Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Land Rover keskustelua / Talk about Land Rovers

Valvojat: andlover, -NewJuhani-, Mericsson, armas

Vastaa Viestiin
Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 20 Helmi 2017, 21:24

Sitten helpompi rasti, muutaman viimeviikon aikana on vilkku/valokytkin juminu pari kertaa, ei saanut vaihdettua pitkille, vaan vipu vastusti ankarasti, ennenkuin rusahtaen antoi periksi, ja sai vaihdettua pitkät päälle, sen jälkeen taas pelasi "normaalisti" viikon...

korjaamomanuaali antoi ohjeet kytkinpaketin vaihtamiseen: irrtoita akku, irrtoita airbag, irroita ratti... eikai se noin vaikeaa ole, eikä onnexi ollut, ohjauspylvään muovit kun purki pois tieltä, niin katkaisin palikan ruuveihinhan pääsi käsiksi, kun käänsi ratin kyljelleen:
Kuva
ratin puolella 2 ruuvia

mittariston puolella 1 ruuvi
Kuva

Sitten vaan liuttaa paketin kiskoillaan sivulle.
Kuva

katkaisin palikka purkautuu nätisti osiinsa, ja on ihan kestävän oloisesti rakennettu
Suurin ongelma lienee kovaksi paakkuuntunut ns. rasva, joka estää kontaktia / jumittaa mekaniikkaa, tässähän olin välillä ihmetellyt, kun vilkujakin sai vähän aikaa odotella, että meni komento perille...
Kuva

Putsaten siis, ja osasyyllinen pitkien vaihtokytkimen jumimiseen oli varmaan tuo pikeentynyt rasva, mutta vaihtonokka on kyllä kuluttanut uraa pikkuseen metallilätkään, jossa sen pitäisi liukua, ja samalla keinauttaa puolelta toiselle:
Kuva

hioin tuosta kuparinvärisestä lätkästä enimmät rosot pois, ja käänsin 180°, että nokka osuu vähän eri paikkaan, uusilla rasvoilla kasaan, ja kilpukka nippuun...

nyt toiminta on vähän sujuvampaa, eikä ainakaan vielä ole juminu 8)
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 04 Maalis 2017, 18:55

nyt löytyi ainakin yksi vuotokohta Discon jäähyjärjestelmästä, eli ylävesiletku antautui lopullisesti. Ensin huomasin lätäkön vasemman etupyörän luona, ja kun sitä ihmettelin ja paikansin vuotoa, niin järjestelmää ilmatessa putosi ilmausruuvin kierre pois, ettei saanut enään ilmausruuviakaan paikalleen :shock:

sitten kun sain 10mm. täkkipultilla ja gorillateipillä ilmausruuvinkohdan vähän pitämään, löytyi se varsinainen vuotokohtakin, eli ylävesiletkusta ennen jäähdytintä alas lähtevän letkun T-haaran tyvestähän se vuoti, seuraavaksi leikaten ilmausruuvin kohta kokonaan pois, ja alumiininen "paikkapala" tilalle, ja sopiva pelliruuvi hylomarin kanssa T-haaran vuotokohtaan ja klemmari siihen päälle, että pääsi kotio. Pihalle päästyä huomasin, että kumimateriaali oli muuttunut tosi pehmeäksi, ja alkanut repeämään paikkauksen vierestä uudelleen.
Kuva

Sitten tilaten uusi ylävesiletku, löytyi versio, jossa nuo ongelmakohdat oli korvattu kovalla muovilla, josko kestäisi paremmin...
Kuva
Ilmausruuville on ihan metalliset kierteet luulisi kestavän paremmin sekin.

Hyvin istui paikalleen, oikeastaan peremmin kuin originaali oli ollut 8)
Kuva
(tai sitten alkuperäisen asennus ei vain ollut ihan paras mahdollinen)
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 25 Maalis 2017, 17:06

Alkoi sitten ABS / TC / HDC syttymään / palamaan aina, kun lähti liikkeelle tai sitten jossain vaiheessa ajon aikana. ja vikakoodinlukija antoi viaksi "shuttle valve electrical fail" tjsp. netistä löytyi sitten mahdolliseksi (todennäköiseksi) viaksi ABS-venttiiliyksikön pohjassa olevan asentotunnistimen liittimen pinnien juotoksien irtoamisen.

Kuva
Eli ABS venttiilipalikka pöydälle ota.
Kuva

Kuva
Tuo muovinen kansi irti, sen mukana lähtee 2 kytkintä, jotka on kytketty vastusten kanssa sarjaan / rinnan, jotta ulos saadaan ohmisesti tietoa, onko molemmat auki (3kOhm), toinen auki (2kOhm) tai molemmat kiinni (1kOhm)..

Kuva
noita 2:ta tappia painelemalla pitäisi saada ohmipuntarin näyttämä vaihtelemaan.

Kuva
sitten vaan alkuperäinen liitin pois, pujottaen johtojen päät sopivista rei-istä ulos, ja juottaen pätkät johtoa jatkoiksi, sitten toiseen johtoon liitin, toiseen kaapelikenkä..

Kuva
ohmisen testauksen jälkeen kansi takaisin paikalleen.

Kuva
venttiilipalikka takaisin paikalleen, ja sitten moninapaliittimeltä pinniin nr:9 tuleva kelta/harmaa (YG) johto poikki, ja siihen venayksikölle laitettu uusi johto sopivalla liittimella kiinni. kaapelikenkä ruuvaten johonkin sopivaan paikkaan korissa, josta saa maadoituksen. (tuossa venttiili-yksikön jalustassa on moottorin puolella m6:n pultille reikä /mutteri valmiina, putsastin sen kierteet puhtaaksi, ja ruuvasin kaapelikengän siihen).

Nyt on reilu viikko ajeltu, ja kertaakaan ei ole ABS (+ 2 muuta) vikavalo syttynyt. aikaisemmin virtojen kytkemisen jälkeen sammui ensin TC ja HDC valot, ja sitten pienen viiveen jälkeen ABS-valo, nyt ABS-valo sammuu ensin, ja muut seuraa 8) kokeiltu, että liukkailla jarrutellessa ABSit raksuu niinkuin pitääkin, ja kaasutellessa TC-toimii myös.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 14 Huhti 2017, 17:10

Tuli sitten aika ihmetellä lisääntynyttä kaasua jäähdytysjärjestelmässä.. eli epäiltynä oli kannentiiviste. siispä osia tilauksen ja kansi pois ota.
Kuva

suojat pois, ja sisuksia purkaen..
Kuva

suuttimetkin irti, kun niiden tiivisteiden vuotaminen voipi olla tuhoisaa... (tosin irroittamisen jälkeen selvisi, että tämä oli jo joskus aikaisemmin tehty)
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut cxtb2, 15 Huhti 2017, 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Jasu
Viestit: 98
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja Jasu » 15 Huhti 2017, 13:41

Oli kyllä vallan siistin näköistä, puoli miljoonaa ajetuksi, kun tuli käytyä kurkistamassa männänpäitä. Ennen en ollutkaan päässyt näkemään suoraruiskun mäntiä, esikammiokoneita sitten senkin edestä. Väkisin tuli mieleen että tätä on "edellisessä elämässäkin" pidetty ihan siivosti, oikeanlaisia öljyjäkin laitettu, kun kuuluisassa ykköspytyssäkin näkyi vielä hoonausjäljet...

Voisi hyvin kuvitella että on reilusti vielä kilometrejä edessä tuolla moottorilla, ennenkuin pitää uutta konetta/alakertaa lähteä metsästämään...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 15 Huhti 2017, 17:03

Ihan kuntopeliltä vaikuttaa joo 8)
kansi puts, oli tuon näköinen:
Kuva

uusi kannentiiviste jo paikoillaan:
Kuva

sitten vaan kantta kiristellen kiinni
Kuva

tulipa sitten kokoamisen jälkeen pesastua/huuhdeltua jäähyjärjestelmääkin ja kun koe-ajolla oli koneen lämpeneminen "outoa" kaivelin termostaatin esiin.
Kuva
ja olihan siellä ensin hienoa sakkaa, ikäänkuin perunajauhoa, melkein termostaatti tukossa, ja sen lisäksi 8cm. pitkä kuminkaistale, en edes osaa arvella, mistä sinne kulkeutunut :shock: joka viel termostaatin venttiilin välissä, ilmankos ei kunnolla lämmennyt.

uusi termostaatti paikalleen, jotta saa wanhan putsailla, jääköön varalle.

ja lopuksi kaikki mahtui vielä paikalleen konehuoneeseen, uusi paisuntasäiliöä uuden letkunsa kanssa sekin vaihtui vanhojen tilalle.
Kuva
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 03 Kesä 2017, 20:48

dodii, pitkäsä aikaa alustan (jousituksen) ongelmaa... oikeanpuolen etu-iskunvaimentajan alapusla on kolkutellut väljyyttään jo jonkin aikaa, uudet puslat meinasin siihen vaihtaa, kun muuten tuntuu heilahduksenvaimennus toimivan.

viimeviikonloppuna vaan tömäytin asfalttitielle tehtyyn poikittaiseen kokotien ylittävään paikkaan, ilmeisesti jokun kaapelin vedon takia katkastu koko tie :P

senverran paukahti, että vähänaikaa oikein kuunteli, vieläkö kaikki pelaa, vai tuliko jurinoita ym. lisää, ilmeisesti akselistot ja kardaanit selvisi säikähdyksellä, mutta niitä XM:iä traikulla hinatesssa alkoi kärrin etureunaan ilmestyä nestepiskoja, ja takalasiinkin niitä joku ilmestyi, sitten huomasin, että oikeanpuolen lokasuiojassa on renkaan sisäreunan kohdalla myös öljyrantu, ja iskarin alapäässäkin , eikä sitten muulalla, joten toinen taka-iskunvaimennin ilmeisesti ei kestänytkään terävää iskua. nyt vajaa parutuhatta kilometriä myöhemmin paikat on "kuivanut", eli ilmeisesti kaikki öljyt tulleet iskarista ulos.

Onko ehdotuksia, mitä tommoseen vakio-alustaisen kannattaisi laittaa? jos uusisi kaikki 4 nyt samantien.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 08 Heinä 2017, 22:34

Tästä se taas lähtee, kesäloman vietto :lol: tarkoituksena laittaa alusta kuntoon, kun löytyy välyksiä monestakin paikasta...
ensin etu-akselin nivelet vaihtoon eli vetari napoineen pois tieltä.
Kuva

sitten niveliä irroittaen..
Kuva
samalla vaihtui iskunvaimenninkin uuteen :)

Ylempi lähti "helposti". alemman kanssa saikin jo tapella, on sovitettu halkaistulla holkilla, mikä lie tarkoitus :roll:
Kuva

tuli hommattua uusi työkalukin noiden nilten irroitukseen, kun tuntui, ettei CX:n ja XM:n nivelten irroitukseen tehdyt vehkeet riitä tähän..
Kuva
Kuva
Kuva
Toimii :mrgreen:

tulipa tutkittua, mitä nuo nivelet on syöneet:
Kuva
ja kappas, ylempi ei olekkaan pallonivel, vaan tommonen tappi, jossa jousi, joka antaa nivelen liikkua ylös/alas, alempi normaalimman näköinen pallonivel
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

livars
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 21:51

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja livars » 09 Heinä 2017, 16:28

Samanlainen nivel projekti tulossa työn alle. Potilaana tosin P38 Range. Senverran on esivalmisteluja tehtynä että osat ja työkalut haalittuna kasaan. Netistä olen yrittänyt löytää ohjeita.

Sillä halkaistulla holkilla säädetään vetoakseli keskelle akselia ja stefaa, muuten akseli syö stefan. Siihen löytyy ihan oma työkalu jolla tarkistus tehdään, kallis tosin.
Projekti RR -97 A Diesel

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 09 Heinä 2017, 17:59

livars kirjoitti:
09 Heinä 2017, 16:28

Sillä halkaistulla holkilla säädetään vetoakseli keskelle akselia ja stefaa, muuten akseli syö stefan. Siihen löytyy ihan oma työkalu jolla tarkistus tehdään, kallis tosin.
sehän selittääkin.. tosin Land Roverin tehdasmanuaalissa sanotaan vain tuosta holkista, että irroita, ja ruuvaa takaisin, kiristä 5nm. ja sitten vaan kartio paikallaan ja mutterin kiristys. tosin ihan vaan tuon holkin ruuvaaminen paikalleen vaatii n. 18nm. vaikka kuinka putsaisi ja rasvaisi kierteet 8)
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 12 Heinä 2017, 14:22

Ja sitten kasaamaan...
tommosella virityksellä painoin uudet nivelet paikoilleen, oli jotenkin helpompi saada lähtemään suoraan.
Kuva

Siinähän se, putsattu ja maalattu olkakappale, vai mikä tuon oikea nimitys olisi?
Kuva
isontui tuo vetarin aukkokin ainakin 6mm. isommaksi, kun irroitteli sen turvonneen ruostekerroksen/kivettymän pois.
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
rami-mli
Viestit: 1527
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 12 Heinä 2017, 18:48

Olka-akseli minun mielestäni olisi oikea nimike. Hyviä kuvia oot laitettu muiden harrastajien iloksi ja avuksi.
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 15 Heinä 2017, 17:04

Sitten puslien vuoro, ensin etu-akselin panhardtanko
Kuva
nuo polyuretaanipuslat, joissa ei ole ulompaa metalliholkkia, saa paikalleen sormin painamalla. Jossain oli kerrottu, että pitää laittaa rasva pu-puslien pintoihin, ettei ala ääntelemään joustoissa... saapa nähdä 8)

sitten pitkittäistukivarret työnalle
Kuva
alkuperäinen osa? :mrgreen:
Kuva
Kuva
näyttää tässävaiheessa ihan ok...

mutta kun työnsi poranterän kumin irroitusta varten, koko sisä-osa pyörähtikin ulos, ja kumin / ulkohelan väli oli kauttaaltaan ruostunut, eli irti.
Kuva

uutta puslaa paikalleen... 20t. tunkki riittää :lol:
Kuva

Sitten vaan maalia pintaan, ja sormin uudet akselin puslat paikoilleen
Kuva
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 16 Heinä 2017, 20:00

Ny olis etupää taas kasattuna.. meinasi tulla voimanpuute, kun piti puslien pultit vetää 230Nm. ei ole ihan parhaat asennot auton alla, vaikka pieni monttu onkin apuna 8)
jatkovartta siis, ja onnexi oli tullut hommattua momentimittari/hälytin, jonka sai vääntimeen, samoin räikkä.
Kuva

ja tommoselta näyttää kasattuna:
Kuva
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Avatar
cxtb2
Viestit: 159
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Discovery 2 TD5 hankittu, sitten kunnostamaan...

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 18 Heinä 2017, 18:43

takapää onkin jotenkin helpompi, kun on jo harjoiteltu etupään kanssa 8)
Kuva
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa