P38 -95, Brittihuumoria

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 15 Marras 2018, 22:09

Tää on terapiaa ruuvata romuja. Saa käyttää päätään ajatteluun, ja välillä sit soveltaa kun kehittää jotain luovia ratkaisuja. Eikä nuo tehtaan tekemät ratkaisut ole aina ihan mieleisiä...

Kuva

Kuva
Tuli paketillinen uusia osia..!

Uusi jäähdytin, neljään jarrusatulaan kehikko uusine liukutappeineen, pari jarrukumisarjaa ja ennestään oli haalittuna jo uudet palat kaikkiin jarruttimiin. Pukkaa pientä syyshuoltoa sit samalla...

Kuva
Pesasin aamupäivästä, käväsin niskaa kuntouttamassa, ja suoriltaan talliin siirtämään Rangeen kertyneet lämmöt tallin sisälle...

Kuva
Nykäisin vanhan jäähdyttimen pois, yllättävänkin helposti suostu poistumaan, letkujen lisäksi vain pari ruuvia alaosassa...

Kuva
Ja uusi sopi sujuvasti paikallensa. Letkut kävi kuten pitää myöskin, vaikka se ei ole ihan varmaks sanottua tarvikeosien kanssa. Vaan kun hinta suojeli genuiiniosalta... Ylävesiletkuksi vaihdoin uuden takaisin, katkaistun tilalle johon lisäsin ylimääräsen pienen letkulähdön aiempien ongelmien yhteydessä...

Kuva
Riipasin kuikkaan myös Y-haaravirityksen, em. letkulisäyksen poiston takia...

Kuva
Ja hienosti kiertovesipumpulla suoritetun ilmauksen jälkeen tuolta jäähdyttimen kulman ilmausletkusta taas nestettä paisariin siirtyy...

En viitsinyt pörisemään laittaa, kun koneesta puuttuu vielä öljyt ja suodatin, valuttakoot loputkin kurat yön aikana vatiin, laitellaan sit huomenna uudet kurat tilalle uuden suodattimen kanssa. Ja niihin jarruihin voisi yrittää paneutua huomenissa samaten. Onneksi ei oo kiire eikä paniikki, seuraavan kerran pakollista ajoa (tähän tietoon) maanantaina, ja onhan tuo vanhempikin Range lähtövalmiina kun vaan tekee liikennekäyttöönoton...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 18 Joulu 2018, 19:43

Toinen etujarruista jäi laahaamaan, kuumeni ihan reilusti ajossa. Otin auki paikat tuossa äsken, ja alempi mäntä tuntui jumittavan ihan pohjaan painettuna. Pumppasin männät niin ulos kuin uskalsin, putsasin männät ja rasvasin jarrukumirasvalla. Tulos, ainakin tuossa tallissa painellessa jarruttaa, ja pyörä pyörii herkästi kun jarrun päästää. Selvinnee seuraavalla ajolla, onnistuiko oikeasti...

Taitaa laittaa uusia satuloitakin vielä tilattavaksi, tai ainakin mäntiä. Olisipahan sit hyllyssä odottamassa kun tarve kuitenkin jossain vaiheessa tulee...

Oikeanpuoleisen lämppärin puhaltimen otin pois, kun sinne putosi jokunen kuiva lehti raitisilmasuodattimia vaihtaessa. Huomion kiinnitti kierrätysläpän kummallinen asento, ja tuon servosta on HEVAC valitellut aina. Meinasin kaivaa servon esille, vaan vaihtoehdot näyttää olevan joko kojelauta irti tai reikää A-pilarin alapuolelle pintapeltiin... On taas suunniteltu oikein huoltoystävälliseksi tuolta kohtaa... No, kiilasin sopivalla kapulalla auki, jos vähentäisi vänkärinpuoleisten lasien huuruuntumista koko porukalla ajellessa...

Jos vielä muistaisi kurkistella saisiko öljynpaineen säätöjousen esille, saisi sillekin osastolle vähän selvyyttä. Karvan yli neljään kiloon nostaa kylmänä paineet, ja vähänkin lämmitettynä jää alle, tyhjäkäyntipaineet nollan lähellä haaleanakin...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
AVRO
Viestit: 1304
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja AVRO » 18 Joulu 2018, 20:28

Jasu kirjoitti:
18 Joulu 2018, 19:43
Oikeanpuoleisen lämppärin puhaltimen otin pois, kun sinne putosi jokunen kuiva lehti raitisilmasuodattimia vaihtaessa. Huomion kiinnitti kierrätysläpän kummallinen asento, ja tuon servosta on HEVAC valitellut aina. Meinasin kaivaa servon esille, vaan vaihtoehdot näyttää olevan joko kojelauta irti tai reikää A-pilarin alapuolelle pintapeltiin... On taas suunniteltu oikein huoltoystävälliseksi tuolta kohtaa... No, kiilasin sopivalla kapulalla auki, jos vähentäisi vänkärinpuoleisten lasien huuruuntumista koko porukalla ajellessa...
Ennenkuin poraat tai leikkaat mitn niin yritä kuitenkin sen läppämoottorin kanssa. En nyt suorinvartaloin osaa sanoa kuinka sinne oikealle mahtui tai ylettyy mutta takavuosina tohon omaani ähersin kuskinpuolelle korjauksen siihen servoon, käärmekädellä ja jollain pienellä ruuvibitsin pitimellä sinne ylettyi ja siitä a-pilarin-kojelaudan välistä näkee yhdellä silmällä kun vetäisee oviaukon tiiviseen pois.
Jonkinmoisen tuskailun tuloksena servo oli kädessäö, ja meni vielä takaisinkin. 8)
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 18 Joulu 2018, 20:58

Sinne saattaisi ehkä päästä semmoisella pikkuräikällä minkä läpi saa bitsin..? Tuossa kun saunan lämmössä ajatus vielä kiersi aiheen ympärillä, niin jotain tuommoista voisi kokeilla...

Itselle kyllä riittäisi että saisi servon pois paikaltaan, ja jos ei muuta niin irrallaan pörisemään jotta HEVAC:in ecu kuvittelisi kaiken olevan hyvin. Kun näihin ajeluvuosiin muistaa kerran tai kaksi sisäilman kierrätystä kaivanneensa, niin tuskin sitä jäisi kaipaamaan tämänkään kanssa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
AVRO
Viestit: 1304
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja AVRO » 19 Joulu 2018, 00:00

Mulla oli niinkin yksinkertainen vika kuin tinaus pettänyt moottorin sähköistä. Mihinkään minäkään en noita tarvitse mutta "AUTO"-asennolla ecu taitaa ajella sisäkierron hetkeksi kiinni esim kesäkuumalla kun koppi halutaan viilenemään.
Toisaalta joskus voi joutua tarvitsemaan jos ajelee jonkun oikein käryttävän Seriek... eiku Mersun perässä. :wink: :wink:
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Avatar
series3kalle
Viestit: 1653
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 19 Joulu 2018, 00:19

Muista riittävä turvaväli... 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 19 Joulu 2018, 20:07

Jasu kirjoitti:
18 Joulu 2018, 19:43
Jos vielä muistaisi kurkistella saisiko öljynpaineen säätöjousen esille, saisi sillekin osastolle vähän selvyyttä. Karvan yli neljään kiloon nostaa kylmänä paineet, ja vähänkin lämmitettynä jää alle, tyhjäkäyntipaineet nollan lähellä haaleanakin...
Meinasin kurkistaa, lukkorengas lähtikin siivosti irti, vaan eihän se tulppa sen alla mihinkään halunnut liikkua. Olisihan tuon ehkä saanut ulos kun olisi käynnistänyt moottorin, vaan sen seurauksena tuleva sotku ei vaan houkuttanut...

Putsailin paikkoja siitä ympäristöstä, ja konetta uudelleen käymään. Hienosti pukkaa öljyä hihnapyörän takaa, vissiin stefa "valmis", ja kyllähän flekti sitten sen öljyn osaa heittää ihan joka suunnalle. Öljynjäähdyttimille menevät letkutkaan, ainakaan puristusliitosten kohdilta, ihan hyviltä enää näytä, sietäisi ehkä nekin uusia... Sitten joskus ehkä..?

Jos tuohon paneutuisi sitten kun saa taas toisenkin auton liikkuvaksi Classicin kaveriksi, ja sitten alkaisi punomaan tuon konetta....
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3787
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 20 Joulu 2018, 00:18

Jasu kirjoitti:
18 Joulu 2018, 19:43
Toinen etujarruista jäi laahaamaan, kuumeni ihan reilusti ajossa. Otin auki paikat tuossa äsken, ja alempi mäntä tuntui jumittavan ihan pohjaan painettuna.
Mulla muistaakseni oli molempien etusatuloiden tapit jumissa (muistaakseni ne alemmat) jotka aiheutti jumin, laahaamisen ja kuumenemisen.
Tapit irti, tappien ja kolon putsaus ja rasvaus auttoi.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 20 Joulu 2018, 12:37

Kaitsu kirjoitti:
20 Joulu 2018, 00:18
Jasu kirjoitti:
18 Joulu 2018, 19:43
Toinen etujarruista jäi laahaamaan, kuumeni ihan reilusti ajossa. Otin auki paikat tuossa äsken, ja alempi mäntä tuntui jumittavan ihan pohjaan painettuna.
Mulla muistaakseni oli molempien etusatuloiden tapit jumissa (muistaakseni ne alemmat) jotka aiheutti jumin, laahaamisen ja kuumenemisen.
Tapit irti, tappien ja kolon putsaus ja rasvaus auttoi.
Tuohon tuli uudet tapit joka kulmaan, kaikki kahdeksan, uusine runkoineen (kehä, länki vai mikä sen nimi nyt on mihin palat sisälle tule?). Männät tuntui liikkuvan, mutta ilmeisesti ei vaan tullut ihan pohjaan asti painettua, tai jos tuli niin ei tullut reilummin jarrua painettua että mäntä olisi tullut ulos jumin kanssa..? Ekat ajot meni lämpeämättä, eikä tainnut tarvita isommin tai ainakaan kovemmin jarrutella sillä reissulla, kun vasta seuraavilla löytyi tuo lämpeneminen...

Eilen testiajon jälkeen liikkui edelleen herkästi tuuppaamalla, toivottavasti pysyy tuommoisena pitempäänkin. Sisempi pala näytti tosin siltä että saa ostaa uuden paketin jarrupaloja...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
AVRO
Viestit: 1304
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja AVRO » 20 Joulu 2018, 19:56

Jasu kirjoitti:
19 Joulu 2018, 20:07

Putsailin paikkoja siitä ympäristöstä, ja konetta uudelleen käymään. Hienosti pukkaa öljyä hihnapyörän takaa, vissiin stefa "valmis", ja kyllähän flekti sitten sen öljyn osaa heittää ihan joka suunnalle. Öljynjäähdyttimille menevät letkutkaan, ainakaan puristusliitosten kohdilta, ihan hyviltä enää näytä, sietäisi ehkä nekin uusia... Sitten joskus ehkä..?
Olet tekijämies selkeästi, mutta varustaudu ainakin henkisesti siihen ettei ne letkut/putket irtoa öljynjäähdyttimestä ehjänä. Jäähy on alumiinia ja suurella todennäköisyydellä osat ovat ässehtineet kiinteästi toisiinsa vuosien saatossa.
Mulla meni jäähy vaihtoon kun liitos ei ehjänä auennut, se mokoma jäähy on aika pehmeä joten "lisää voimaa" ratkaisu vaan vääntää koko laitoksen rusetille ja vähintään kierteet jää sinne letkun päähän. :)
Ne letkuthan on oikein hyviä, mullakin pyöri letku sieltä puristusliitoksen välistä mutta ei vuotanut. Vaihdoin ne kuitenkin, ja samalla joutui laittamaan uuden ö-jäähdyttimenkin edellämainitusta syystä. En tosin ostanut orkkis tankoa vaan laitoin B&M kennon.

Hihnanpyörässä suurella todennäköisyydellä ura stefan kohdalla, ainakin mulla jo ihan maltillisilla kilometreillä. Stefa itsessään ihan korppu ja vuotikin loppumetreillä ns. solkenaan. Sinne etukopan pesään mahtuu kivasti semmoinen ohut sorvattu shimmi stefalle niin ei tarvi sitä hihnapyörää vaihtaa jos kumi on ehjä. (tainnu tästäkin jo vaahdota monet kerrat mutta ei kai siitä haittaa ole)
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S -72, 2000TC -72
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 21 Joulu 2018, 17:30

Öljynpaineita. Tai puutosta..?

https://www.youtube.com/watch?v=JfmW4k6WUuc
Öljyllä noin 70 astetta lämmintä, 25 km isompaa tietä ajeltuna, lohkolämppärin perästä lähdetty liikkeelle. Kyllähän nuo paineet ajossa vissiin ihan riittäviä on vaan pienillä kierroksilla ikävän vähän. Pysähtyessä vaihde päällä satunnaisesti vilahtaa merkkivalo, noinkin viileillä öljyillä...

Kaikenlaista tuossa on ehtinyt miettiä, syyksi moiselle. Olikos näissä öljypumpun imuputken irtoamis/murtumistaipumusta? Jonkinlainen O-rengastiivistys imuputken ja pumpun välillä? Pumpun rattaita vissiin mennyt yms kivaa..? Mikä tahansa noista, tekisikö kierroksilla kuitenkaan paineita..?

Kaikkea sitä pohtiikin vaihtoehtosyiksi, ettei tarvitsisi kammeta koko konetta pois pannuhuoneesta. Vaan selviääkö kuitenkaan syy paineisiin ilman isompaa purkua... Oikein houkuttaisi isompia purkuoperaatioitakaan suorittaa, ennenkuin jaksaa väsätä Xm:n leimalle, ettei vain Classicin varassa olisi. Tahtoo kuitenkin kaksi liikkuvaa ainakin yrittää pitää hallussa, kun siihen toiseen sitten kuitenkin tulee jotakin, jos ei ole kolmatta lähtövalmiudessa...


Positiivista tuolta reissulta, kabiinissa on kiva olla, eikä jarrut enää lämmennyt ollenkaan..!
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3787
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 21 Joulu 2018, 17:37

Jasu kirjoitti:
21 Joulu 2018, 17:30
Positiivista tuolta reissulta, kabiinissa on kiva olla, eikä jarrut enää lämmennyt ollenkaan..!
Ja taustalla soi Heepin July Morning 8)
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 21 Joulu 2018, 17:52

Kaitsu kirjoitti:
21 Joulu 2018, 17:37
Jasu kirjoitti:
21 Joulu 2018, 17:30
Positiivista tuolta reissulta, kabiinissa on kiva olla, eikä jarrut enää lämmennyt ollenkaan..!
Ja taustalla soi Heepin July Morning 8)
Joo, joku live-taltiointi. Soi aika kivasti kymmenen kaikattimen kautta...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3787
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 21 Joulu 2018, 18:13

Se on melko varmasti Uriah Heep Live, January 1973. Mulla on se levy hyllyssä mutta en nyt muista oliko toi vinyylinä vai CD:nä kun molempia löytyy, mutta juurikin tota alkupään tuotantoa, jossa Byron on vielä vocalisti.

Niin ja eihän se oil pressure relief valve olis jumissa? Tai sitten öljypumpun raattaathan voi olla kuluneet tai se itse pumpun ns. housing kulunut.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 21 Joulu 2018, 20:01

Kaitsu kirjoitti:
21 Joulu 2018, 18:13
Niin ja eihän se oil pressure relief valve olis jumissa? Tai sitten öljypumpun raattaathan voi olla kuluneet tai se itse pumpun ns. housing kulunut.
Sitä venttiiliä meinasin, että voisi olla sen jousi poikki tms. Meinasin jo tarkistaakin, seegeri lähti kivasti mutta seuraava tulppa ei liikahtanut mihinkään. Kauaa ei tosin taitaisi öljypumppua etukannen kanssa irroitella, jolloin saisi muutaman paikan selviteltyä. Kansien vaihtoa varten kun pitää taas purkaa paljon osia edestä, niin siitä ei enää olisi pitkä matka irroitukseen...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 23 Joulu 2018, 18:28

Yksi kiehutusnestevuotopaikka jälleen vähemmän, otin kiertovesipumpun pois. Kuumana näytti pumpusta tai siltä tienoolta tippasevan...

Huonoja on nuo pumput, muistaakseni -86 purettavasta Omegasta sen irroitin, reilun viisitoista vuotta sitten, josta lähtien testauksen jälkeen ollut kuivillaan. Boschilainen tekele, pitäiskö lähteä reklamaatiota väsäämään huonosta kestosta...

Kokeeksi käytin lämpöiseksi ilman flektiä, eikä ainakaan heti näkynyt vuotoja. Antaa nyt jäähtyä, ja sit voisi tarkistella paljonko on nestepinta vajunut. Huomenna sitten aattoajelut, yön olkoon sitten pihalla, ja aamusta päätös lähtiskö tällä vai Classicilla anoppilaa kohti joulun jälkimaininkeihin... Classic tosin on jo viettänyt talliaikaa, lähtöä ajatellen, kaikenlaista nesteiden lisäilyä ja tarkistelua, ja tulipa siihen tikkaatkin väsättyä jotta pääsee katolle helpommin. Juuri toinen kerros Hammeritea vetäisty pintaan, ehtinee ehkä kuivuakin ennen lähtöä jos sillä lähdetään, ellei sitten jättäisi tekeentymään hyväksi lämpimään...

Edittiä: pitihän sitä pumppua kävästä ihmettelemässä. Sähköt pumpulle, letkut pumpulta vatiin, ja pyörittelyä. Tippasee vähän pumpun ja moottorin välisestä "juorureiästä" reilusti kädenlämpöisellä vedellä testatessa. Toinen testi, paineilmaa letkuihin ja pumppu vatiin; ilmakupla toisensa perään tulee samaisesta paikasta. Auto ei taasen ollut päästänyt nestetasoa laskemaan muutamassa tunnissa, vaan huominen näyttänee sitten jotakin...

Lisää: Päivän ajot tällä, reipas 30km suuntaansa, lähtiessä tallista lohkolämmittimen perästä, palatessa pakkasesta jossa oli ainakin sen seittemän tuntia. Kurkistus paisariin, ei ollut taso vajonnut noilla ajoilla, eikä "keräys-lasol-pulloon" ollut varmaan desiä tullut. Vaikuttaisi sille että ajoneuvovalinta huomiseen lähtöön osui kuitenkin tälle yksilölle. Ja jos jostain syystä jää matka kesken, niin palataan lähtöruutuun ja otetaan uusintalähtö Classicilla...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 25 Joulu 2018, 17:12

Eka pitempi koeajo menossa. 220km takana, loppuvuodesta takaisin. Yhden pysähdyksen taktiikan Range valitsi, 170km:n kohdalla eli Pihtiputtaalla lämpömittari lähti vaeltamaan viivan-kaksi ylöspäin, ja puolisen kilometriä myöhemmin hätyyteltiin punaviivaa. Sopivasti risteyksen jälkeen bussipysäkki, paisarinkorkki suhisemaan kusitauon ajaksi, keräyspurkkiin kurkistus vaan ei siellä taaskaan ollut kuin reilu desi. Uutta mehua litra paisariin, letkujen puristelua, vähän lisää mehua, kone käyntiin ja loput 1,5 litran pullosta perään ja taas oli nestetaso oikea...

Ottaa näemmä litran sataselle kiehutusnestettä, nätisti ajellessa. Vajaan 13 litraa menee bensaa samalle matkalle, lumipöperökelissä, ei paha...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1653
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 26 Joulu 2018, 11:14

Mulla oli aikanaan kesätyösuhdeauto... Fiat uno fire.
Se oli niinku moottorisaha: kun ajoit tankin tyhjäks, oli moortoriöljyä myös lisättävä alaviivasta yläviivaan... :mrgreen: eipä se kone ainakaan voinu valittaa vanhoista öljyistä... 8)
Sukua? :lol:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 26 Joulu 2018, 13:07

Sai tähänkin vähän lisätä moottoriöljyä, näytti tosin tikussa pahemmalta kuin todellisuus, kun on kallellaan tikunpuolesta poispäin...

Kuva
Todistettavasti tuli kuitenkin perille asti... :lol:

Kuva
Ja joo, on se Britti. Ei ollu öljyt loppu, vielä...

Kuva
Vasemmalla vaimon veljen uusin ostos. Pikkuvikainen, halavalla... Oikealla sitten anopin Fabia, jota on kironnut heti hankinnasta lähtien, vaan silti on sitkeästi sillä jatkanut ajoja. Totesi vaan Rangesta että "tämmöisiä autojen oikeasti olla pitäis, ei tarviis kopsutella lumia pyöränkoteloista että mahtuu renkaat pyörimään"...

Meinasi tulla tilastotappio, takaa vasen kuraläppä oli enää vähän yhdellä ruuvilla kiinni, alareunan kiinnikkeet ruostuneet pois. Edestä tulikin kesällä jo uudelleenkiinnitettyä, kun oli kiinnitykset hapantuneet. Muut näytti olevan vielä tukevasti kiinni. Ehkä eilinen sohjo teki tehtävänsä, ainakin alkumatkasta oli keli ikävästi pilattu suolalla, jonnekin Saarijärven korkeudelle asti, siitä ylöspäin oli "normaali talvinen ajokeli" eli lunta tiellä. Kivasti kyllä eteni siinäkin kelissä...

Taitaa tosin mennä etupenkit vaihtoon, ei meinaa löytyä mukavaa asentoa penkistä, ei itsellä eikä vänkärillä. Ehkä sitä on totuttanut itsensä liiaksi Xm:n penkkeihin, onneksi sellaisia löytyy nahkaan kääräistynä ja sähkösäädöillä, jos vaikka sellaiset sitten taputtelisi tähän..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 426
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 01 Tammi 2019, 13:21

Tulin sit tankanneeksi taas täyteen, uuden vuoden kunniaksi. Samalla sai katsottua paljonko tietämyskone poikkeaa todellisuudesta. Kuutisen sataa kilometriä ajoa, josta vajaan viitisensataa maantietä, satakunta kaupunkipyöritystä ja joku kymmenen kilometriä hupipörräystä hangessa. Kulutusnäyttö väitti lukemaksi 13,4 sataselle, "lompakolla mitaten" tulos oli 12.8l/100km. Ei mikään ihan paha tämmöiseksi, tuolta osin taitaa kone olla jokseenkin kunnossa..?

On koneessa vaan paljon sekalaisa mekaanisia ääniä, verrattuna eilen kuunneltuun reilusti vähemmän ajettuun yksilöön. Tiedä sitten mistä kaikkialta pikku ääniä tulee, mutta jossain vissiin pitääkin näkyä/kuulua reipas pari sataa tonnia...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa