Range -76

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Avatar
rami-mli
Viestit: 1556
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 28 Joulu 2017, 20:53

Onneksi ei tullut henkilövahinkoja tos tunkin kanssa. Eikai toi keula juurikaan tonnia enempää paina joten voisko olla että tunkki on ollut epätasaisella pinnalla. Silloin noi ratkeaa herkästi. Tulee yhden kulman päälle paljon painoa eikä se jakaudu tunkin kaikille pyörille. Kannattaahan se silti käydä reklamoimassa.

Kiva homma että remontti kuitenkin tuli valmiiksi ja lopputulos meillyttää. Onhan toi pihalla rekentelu talvella pimeällä melkosen hc meininkiä. Ite kans pikku hommia tehnyt tossa mut isommat oon värkännyt sitten työpaikalla. Sinnekun ei vaan voi jättää mitään levälleen joka hankaloittaa isompia hommia.
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 28 Joulu 2017, 22:05

Yllättävää kyllä, asvaltille sai pukit ja tunkit asetella. Tuota ruutua missä painiskelin, täyttää yleensä tuo Xm, joka putoaa tonttiin aika pikaisesti sammutuksen jälkeen, parissa tunnissa viimeistään, ja silloin maavaraa on alta kymmenen senttiä. Lisäksi ahtaasta konesalista ei oikein pääse lämpö muualle kuin alaspäin, jota alumiinikutonen tuottaa hupuloitavaksi asti. Ja ei, asvaltti ei ollut pehmentynyt muutaman vuoden öljykylvystä huolimatta, ei ainakaan tunkista jälkiä näyttänyt jääneen...

Ruudun vika se on kuitenkin, pari vuotta takaperin yritti Xm tulla päälle, kun pukki luisti alustamassan avustamana runkopalkilta pois. Silloin vahingolta pelasti opittu tapa, laittaa irroitettu pyörä helman alle, vanteeseen tuli jälkeä mutta liian ahdasta ei tullut. Eikä tosiaan ehdi mitään muutakuin huomata auton haluavan maata kohti, turha kuvitella että ehtisi alta pois kun äänen kuulee...

Olihan tuo Range kuitenkin toista vuorokautta samoilla pukinsijoilla, eikä edes yrittänyt mitään vaikka akselia asentaessa pientä tönimistä saikin osakseen. Onneksi halusi tulla alas silloin kun en ollut ihan vieressäkään, pahin olisi ollut jos ei alla, niin keulan edessä konehuoneessa käpälöiden, tuli meinaan konepelti aika vauhdilla alas. Siinä ei paljoa se aukipitotanko hidastanut menoa, näissä vanhoissa kun ei ole edes kevennysjousia saranoilla kuten uudemmissa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

siipimies
Viestit: 545
Liittynyt: 21 Maalis 2012, 16:18

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja siipimies » 29 Joulu 2017, 02:07

Miehekkään näköistä touhua, kun tolleen lumessa ja pakkasessa tekee! :D Kiinnostavaa seurailla, kun itsellä samanlainen, mutta tuoreempi -83 kunnostuksen alla. Noista tunkeista ja pukeista, itse laitoin kassalla silmät kiinni ja hankin kunnollisen laadukkaan tunkin ja Bahcon 3 tonnin pukit. Jotenkin merkkikamaan kuitenkin enemmän uskoa kuin bulkki kiinantunkkeihin. Halpa henkivakuutus, vaikka rahaa helposti palaakin turhan paljon. Tosin en vieläkään ole keksinyt luotettavaa tapaa pukittaa autoa akseliremonteissa. Toimisikohan puupöllit akselin alla parhaiten? Jotain tarpeeksi leveää ja korkeaa.

Sitten noista akseleista. Ymmärtääkseni välyksissä isoin tekijä on vetoakselit. Ne vaihtamalla väljät pienenee kivasti. Perän väljyyttä voi itseasiassa säätää, jos nappaa sen pöydälle. Itse perän väljyys yleensä varsin kohtuullista. Sen perän väljän tuntee laipasta käsin pyöritellessä varovasti sormenpäillä. Ensin tuntee perän klapin ja sen jälkeen tuntee kun vetari nappaa kiinni.

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 29 Joulu 2017, 09:59

Olisihan tuolla ollut lämmintä tallia nosturilla, mutta sinne 35 km siirtymä etuperän ollessa lukossa ei oikein houkuttanut. Ehkä sitten kun palauttaa tuon akselin korjattuna, tästä kaverin kanssa jo alustavasti jutusteltiinkin. Uskoisin operaation olevan jokseenkin mukavampi kuivassa ja lämpimässä, mutta tällä kertaa ajopeli valitsi remonttipaikkansa. Tosin olisihan tuon voinut kuljetuttaa AL-turvallakin...

Jossain määrin on tuttuja nuo voimansiirtoon liittyvät välykset, jokunen perävälityskin on tullut sovitettua. Tosin 2CV:n vaihteistoon, jossa ei ole hypoidipyörästöä vaan kulmavaihde, ja sen välysten asettelu ja mittaus sujuu heittokellon avulla. Tuli mokomaan tutustuttua, ja lopulta rakennettua nelivedoksi. Poikittaismoottoristen askien lisäksi siis. Mutta koskaan ei ole tullut jäykän akselin kanssa pelattua, vain kertaalleen tuli osallistuttua Hiacen perän purkuun. Mutta ehkä tässäkin työ tekijäänsä opettaa, ensin manuaaleihin tutustuen ja sitten rauhallisesti ja tutkien. Vissiin tuolla voi olla väljää hieman useammassakin paikassa, vetareissakin liitoksia useampia matkalla perästä napaan..? Eikä se sisäänmenoakselin päittäinenkään ainakaan kokonaisvälyksiä vähennä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1707
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 29 Joulu 2017, 11:21

Onneks ei tullu henkilövahinkoja! :shock:

En oo vieläkään saanu hankittua pukkeja, vaikka räpeltäny serieksien kanssa vuodesta 1998(ja lähes aina ulkona vuodenajasta riippumatta) Suomalainen koivu/mäntypölli ajanut sitä virkaa. Lisäksi varmaan tusina laudanpätkiä, 2x4 ja 4x6 sovitteina. Rengas yleensä vielä auton alla varsinkin poloa ropatessa. Noi tukemiset kannattaa kyllä miettiä hyvin hyvin tarkkaan ja varman päälle.
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 29 Joulu 2017, 11:33

Mulla yleensä tuplapukit niinku varmuuden vuoksi....edessä akselin ja tukivarsien tai runkopalkin alla. Takana kans akselin ja runkopalkkien alla ja joskus tilanteesta riippuen jopa siinä navan alla jarrulevyn leveässä osassa. Ja monesti tulee jätettyä tunkkikin paikoilleen ja hallitunkin saksien väliin olen joskus kiilannut kakkosnelosta ym. ettei pääse laskemaan.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
rami-mli
Viestit: 1556
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 29 Joulu 2017, 12:17

mulla on 4kpl leveillä tassuilla olevia pukkeja. kantavuus niissä huimat 5000kg/kpl mutta hankin noi aikoinaan juuri noiden leveiden tassujen sekä max korkeuden takia.

edit-tälläset https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/N ... 00+kg/2266
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 30 Joulu 2017, 20:11

Tulihan tuota koeluontoisesti ajeltua eilen satakunta kilometriä, osa trailerin kanssa. Vähän muuttui auton käytös, kun akselin lisäksi vaihtui jouset toisiin vanhoihin sekä iskarit uusiin. Hienommin kyllä töyssyt menee uusilla iskareilla, vaikka vanhatkin tuntui hyviltä, ja vaikka uudet ovatkin Britpartin melkein halvimmat. Ohjausiskari, joka sekin vaihtui, omaa jännän vaimentamattoman alueen keskivaiheilla, ja ehkä sen takia ohjaus on välillä herkempi kuin ennen. Vaan jos tuo häiritä alkaa, niin ei sitä taida kauaa vaihtaa...

Vielä tuolla ajetulla määrällä ei tosin luotto entiselleen palannut, eikä lähipäivien säät syrjäisillä pikkuteillä myöskään houkuttaneet nastattomilla niillä liikkumaan, joten tuli kuitenkin lähdettyä uudenvuodenviettoon ja pesueen kotiinnoutoon Xm:llä. Vesisateet jäisille teille kyllä tuota valintaa tukivat, mutta silti olisi ollut kiva Rangella nämäkin ajot suorittaa...

Varmaan pitää toinenkin hankkia..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 30 Joulu 2017, 21:43

Jasu kirjoitti:
30 Joulu 2017, 20:11
Varmaan pitää toinenkin hankkia..?
Ilman muuta! 8)

Ja eikös se sananlaskukin mennyt, että "ei kahta ilman kolmatta...." :mrgreen:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1152
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja armas » 31 Joulu 2017, 19:57

Kaitsu kirjoitti:
30 Joulu 2017, 21:43
Jasu kirjoitti:
30 Joulu 2017, 20:11
Varmaan pitää toinenkin hankkia..?
Ilman muuta! 8)

Ja eikös se sananlaskukin mennyt, että "ei kahta ilman kolmatta...." :mrgreen:
Ja siitä se kierre sitten alkaa... :)
Rover
* 2000 TC -68
* 2000 TC -71
Range Rover Classic
* 3.5 V8 2d -82
* 3.5 V8 4d -82
* 2.4 TD 4d -82
* 3.5 V8 4d -83 (MA)
* 3.9 V8 EFI -89

Timo, RY 1325

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 31 Joulu 2017, 21:12

armas kirjoitti:
31 Joulu 2017, 19:57
Kaitsu kirjoitti:
30 Joulu 2017, 21:43
Jasu kirjoitti:
30 Joulu 2017, 20:11
Varmaan pitää toinenkin hankkia..?
Ilman muuta! 8)

Ja eikös se sananlaskukin mennyt, että "ei kahta ilman kolmatta...." :mrgreen:
Ja siitä se kierre sitten alkaa... :)
Koskaan ole mikään käsistä karannu... :roll:

Ensin oli yks IC, ja hiljalleen niitä tuli kolme lisää. Rättärien kanssa jossain vaiheessa vähän lipes, enimmillään alun toista kymmentä, nykyään vähän vähemmän. Xm:iä oli vielä alkuvuodesta vain yks, nyt niitäkin on kolme...

Kaihertaa kyllä mielessä Rangen hankkiminen, ei voi kiistää. Ehkä siitäkin sen huomaa kun useasti yllättää itsensä selaamassa myyntipalstoja... :oops:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 06 Tammi 2018, 16:14

Varustelukierre jatkuu, tai ainakin entiset lähenee valmistumistaan. Parin päivän valoisaa aikaa hupuloinut yläluukun avaussysteemin sähköihin, ja asettuipa avausnappikin toisen rekisterikilven valon taakse. Näkee jos osaa etsiä, muuten aika huomaamaton, ja toiminta siten että avaa yläluukun vain kun keskuslukolla on muut lukot avattu, radio-ohjaus kuten ennenkin. Vähän näppärämpi näin, ei aina tarvitse kaukosäädintä naputella...

Piuhat tuli aseteltua kattoverhoilun päälle, samalle seudulle missä taakse tulee muutenkin piuhanippu. Nippuun sujahti samalla vaivalla myös paksumpi naru takalasinlämmittimelle, saranan lähelle silikonieristeistä 1,5 neliöistä tuplana. Odottaa sitten sekin loppuunkytkemistään, sekä Lucasin päivitystä laturiin. Alkaa olla jo sen verran sähkövermettä, ettei alkuperäinen 45 ampeerinen matalilla kierroksilla jaksa akkua ladata, ainakaan tuplavaloilla ajellessa, niinpä Bx:n 80 ampeerinen sähkötahko odottaa asentamistaan...

Hupaisa laite näillä keleillä, ei paljoa syvä sohjokaan etenemistä haittaa, muuten kuin "vähän" kasvaneena kulutuksena. Kaasareitakin jäätää sopivalla kosteudella, noinkohan imuilman termostaattiventtiili ilmansuodatinkotelossa mahtaa toimia...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 13 Tammi 2018, 15:52

Kuva
Tuommoisen paikkaa tuli kesällä jo mietittyä. Onhan sitä voinut käyttää piuhojen päässäkin, kun vain on saanut kaivettua kojelaudan sisältä radion
aukosta sen käsiin...

Kuva

Kuva
Nyt sitten hahmottelua, olisiko sen paikka ration paikalla vai ryyppynupin vieressä? Kaverikseen kun sai pari muutakin nappulaa, ja kolmannellekin ehkä tarve tulee. Paneelin alla, ryyppynupin vieressä, nuo ei vielä tuntuisi haittaavan jalkatilaa, mutta se selvinnee lopulta jos tuon sinne kiinnittäisi...

Tulipahan sitten askarreltua takalasin lämmitys loppuun asti, sekä hätävilkkunappulan muutos tuommoiselle modernille. Alkuperäinen vetonappi kun katkesi juurestaan, sai sillä hätävilkut kytkettyä, mutta poistaminen vaati vähän ylimääräistä kun nappula meni edellä karkuun. Tuosta johtuen, puolisen vuotta oli nappula piuhojen varassa, piuhat tuli "siististi" kojelaudan ja rattipylvään muovien välistä...

Samalla sai hukattua pari vikaakin, vilkkupolttimo oli takaa muuttunut maitolasiseen versioon, ollen toimimaton, ja virtalukon pohjaa aiemmin kun epäilin vialliseksi niin syy paljastui ihan itte tehdystä kytkentämokasta. Vilkkureleen syötön otin muualta, ja syy sille oli kun vilkut toisinaan ei toimineet, ja nyt vasta älysin että niiden syöttö kulkee alkujaan hätävilkkunappulan kautta. Kulki sitten virrat omia reittejään, yhdistäen virtalukon ekan ja toisen asennon, nyt voi sitten rammaria soitella ykkösasennossa ilman että bensapumppu nakuttaa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 16 Tammi 2018, 19:12

Luovaa, vai lievää, hulluutta..?

Kuva
Vääntelin sitten vähän rautalangasta, tai oikeammin keskuslukkovermeiden käyttötankoja. Tälläviisiin...

Kuva
Kiinnitykset alkuperäisten ruuvien alle, pitää vielä katella pikkasen pitempää ruuvia ja laittaa jotain rotia tuonne rautalangan ja muovin välille...

Ja joo, noinkohan arvasitte oikein että miksi..? :roll:

Kuva
No nyt on sitten nykytrendin mukaisesti, nettiä, kosketusnäyttöä, navigaattoria yms kojelaudassa... :lol:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 16 Tammi 2018, 23:49

On se kumma kun noi hyötyajoa ja muut ketjujen kuvat näkyy mulla, mutta Jasun kuvat ei tietsarilla millään selaimella...onkohan toi joku kuvapalvelun ongelma(?) :shock:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 17 Tammi 2018, 07:58

Kaitsu kirjoitti:
16 Tammi 2018, 23:49
On se kumma kun noi hyötyajoa ja muut ketjujen kuvat näkyy mulla, mutta Jasun kuvat ei tietsarilla millään selaimella...onkohan toi joku kuvapalvelun ongelma(?) :shock:
Voi hyvinkin olla. Miullahan tuo tekee sitä, siis kuvapankki, että kun kiinteällä yhteydellä lataan kuvan tai kuvia, niin siellä lätkäisee IP-eston päälle. Tulee vain ilmoitus "403 Forbidden" valkealla pohjalla. Jostain syystä ei tykkää kotiosoitteen IP:stä, niin tulee kierrettyä sitä mobiiliyhteyttä käyttäen. Syytä on etsitty, operaattoria myöten, vaan vielä on selviämättä. Toistaiseksi kukaan muu ko. gallerian käyttäjä ei ole vastaavasta raportoinut, mutta sieltä-täältä kuulee ettei kuvat vaan näy, kuin korkeintaan satunnaisesti. Eikä aina miullekaan niitä näytä...

Jos viitsit, laita sen koneen IP-osoite vaikka YV:llä, niin kysäisen gallerian ylläpidolta olisiko siihenkin tullut esto päälle..?

Lisätääs vielä semmoinen, että näkyykös Cxtb2:n laittamat kuvat? Ovat samassa paikassa, ja jos nekään ei näy, niin silloin vika olisi varmemmin siellä..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

jööran
Viestit: 118
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 22:56

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja jööran » 17 Tammi 2018, 10:54

Minulle näkyvät sekä Jasun että Cxtb2:n kuvat.

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 17 Tammi 2018, 11:42

Jasu kirjoitti:
17 Tammi 2018, 07:58

Jos viitsit, laita sen koneen IP-osoite vaikka YV:llä, niin kysäisen gallerian ylläpidolta olisiko siihenkin tullut esto päälle..?

Lisätääs vielä semmoinen, että näkyykös Cxtb2:n laittamat kuvat? Ovat samassa paikassa, ja jos nekään ei näy, niin silloin vika olisi varmemmin siellä..?
Pitää kaivella IP osoitteita. Ei näy mulla omalla koneella eikä työkoneella kummankaan (sun ja Cxtb2:en) kuvat, eikä näytä tolla luurillakaan näkyvän.
Kaikissa Windows käyttis. Luurissa 10, omassa seiska ja duunikoneessa 7 enterprise. Selaimella ei tunnu olevan merkitystä (kokeiltu explorer, firefox, Chrome, luurin Edge....) tosin mulla ei ole käytössä toi galleria, et jos se vaatii jonkun rekkauksen ennen kun kuvia näkee, niin vika voi sit olla siinä....
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 17 Tammi 2018, 12:01

jööran kirjoitti:
17 Tammi 2018, 10:54
Minulle näkyvät sekä Jasun että Cxtb2:n kuvat.
Mikä laite/kone/selain/käyttis millä näkyy?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 17 Tammi 2018, 12:13

Kaitsu kirjoitti:
17 Tammi 2018, 11:42
tosin mulla ei ole käytössä toi galleria, et jos se vaatii jonkun rekkauksen ennen kun kuvia näkee, niin vika voi sit olla siinä....
Pitäis näkyä ilman rekisteröintiä, eli siitä ei pitäis kiinni olla. Kotiosoitteessa on kokeiltu PC ja Mac, safari, chrome ja firefox. Ei vaan päästä kun on esto päällä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa