P38 -95, Brittihuumoria

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

P38 -95, Brittihuumoria

Viesti Kirjoittaja Jasu » 12 Huhti 2018, 11:21

Pientä projektitopikkia tämmöisestä. Ei pitänyt hankkia näin uusia, mutta sopivasti kun kaveri vihjasi niin perinteinen lievä Sulo Vilén pääsi yllättämään...

Kuva
Tuommoisen kuvan perusteella lähdin sitten soittelemaan, ja mukavien jutustelutuokioiden jälkeen päädyttiin molempia miellyttävään hintaan, ja lopulta saatiin noutoaikakin sovittua. Muutama muuttuja kun oli mukana, myyjän ulkomaanreissua, ostajan omat ohjelmat, tulevan tallin omistaja, vetoauton sekä trailerin aikataulut vielä lisäksi...

Auton tarina lyhyesti, tai siis syy miksi hinta oli, sanoisinko, maltillinen, lähtee jäähdytysnestevuodosta liikkeelle. Sitä oli käyttänyt paikattavana, ja korjaamolta palatessa oli päästänyt nesteet uudelleen pihalle, ja keittänyt huolellisesti. Sopivasti Laatuvaunun nurkilla, joten sinne diagnosoitavasti, ja tuomio oli että kannentiivisteet palaneet ja remonttia oli hieman turhan paljon heidän tilanteeseen. Siispä, laite myyntiin, ja täältä sitten "sikaa säkissä" ja "soitellen sotaan" yms kuvailuja...

Kuva
Tuossa ollaan jo kyytiinnostotilanteessa, yllättävän helposti tuli kyytiin, ottaen huomioon ettei jousituksessa ollut minkäänlaisia paineita, eli kaikki pienet kivetkin vaikeuttaa etenemistä. Veturina palstalla jonkinverran nähty kakkos-Disco, joka jälleen yllätti polttoainetaloudellaan. Koko reissu meni pienemmällä kuin mihin nyt noudettu pääsee edes tyhjänä...

Kuva
Matkalta tuli napattua jopa yksi kuvatus. Hassu tilannekuva...

Kuva
Pannuhuoneen tilanne saattaisi jonkun silmään huolestuttavalta, tai vakavalta, mutta itse näin tuossa lähinnä mahdollisuuden. No, kohta menee kannet koneistamoon, siitä sitten lisää kun osat saa takaisin...

Kuva
Pitihän se toinenkin kansi sitten irroitella. Pikkuvaiva jo olemassaolevan lisäksi, samalla varmistui että oli toinenkin kannentiiviste aika ns. valmis...

Kuva
Tuonnäköisiä oli sitten molemmat. Ei tarvitse paljoa näistä edes tietää että voi varmaksi sanoa tuon/noiden vuotaneen...

Kuva

Kuva
Kannet ei ihan huonoilta kuitenkaan näyttäneet, pientä kieroutta havaittavissa. Lähipäivinä sitten tietää osuiko voittoarpa vai pääseekö etsimään uusia kansia..?

Kuva
Siinäpä sitten kannet, odottamassa toisaalle lähtöä...

Kuva
Vähän on tuossa pestävää, ennen kasaamista... :oops:

Kuva
Niin, ne kannet. Tuommoisina lähti päivähoitoon ne...

Kuva
Nämäkin menee samaan pesuun, vähän kyllä mutisi ettei olisi ihan noin likaisia aiemmin nähnyt, vaan saman kyllä totesin itsekin. Lupasi parhaansa tehdä jotta saisi nuo öljykarstat pois, ja vaikkei kaikkea saisikaan niin varmasti suurimman osan että voi sitten omatoimisesti putsailla loput...

Kuva
Sähköjäkin tuli kokeiltua, pelonsekaisin tuntein. Ensin tottakai hälyttimen kanssa painimista, takaluukku ja konepelti avoimena kun painaa lukkonappia niin hermostuuhan se hälytin siitä. Sitten uusi yritys ohjeiden kanssa (löytyi muuten EKA-koodikin ohjekirjan välistä), hämäten takaluukku kiinniolevaksi, ja ovet suljettuina, hienosti lukot toimii. Oven lukosta tottelee, kuten myös kaukosäätimestä. Luonnollisesti kaikki ikkunat on asetuksensa hukanneet, mutta siitä huolimatta kuskin lasia lukuunottamatta kaikki liikkui -kattoikkunaa myöten...

Ainakin vielä näyttää vallan hyvältä, jos vaan samaan tapaan etenee niin tälle keväälle ollaan leimaamon ovenripaa repimässä. Millään ei malttaisi odottaa minkälainen tuo on sitten ajolleen, verrattuna nykyiseen kalustoon sekä koeteltuun Discoon...
Viimeksi muokannut Jasu, 09 Kesä 2018, 15:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1152
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja armas » 12 Huhti 2018, 22:09

Hienoa, että näitäkin malleja osuu projektiosioon. En ihan osannut katsoa plenumista oliko tämä 4.0 vai 4.6?
Tuo venttiilikoppakarsta on niin -tätä-, avasi sitten -70 luvun alun tai -90 luvun puolivälin tai lopun Roverin venttiilikopat, niin aina samat mämmit näkösällä :D
Rover
* 2000 TC -68
* 2000 TC -71
Range Rover Classic
* 3.5 V8 2d -82
* 3.5 V8 4d -82
* 2.4 TD 4d -82
* 3.5 V8 4d -83 (MA)
* 3.9 V8 EFI -89

Timo, RY 1325

Avatar
AVRO
Viestit: 1331
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja AVRO » 12 Huhti 2018, 23:06

Niin se oli tuo minunkin kone kovin karstainen kun muutama vuosi sitten käytin raollaan. Kannet yms. irtoroju likosi päiväkausia paljussa likoamassa ja siltikin oli harjalla jynssättävä kaikki, vipat sun muut yksitellen.
Olisko tossa nyt samaan rahaan hyvä kattoa nokka-nostajat ja ketju. Ne on kaikki kuitenkin "sököt".
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 13 Huhti 2018, 00:45

4.0 koneella tämä, eli perinteisempää mallia. Ja joo, nokkaa on vähän tuijoteltu, konetta pyöritellen, eikä nopeast tiiraillen näyttänyt neniä kadonneen. Nostajia muutamaa yritin katsoa, vaan eihän ne halua pesistään poistua kun ovat vissiin juurestaan tyssääntyneet...

Kokeillaan nyt noin, ainakin alkuun, että riittäiskö kansien höyläys, ja jos ei riitä niin sit perataan juuria myöten...

Kaikinpuolin, toistaiseksi, tuntuu ihan kelpo yksilöltä, mutta aikanaan selviää paljonko tunne todellisuudesta poikkeaa..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 13 Huhti 2018, 11:49

armas kirjoitti:
12 Huhti 2018, 22:09
Tuo venttiilikoppakarsta on niin -tätä-, avasi sitten -70 luvun alun tai -90 luvun puolivälin tai lopun Roverin venttiilikopat, niin aina samat mämmit näkösällä :D
Pitääkin kurkistaa tuohon -76 Classiciin, miltä siellä koppien sisällä näyttää. Jäänyt vaan katsomatta, mokoma kun on pelannut koneen osalta mallikelpoisesti...

Mutta, tuohon lainattuun tekstiinkin liittyen voinee todeta ettei mitään Long Life -kuraa kannattane näihin laittaa, tai vaikka laittaisikin niin vaihtelee tarpeeksi usein..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
rami-mli
Viestit: 1556
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 13 Huhti 2018, 13:47

kannattaa olla tarkkana öljyjen kanssa näissä v8 koneissa, nokka ja nostaja remontti tulee jos ajelee väärillä öljyillä. sinkkiä pitää olla öljyssä
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 19 Huhti 2018, 11:03

Tuossa päivänä eräänä tuli käytyä vähän potkimassa tätä. Moottoria pesin diesel-tiskiharja -yhdistelmällä, ja nostajalaaksosta tuli jopa kirkasta alumiinia esille. Näytti ainakin tuolta osin pahemmalta mitä oli. Pytyt vaikuttaa edelleen hyviltä, ei rappua yläpäässä eikä isommin naarmujakaan...

Nokat vähän jännitti, nostajat ei tule pois vetämällä eli pientä tyssääntymistä ainakin on tapahtunut, konetta ympäripyöritellessä sen mitä lohkon rakosesta ja nostimien liikkeestä tulkita voi, näytti hyvältä. Ei pyöristyneitä nokkia, saati kokonaan kadonneita...

Kunhan nyt saisi kannet koneistamosta (luvattiin eiliselle, soittivat sentään ettei ihan ehdi, ehkä tänään saa) niin pääsisi venttiilien varsien kumit vaihtamaan. Veikkaan ettei tallin omistaja malta pitää myöskään näppejään erossa kevyeltä seetipintojen hionnalta, sen se rallin ajaminen ja oman kaluston rakentaminen näköjään saa aikaan, että aina kun kansi on auki niin "läpätään nyt nuo venttiilit kuitenkin"...

Sähköjä tuli myös vähän lisää ihmeteltyä. Kuskinoven verhoilu näkyy olleen useammankin kerran auki, liekö toimimaton lasinnostin on syynä? Ohmipuntarin mielestä moottori on ehjä, ohjauspurkissa releet napsuu komentoa annettaessa, mutta mitään ei tapahdu. Puntarissa oli vähän huonot mittajohdot, niin ei saanut varmuudella mitattua tuleeko sähköä moottorin piuhoille. Yhtään ei yllättäisi vaikka tässä(kin) olisi oven johtosarjassa katkos... Keskiäänen ja diskantin elementeistä on piuhat poikki, diskantin saanee vielä korjattua, toisen kanssa näytti vähän murheellisemmalta, aika näyttää mitä sen kanssa keksitään...

Nanocom ei isommin laitteita tuosta löytänyt, mutta sekään ei jaksanut yllättää. Jousituksen kompura nosti äänen perusteella paineet, mutta auto itse ei nousta yrittänytkään. Noinkohan tässä on sama mitä palstalta tuli luettua, että korkeusanturit on alueensa ulkopuolella kun on maannut topparikumeja vasten vähän pitempään..? Muuten kyllä tuntuu vermeet toimivan, rokkikone soi kivasti, reilumman putsailun jälkeen tuosta voi löytyä vielä siisti sisustakin...

Hieman hiljaista oli tosiaan viikko tämän kanssa, osaksi kansien koneistamoreissun, isommin keskimmäisen vintiön astmakohtauksen jonka takia oltiin yksi yö teholla ja viikon vietti sitten sairaalassa. Ihan ei ollut mielessä romujen ruuvaaminen koko aikaa, mutta eiköhän tästä taas kohta lähdetä kuvasaastetta hankkimaan...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 21 Huhti 2018, 21:42

Kävinpäs sotkemassa sormia...

Kuva
Oli kannet vähän siistimmät kuin lähtiessä. Ja suorat, eikä olleet liian kierossa etteikö saanu oikastua...

Kuva

Kuva
Venat napsuttelin pois, oli kyllä helppo urakka verrattuna paininkupeilla ja ylänokilla varustettuun kanteen, kivasti näkösällä kaikki...

Kuva
Uudet kumit venttiilien varsille, vanhat olikin enemmän kovaa muovia tahi bakeliittia muistuttavia. Samalla sai putsittua vielä pikkusen lisää kun ei ihan eikä melkeinkään puhtaaksi ollu lähteny...

Kuva
Samalla kun venat oli irti, pyyhkäsin seetipintoja. Pakko onnistua kun tarveaineetkin on Sumuiselta Saarelta kotoisin... :lol:

Kuva
Eka kansi paikallaan. Yhtään ei muka jännittäny vetää pultteja kireelle, ensin naurettavaan 20Nm momenttiin, sitten kahteen kertaan 90 astetta kääntäen. Pulteissakin kun on aika jyrkkä on nousu kierteessä. Muistin toki käydä kaikki kierteet läpi uudella pultilla sekä öljytä kierteet ja pulttien kannat ennen asennusta. Silti narahteli muutaman kanssa jotta pelko persiessä niitä väänteli...

Kuva
Eipäs tullut yhtään räpsyä keinuvippa-akseleista, mutta nekin löysi työntötankojen kanssa paikalleen. Kesti vääntää pultit niihinkin, pelonsekaisin tuntein myös ne...

Kuva
Siihen se sitten jäi. Loppu veto ukosta, ja päivästä pituus...

Seuraavaksi pakosarjoja, kompuran ja tehostimen pumpun telinettä, imusarjaa yms. Menee vaan vähän hankalammaksi kun ei itse ole niitä purkanut, mutta eiköhän manuaalia tavaten ja järkeillen osat perille osanne..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 27 Huhti 2018, 22:36

Hmmm. Melkein viikko ettei tälle tapahtunut mitään. Sentään pari osaa sain tänään käytyä napomassa paikalleen...

Kuva

Kuva
Alkaa pannuhuone uhkaavasti täyttyä, ja vastavuorosesti irrallisten osien määrä vähentyä...

Kuva
Tuommoseen tilaan se sitten jäi...

https://www.youtube.com/watch?v=jwXB_qBJaO8&ytbChannel=null
Eka yritys, ja sitten loppu sähkö... :oops:

Kuva

Kuva
Kirjaimellisesti otettiin ensisavut koneesta. Pikkasen meinaa tiisseli sekä moottoriöljy joita putsatessa/kasatessa holvattiin vähän kaikkialle, käryttää. Mutta hienosti kävi, aika herkkä kaasunvaste, tyhjäkäynti löyty yms... Vähän lisää sähköä patteriin ja jopas käynti parani, eikä isommin näyttänyt vuotavankaan mitään...

Taitaa tästä vielä auto kuitennii tulla..? :roll:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 29 Huhti 2018, 21:17

https://www.youtube.com/watch?v=szilBsCsl7M&ytbChannel=null
Tämmöstä tänään. Ajettukin pätkä (trippiin kuussataa metriä), jousitus, vaihteisto, jarrut, ohjaus, valot, kaikki tuntus toimivan. Tyhmäkäynti on vielä vähän hukassa välillä, ja kun polkaisee niin osaa lämpöjäkin nostaa. Sitä tuossa tuskailtiin, ilmattiin järjestelmää pitemmän kaavan kautta, otettiin lämppärinkenno pois välistä (kun kusee kojelaudan alta edelleen hitusen) mutta silti käyttäytyy vähän hassusti. Kaveri, tuo päätön filmillä vilahtava, meinasi että katsottais vesipumppu seuraavaksi, oireet kävisi aiemmin kokemansa perusteella irtaantuvaan pumpun siipipyörään. Tai sitten siellä on vaan vielä ilmaa ihan hupsusti...

Savutti ihan s**tanasti ensi alkuun, silmiä kirveli tuon käydessä, eikä kevyt tuuli ulkosalla piisannu savunpoistossa. Kunnes sai tarpeeksi pakoputkistoon lämpöjä, jotta onnistui glykolit haihduttamaan, niin melkein kaikki savu katosi. Hetken jo kävi epäilys mielessä että saisi kurkistaa uudelleen männänpäitä...

Vähän joku nostaja naputtaa, välillä hiljenee mutta palaa sitten satunnaisesti. Ei jaksa ressata, loppuu kun loppuu...

Kivasti oli kyllä vetoja tuossa pannussa, ihan eri elukka kaasarikoneiseen verrattuna. Aski vaihtaa huomaamatta, tiet tasottu aika runsaasti kierrejousiversioon verrattuna. Vaikkei ihan kaukana kehdannutkaan käydä, liikennekäytöstä poistettu ja leima kylmänä, äkkiä tulee projektille turhaa lisähintaa jos setä sinisissä näkee, lähinnä pihatiellä kurvailua...

Kunhan tuo lämpöjuttu saadaan kuriin, niin sitten tarralappuja noutamaan ja pitemmälle koeajolle. Tiedä vaikka kävisi päästöjä kokeeksi mittauttamassa, mutta ennen moisen mittausta on kyllä tarpeen saada putkistoa puhdistettua. Niin, ja kesärenkaat alle, ellei noista sitten napsi nastoja pois, oli aika paljon huonommassa kunnossa nuo nastalliset mitä mielikuva antoi ymmärtää, kuskinoven lasinnostimen elämäkin pitäisi palauttaa...

Ihan kamalasti ei vieläkään osaa ahistaa, pikemminkin päinvastoin...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 15 Touko 2018, 22:54

Pikkupaketti osia saapui eilen, ja tänään sitten vaihtui vesipumppu, termostaatti sekä kasa letkuja. Nesteytyksen jälkeen käynnistäessä lähti heti nesteet ilman kanssa syylärin pikkuletkusta kohti paisaria, jota ei aiemmin suostunut oikein tekemään. Pumpussa ei näkynyt mitään kummallista, siipipyörä oli akselissa kiinni, akselissa ei välystä eikä juorureiästä ollut valuttanut ulos. Termarikin vaikutti silmämääräisesti arvostellen uuden kaltaiselle, mutta jossain kyllä jotain syytä on oltava kun käytös noin muuttui...

Kerran toki pullautti vielä nesteitä ulos, ja toisenkin mutta jälkimmäinen johtui huonosti asennetusta letkusta termarilla. Komeasti kyllä höyryää kun kuumat nesteet karkaa pannuhuoneeseen, osan roiskuessa suoraan pakosarjalle...

Lähemmäksi tunti tuli tuota käytettyä, ja lämmöt vaikutti käyttäytyvän kuten pitää. Vielä tosin saa ainakin kertaalleen tuon ilmata, kun pitää ylävesiletku irroittaa että saa flektin tunnelin paikalleen, ja lämppärin kennon O-renkaiden vaihdon jälkeen liittää lämppärin takaisin kiertoon...

Kuskin lasinnostajavika selvisi, kun aikansa oven sisällä sähköjä penkoi. Oven tietämyskone toimii oikein, mutta sen ohjaamana moottorille ei tule paksusähkön maadoitus kunnolla. Moottori irroitettuna jännitteet tulee kuten pitää, mutta moottorin kun kytkee mukaan niin lasia komentaessa maajohdossa nousee jännite lähelle akkujännitettä. Tuohon kun kytki maat hyppyjohdolla, niin kiltisti lasi totteli nappulaa. Josko sitten saisi taas oven niputtaa kasaan, sitten onkin enää renkaiden ja jarrupalojen vaihto ennen puuhalappujen noutamista ja koeajoja...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 21 Touko 2018, 23:00

Kuva
Tuosta tuli tänään aloteltua. Flektin tuulitunneli paikalleen, ja uudelleennesteytys. Ilmaantui aika kätevästi kun laittoi ilmausletkun kautta tratin avulla nestettä. Jostapa sitten välähtikin että pitäisi kai sitä lämppärin kennon liitostakin ihmetellä. Olisi toki voinu ennen nesteytystä senkin taputella kasaan..?

Kuva
Sinnehän pääsee näppärästi käsiksi. Ja v*tut. Liitoksen ruuvia (tai pikemminkin että mikä kanta siellä on) ei pääse näkemään ilman endoskooppia, tai mittavaa purkua. Tuliko kiikari mukaan, no eipä ei. Siispä käsikopelolla purkamaan, muistellen purkuohjetta, kun sekin tais olla kotona...

No, muutama kuvatus korjaamon tavasta yrittää paikata vuotoa, siinä onnistumatta..:

Kuva

Kuva

Kuva
Että tämmöstä. Vaan pitikö nesteet sisällään..? Juuei, oikein huonostikaan. Lisäksi oli kiertoa rajoitettu ihan huolella...

Kuva

Kuva
Ei tietenkään ollut sopivankokoisia O-renkaitakaan osattu laittaa, eikä vissiin oikeaa materiaaliakaan. Massaakin oli enemmän aivan väärissä paikoissa kuin siellä missä siitä olisi ollut apua, ja nyt jäi semmoinen mielikuva että taitaa olla pesäkin halki tuolla, eli kenno-ostoksille taitaa päästä...

Jo aiemmin kun olin myyjän kanssa jutuissa, niin hän kehui että "taidan käydä laittamassa niitä jätkiä turpaan", ja jos tästä nyt tulisi vielä maininneeksi niin ehkä konditionaali muuttuu aivan muuksi. Voisi toki soitella, kun avainta voisi kysäistä että olisiko jääny jemmaan, tänään sentään löyty avainsuutari joka kolmeenkymppiin lupasi tekaista kylmän avaimen, tosin aihiokin piti tilata...

Lasitkin tuli opetettua, ja kattoluukku, kuskinlasin toimintaa ahdisti yksi huono kontakti. Niiltä osin voisikin kasata vermeen, lämppärin paneelin nappasin mukaan, jos vaikka saisi kotona sen näytön kontaktiongelmaa ihmeteltyä. Kaikki lasiosiot osaa nyt sitten mennä säppiin kakesta, tahi kuskinoven lukkopesästä, jos laiskaksi heittääntyy. Avaamista pitää vielä kokeilla (tai lukea käyttöohjetta), osaisiko avatakin, vai onko jätetty opettamatta semmonen...

Ja semmoinen hauska huomio tuosta lämppäristä, näkyy olevan Valeon tekele, sama kennon liitäntä, samat läppämoottorit sekä puhaltimet mitä löytyy Xm:stä. Läppämoottoreita on tosin kaksi enemmän, ja puhaltimiakin tuplamäärä Xm:ään nähden, mutta tuo tarkoittaa sitä että varaosia on siis kotona jo valmiina...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
kimlahti
Viestit: 376
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:18

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja kimlahti » 22 Touko 2018, 21:24

Tästähän taitaa sittenkin tulla auto. 8)
-08 3.6 Vogue
-02 4.4 Vogue
-87 951

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 22 Touko 2018, 23:35

Kyllä semmoinen tavoite on. Miksei vaikka käyttöautokin, ainakin niin pitkään että oppii tuommoisen metkut, ja jos tosiaan hyvän oloinen on käyttöön niin kaasumuutos on ollut mielessä...

Lämppärin kennoa, ja sen vaihtoa on tullut netistä kaivettua. Ohjehan on että kojelauta kaikkineen pois, mutta näkyy siihen olevan oikotie onneenkin. Pikkusen pitää silputa kojelaudan alta rakennetta, niin pitäisi kenno päästä vaihtamaan. Lisäksi kun tuo kenno vaikutti kuvissa kovin tutun näköiseltä, niin mittoja ja kuvia vertaillessa vaikuttaa varsin vahvasti että P38:n ja Xm:n kenno olisi sama. Tämä selvinnee lähiaikoina, kellarissa kun oli sattumoisin ehjä Xm:n kenno, niin pitää sitä ainakin vertailla ja sovitella paikalleen...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
kimlahti
Viestit: 376
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:18

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja kimlahti » 23 Touko 2018, 21:18

Itse näkisin asian niin että sitikan omistaminen vaatii sellaista rohkeutta ettei rangen pienet persoonalliset piirteet pelota. :mrgreen: Kyllä siitä ihan käypänen käyttöauto tulee kunhan huoltovelka on kuitattu. 8)
-08 3.6 Vogue
-02 4.4 Vogue
-87 951

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 24 Touko 2018, 22:13

Onhan noita Sitikoita hetki tullut omistettua, ekan ostin 25 vuotta sitten enkä ole osannut vieläkään siitä luopua. Xm:nkin kanssa on vierähtänyt jo 13 vuotta, ja likipitäen kaikki on tullut itse aina rempattua. Kavereiden avulla välillä, kun kaikkea ei pysty ilman nosturia tai tiettyjä työkaluja tekemään, mutta sitten vastavuoroisesti tulee osallistuttua kavereiden askarteluihin...

Ja tänään sitten sahan kanssa askartelemaan, ja selvittelemään yhteensopivuuksia...

Kuva
Tuollai, kahdesta paikasta poikki ja yhdestä melkein, niin sai väännettyä sen verran tilaa että alkoi homma sujumaan. Tuosta päältä kulkeva lämpöputki myös poikki, jonka kautta menee ilmaa takapenkkiläisille keskikonsolia pitkin...

Sitten vaan vänkärinpuolen lämmönsäätöservo pois, pari ruuvia kennon kiinnityksestä ja kenno poisvetäisten kotelosta...

Kuva
Tuommonen sieltä putkahti esille. Päiväys kennossa oli 8/94, taisi olla alkuperänen kenno vielä paikallaan...

Kuva
Siinäpä sitten O-rengaspesiä. Halki mokomat, kumma kun ei pidä... :evil:

Kuva

Kuva
Tuossa on sit vierekkäin Rangen ja Xm:n kenno. Mittailla yritin, en eroja löytänyt. Myöskään silmäillen jäi erot löytymättä. Tälläsin paikalleen, ja kumma kyllä, sopi sujuvasti eikä enää edes yrittänyt vuotaa...

Siispä sitten ilmausharjoituksia, ja taas sitä saa tehdä ilmeisesti pitemmän kaavan kautta. Ei suostu ilmat poistumaan. Välillä tulee hienosti kuumaa, välillä kylmenee eli ei kierrä. Lämppärin putkia tunnustellen sama tulkinta. Ja sitten rykäisee ilimaa ihan reilusti. Tuota ihmetellessä, ja välillä korkealle nostetun letkun kautta ilmatessa, kasailin sisustan takaisin. Pikkasen muuttu fiilis sisätiloissa, vaan vielä saa ottaa auki ja yrittää ehjätä lämppärin paneelin näyttöä, eka yritys ei tulosta tuonut. Ja saanee vaihtaa vänkärin lämmönsäätöservon, kuskinpuolelle se olikin jo vaihdettu ja se ohjaa hienosti läppää vaan vänkärin läpyskää ei näytä siirtelevän...

Tuota ilmaantumisongelmaa jäätiin vielä pohtimana, että olisiko kyse siitä että jäähdyttimen yläkulman ilmausletkun nippa oli poikki, ja se tuli paikattua liimaamalla uretaaniletkua sisään ja sitten katkennut osa päälle, siis että olisi liian pienellä sisäreiällä nyt? Viitisen milliä on alkuperäisessä, ja se pieneni puoleen. Nyt uusi yritys, karvan yli nelimillisellä sisäreiällä, josko huomenna olisi sen testauspäivä..?

Muuten kyllä tuntuu pelaavan, vähän pihassa siirreltiinkin, rinteeseen keula ylöspäin ilmauksen helpottamiseksi. Vaan kun ilta tuli liian aikaisin, niin jäi vähän vaiheeseen... Houkuttais kyllä jo piästä kokeilemaan liikenteeseenkin tuota, ja miksei vähän tien sivuunkin....
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 27 Touko 2018, 14:30

Aika vahva vihje tuli, joka selvittää/kokeilla pitää. Liian vahva glykoliseos, voisi tuommoista aiheuttaa. Ei osaisi enää siirtää/luovuttaa itseensä imeskellyttä lämpöä, höyryäisi jo kun lämpö nousee yli 55 asteen, keittää veden pois ja sitä kautta vahventaa entisestään seosta. Maku on ällömakeaa makean sijaan, hyhmääntyy, paisarissa liike näyttää vähän samalle kuin teen kanssa missä on reippaasti hunajaa...

Mitataan pakkasenkesto seuraavaksi, tyhjennetään systeemiä ja laimennetaan seosta. Ja sekoitetaan hyvin ennen takaisintäyttöä...

Koskaan en tuollaisesta käytöksestä ole aiemmin kuullut, mutta vähän liiankin hyvin täsmää oireet. Aika paljon tuli kyllä suoraan kannusta raakaa glykolia kaadettua... :oops:

Meinasin kyllä kiertovesipumppuakin sekaan laittaa, sellainen kun löytyy joutilaana, saisi nesteitä ja ilmoja pyöriteltyä ilman keittämisen pelkoa, ja olisihan tuosta sit talvellakin iloa lohkolämppärin kanssa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
TimoV
Viestit: 191
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 10:41

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja TimoV » 29 Touko 2018, 07:19

https://www.tt-thermo.fi/tt-thermo-1500 ... piva-malli

Mulla on tuollainen V8 mesessä. Aivan loistava. Lämmittää koneen paaaaljon lohkolämmitintä nopeammin ja tasaisesti. Voin suositella. Ja jos luet huonoja kokemuksia tuosta, niin ne johtuvat siitä kun se asennetaan väärin. Itsellä tuo on pörissyt ongelmitta jo kolme talvea.
Henkisesti haastava - Range Rover
P38 2.5dse, 1999
RRC 3.9EFI Vogue, 1990 (ex)
RRC 3.5EFI Vogue, 1986 (ex)

MB 430CLK, 1998 (hirven viemä ex)
MB E200cdi, 2004
MB ML55AMG, 2002

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 01 Kesä 2018, 19:59

Jostain repii ilmaa sekaan... :cry:

Päivän ohjelma..:

-jäähynesteitä vähemmäksi (pakkasenkesto tapissa mittarin mukaan)
-kiertovesipumppu paisarin ja vesipumpun väliin, -ohjaus siten että käy kun moottorilla on sähköt
-vähemmän raakaa nestettä takaisin
-jäähdyttimen yläkulman ilmausletkun lähtö uusiksi, M8 -osakierrepultista tällä kertaa 5mm reikä siihen poraten, kierteet jäähdyttimen lähdön jäänteisiin
-letkunipan liiman kuivumista odotellessa ehjätyt kaiuttimet kuskinoveen, kummasti vaikutti sointiin kun on muutakin kuin bassokartio
-ilmausta kiertovesipumpun avulla, pitkään tuli kyllä ilmaakin, taas

Ja sit käyntiin. Kuumaa ei meinaa alkaa tulla lämppäristä, aikani käyttelin ja kyllä taas sai kivasti nesteet pullahtamaan paisarista. Sekalaista pohdintaa, ja tukittiin kaasuläpän lämmityspiiri, ensin toki läpinäkyvää letkua sille ja välillä näytti ettei mitään virtausta olisi koneen käydessäkään. Ohituksen jälkeen huomio että nyt sitten liikkuu, ja ilmaa tulee koko ajan mukaan, mutta painetta kuitenkaan ei. Letkulähtö siis imusarjassa, ylävesiletkun ja lämppärinkennon lähdön kanssa samassa tilassa...

Mutta, tuon letkutuksen muutoksen jälkeen tuntui loppuneen ongelmat. Ilmaa tulee mutta ei haitaksi vissiin, kuten myös kuumaa sisälle, nesteet kiertää eikä pullahda edes sammutuksen jälkeen. Vissiin ihan riittävä tovi tuli käytettyäkin, kun en hennonut sammuttaa kun pari kaveria soitti. Puhelimessa jaaritellessa kummankin kanssa meni reipas parikymmentä minuuttia, ja joku hetki oli soittojen välissäkin, lähemmäs tunti taas tuli pöristeltyä välillä kierroksia nostellen. Lämmöt pysyi mittarin mukaan samassa tasossa, termari kun aukesi niin ei nesteen lämpö noussu yli 84 asteen vaikka miten polki...

Sisääntulevaa lämpöäkin tuli mittailtua, pyynti kuumalle ja mittapäätä keskisuulakkeisiin. Kuskinpuolelle vaatimaton 76 astetta, vänkärille 9, ei osaa vänkärinpuoleinen läppäservo totella komentoja. Lämppärin paneelistakin oli helppo katsella lukemia (siis toiveita), se kun päätti tänään näytön osalta toimia, ja tottakai tuli hyvin sitten esille "shekkivihko", veikkaan syylliseksi tuota läppäservoa. Semmoinen ehjä ja toimiva on jo katseltuna, kuten myös pätkä Xm:n lämppärin johtosarjaa, niin saa jatkossa sitten vaihtaa servon helpommin kuin yhtenä kolomen pakettina. Näitä kun toisinaan menee Xm:ssäkin, niin on tottunut siihen että aikanaan saa vaihtaa...

Tuntuisi olevan puuhakilipiä vaille tuo nyt, tai no ensin kesärenkaita. Nekin saanee huomenna, mutterit on ollut jo maanantaista asti odottamassa. Tiedä sit vaihtaisiko jarrupaloja samoin tein kun pyörät on pois, vai ajaisiko ensin vanhoilla paloilla levyt kirkkaiksi..? Jospa saisi alkuviikosta puuhalaput haettua testiajoja varten...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 448
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: P38 -95, talouden uusin kulkupeli

Viesti Kirjoittaja Jasu » 05 Kesä 2018, 21:25

Kuva
Ainakin tuo paneeli näkyy toimivan. Ja epäilen tuon vänkärinpuolen läppäservon aiheuttavan shekkivihkosen kuvatuksen näytölle...

Ehkä senkin sielunelämän saa selville, kunhan EAS Unlock Tool saapuu kotio... :roll:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa