Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 04 Tammi 2019, 20:31

Auto on saanut lisää jäähdytysnestettä ja ohjaamo saa lämpöä entiseen tapaan. Kävin Tampereen Autocenterissä jossa SRS-vikailmoitus saatiin poistettua pelkällä koodin poistolla. Samalla asentaja tutki päästöongelman ja paikallisti sen vasemman puolen lambda-anturiin. Vikakohteen varmistamiseksi asentaja vaihtoi anturit puolelta toiselle ja vika seurasi mukana. Samalla asentaja huomasi polttoaineputkessa aiemmin tehdyn korjauksen joka on alkanut kastumaan. Nyt vain lambda-anturia etsimään ja vaihtamaan niin saa tuoreen leiman konttorilta. Niin ja sen vuotavan polttoaineputken voisi tietysti korjata samalla...
Range Rover 4,6 HSE 1997

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 24 Tammi 2019, 17:43

Kävin uuden reissun katsastuskonttorilla ja kaikki muut päästöt paitsi CO ovat kunnossa. Seuraavaksi katalysaattorin etsintään...

Pakkasilla on ollut pari kertaa pientä tyhjäkäyntiongelmaa mutta mitään vikailmoituksia ei ole ilmaantunut. Kunhan kelit lämpenee voi alkaa etsimään vikaa (jos se enää lämpimällä kelillä ilmaantuu). Ainakin tyhjäkäynnin säätöventtiilisysteemin puhdistus voisi lienee auttaa asiaan?
Range Rover 4,6 HSE 1997

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3816
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 24 Tammi 2019, 17:44

Minkä lambdan laitoit?

Lähetetty minun Land Rover Explore laitteesta Tapatalkilla

Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 24 Tammi 2019, 17:51

Ostin Rimmerbrossilta anturin (https://rimmerbros.com/Item--i-ERR1834P1) ja se korjasi kaikki muut päästöarvot paitsi CO:n
Range Rover 4,6 HSE 1997

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 24 Tammi 2019, 18:20

Päästömittauksen tulokset

Tyhjäkäynti:
CO% 2,66
CO2 12,84
HCpmm 87
O2 0,25

Kierroksilla:
CO% 1,59
CO2 12,87
HCpmm 68
O2 0,41

Katsastusmiehen tuomio: CO-pitoisuudet liian korkeat, katalysaattori vaihtoon
Range Rover 4,6 HSE 1997

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3816
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 24 Tammi 2019, 23:54

Teppo kirjoitti:
24 Tammi 2019, 18:20
Katsastusmiehen tuomio: CO-pitoisuudet liian korkeat, katalysaattori vaihtoon
Eli kaksi, molempiin putkiin ilmeisestikin.
Teppo kirjoitti:
24 Tammi 2019, 17:51
Ostin Rimmerbrossilta anturin (https://rimmerbros.com/Item--i-ERR1834P1) ja se korjasi kaikki muut päästöarvot paitsi CO:n
Taitaa olla sama minkä joskus ostin itsekin omaani.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
AVRO
Viestit: 1329
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja AVRO » 25 Tammi 2019, 09:17

Tuohon tyhjäkäyntiongelmaa voisi ainakin lähtökohdaksi ottaa sen parillisen venttiilikopan takaosasta lähtevän huohotinletkun, ja varsinkin siinä kopassa olevan tumpin sisällä olevan öljyjarrun. Se saattaa olla tukkeutunut ja vaikuttaa suoraan tyhjäkäyntiin, muovinen kikkare lähtee tumpista pihdeillä vetämällä. Parittomasta kopasta throttlebodyyn menevän letkun kunto kannattaa myös tsekata.
Se tyhjäkäyntiventtiili on hyvä putsata myöskin, näissä tuo itse venttiili ei aiheuta kovin yleisesti ongelmia vs. vanhempien efi kasien vastaava.

Oletko tarjonnut RE85:sta tälle? Ei varmaan maksa vaivaa mennä konttorille kokeilemaan päästöjä mutta jos olisi joku muu paikka jossa pääsisi savukaasut haistelemaan kokeeksi, tuo viinabensa parantaa päästöjä jonkin verran ja ainakin meikäläisen kottero sietää tätä hyvin. Pystyy ajamaan pelkällä RE85:lla ilman ongelmia. (paitsi ettei kylmäkäynnistys kylmällä onnistu)
Moottorin vikavalon syttyminen tuntuu olevan yksilökohtaista, lähtisin kokeilemaan pienillä määrillä. Vikavalo syttyy lähinnä sen vuoksi että pelkällä viinalla menee laihan puolelle kun ECU:lta tai suuttimilta loppuu kyky tajuta tilannetta. Toki omalla vastuulla tämä.
Mun brittipiiras juo viinaa kesäisin ihan työkseen sen mitä kaasunjuonnilta kerkiää, eikä ole mitään muutossarjoja.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 25 Tammi 2019, 17:37

Katalysaattoritilaus on nyt tehtynä. Huomenna täytyy tutkia tyhjäkäyntiventtiili ja huohotusletkut aamupäivällä ennen kuin pakkanen kiristyy. Vikalista on voimassa maanantaihin asti ja maanantaiaamuksi on luvattu -26 astetta, eli ei taida keli suosia viinan kanssa kokeiluja...
Range Rover 4,6 HSE 1997

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 25 Tammi 2019, 18:27

Auttaisiko jos ajaisi RSW -ohjelmalla "Reset Adaptive Fuel Values" toiminnon? Lambdan vaihdon jälkeen ajoa oli n. 30 km ennen päästömittausta.
Range Rover 4,6 HSE 1997

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 26 Tammi 2019, 20:59

Huohotinletkut ja öljyjarru on nyt tyhjennetty öljymoskasta ja jäästä. Varsinkin öljyjarrulla varustettu letku oli tukossa. Tyhjäkäyntiventtiili jäi puhdistamatta koska kotona ei ole riittävän pientä avainta pultteja varten. Kävin hakemassa ulkomaalaiskollegat lentokentältä ja auto toimi moitteetta koko n. 50km matkan.
Range Rover 4,6 HSE 1997

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 12 Helmi 2019, 20:41

Nyt on vaihdettu myös katalysaattorit ja kierroksilla päästöt on kunnossa. Tyhjäkäynnillä taas on palattu takaisin alkuperäisiin, rikkaaseen seokseen viittaaviin, lukemiin. Tutkin katsastuksen jälkeen rsw-ohjelmalla vikakoodit ja vaihtamattomassa lambdassa oli jäänyt muistiin lämmitysvika ja kykenemättömyys vaihtaa seos laihalle. Tyhjensin vikakoodit sekä nollasin moottoriohjauksen oppimat arvot ja kävin matkan varrelle sattuneella konttorilla koittamassa oliko siitä apua, mutta ilman menestystä...

Innostuin vaihtamaan vasemmanpuoleiset tulpanjohdot (oikealta puolelta vaihdoin jo kesällä). 1, 3 ja 5 pyttyjen kipinä oli joutunut ylittämään paksun ruostekerroksen ennen sylinteriin pääsyä (oikealla puolella ainoastaan 2-sylinteri kärsi samasta ongelmasta). Irrotin samalla varmuuden vuoksi 7 sylinterin tulpan ja vaivalloista irtoamista ihmetellessä heräsi epäilys kierteiden kunnosta. Ja tietysti ainoan käyttökelpoisen tulpan tulpanreiän kierre oli jossain auton historian aikana onnistuttu sotkemaan. Pitkällisen taistelun ja erinäisten kepulikonstien jälkeen sain tulpan oikeille kierteille ja nyt se saa olla paikallaan mahdollisimman pitkään. Olen kerran korjannut moottoripyörän tulpankierteen onnistuneesti helicoililla kantta avaamatta, onko ko. toimenpide mahdollinen auton konetilassa?
Range Rover 4,6 HSE 1997

Avatar
AVRO
Viestit: 1329
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja AVRO » 12 Helmi 2019, 22:04

Teppo kirjoitti:
12 Helmi 2019, 20:41
Pitkällisen taistelun ja erinäisten kepulikonstien jälkeen sain tulpan oikeille kierteille ja nyt se saa olla paikallaan mahdollisimman pitkään. Olen kerran korjannut moottoripyörän tulpankierteen onnistuneesti helicoililla kantta avaamatta, onko ko. toimenpide mahdollinen auton konetilassa?
Asiansa osaava korjaamo tekee kyllä, näissähän on ihan asiallisesti tilaakin.

Näissä on kyllä kovin pehmeää se kannen kierre, tuossa omassakin pitää hyvin varovasti ja tarkkaan asetella tulpat sekä paljain sormin kiertää ne melkein loppuun ettei vaan pilaannu mitään. Kiristyskin silti semmoinen kummallisen tuntuinen, muissa moottoreissa mitä olen touhunnut ei ole näin pelottavaa ko. operaatio.
Sekin vielä että tulpan syvennyt on ainakin mun ihan tavan tulppahylsyille ahdas, eli hylsy on henkäyksen liian paksuseinämäinen ja tuppaa hirttämään syvennyksen reunoihin jos asiaa ei tiedosta jolloin tulppa voi jäädä löysälle vaikka tuntuu olevan tiukassa. Pitäisi hioa hylsystä vähän pintaa pois mutta toisaalta omaa kun tekee niin tuttu mesta ja hylsyä osaa kevittää sopivasti.
Tätäkin on saanut vuosien varrella jännittää monesti kun vaihdan tulpat ~10tkm välein. Tavan halpoja perustulppia niin ei juuri kannata säästellä.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3816
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 13 Helmi 2019, 00:13

Teppo kirjoitti:
12 Helmi 2019, 20:41
Olen kerran korjannut moottoripyörän tulpankierteen onnistuneesti helicoililla kantta avaamatta, onko ko. toimenpide mahdollinen auton konetilassa?
Mulla oli joskus aikoinaan Pajero, jossa yksi tulppa oli edellisen huoltajan toimesta vedetty väärille jengoille. Metrisellä varrella joutu vääntää irti, ei onneks katkennu sinne mutta jengat meni. Ite tein helicoililla tai vastaavalla. Kierretappiin vaan kunnolla rasvaa, että lastut jää kiinni.

Katoin että siinä sylinterissä oli venttiilit kiinni ja sitten vaan paineilmaa ja taisin jollain magneettisauvallakin sinne tuikkia ja imuriin letku jolla kans koitin maholliset pärskeet saada pois. Sitten pyöritin vielä pari kertaa puolan johto ja tulppa irti startilla, että pukkaa vielä paineella ulos jos jotain jäi.
Ja se uusi kierreosa sitten oikeanlaisella lukitteella paikoilleen. Hyvin onnistu kotitallissa vaikka oli just se nelospytyn ja hankalimmassa paikassa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Jasu » 13 Helmi 2019, 12:02

Eikös tuo koholla oleva arvo viittaa palamattomiin jäännöksiin, eli joku/jotkut pytyt ei polta tyhjäkäynnillä ihan kaikkea? Ellei sitten lambdan lämmityksessä ole vikaa, semmoista oireili oma V6 XM, poltteli vikavaloa tyhjäkäynnillä ja välillä pintakaasullakin ajellessa, lämmityspiiriin ei tullut sähköt terveesti ja kun lämmityksen syöttöreleen kantoineen uusi niin vikavalon loimotus jäi siitä pois...

Tulpanjohdotkin osaa kenkkuilla, ja täältä on tullut joskus luettua että nämä olisi jotenkin kranttuja niiden suhteen. Ikäviä koneitakin on kun käyntiäänestä ei ainakaan oma korva osaa vielä sanoa käykö joku pytty huonommin kuin muut, ihan toista se on kaksipyttyisten kanssa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 14 Helmi 2019, 20:12

Tänään oli sen verran lämpöasteita että maa auton alla oli kastunut kunnolla. Siispä ryömin auton alla olevaan vesilammikkoon ja mittasin virheilmoituksia antavasta lambdasta lämmitysvastuksen, joka on hajalla. Viallisessa vastus on ääretön ja vaihdetussa n. 5,9 ohmia. Koska virheistä kuulemma oppii, otettakoon tästä opiksi se, että jos yksi lambda hajoaa, kannattaa ostaa kerralla kaksi...
Range Rover 4,6 HSE 1997

Avatar
series3kalle
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 15 Helmi 2019, 22:52

Mut sillonhan sulta olis jäänyt tuo ihana-niskasta persvakoon asti- jäisessä vedessä makoilu kokematta. :lol:
Palkintohan on kaikkein suurimmillaan, kun tuon vitutuksen jälkeen kaikki toimii?
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 28 Helmi 2019, 18:53

Lambda-anturi saapui ja pääsin taas ryömimään auton alle. Jää oli sulanut ja vesilammikko muuttunut kuraksi... Akku oli taas viime viikkojen vähäisten ajojen jäljiltä sen verran heikossa kunnossa että auto käynnistyi vaivalloisesti jousituksen nostoa varten. Jätin auton laturiin kiinni ja kun meinasin lähteä katsastukseen, startti ei jaksanut pyörähtää. Käynnistin auton varavirtalähteellä ja hain uuden akun. Akkuliikkeestä jatkoin katsastuskonttorille jossa kehuttiin päästöarvoja ja kerrottiin että autoa enää ei tarvitse käydä näyttämässä ennen kuin vuoden kuluttua.
Range Rover 4,6 HSE 1997

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Jasu » 25 Maalis 2019, 09:44

Joo, pidettiin "minimiitti" tuossa lauantaina, ja laiteltiin öljynpaineanturin piuha anturiin kiinni. Oli kyllä kivan puhdas ulkoapäin tämän yksilön moottori, verrattuna tuohon reilun satkun enemmän ajettuun omaani...

Koeajolta ei vältytty, kyllä tuo vähempi ajomäärä, ja ehkä edellisten omistajien käsittelykin, vaan vaikuttaa, monin tavoin täsmällisemmän tuntuisia hallintalaitteita yms. Ja kyllähän musta nahka on silmään kivampi kuin harmaa, ja penkitkin liikkui sähköllä... Ehkä hitusen löysemmät on iskarit tässä kuin omassani, takapää vaikutti elävän hieman omaa elämäänsä, voi toki renkaistakin se tulla..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 22 Huhti 2019, 16:42

Renkaanvaihdon yhteydessä tuli vastaan uusi remonttikohde. Etuakselin vasen puoli on öljyn peitossa ja kun tiivisteen päältä kaivoi pois öljystä, hiekasta ja savesta yms. materiaaleista koostuva kerroksen alta paljastui reilu öljyvuoto. Varaosaluettelon mukaan tiiviste on FTC3452 mutta ilmeisesti korvattu FTC4822 -tyypillä.
Range Rover 4,6 HSE 1997

Teppo
Viestit: 27
Liittynyt: 29 Elo 2018, 21:25

Re: Käyttöautoksi P38 4,6 1997

Viesti Kirjoittaja Teppo » 04 Touko 2019, 19:11

Etuakselin tiivisteestä oli jousi ruostunut poikki, eli ei ihme että tihutti öljyä... Jarrulevyt, -palat ja osa liukutapeista on nyt vaihdettu uusiin. Vaihteiston öljyjäähdyttimen liitokset oli kiristyksen tarpeessa, jospa keulan alaosa pysyisi nyt kuivempana. Tulevia remonttikohteita ilmaantuu sitä mukaa kun vanhoja saa korjattua. Ohjaustehostimen putki on sen näköinen että menee vaihtoon ja SRS valo vilkku iloisesti mittaritaulussa airbag fault ilmoituksen kera. Vikailmoitus tuli kesken ajon eli vikaantunut osa voisi olla rotary coupler (tälle lienee suomenkielinenkin nimi). Omistan RSW-ohjelman jolla ei pääse SRS-järjestelmään käsiksi. Laitoin viime vuonna s-postia ohjelman tekijälle, joka kertoi työskentelevänsä SRS-järjestelmän kanssa. Taidan kuitenkin alkaa säästämään NANOCOM Evolution -purkkiin, jolla ilmeisesti pääsee SRS kuittauksen lisäksi myös tutkimaan moottorin antureiden toimintaa reaaliaikaisesti.
Range Rover 4,6 HSE 1997

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija