Lehtijouset keskustelu

Off Road keskustelua / Talk about Off-Roading
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Aloitetaan tämmönen topik.

Mitäs ehdotuksia on raadilla lehtijousien maaliksi, suojaksi, liukastimeksi?
Peräkärryn jousipakat työn alla, mutta esin serieksen bousiin pätee samat ajatukset.
Eli lehtien välissä ruoste kasvaa ja rupee taittamaan/murtamaan jousia.... Aattelin hioa nuo, mutta mikä maali mahtais kestää tai muu aine ruostesuojana ha ja liukasteena...? Öljy/vaseniili?
Liitteet
IMG_20200819_113412.jpg
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Noin tunti näpräystä ja toisen puolen pakka irti.
Sitten soitin rälläkkää toisen tunnin.
Paras työtapa valikoitui kokeilemalla. Ensin tavallisella metallin hiomalaikalla pahimmat ja sitten vielä semmosella "muovirämmäle"-putsauslaikalla. Pelkästään putsauslaikalla ei kannata, vaikka oikein hyvä ruosteenpoistoon onkin. Kuluu liian nopeasti hintaan nähden. Äkkiä sais kohta uuden jousipakan kiekkojen hinnalla...
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Näin
Liitteet
IMG_20200819_123119.jpg
IMG_20200819_115355.jpg
IMG_20200819_201355.jpg
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

8)
Liitteet
IMG_20200819_210927.jpg
IMG_20200819_211245.jpg
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
MakeG
Jäsen
Jäsen
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Joulu 2016, 10:56

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja MakeG »

Tää on kiinnostava aihe, joskus miettinyt ite ihan samaa. Lopulta oon tyytynyt sihauttamaan WD40:stä jousille ja sillä on kitinä loppunut. Tosin lähtee ekassa sateessa pois eikä tee ruosteelle mitään. 🙄
Land Rover Series III SWB Diesel 1976
Land Rover Defender 110 TD5 2002
Land Rover Discovery 4 TDV6 2010
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Mä vähän mietin että vetäisin vaan paksun vaseliinin lehtien väliin. Ja alu-sinkki spraytä pakan päälle...
Tai sitten varovainen hento rälläkkäura pitkittäin lehtien päälle ja päistä sitten lorottelee öljyä aina välillä lehtien väliin....

Hmmm?
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 4029
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Mites se kuparitahna jos sitä sivelis sinne väliin ennen kasausta? Se ei ainakaan huuhtoudu niin helposti pois.

Joskus itse myös tökännyt joihinkin paikkoihin, missä rasvan tarvii pysyä paremmin, venemoottoreiden potkuriakselirasvaa. Ihan vaikka
Bilteman tuutista.
https://www.biltema.fi/veneily/venemoot ... 2000017672

Se kun pysyy hyvin suolavedessäkin, niin ajatellut, että maantien suolakylpy on kuitenkin vähemmän rasittava ympäristö,
kuin suolaisessa merivedessä pyörivä potkuri. Et tuokin voisi olla yksi vaihtoehto kokeilla sinne väliin :?:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Muistakaa ettette liukasta pakkoja liikaa. Lehtijousipakan ominaisuuksiin kuuluu latien välisen kitkan tuoma itsevaimennus, toki liika on liikaa kumpaankin suuntaan. Sitä en tiedä saako markettirasvoilla liian liukkaiksi?
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
JT
Jäsen
Jäsen
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2008, 23:59

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja JT »

Jos en olisi laittanut parapolisia jousia,niin olisin tehnyt kuin britit "ennen vanhaan".
Jousipakkojen purku ja ruosteen poisto. Vaseliinia jousten väliin ja päälle. Sitten ommellen kangas suojaksi päälle. Tietysti vaseliinilla kyllästys kankaallekkin 8)

Brittifoorumeilla olivat tuon kankaan korvanneet jollain tekstiiliteipillä, joka oli jossain määrin joustava. Tuo siis muistikuvani lukemastani.
Meillä tietysti on pakkaskausi, joten vaseliinin valinnassa pitäisi tuo huomioida.

Öljysin surutta normi jousipakkoja enkä itse huomannut liiallista joustavuutta :lol:
Jouko Turunen

Land Rover series 3 109 STW -78 200 Tdi
Jasu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 720
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jasu »

Voisi kyllä kokeilla tuota öljyämistä ensialkuun noissa pätkän jousissa. Aika tahmea tuntuu olevan, suorastaan kova, ja mielikuva välillä on että jäisi vähän kallelleenkin isomman jouston jälkeen...

Käytiin kyllä keskustelua noista jousista tuossa päivänä eräänä, kohta nelivuotiaan kanssa. Semmoista "hieman" kuoppaista hiekkatietä ajeltiin, reteä käkätys aina kuopan jälkeen, ei penkissä näkynyt välillä pysyvän ja hauskaa oli. Sen verran vähän mittaa että näkee eteenpäin tuuletusluukun kautta (josta kuulemma tulee roskia silmään isommassa vauhdissa). Kysäisi sitten jossain vaiheessa että "miks tässä on lehtijouset", ja jotain selitti että "Rangessa ei pompi tällai". Muistelin sit että "eikös toisessa Rangessa ole ilmajouset ja toisessa tavalliset", ja esitti että ne olisi parempia kuin lehtijouset...

Nämä vähät kokemukset kyllä kertoo että ei ollenkaan niin notkea ole tuo lehtijousialusta kierrejousiin verrattuna, ilmajouset on taas omanlaisensa mutta niissä "harmina" on reilun paksut kallistuksenvaimentimet. Ei minua häiritsisi vaikka P38 kallistelisi samaan tapaan mitä Classic, mutta ehkä sitä on totuttanut kallistusvaransa sen puolen miljoonan kilometrin aikana Rättärin alustan kanssa..?
RRC -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
RR P38 -95 "pikkuprojekti"
L-R Series 2a -62 "tarinoista todellisuuteen?"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Rohkaisin mieleni ja päätin vetää paksun rasvan nostalgisesta isältä "peritystä" rasvapurkista jousien väliin. Heavy grease. Ja päälle kalikali alu-sinkki spray.
Liitteet
IMG_20200822_192327.jpg
IMG_20200823_120138.jpg
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

8)
Liitteet
IMG_20200823_121207.jpg
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 4029
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Tohon vielä musta Dinitrol, ni a vot! Vai mitä meinasit laittaa?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Taidan jättää noin. Musta on kyllä enempi munkin silmään sopiva, mut olkoon galvanoidun kärryn värinen tällä erää.
Ja voin sanoa että nyt JOUSTAA! Aiemmin ei lainkaan ruosteisella pakalla!!! Hitsi kun tänne ei saa videota. Otin meinaan sellaisenkin.

Eli Jasukin pistää ruikkien öljyä pakkojen lehtien väliin, jos ei purkaa jaksa. Yleensä purkaessa huomaa että lehdistä norra poikki tai apunorra.. :mrgreen: ...näin mulla oli aikanaan ennnen parabolisia jousia ..
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Jasu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 720
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja Jasu »

Veikkaan että täällä mennään ruikkimisella, paraboolisten ostoon asti. Sen mitä on niistä tullut luettua, ei taida maksaa vaivaa taistella noiden kohta 60 vuotiaiden kanssa. Varmasti pitäisi kaikki puslat vähintään laittaa vaihtoon, ehjiltä latit näyttää kun niitä on tarkastellut mutta todennäköisesti ylläreitä löytyy kun purkamaan lähtee...

Ei tuosta varmaan kierrejousiin verrattavaa tule edes parabolisten kanssa, saati ilmapusseihin verraten, mutta ensihätään on vähän turhan työläs lähteä kierteille rakentamaan. Ehkä jos olisi ainoa harrastepeli eikä muuta elämää, niin ottaisi isomman muutoksen kautta..?
RRC -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
RR P38 -95 "pikkuprojekti"
L-R Series 2a -62 "tarinoista todellisuuteen?"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

...joo...erehdyin vaihtamaan pari kotona hyllyssä vuosia odottanutta puslaa muutaman loppu olevan tilalle... Ja seuraavalla kerralla ostan kyllä pitkäänkin polyuretaani puslasarjan suosiolla.

Vaikuttaa myös äkkiseltään arvioituna siltä että nuo orkkispuslat rajottaa jonkin verran joustoja parabolisten jousien kanssa...
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 4029
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Jasu kirjoitti: 23 Elo 2020, 22:21 Varmasti pitäisi kaikki puslat vähintään laittaa vaihtoon, ehjiltä latit näyttää kun niitä on tarkastellut mutta todennäköisesti ylläreitä löytyy kun purkamaan lähtee...
Varaa sitten aikaa ja kärsivällisyyttä (työkalujen lisäksi) kun pääset irroittamaan niitä rungon puslia.... :mrgreen:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Juu, helppo nakki, nopeesti sujuu.... :mrgreen:
No ei yleensä. Tehtävissä mutta vaatii malttia ja aikaa ja sopivasti väkivaltaa....
Mut just sen takia kannattaa laittaa tilalle ne polyuretaanipuslat seuraavaa vaihtoa helpottamaan. 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Lehtijouset keskustelu

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Tähänmennessä vaikuttaa peräkärryn jousipakkojen huolto ja rasvaus onnistuneen. Kuormaa kantaa aika lailla sen mitä laki sallii ja ehkä hiukan ylikin... :mrgreen: Kuskannu jättikokosia lehtikuusilankkuja ja kuusipöllejä riittävän ison kasan keŕralla.
Tarttis vielä löytää jostain pohjaanlyöntikumit jousipakan ja rungon väliin. Semmone malli missä olis reikä, oisko M8 tai 10 kierteellä, ni sais sen suoraan jousipakan niputuspultin päähän ruuvattua kiinni. Tietääkö joku sattumalta suoraan mistä löytyis?
Nyt on meinaan vaarana että jousipakan kiinnityslevy lyö iskarin kylkeen, kun on riittävästi kuormaa....
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Off Road”