OBD diagnostiikkaporttiin kytkettävät mittarit/vikalukijat

Land Rover keskustelua / Talk about Land Rovers

Valvojat: Mericsson, armas, andlover, -NewJuhani-

Defender 110
Viestit: 105
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 17:59

OBD diagnostiikkaporttiin kytkettävät mittarit/vikalukijat

Viesti Kirjoittaja Defender 110 » 28 Syys 2010, 11:24

Ajattelin avata näille oman Topicin kun en sellaista ainakaan haulla löytänyt. Voi sitten puida tässä keskustelussa kaikkea näihin laitteisiin liittyvää.

Ja sitten itse asiaan...

Tuli törmättyä netissä tälläiseen päristimeen.
http://www.scangauge.net/
Onkos kellään kokemuksia toimiiko Defenderin, tai ylipäänsä lantikoiden OBD2 diagnostiikkaporteissa? Yritin netistä etsiä tietoa mutta aika ristiriitaisia vastauksia löytyi. Amerikkalaisissa vehkeissä ilmeisesti toimii mutta siellä tuo OBD systeemi on käsittääkseni ollut autoissa pakollinen jo vuodesta 1996.

Lähinnä laite kiinnostaa sen vuoksi kun tuosta saisi kätevästi valittua neljä haluamaansa lisämittaria jatkuvasti näkyviin laitteen näytössä. Itse valitsisin näyttöön kierrosluvun, jännitteen, ahtopaineen ja polttoaineenkulutuksen. Ei tarvitsisi asentaa mitään hirveää mittaripatteristoa kaikkine johtoineen ja antureineen. Tuossa laitteessa käsittääkseni riittää vain tuon OBD2 töpselin kiinnittäminen, ottaa jopa virtansa portista. Toinen tärkeä toiminto on myös tietenkin tuo vikakoodien luku ja nollausmahdollisuus.

Toinen vaihtoehto olisi Nanocom Evolution.
http://web.nanocom.it/default_i.cfm
Tuossa vaan arveluttaa se, että on täysin uusi tuote, jolloin sitä joutuisi ilmeisesti toimimaan uuden laitteen koekaniinina. Käsittääkseni laite on myös "Italienska kvalitet, el toro" ja edellisen mallin käyttäjä- ja tuotetuesta on netissä ollut jonkin verran sanomista.

Kenelläkään kokemuksia kyseisistä laitteista? Tai joistain muista vastaavista laitteista?
Onko vm.2002 Defenderin diagnostiikkaportti OBD2 protokollan mukainen???

Avatar
oilywadder
Viestit: 816
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 09:06

Viesti Kirjoittaja oilywadder » 28 Syys 2010, 14:25

Scangauge II toimi hyvin ainakin 2007 freelander2:ssa ja nyttemmin sama aparaatti
on kiinni 2001 opel omegassa.

Vikakoodien luku ja nollaus toimi molemmissa. Mukava ominaisuus on tietenkin tuo ajotietokone.

Suosittelen.
"Why have a car, when You can have a Land-Rover?"
RR 4,4 Vogue -02

Avatar
Eero
Viestit: 283
Liittynyt: 08 Tammi 2008, 14:36

Viesti Kirjoittaja Eero » 29 Syys 2010, 09:06

Ovatkos nämä sellaisia vekottimia, joilla pääsee käsiksi auton todelliseen ajokilometrimäärään? Olisi esmes Saksanmaalla kätevä lyödä töpseli kiinni ja verrata matkamittarilukemaa OBD:n kertomaan..

Kosketusnäyttö Defessä kuullostaa jotenkin kierolla tavalla houkuttelevalta :)
RR Autobiography 5.0 Supercharged
RRS Stormer 5.0 Supercharged

Avatar
-NewJuhani-
Moderaattori
Viestit: 2044
Liittynyt: 31 Touko 2010, 23:26

Vois jopa harkita

Viesti Kirjoittaja -NewJuhani- » 29 Syys 2010, 14:26

Toi ScanGaugeII näyttäis fiksummalta ja satasen halvempi. Varsinkin jos sen asentaa Defen keskikonsoliin.
Töpselille pitäis asentaa jonkin sortin suojus tai siirtää penkin alle jatkuvassa käytössä.

http://www.roverfriends.fi/foorumi/view ... d1873df789

Onkohan lacrits68:lla nykyään lisää käyttäkokemuksia?
RR L322 Metropool -04
EX-RRC Westminster Gray, EX-LR Defender Td5 HCPU, EX-D1 -98 3D, EX-MINI METRO 1.3, EX-MINI x3...
-KAIKKI ON MYYNNISSÄ KUN HINNASTA SOVITAAN-
http://forums.offipalsta.com/member.php?u=13458
https://plus.google.com/u/0/11369503326 ... 345/albums

peto64
Viestit: 30
Liittynyt: 11 Kesä 2008, 14:24

Viesti Kirjoittaja peto64 » 30 Syys 2010, 10:01

No pitää minun antaa yksi puoltoääni NanoCompille, on nimittäin
sellainen peli että ainakin insinöörit tykkää :lol:

Itseasiassa tuo ScanGauge on tuommoinen yleismittari joka on tarkoitettu
kaikille autoille, eikä mitään spesifisiä testejä tehdä tuolla vehkeellä.

Nanocom on vain ja ainoastaan tarkoitettu näille lantikan sielunelämää
ihmetteleville ja ominaisuuksia löytyy vaikka uuden moottori ohjauksen
asentamiseen jos uskaltaa, mutta meikä tsekkailee lähinnä moottorin
sielunelämää ja availee ikkunoita.

Defender 110
Viestit: 105
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 17:59

Miksei ScanGauge toimi?? Ehdotuksia??

Viesti Kirjoittaja Defender 110 » 12 Loka 2010, 07:53

Oli ihan pakko pistää linkki. :D

http://www.defender2.net/forum/topic2777.html

Avatar
andlover
Moderaattori
Viestit: 3356
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 13:36

Viesti Kirjoittaja andlover » 12 Loka 2010, 22:50

etippä obd logger esim ad liikkeestä, löytää ja tallentaa myös ne viat jota ei ole "päällä"
1 LIFE LIVE IT RY 1500 www.rengaspajajaoljy.fi / rengasmarket.fi

Avatar
lacrits68
Viestit: 1939
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:55

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 12 Loka 2010, 23:13

moi!

noniin...nyt tämä kauan odotettu vastaus! :)

jep nonocomi ollut käytössä jo muutaman vuoden! Onhan sitä käyttety vaikka minkämoiseen vianetsimiseen:

nykivä auto täydellä kaasulla==>turbo overboost==>rikkinäinen 3-tie venttiili turbon pikkuputkistossa

kierrejousien asennuksen jälkeen ilmajousien poisto

viallisen ABS vianhaku

koodien nollausta vikojen korjauksen jälkeen

ymymym jotakin varmasti mitä ei ole tullut mieleen! :)

jokapäiväisessä käytössä "instrumenttinä" lämpö, ahtopaine, lataus ja RPM

tyytyväinen olen ollut vaikkei maailman paras käytis olekkaan! Mulla maksanut ittensä takas moneen kertaan! Mulla kun on lähimpään testeriin 800km/suunta!

/janne
Janne Suurholma
SM2YJK
044-7513573
"projekt Fenix" disco 1 V8 -98, "".........British humour....!""

https://picasaweb.google.com/1072924064 ... 831/Fenix2

https://plus.google.com/photos/10729240 ... banner=pwa

Avatar
Eero
Viestit: 283
Liittynyt: 08 Tammi 2008, 14:36

Viesti Kirjoittaja Eero » 13 Loka 2010, 08:12

andlover kirjoitti:etippä obd logger esim ad liikkeestä, löytää ja tallentaa myös ne viat jota ei ole "päällä"
Saakohan tuommoiseen vaikka microSD:llä isomman muistin :roll:
RR Autobiography 5.0 Supercharged
RRS Stormer 5.0 Supercharged

Avatar
andlover
Moderaattori
Viestit: 3356
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 13:36

Viesti Kirjoittaja andlover » 13 Loka 2010, 20:10

onks autossasi niin paljon vikaa et ei "mahdu"? :shock: sen voi sitten läppäriin tyhjentää ja analysoida.
1 LIFE LIVE IT RY 1500 www.rengaspajajaoljy.fi / rengasmarket.fi

rejouni
Viestit: 315
Liittynyt: 13 Elo 2009, 13:50

Hawkeye

Viesti Kirjoittaja rejouni » 17 Loka 2010, 15:43

Onko kellään kokemusta näistä Famous Fourin myymistä tuotteista:

http://www.famousfour.co.uk/new_parts/p ... rtID=12569

Käyköhän sama Discoon ja Defeen?
Jone
- LR Defender 110 SW 110 2007
- LR Discovery 2 2004

Avatar
lacrits68
Viestit: 1939
Liittynyt: 04 Tammi 2008, 20:55

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 17 Loka 2010, 15:50

moi!

jos ymmärin oiken HE kay kaikkiin LR tuotteisiin! Tarvii vaan ostaa "avauskoodit" niin homma pelaa!

http://www.bearmach.com/downloads/Diagn ... nd4_GB.pdf

itekin olen miettinyt jos ostais kokeilumielessä!

http://www.rangerovers.net/forum/viewto ... =8&t=35344

//Janne
Janne Suurholma
SM2YJK
044-7513573
"projekt Fenix" disco 1 V8 -98, "".........British humour....!""

https://picasaweb.google.com/1072924064 ... 831/Fenix2

https://plus.google.com/photos/10729240 ... banner=pwa

kuitsi
Viestit: 12
Liittynyt: 03 Touko 2009, 10:59

Viesti Kirjoittaja kuitsi » 19 Loka 2010, 17:47

Käytössä on tällainen Hawk Eye. Hyvin pelittää ja on yksinkertainen käyttää.

Esmes viikonloppuna Disco 2:sen ilmajouset tyhjenivät eivätkä suostuneet enää täyttymään. Haukansilmä kertoi vian olevan oikeassa asennonsäätöanturiin tulevassa liittimessä/johdossa. Kosketushäiriöhän siellä ja kuntoon tuli.

Hawk Eyeen tuli kesällä päivityksiä, elikkä kohtuullisen monipuolinen laite. Kattaa Disco 2sen Td5 koneen ECU:n, ACE:n, ilmajousituksen, Securityn jne.

Hieman epäillytti ostovaiheessa tuo eri koodi eri LD-malleihin. Itsellä kun on tarve Td5 koneilla oleviin Disco 2een ja Defeen. Bearmachilla lupasivat laitteen toimivan samalla koodilla kummassakin kun sen loggaa Discoon, missä on monipuolisempi käyttötarve. Näin myös oli. Defen moottorin ECUa pystyy samalla Discon koodilla siis käyttelemään.

Hessu
Viestit: 117
Liittynyt: 22 Kesä 2010, 22:53

Viesti Kirjoittaja Hessu » 01 Marras 2010, 21:22

Onko kukaan saanut toimimaan mitään sellaista edullista yleismallin OBD lukijaa Land Roverissa?
Hankin huvikseni Obd-key bluetooth laitteen ( http://www.obdkey.com/ ) Ebaysta, mutta pettymykseksi se ei tunnista Defe -06 OBD protokollaa. Kokeilin monilla eri ohjelmilla mutta aina sama tulos. Mikähän se protokolla oikein on? Ristiriitaista tietoa löytyy netistä: Useiden lähteiden mukaan pitäisi olla ISO mutta liittimen johdotus ei kuitenkaan täsmää.

Hessu

Ramiv
Viestit: 235
Liittynyt: 16 Syys 2009, 11:01

Viesti Kirjoittaja Ramiv » 02 Marras 2010, 16:04

Harmi kun ei tullu silloin ajopäivänä puheeksi, mulla on tuo VAG-COM-kaapeli niin voitais joku päivä kokeilla toimiiko piuha / softa defen kanssa.
ex 110 HCPU 1998

Hessu
Viestit: 117
Liittynyt: 22 Kesä 2010, 22:53

Viesti Kirjoittaja Hessu » 02 Marras 2010, 16:49

Ramiv kirjoitti:Harmi kun ei tullu silloin ajopäivänä puheeksi, mulla on tuo VAG-COM-kaapeli niin voitais joku päivä kokeilla toimiiko piuha / softa defen kanssa.
Testaillaan vaan joskus!

Tutkin liitintä tarkemmin ja kyllä se kytkentä on ISO 9141-2 mukainen eli pitäisi tuo Bluetooth laitekin toimia. Ei toiminut kyllä BMW Minissäkään joten voihan se olla rikki jo uudekseltaan :(

Avatar
SiKa
Viestit: 71
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 21:56

Kysymyksiä Hawkeyestä.

Viesti Kirjoittaja SiKa » 12 Joulu 2011, 21:01

Tuli hankittua hawkeye ja nyt tarviis saada hieman tietoa / vihjeitä miten pelittää muilla?

Omassa koodit TD5 Defeen, ja live dataa selaillessa hi/low switch on LOW kun on pitkä alue päällä (lyhyt alue päällä näyttää HI ja johto irti ollessa LOW)

Jos joku kykenee tarkistamaan oman näyttämän niin olis hyvä homma.

Se minkä takia kiinnostaa on kun ei vakionopeussäädin suostu lähtemäään päälle, yrittää kyllä mutta kytkee samoin tein pois ja antaa vika koodiksi low speed (lujempaa ei valitettvasti tolla kaapilla pääse)

Hawkeyen softa versio on 5.0
-kari-
-------
Ex-MOD D110 Tithonus -86
Defender 90 TD5 -03
D2/D1 based racecar

Kömö
Viestit: 23
Liittynyt: 14 Marras 2011, 13:01

Viesti Kirjoittaja Kömö » 13 Joulu 2011, 13:38

On roskissa tuollainen HaukanSilmä ja Defe -00. Auto taitaa olla kyllä mallia, jossa HE lukee vain moottorin tietoja. En muista sillä muuta tietoa autósta saaneeni. Disko2:n jouluvaloja varten se alunperin hommattiinkin.

Koska Defe ja testeri on tällä hetkellä eri paikkakunnilla ja minä kolmannella, en pääse asiaa tarkistamaan. Mutta ilmoittelen heti kun on lisätietoa. Plussaa tai miinusta!

Kömö
Viestit: 23
Liittynyt: 14 Marras 2011, 13:01

Viesti Kirjoittaja Kömö » 21 Joulu 2011, 09:08

Eilen illalla sitten oli tilaisuus tarkistaa mitä HawkEye tuumaa aluevaihteen asennosta. Mulla Defessä se lukee vain TD5 moottorinohjauksen tietoja. Mutta näyttää myös livedataa ja indikoi aluevaihteen asennon ja vielä oikein. Eli kun vaihde LOW asennossa HE indikoi Low ja Hi asenossa HE antaa Hi. Laite on ostettu pari vuotta sitten ja ohjelmistoversio on 4.... jotakin?
LantioRyöväri pihas, Voitto kotona!
..........................................................
Slll 109 -72 2,25 ltr
110 TD5 -00
D2 TD5 - 01

VelociPertti
Viestit: 13
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 14:04

Viesti Kirjoittaja VelociPertti » 11 Helmi 2014, 20:41

Yo!
Perheeseen on kenties tulossa lisäystä, joten kysymys kuuluu kumpi on "parempi" hankinta - hawkeye vai nanocom? Lähimpään oikeeseen testeriin reippaat 370km suuntaansa ja tähän mennessä Td5 Defeen -05 ole testeriä paljo tarvinnu kun karvalakkimalli, mutta tulossa??? Disco II 4.0 se -03, jossa runsaasti sähköhimmeleitä ilmamukavuuta ja sen sellaista. Eihän siinä mitään järkeä ole, mutta kasin kaunis ääni ...
Nanocom/Hawkeye???
VelociPertti
110 STW Td5 -05
88 STW -73
Disco V8 4.0 SE -03
Paljon laskusuksia
Polokupyöriä toistakymmentä
ja pari Samojediä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover”