Ryobin RRC "Rusty" -90

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Ryobin RRC "Rusty" -90

Viesti Kirjoittaja ryobi » 31 Heinä 2013, 23:36

Aika comebackin....Eilen tein kaupat itselleni tutusta Range Roverista, vuosimallia 1990, 3.9lit efi automaatti BW:n jakolaatikolla. Kilometrejä mittarissa tällä hetkellä 264400km. Nyt uuden ystävyyden kunniaksi rankku tulee kulkemaan lempinimellä "Rusty". Nimi pohjautuu auton ruskeaan ominaisväriin sekä siihen että ei tässäkään yksilössä olla vältytty peltitöistä.

Kuva

Ostin "Rustyn" alunperin viime talvena ja aloitimme kolleegan kanssa kunnostustyöt katsastusta varten. Poislukien pari kuukautta sitten hankittu leima, on Rusty ollut viimeksi leimattuna vuonna 2007. Monien mutkien kautta päädyin myymään Rustyn jo pari kuukautta myöhemmin ja nyt taas monien mutkien kautta olemme jälleen yhdessä. Tässä välissä on auto saatettu käyttökuntoon sekä leimalle. Käyttökunnostus on käsittänyt mm. 72h hitsaamista, jarrujen laittoa, larruputkien / bensalinjojen uusimista sekä yleistä tekniikan ehostamista. Valitettavasti minulla ei ole näistä vaiheista kuvia vaan täytyy aloittaa kuvaaminen nykytilanteesta joka näyttää seuraavalta:

Kuva

Kuva

Kuva

Rusty tulee toimimaan käyttöautona mutta kiinnostus safareihin yms metsäajeluihin on suuri. Varusteita ruvetaan hankkimaan kunhan saan suunniteltua "fiksun" järjestyksen tavaroille. Pyrkimyksenä on rakennella autoa budjettityylillä sillä elämäntilanteen vuoksi rahaa pitää saada ohjattua myös perheen tärkeämpiin intresseihin.

Korjauslistalla näin yhteisen taipaleen alussa on tarkistaa perät, jompikumpi tuntuu jollottavan aika pahasti. Pitää myös varmistaa että pyöränlaakerit ovat ok. Pakosarja tuntuu hieman vuotavan, pientä siksitystä kuuluu. Moottorin lämpötilamittari toimii välillä, välillä ei...pitää ensiksi vaihtaa moottorin lämpötila-anturi. Takaluukun yläosa on aika mätä, uusi-vanha mutta hyväkuntoinen odottaa jo vaihtoa.

Että sellaista, tästä tämä taas lähtee. Päivittelen sitä mukaan kun tulee jotain tehtyä / räpsittyä kuvia.

T: Tommi "Ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

Avatar
Mikki3011
Viestit: 831
Liittynyt: 23 Kesä 2008, 00:30

Viesti Kirjoittaja Mikki3011 » 01 Elo 2013, 17:45

No kappas...

Tervetuloa takaisin CAH-6XX kerhoon...

T:CAH-613

HNT
Viestit: 714
Liittynyt: 07 Joulu 2010, 02:10

Viesti Kirjoittaja HNT » 01 Elo 2013, 17:57

Omassa tallissa CAH-694...

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3817
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 01 Elo 2013, 23:04

Mun CAH- alkaa seiskalla, pääseekö silläkin kerhoon... :o :wink:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 04 Elo 2013, 12:39

Morjes vaan kaikille CAHeleille! :lol:

T:Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 04 Elo 2013, 20:50

Nonniin, reissusta palattu ja ensiviikolla pitäisi pikkuhiljaa ruveta fixailemaan / varustelemaan Rustyä myös muuhunkin kuin pelkkään asfalttipintaan. Tarkoitus olisi miettiä erilaisia ratkaisuja enemmpi budjettityylisesti sekä sen puitteissa että auto on myös päivittäisessä arkikäytössä. Mitään HC mud crawleria ei ole tarkoitus rakentaa. Maastoautoja on tullut jo useampi vuosi harrastettua mutta varsinaista ajelua maastossa erittäin vähän. Rustyn myötä siihen olisi oiva mahdollisuus ja kiinnostus olisi kova. Ideoita ja neuvoja otetaan siis vastaan.

Ensiksi ostoslistalla on sähkövinssin sekä isommat renkaat. Olisiko ehdotuksia toimivasta budjettiluokan vinssistä? Täytyykö akun / laturin kapasiteettia kasvattaa? Saa nähdä millainen tuosta asennuksesta tulee koska mitään kokemuksia ei vinssin asennuksesta ole... eikä käytöstäkään joten konsultaatiota kysellessä kunhan keulalla joku hyrräkela majailee :oops:

Mites sitten nuo renkaat, otteessa on suurimmat merkityt renkaat koko 215/75R16 joten olenko käsittänyt oikein että suurimmat lailliset renkulat ovat joko 245/75r16 tai 265/70r16? Budjettimielessä meinastin hankkia jotkut pinnatut kumit niin saapahan samalla hieman suuremman halkaisijankin kuin kyljessä lukee. Millaisiakohan rengaskokoja mahtuu alle laittamaan...

Alustaakin pitäisi päivittää, mutta pohdinnassa onkin että kannattaako jo varsin keikkuvaa Rangea lähteä korottamaan esim se +50mm vai heikennetäänkö tässä merkittävästi ajettavuutta. Uudet iskarit ja jouset tulee alle jokatapauksessa jossain vaiheessa. Varmaankin halvimmat korotusjouset / iskarit kannattaa jättää ostamatta. Samalla lienee olla hyvä asentaa ne "dislocation conesit" ja pidemmät jarruletkut jos korottaa. Mutta nyt kuuluukin kysymys että kannattaako?

Auton allekin pitäisi hankkia hieman suojapanssaria ainakin alkuun peräsuojat sekä etupanssari ohjausta suojaamaan... Ja vaikka mitä muuta, ehdotuksia otetaan vastaan mitä kannattaa hankkia jonkinlaista maastoajoa ajatellen.

T: Tommi "Ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3817
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 04 Elo 2013, 23:40

ryobi kirjoitti:Nonniin, reissusta palattu ja ensiviikolla pitäisi pikkuhiljaa ruveta fixailemaan / varustelemaan Rustyä myös muuhunkin kuin pelkkään asfalttipintaan. Tarkoitus olisi miettiä erilaisia ratkaisuja enemmpi budjettityylisesti sekä sen puitteissa että auto on myös päivittäisessä arkikäytössä. Mitään HC mud crawleria ei ole tarkoitus rakentaa. Maastoautoja on tullut jo useampi vuosi harrastettua mutta varsinaista ajelua maastossa erittäin vähän. Rustyn myötä siihen olisi oiva mahdollisuus ja kiinnostus olisi kova. Ideoita ja neuvoja otetaan siis vastaan.

Ensiksi ostoslistalla on sähkövinssin sekä isommat renkaat. Olisiko ehdotuksia toimivasta budjettiluokan vinssistä? Täytyykö akun / laturin kapasiteettia kasvattaa? Saa nähdä millainen tuosta asennuksesta tulee koska mitään kokemuksia ei vinssin asennuksesta ole... eikä käytöstäkään joten konsultaatiota kysellessä kunhan keulalla joku hyrräkela majailee :oops:

Mites sitten nuo renkaat, otteessa on suurimmat merkityt renkaat koko 215/75R16 joten olenko käsittänyt oikein että suurimmat lailliset renkulat ovat joko 245/75r16 tai 265/70r16? Budjettimielessä meinastin hankkia jotkut pinnatut kumit niin saapahan samalla hieman suuremman halkaisijankin kuin kyljessä lukee. Millaisiakohan rengaskokoja mahtuu alle laittamaan...

Alustaakin pitäisi päivittää, mutta pohdinnassa onkin että kannattaako jo varsin keikkuvaa Rangea lähteä korottamaan esim se +50mm vai heikennetäänkö tässä merkittävästi ajettavuutta. Uudet iskarit ja jouset tulee alle jokatapauksessa jossain vaiheessa. Varmaankin halvimmat korotusjouset / iskarit kannattaa jättää ostamatta. Samalla lienee olla hyvä asentaa ne "dislocation conesit" ja pidemmät jarruletkut jos korottaa. Mutta nyt kuuluukin kysymys että kannattaako?

Auton allekin pitäisi hankkia hieman suojapanssaria ainakin alkuun peräsuojat sekä etupanssari ohjausta suojaamaan... Ja vaikka mitä muuta, ehdotuksia otetaan vastaan mitä kannattaa hankkia jonkinlaista maastoajoa ajatellen.

T: Tommi "Ryobi"
Tässä muutama oma mielipide....

Akusta/laturista/vinssistä:

Normi safarikäytössä (= pieniä nyppyjä) ei tarvinne uusia laturia/akkua jos akku vaan on kunnossa.

Hinta-laatusuhde-vinssiä, kannattaisi varmaan harkita Runvaa (nopeammalla sisäänkelauksella ilman kuormaa)

50mm korotuksella ei tarvinne jarruletkuja vielä pidentää. Itse jättäisin Rangen "letkeät" orggis jouset ja pistäisin korotuspulikat väliin.

http://www.paddockspares.com/da6344-50m ... -pair.html
http://www.paddockspares.com/da6345-50m ... -pair.html

Etusuoja, peräsuojat ja tankin panssari riittänee alkuun, sitten jossain vaiheessa ehkä HD ohjausvarret....noin niinkun alkuun.

EDIT: ja "lailliset" mitkä saa leimattua on juurikin nuo: 245/75r16 tai 265/70r16. Tai ihan pikkaisen isommat tuumaset 31x10,5 15, mutta ovat sit 15 tuumaisella vanteella, että vanteet joudut metsästämään sitten....
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 05 Elo 2013, 00:01

Kiitos vastauksista Kaitsu.

Laturi on uuden näköinen, 100A italialainen yleislaturi. Akkukin taitaa olla aika uusi, voihan sinne vaihtaa niin ison kun vaan saa alkup. paikalle mahtumaan.

Täytyy tuota jousitusta hetken vielä miettiä. Ei taida edes 235/85r16 mennä alle ilman kaarien yms leikkelyä vaikka olisi se 50mm korotustakin? Leimallehan noilla ei tarvitse mennä mutta katsastus on talvella joten pienemmät talvipyörät alla anyway. Katselin että pinnatuistakin näyttäisi nykyään saavan mutiaisena 245/75r16 koon niin ehkäpä se alle.

EDIT Kaitsulle: olitkin laittanut jo juttua renkaista :D

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3817
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 05 Elo 2013, 00:09

ryobi kirjoitti:Kiitos vastauksista Kaitsu.

Laturi on uuden näköinen, 100A italialainen yleislaturi. Akkukin taitaa olla aika uusi, voihan sinne vaihtaa niin ison kun vaan saa alkup. paikalle mahtumaan.

Täytyy tuota jousitusta hetken vielä miettiä. Ei taida edes 235/85r16 mennä alle ilman kaarien yms leikkelyä vaikka olisi se 50mm korotustakin? Leimallehan noilla ei tarvitse mennä mutta katsastus on talvella joten pienemmät talvipyörät alla anyway. Katselin että pinnatuistakin näyttäisi nykyään saavan mutiaisena 245/75r16 koon niin ehkäpä se alle.

T: Tommi "ryobi"
100A:n laturi on jo aikas riittävä jos ei mitään HC offia /suosta vinssailua harrasta. Ja jos akku taas on "liian iso" kovin pieni laturi ei sitten safareilla jossa ajetaan muutenkin pienillä kierroksilla kerkeä lataamaan, mutta kuten totesin, pieniä nyppyjä varmaan sulla, eikä tuntitolkulla suosta ylös vinssausta :wink:

Mulla on ollut mun vakiorankussa kyllä 235/85/16 AT:t alla, veikkaisin että korotuksen kanssa mahtuu hyvin, rajoittimia tosin joutuu edessä säätämään - ja leimalle tosiaan turha viedä noilla...
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 05 Elo 2013, 00:15

Sitten kun mopo karkaa käsistä niin tuun käymään jotta leikellään kaaret vähän avarammiksi, hyvää jälkeä olet tehnyt discossasi 8)

Vitsi vitsi, poislukien tuo kommentti discostasi. Vastahan tässä sitä mopoa käynnistellään :lol:

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 18 Elo 2013, 22:50

Tässä on tarvittu pientä visiointitaukoa Rustyn suhteen. Työn puolesta on muodostunut jonkinlaisia kontakteja LR-harrastusta tukemaan...lue: lompakkoa nakertamaan :wink: Noh nyt sitten vaakakupissa painaa Rustyn uhraaminen kevyehköllä offialttarilla tai sitten kontaktien kautta saatu tarjous auton maalauksesta joka sitten ainakin suurelta osin tuhoaisi tuota metsässä rypeämistä. Tällöin linjaus olisi enemmänkin käyttöauton kunnostusta kuin varustelukierre. Eihän tuo mitenkään huippukuntoinen kukka tosiaankaan enää ole, koria on hitsailtu jo se reilut 70h ja tullaan jatkossa varmasti hitsaamaan myös lisääkin. Jos menisi maalaukseen niin siinä tulisi väkisinkin joutua korjaamaan korin yläosa tuulilasin yläreunasta/takaluukun yläpuolelta. Näissä kohdin pelti on jo puhki. Vaan eipä ole vielä selvää visiota siitä mitä rangen kanssa tarkalleen tekisi... Siitä on kyllä tarkka näkemys että kumpi valinta tahansa -> rahat menevät jokatapauksessa :lol:

TO DO listalla nyt ainakin:

- Uudet renkaat ASAP, vanhoissa jo sellaisia halkeamia / pinta aivan olematon.
- Kuskin puolen kääntökuula vuotaa nesteitä -> korjaussarja ja korjaus
- Eteen uudet jarrusatulat,levyt ja palat. Osat on jo hommattu
- Kierroslukumittarin fiksaus
- moottorin lämpötila-anturin korjaus. Vaihdettu uusi ja näyttää pieleen, täytyy kokeilla toista.

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 18 Elo 2013, 23:15

Maalaa se ja käytä maastossa! Ei ne kyljet niin tautisen nopeasti mene ruttuun jos sylinterioffia harrastaa kerran pari vuodessa!

Jos jostain löydät 2 kpl AT-renkaita koossa 265/70R16 voin lahjottaa sulle 2 kpl General Grabber AT2 ko. koossa, pintaa reilusti. Niitä olisi kyllä 4 kpl. mutta kahdesta on reunat kakkana =käyttökelvottomia joten teen niistä muksuille keinut, loput kiertoon!



Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 18 Elo 2013, 23:28

L-Andy kirjoitti:Maalaa se ja käytä maastossa! Ei ne kyljet niin tautisen nopeasti mene ruttuun jos sylinterioffia harrastaa kerran pari vuodessa!

Jos jostain löydät 2 kpl AT-renkaita koossa 265/70R16 voin lahjottaa sulle 2 kpl General Grabber AT2 ko. koossa, pintaa reilusti. Niitä olisi kyllä 4 kpl. mutta kahdesta on reunat kakkana =käyttökelvottomia joten teen niistä muksuille keinut, loput kiertoon!



Andy
Sehän ruttaaminen on ihan kiinni kuskin taidoista :lol: Ei vaan, Mulla on Andy tulossa taas kontaktin kautta joko 245/75 tai 265/70 renkaat lähes 100% varmuudella, pitää alkuviikosta varmistella. MUTTA tarvitsen vararenkaan samassa koossa. Jos Andy haluat päästä AT renkaistas eroon, pistä mulle privaa mistä voin tulla noutamaan. Voin noista jotain maksaakin...

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

Avatar
tooticki
Viestit: 115
Liittynyt: 25 Helmi 2010, 20:07

Viesti Kirjoittaja tooticki » 19 Elo 2013, 10:44

ryobi kirjoitti:...Noh nyt sitten vaakakupissa painaa Rustyn uhraaminen kevyehköllä offialttarilla tai sitten kontaktien kautta saatu tarjous auton maalauksesta joka sitten ainakin suurelta osin tuhoaisi tuota metsässä rypeämistä.
Osta toinen Range! Yksi offiauto ja yksi käyttöauto. Aivan sama kuinka monta Rangea sinulla on, rahaa menee kuitenkin.. :D
Disco 2 2002

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3817
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 19 Elo 2013, 10:45

tooticki kirjoitti:
ryobi kirjoitti:...Noh nyt sitten vaakakupissa painaa Rustyn uhraaminen kevyehköllä offialttarilla tai sitten kontaktien kautta saatu tarjous auton maalauksesta joka sitten ainakin suurelta osin tuhoaisi tuota metsässä rypeämistä.
Osta toinen Range! Yksi offiauto ja yksi käyttöauto. Aivan sama kuinka monta Rangea sinulla on, rahaa menee kuitenkin.. :D
x2 :lol:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 19 Elo 2013, 11:41

tooticki kirjoitti:
ryobi kirjoitti:...Noh nyt sitten vaakakupissa painaa Rustyn uhraaminen kevyehköllä offialttarilla tai sitten kontaktien kautta saatu tarjous auton maalauksesta joka sitten ainakin suurelta osin tuhoaisi tuota metsässä rypeämistä.
Osta toinen Range! Yksi offiauto ja yksi käyttöauto. Aivan sama kuinka monta Rangea sinulla on, rahaa menee kuitenkin.. :D
Hyvä idea! :lol: Ostan heti toisen Land Roverin kunhan saan oman tallin / tallipaikan tai edes paikan jossa puuhata autojen kanssa. Nyt on vain rivitalon parkkipaikka / duunipaikka missä voi fixailla kunhan seuraavaksi aamuksi on paikat taas työkuntoiset. Näillä mennään ainakin toistaiseksi.

T: Tommi "Ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 19 Elo 2013, 11:43

Kaitsu kirjoitti:
tooticki kirjoitti:
ryobi kirjoitti:...Noh nyt sitten vaakakupissa painaa Rustyn uhraaminen kevyehköllä offialttarilla tai sitten kontaktien kautta saatu tarjous auton maalauksesta joka sitten ainakin suurelta osin tuhoaisi tuota metsässä rypeämistä.
Osta toinen Range! Yksi offiauto ja yksi käyttöauto. Aivan sama kuinka monta Rangea sinulla on, rahaa menee kuitenkin.. :D
x2 :lol:
Ja Kaitsun listaa omasta kalustostaan kun katsoo niin ainakin Kaitsu on toteuttanut yllä olevia neuvoja varsin hyvin :lol:

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

Avatar
forumadmin
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja forumadmin » 19 Elo 2013, 22:56

Ei sun tarvitse niistä mitään maksaa kun en minäkään...! Renkaat Sipoossa, milloin tahansa Vuosaaressa, milloin missäkin... Vaikka seuraavassa PK-tapaamisessa!



Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 19 Elo 2013, 23:00

L-Andy kirjoitti:Ei sun tarvitse niistä mitään maksaa kun en minäkään...! Renkaat Sipoossa, milloin tahansa Vuosaaressa, milloin missäkin... Vaikka seuraavassa PK-tapaamisessa!



Andy
Palataan siis asiaan!

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

ryobi
Viestit: 592
Liittynyt: 31 Elo 2011, 23:43

Viesti Kirjoittaja ryobi » 03 Syys 2013, 21:28

Päivitellääs vähäsen, jotain pientä on tullut puuhasteltua. Reilu määrä palkkatöitä haittaa harrastuksia juuri nyt :wink: ... Kierros Hanekselta hommattuja vanteita lähtee huomenna puhallukseen ja maalaukseen, musta on päivän väri. Samalla Armakselta hommatut valoraudat puhalletaan ja maalataan myös mustaksi. Kävin tänään tilaamassa kierroksen renkaita, päädyin lopulta Insa turbo Rangereihin ( Bfg AT kuvio) koossa 265/70r16.

Moottorin lämpömittarin anturi tuli vaihdettua ja nyt tuntuisi mittari näyttävän oikein asteikolla. Kääntökuuliin on tiivisteet hankittuna jotka olisi tarkoitus vaihtaa ensiviikolla riippuen siitä miten kokeneempi asennusapu on käytettävissä.

Huomasin että etuperä tiputtaa öljyä ja näyttäisi että keulan puoleinen kuori olisi yhdestä kohdasta puhki jota on joku yrittänyt korjata liimamassalla tms. Milläköhän tuota nyt lähtisi paikkaamaan, hitsaamallako?

T: Tommi "ryobi"
T: Tommi "ryobi", RY 1586
Land Rover 110 -1983, 200tdi

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa