Discovery 3 -projekti

Land Rover keskustelua / Talk about Land Rovers

Valvoja: Mericsson

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 12 Huhti 2019, 00:58

Koska kakkosdiscosta on tullut rakenneltua jo vähän arkiajoon soveltumaton...

Tuli tuosta vähän kauttarantain tontille tuollainen 2007 vuoden 2.7 HSE. Ilmajouset, nahkajakkarat ja kaikkea muuta kivaa mitä autossa on hyvä olla. Ja moottorivaurio, sekin on näiden tdv6 moottoreiden kanssa käsittääkseni hyvä olla ja melko yleinenkin.

Ei siinä, edelleen tein mielestäni ihan ok kaupat.

Autossa on täydellinen huoltokirja ja melko paljon merkkiliikkeen huoltohistoriaa. Maantieajossa oli iskenyt perinteinen vika, eli öljypumpulta jakoremmin kiristin murtunut irti ja jako sekaisin. Myöhempiä vaurioita katsellen toki ei ole ihan täyttä varmuutta, onko ensin pettänyt kiristin vai kampiakseli.

Tuossa toissaviikonloppuna sitten kun sain laitoksen tontille, niin otin työn alle. Korin nostaminen rungolta kaksipilarilla aika helppo operaatio tässä, noin 8h yhdeltä ihmiseltä ruoka ja mietiskelytaukoineen. Koneen otin samana viikonloppuna irti ja sitä avatessa selvisi, ettei kampiakselin vaihdolla selviä, kampiakseli poikki ja rikkonut lohkon matkalla. Myös kannessa vähän vaurioita.

Löysin saksasta 39 tuhatta ajetun koneen järkevällä hinnalla ja tilasin sen. Tässä odotellessa nyt tuli hinkattua irtoruosteet pohjasta ja rungosta pois, maalattua rost stopilla, cedettyä tectylin ML ja massa päälle.

Ensi viikolla pitäisi saada kone tänne ja päästä vaihtelemaan apulaitteita vanhasta.
Liitteet
54730634_10156922700127906_8723694523730886656_n.jpg
laatukyydillä tontille
54730634_10156922700127906_8723694523730886656_n.jpg (101.24 KiB) Katsottu 1400 kertaa
kori2.jpg
koria rungolta
kori2.jpg (94.34 KiB) Katsottu 1402 kertaa
auto2.jpg
juuri hankittuna
auto2.jpg (94.2 KiB) Katsottu 1402 kertaa
Viimeksi muokannut Mts2, 13 Huhti 2019, 02:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 12 Huhti 2019, 01:10

Tässä vielä moottorista pari kuvaa kun ei saanut laitettua edellisen viestin kuviin.
Liitteet
kampura2.jpg
katkennut kampiakseli
kampura2.jpg (94.65 KiB) Katsottu 1400 kertaa
56232133_10156941616602906_6276132389911527424_n.jpg
vääntynyt ja haljennut runkopukki
56232133_10156941616602906_6276132389911527424_n.jpg (89.69 KiB) Katsottu 1400 kertaa
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
series3kalle
Viestit: 1637
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 12 Huhti 2019, 23:29

Pientä näpräilyä iltojen ratoksi.. 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
cxtb2
Viestit: 296
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 13 Huhti 2019, 13:20

Minkälainen offimonsteri tästä kehittyy? :D :idea:
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99
Varalla Discovery 2 TD5 Automatic -01
XM V6 Berline
CX 25 TRD Turbo2 Break
CX 25 GTI Turbo2 Berline

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 14 Huhti 2019, 22:12

cxtb2 kirjoitti:
13 Huhti 2019, 13:20
Minkälainen offimonsteri tästä kehittyy? :D :idea:
Kyllä tästä olis tarkotus jäädä ihan sellanen mattamusta käyttöauto katuajoon 😅
Sellanen maltillinen at-rengastus voi tulla alle ettei nurmikolle jää kiinni.
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3768
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 20 Touko 2019, 21:56

Mts2 kirjoitti:
12 Huhti 2019, 00:58
Maantieajossa oli iskenyt perinteinen vika, eli öljypumpulta jakoremmin kiristin murtunut irti ja jako sekaisin.
Onkos tätä missään vaiheessa tehtaan puolelta koitettu korjata?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 22 Touko 2019, 21:24

Kaitsu kirjoitti:
20 Touko 2019, 21:56

Onkos tätä missään vaiheessa tehtaan puolelta koitettu korjata?
Ei, eikä ole ollut kampanjaa. Ainoastaan ohjeistus, että öljypumppu tulisi vaihtaa aina jakohihnanvaihdon yhteydessä.

Nyt on "uusi" 91000 mailia ajettu kone pajan lattialla. Odottaa, että ensiviikon alussa saapuu kiertokankien alapään laakerit ja saa uusia ne. Samalla jakohihna, kiristimet, vesipumppu, öljypumppu jne.

Ohjelmallisesta EGR poistosta koitan saada jostain järkevää hintaa, että voisi laittaa blanking kitin paikalleen. Auto on softattu, joten siellä saattaa olla kyseinen koodattuna jo pois, mutta ainakin CelticTuningin 450€ hinnalla saa jäädä tulppaamatta, jos ei olekaan poistettu softasta.
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
cxtb2
Viestit: 296
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 22 Touko 2019, 22:24

nanocom ei purekkaan näihin "uudempiin"?
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99
Varalla Discovery 2 TD5 Automatic -01
XM V6 Berline
CX 25 TRD Turbo2 Break
CX 25 GTI Turbo2 Berline

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 22 Touko 2019, 23:01

cxtb2 kirjoitti:
22 Touko 2019, 22:24
nanocom ei purekkaan näihin "uudempiin"?
Pystyy sillä vikakoodit lukemaan ja poistamaan ja ajaan valmiin softan sisään, mutta ei googlauksen perusteella pysty tuota tekemään. Nanocom on aika pitkälti td5 laite, muihin sen tekemiset on aika rajoitettuja.
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Jasu
Viestit: 418
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Jasu » 23 Touko 2019, 10:56

Eikös tuo moottori ollut kytköksissä PSA:n tekeleisiin? Mitenkäs moottorinohjaus, onko sekin samasta pajasta peräisin, jota myös Fordilla käyttivät..?

Sitikkapuolella on yksi melkoinen bittinikkari, jolta tuntuu onnistuvan monenlainen koodinpuukotus, sitenkin että ECU matkailee irtaallaan ellei koko autoa halua viedä paikanpäälle...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 23 Touko 2019, 22:51

Joo, Fordin suunnittelema ja PSA valmistama, JLR käyttämä :D

Ecusta en tiedä sen tarkemmin, ei oo kerennyt vielä perehtyyn.
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 12 Kesä 2019, 00:34

Kone olis nokalla ja huomenna pitäis laskea kori rungolle ja ihmetellä eteenpäin.

Jos joku meinaa alkaa samaan operaatioon, niin suosittelisin lukemaan RAVE-manuaalin pari kertaa läpi ja sittenkin vielä miettimään, kuinka paljon jaksaa harrastaa :D

Mm. ahtoputket eivät sovi moottori paikallaan paikalleen. Sitten kun nostaa konetta uusiksi ja laittaa ne paikalleen, tarttisi kärkipihdit puoli metriä pitkillä nivelletyillä leuoilla, että saisi yhden letkuklemmarin paikoilleen. Muut verrattain helppoja.
Jos tutkii etukäteen, mitä kaikkea koneeseen kasataan kiinni ennen paikalleenlaittoa (AIVAN KAIKKI), niin helppo homma. Eli ahtoputket, letkut, hydrauliputket, ilmastoinnin kompuran putket, kaikki moottorin päästä kiinni ennen paikalleen laittoa. Silloin simppeli homma.

Samoin kaikki vesiletkujen "käärmeenpesät" yms tulisi kuvata allekirjoittanutta paremmin, varsinkin jos purun ja kasauksen välillä on pari kuukautta.
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
kairankaveri
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Syys 2010, 19:08

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja kairankaveri » 13 Kesä 2019, 01:34

Itsellä sama homma edessä. Mielenkiinnosta kyselen tuliko sinulla uudet suuttimet koneen mukana ja jos tuli niin ohjelmoitko niiden ruiskukartat eculle ennen starttaamista? Mietin että laitanko vanhoilla suuttimilla käyntiin ja ajan liikkeeseen ja siellä vaihdan uudet suuttimet vai miten...
Range Rover Sport TDV6 SE
ja
Discovery 3 TDV6 A HSE
entiset
Defender 110 County
Freelander 2 TD4 HSE
Defender 110 HCPU

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 13 Kesä 2019, 22:38

Vaihtokone on vajaat 150tkm ajettu, siinä oli suuttimet, turbo, laturi yms mukana. Turbon olin vanhasta koneesta irrotetun korjauttanut, se kiinni nyt. Jätin koneen mukana tulleet suuttimet kiinni, ne pitää vielä koodata sinne. Turboremontti maksoi turbotohtorilla 480€ joten ei ole järkeä pistää remontoimattomalla kasaan, kun senverran ikävässä paikassa.

Huomenna tai lauantaina tarkoitus koittaa käyntiin, vielä ei ole kokeiltu.

Voin koittaa kirjoittaa operaatiosta jonkun tiivistelmän ja mitä itsellä tuli isompia huomioita, kunhan saan laitteen pakettiin ja toimimaan.
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 19 Kesä 2019, 01:13

Ekat kilometrit ajettu onnistuneesti.

-2.7 TDV6 suuttimia ei tarvitse kooda, kolmelitraisen tarttee.
-Ohjaustehostin tuntuu siltä, että ei ilmaannu ihan helpolla. Pitää vähän vielä availla säiliönkorkkia, tunkkailla keulaa ja käännellä.
Liitteet
2.jpg
2.jpg (93.9 KiB) Katsottu 446 kertaa
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
series3kalle
Viestit: 1637
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 19 Kesä 2019, 10:29

Hienoa! Myös näitten uudempien kunnostus-paineja on mielenkiintoista seurata.
Vähän enempi joutuu näköjään miettimään työjärjestyksiä kun serieksessä... :mrgreen:

Mua kiukuttaa aika helposti jos joudun jotakin irrottamaan "turhaan" pois itse työn tieltä... Näiśsä uusissa ei taida muuta vaihtoehtoa ollakkaan... Hatun nosto! 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3768
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 19 Kesä 2019, 23:30

series3kalle kirjoitti:
19 Kesä 2019, 10:29
Mua kiukuttaa aika helposti jos joudun jotakin irrottamaan "turhaan" pois itse työn tieltä... Näiśsä uusissa ei taida muuta vaihtoehtoa ollakkaan...
Juu, mullakin on ollu pihassa muutaman viikon D3:nen, takakardaani piti vaihtaa ja etukaardaani näköjään myös. Etukardaani ei näytä tulevan pois ellei irroita rungon poikkipalkkia, ja siinä on sitten jakis kiinni, eli sitä pitää laittaa joku tunkki tai pukki tukemaan että voi irroittaa. :?
JA sitä ennen piti tietysti irroittaa parit peitelevyt. :roll:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Mts2
Viestit: 245
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:17

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Mts2 » 23 Kesä 2019, 18:46

Rauhallisessa kiihdytyksessä kun vedättää matalilta kierroksilta, tuntuu ravistusta about kolmosvaihteella. Hatusta heittäisi, että aiheuttaja on automaatti koska vain tietyllä vaihteella ja tietyssä kohtaa kiihdytystä, ei oikein ajaisi kardaaniin eikä vetariin mun mielestä. Reippaammin kun kiihdyttää tai alamäkeen, niin ei tunnu.

Onko kokemuksia tuollaiseseta tuon ZF:n kuusportaisen kanssa?
Land Rover Discovery 3 TdV6
Land Rover Discovery 2 Td5

Avatar
kairankaveri
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Syys 2010, 19:08

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja kairankaveri » 25 Kesä 2019, 22:06

Just samaa teki meidän toinen 510 k ajettu disco ennen kuin kone jumitti. Ei löydetty vikaa. Kardaani kerettiin vaihtaa - ei vaikutusta. Teki tuota kun oli painavampi kärry perässä. Kaasulla kun vaihdatti pienenmmän silmään ja kiihdytti rajummin niin loppui. Mielenkiinnolla seuraan jos vika löytyy.
Range Rover Sport TDV6 SE
ja
Discovery 3 TDV6 A HSE
entiset
Defender 110 County
Freelander 2 TD4 HSE
Defender 110 HCPU

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3768
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Discovery 3 -projekti

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 26 Kesä 2019, 00:16

Vaihdoin just sen sökön takajordaanin, ja etummaisenkin.

Vielä kuluu jurinaa, etenkin moottorijarrutuksessa, eli seuraavat epäillyt on etuperä, etupyörän laakeri tai vetari. Automaagi loota vaatii viellä huollon, mutta en usko että jurina omassa ainakaan on sieltä peräisin.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa