Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Land Rover keskustelua / Talk about Land Rovers

Valvojat: Mericsson, armas, andlover, -NewJuhani-

Vastaa Viestiin
Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 15 Huhti 2017, 17:03

Ihan kuntopeliltä vaikuttaa joo 8)
kansi puts, oli tuon näköinen:
Kuva

uusi kannentiiviste jo paikoillaan:
Kuva

sitten vaan kantta kiristellen kiinni
Kuva

tulipa sitten kokoamisen jälkeen pesastua/huuhdeltua jäähyjärjestelmääkin ja kun koe-ajolla oli koneen lämpeneminen "outoa" kaivelin termostaatin esiin.
Kuva
ja olihan siellä ensin hienoa sakkaa, ikäänkuin perunajauhoa, melkein termostaatti tukossa, ja sen lisäksi 8cm. pitkä kuminkaistale, en edes osaa arvella, mistä sinne kulkeutunut :shock: joka viel termostaatin venttiilin välissä, ilmankos ei kunnolla lämmennyt.

uusi termostaatti paikalleen, jotta saa wanhan putsailla, jääköön varalle.

ja lopuksi kaikki mahtui vielä paikalleen konehuoneeseen, uusi paisuntasäiliöä uuden letkunsa kanssa sekin vaihtui vanhojen tilalle.
Kuva
Viimeksi muokannut cxtb2, 14 Marras 2017, 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 03 Kesä 2017, 20:48

dodii, pitkäsä aikaa alustan (jousituksen) ongelmaa... oikeanpuolen etu-iskunvaimentajan alapusla on kolkutellut väljyyttään jo jonkin aikaa, uudet puslat meinasin siihen vaihtaa, kun muuten tuntuu heilahduksenvaimennus toimivan.

viimeviikonloppuna vaan tömäytin asfalttitielle tehtyyn poikittaiseen kokotien ylittävään paikkaan, ilmeisesti jokun kaapelin vedon takia katkastu koko tie :P

senverran paukahti, että vähänaikaa oikein kuunteli, vieläkö kaikki pelaa, vai tuliko jurinoita ym. lisää, ilmeisesti akselistot ja kardaanit selvisi säikähdyksellä, mutta niitä XM:iä traikulla hinatesssa alkoi kärrin etureunaan ilmestyä nestepiskoja, ja takalasiinkin niitä joku ilmestyi, sitten huomasin, että oikeanpuolen lokasuiojassa on renkaan sisäreunan kohdalla myös öljyrantu, ja iskarin alapäässäkin , eikä sitten muulalla, joten toinen taka-iskunvaimennin ilmeisesti ei kestänytkään terävää iskua. nyt vajaa parutuhatta kilometriä myöhemmin paikat on "kuivanut", eli ilmeisesti kaikki öljyt tulleet iskarista ulos.

Onko ehdotuksia, mitä tommoseen vakio-alustaisen kannattaisi laittaa? jos uusisi kaikki 4 nyt samantien.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 08 Heinä 2017, 22:34

Tästä se taas lähtee, kesäloman vietto :lol: tarkoituksena laittaa alusta kuntoon, kun löytyy välyksiä monestakin paikasta...
ensin etu-akselin nivelet vaihtoon eli vetari napoineen pois tieltä.
Kuva

sitten niveliä irroittaen..
Kuva
samalla vaihtui iskunvaimenninkin uuteen :)

Ylempi lähti "helposti". alemman kanssa saikin jo tapella, on sovitettu halkaistulla holkilla, mikä lie tarkoitus :roll:
Kuva

tuli hommattua uusi työkalukin noiden nilten irroitukseen, kun tuntui, ettei CX:n ja XM:n nivelten irroitukseen tehdyt vehkeet riitä tähän..
Kuva
Kuva
Kuva
Toimii :mrgreen:

tulipa tutkittua, mitä nuo nivelet on syöneet:
Kuva
ja kappas, ylempi ei olekkaan pallonivel, vaan tommonen tappi, jossa jousi, joka antaa nivelen liikkua ylös/alas, alempi normaalimman näköinen pallonivel
Viimeksi muokannut cxtb2, 14 Marras 2017, 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

livars
Viestit: 28
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 21:51

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja livars » 09 Heinä 2017, 16:28

Samanlainen nivel projekti tulossa työn alle. Potilaana tosin P38 Range. Senverran on esivalmisteluja tehtynä että osat ja työkalut haalittuna kasaan. Netistä olen yrittänyt löytää ohjeita.

Sillä halkaistulla holkilla säädetään vetoakseli keskelle akselia ja stefaa, muuten akseli syö stefan. Siihen löytyy ihan oma työkalu jolla tarkistus tehdään, kallis tosin.
Projekti RR -97 A Diesel

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 09 Heinä 2017, 17:59

livars kirjoitti:
09 Heinä 2017, 16:28

Sillä halkaistulla holkilla säädetään vetoakseli keskelle akselia ja stefaa, muuten akseli syö stefan. Siihen löytyy ihan oma työkalu jolla tarkistus tehdään, kallis tosin.
sehän selittääkin.. tosin Land Roverin tehdasmanuaalissa sanotaan vain tuosta holkista, että irroita, ja ruuvaa takaisin, kiristä 5nm. ja sitten vaan kartio paikallaan ja mutterin kiristys. tosin ihan vaan tuon holkin ruuvaaminen paikalleen vaatii n. 18nm. vaikka kuinka putsaisi ja rasvaisi kierteet 8)
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 12 Heinä 2017, 14:22

Ja sitten kasaamaan...
tommosella virityksellä painoin uudet nivelet paikoilleen, oli jotenkin helpompi saada lähtemään suoraan.
Kuva

Siinähän se, putsattu ja maalattu olkakappale, vai mikä tuon oikea nimitys olisi?
Kuva
isontui tuo vetarin aukkokin ainakin 6mm. isommaksi, kun irroitteli sen turvonneen ruostekerroksen/kivettymän pois.
Viimeksi muokannut cxtb2, 13 Marras 2017, 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
rami-mli
Viestit: 1478
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 12 Heinä 2017, 18:48

Olka-akseli minun mielestäni olisi oikea nimike. Hyviä kuvia oot laitettu muiden harrastajien iloksi ja avuksi.
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 15 Heinä 2017, 17:04

Sitten puslien vuoro, ensin etu-akselin panhardtanko
Kuva
nuo polyuretaanipuslat, joissa ei ole ulompaa metalliholkkia, saa paikalleen sormin painamalla. Jossain oli kerrottu, että pitää laittaa rasva pu-puslien pintoihin, ettei ala ääntelemään joustoissa... saapa nähdä 8)

sitten pitkittäistukivarret työnalle
Kuva
alkuperäinen osa? :mrgreen:
Kuva
Kuva
näyttää tässävaiheessa ihan ok...

mutta kun työnsi poranterän kumin irroitusta varten, koko sisä-osa pyörähtikin ulos, ja kumin / ulkohelan väli oli kauttaaltaan ruostunut, eli irti.
Kuva

uutta puslaa paikalleen... 20t. tunkki riittää :lol:
Kuva

Sitten vaan maalia pintaan, ja sormin uudet akselin puslat paikoilleen
Kuva
Viimeksi muokannut cxtb2, 14 Marras 2017, 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 16 Heinä 2017, 20:00

Ny olis etupää taas kasattuna.. meinasi tulla voimanpuute, kun piti puslien pultit vetää 230Nm. ei ole ihan parhaat asennot auton alla, vaikka pieni monttu onkin apuna 8)
jatkovartta siis, ja onnexi oli tullut hommattua momentimittari/hälytin, jonka sai vääntimeen, samoin räikkä.
Kuva

ja tommoselta näyttää kasattuna:
Kuva
Viimeksi muokannut cxtb2, 14 Marras 2017, 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 18 Heinä 2017, 18:43

takapää onkin jotenkin helpompi, kun on jo harjoiteltu etupään kanssa 8)
Kuva
Viimeksi muokannut cxtb2, 13 Marras 2017, 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 18 Heinä 2017, 19:03

Sitten Watts-tuen kimppuun, saipa taas 20t. tunkki töitä, oli senverran tiukassa puslat
Kuva

sitten ihmettelyä, mitenkähän nämä (Flo-Flexin) puslat/nivelet pitäisi "toimia" kun kaikki 3 keskikappaleeseen tulevaa onkin jonkinlaisia palloniveliä, metalli-metallia vasten, nuo reunoihin tulevat kumit on vaan koristeina ja pölysuojina... keskimmäinen holkki vaan on kaikissa vähän väljä pallonivelen "silmään", poistuukohan tuo välys, kun runtataan paikalleen, vai turpoaako keskiholkki, kun kiinnityspultti kiristetään kiinni?
Kuva
Viimeksi muokannut cxtb2, 14 Marras 2017, 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 20 Heinä 2017, 20:08

eipä ole vielä tullut vastausta myyjältä / valmistajalta.. laitoimpa silti nippuun niinkuin hyväksi katsoin :mrgreen:
Kuva

Siellä lepää, ja sopivasti kiristämällä välykset tuntui poistuvan, eipä kuulu / tunnu ylimääräisiä ääniä tai muita.
Kuva

enpä silti näitä watts-puslia suosittele kellekkään.
Viimeksi muokannut cxtb2, 14 Marras 2017, 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 21 Heinä 2017, 16:03

Tänään kävin näyttämässä katsastajalle Discoa, ei löytänyt huomautettavaa 8)
edellisessä katsastuksessa matkamittarissa 478tkm, nyt 510tkm. kyllä tuolle kilometrit tuntuu maistuvan :mrgreen:

Alusta parani kyllä, on hiukan "tiukempi", ihan pieni epätasaisuus asfaltilla tulee enemmän läpi, varsinaiset heitot ja montut sekä hidastustöyssyt taas menee pehmeämmin / eleettömämmin. Korin liikkeet pieneni huomattavasti. Suoralla tiellä ajettaessa ei tarvitse "ajaa" niin paljon, urat ja kallistukset ei vaikuta enään sitäkään vähää.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 22 Heinä 2017, 13:34

Vaihdoinpa sitten Kesärenkaat alle, saa nuo kitkat levätä tämän kuumimman :lol: kesänajan...

Tuli sitten mitattua, miten on nuo uutena hankitut BFG:n kitkat kuluneet, arviolta 25tkm. on niihin rullattu, ja näköjään takana kuluu hieman enemmän, edessä keskimäärin 8mm. pintaa ja takana 7mm. pintaa jäljellä. Edessä kuluma on ollut tasaista koko pinnan leveydellä, takana on kulunut keskeltä hieman enemmän kuin reunoilta, suurempi paino ja ilmanpaineet taka-akselilla tuossa vaikuttanee.

Pitäisiköhän kokeilla hieman pienempää rengaspainetta takana, jos saisi kulumaan tasaisemmin sielläkin..
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Paavo
Viestit: 82
Liittynyt: 21 Kesä 2016, 16:28

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja Paavo » 22 Heinä 2017, 14:13


Avatar
jomppe
Viestit: 1021
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 19:48

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja jomppe » 23 Heinä 2017, 10:51

Mikä rengaskoko?
Mulla kakkosdiscossa 245/75/16, paineet edessä 2.3 ja takana 2.5-2.7
Talvi ja kesärenkaissa samat. Ovat kuluneet tasaisesti koko kulutuspinnalta.
Kesken kautta en vaihda edestä taakse, mutta seuraava kausi kun alkaa, niin edessä olleet renkaat taakse.
Aiemmin kun kilometrejä tuli 25000 vuodessa, niin kesärenkaat(alterrain) vaihdoin kesken kauttakin edestä taakse.
D2 Td5 Autom -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 23 Heinä 2017, 14:31

Renkaat on BFG winter slalom kitka, koko 235/70/16, paineita on ollut edessä 2,2 - 2,4bar. takana 2,7 - 2,9bar.
(paineet tarkastettu omalla mittarilla, jonka näyttövirhe tarkastettu, ja näyttää 0.05bar tarkkuudella oikein.)
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 23 Heinä 2017, 14:38

dodii, menipä tuo viestin korjaus aika nopeasti umpeen...

piti lisätä, että olen huomannut huoltamoiden mittareiden heittävän jopa 0,3bar.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 25 Syys 2017, 19:56

Tulipa laitettua kokeeksi "karkeammat" renkaat alle, eli tähän asti on menty 235/70-16" vakio koolla, jotku liki loppuun ajetut asfalttisilestonet :roll: , ja nyt on alla 245/75-16 BFG M/T:t, pintaa reilu sentti jäljellä. (ei mitkään tuoreet nämäkään...)

Renkaan halkaisija kasvoi n. 4cm. ja nopeusmittarin virhe on nyt -1kmh. (edellisillä +8) isoin ylläri oli, että rengasmelu ei muuttunutkaan sen isommaksi, ei mitään ujellusta tai jollotusta tms. tärinää. motarin rampin "jyrkissä" mutkissa huomasi, että hivenen enemmän sortaa.

tommoset siis:
Kuva

samalla putsasin vielä kerran jäähyjärjestelmän, pikkusen pesuvesi vieä muuttui sameaksi / harmaksi, mutta ei sentään enään tullut "savea" pesunesteen tai huuhteluiden mukana.

mittarissa:
Kuva
:mrgreen: 8)
Viimeksi muokannut cxtb2, 13 Marras 2017, 16:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 204
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 30 Loka 2017, 17:16

tulin siihen tulokseen, että n. vuoden verran kiinni olleet astinlaudat on liian matalalla, enempi citymaasturimaiset kuin haluaisi, madaltavat maavaraakin akselien väliltä reilun 10cm.
Kuva

siispä sommittelemaan, miten saisi asiaa korjattua... ja purettu astinlaudat ja helmamuovit pois, sekä mallattu astinlautoja uudelle korkeudelle.
Kuva

Sitten toteuttamaan 8)
Ensin piirrustelemaan lattarautaan aukkoja ja reikiä, suunnitelmissa käyttää hyväkseen helmakoteloissa olevia reikiä
Kuva

ja tehty ns. pohjatöitä samalla, kiinnitysmetodiksi valitsin niittimutterit m8 -pulteilla.
Kuva

Siihenhän "runkopala" istuu :mrgreen:
Kuva

Palaset alkaisi olla valmiina, tehdastekoisista astinlaudoista alkuperäiset kiinnitykset rälläköity pois, hiekkapuhallettu ja maalattu
Kuva

ja sitten hitsaten kiinni "runkolattoihin" jotka oli sovitettu, että käyvät helmakotelon reikiin. Pariakin "lattarautaa" tuli kokeiltua, sopivimmaksi osoittautui 5x100mm. paksumpi ei oikein mahdu, kun ovirunko tulee senverran lähelle, varsinkin kun pultien kannatkin vie oman tilansa.
Kuva

Sitten vielä kuminen pinta paikalleen, niin pääsee asentelemaan :lol:
Kuva
Viimeksi muokannut cxtb2, 13 Marras 2017, 16:43. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover”