Tdi -90 "Huollon sijaisauto"
ex Discovery II td5 -01
ex Series III -76
ex Series IIA -66

Pata
Viestit: 951
Liittynyt: 20 Tammi 2012, 10:10

Viesti Kirjoittaja Pata » 10 Kesä 2015, 17:43

Tarkoitat Hanes varmaan sitä Kemihaaran huoltotietä. Pyörällä olen ajanut läpi, ihan kiva pätkä. Molemmissa päissä joen ylitys. Eteläpäässä oli vettä vajaa metri ja pohjoisemmassa päässä vajaa puoli. Linkistä parit räpsyt...

https://flic.kr/s/aHsjuTtL2B
If you can dream of it, you can do it!

Avatar
hanes
Viestit: 1100
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 20:08

Viesti Kirjoittaja hanes » 10 Kesä 2015, 18:01

Juurikin sitä. Oltiin vajaavetoisella liikenteessä niin ei päästy kokeilemaan :D
Defender 110 300Tdi -96 Epsom Green
Discovery 3 TDV6
ex Projekti-X SeriesIII88V8
ex Discovery 1 200Tdi -90 "Huollon sijaisauto"
ex Discovery II td5 -01
ex Series III -76
ex Series IIA -66

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Off Road”