Range -76

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvoja: Mericsson

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 23 Elo 2017, 19:28

Vähän on häirinnyt, kun tähän on tällätty uudemman Rangen sähkösäätöset peilit, mutta mitään ohjauksia niille ei oltu rakennettu. Lisäksi kuskinpuolen peili näytti aika taivaalle, olisiko edellisellä käyttöympäristöllä ollut osuutta asiaan, näki perässävedettävät paremmin..?

Kuva

Kuva
Järkevää reittiä tämmösessä ei ole valmiina noille piuhoille, pitää nyhertää joku kolonen, jos enemmälti häiritsee. Tietenkin nuo sisälle tulevat lätkät voisi tekaista vaikka uudet, jos noita ei henno silputa, ja kehitellä peilien kiinnitykseen jonkun paremman ratkaisun kuin peltiruuvit...

Kuva
Ja sitten se nappula. Saatan tällätä sen tuohon, saatavilla, muttei silmille hyppää... Lähtöisin Xsarasta, alkujaan ohjaa pysty- ja vaakasuunnat omilla moottoreillaan, mutta nyt välireleellä ratkaistu asia siten että osaa ohjata tuommoista yhden moottorin ja sähkömagneetin yhdistelmää...

Eikä siinä vielä kaikki...





Kuva
Tuossahan olis vissiin aika hyvä sijainti tuommoselle..? Ehkä tulevaa Bogen korviketta, ellei muutakin varten...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
cxtb2
Viestit: 309
Liittynyt: 08 Loka 2015, 22:20

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja cxtb2 » 23 Elo 2017, 21:15

kyllä se tosiaan hyvin näyttää paikkansa ottavan, eikä heti edes kaikki hoksaa, mistä kyse 8) :mrgreen:

saattaisi istua Disconkin konehuoneeseen... :lol:
Land Rover Discovery 2 TD5 Automatic -99
Ajoon joskus Discovery 2 TD5 Automatic -00
Varalla Discovery 2 TD5 Automatic -01
XM V6 Berline
CX 25 TRD Turbo2 Break
CX 25 GTI Turbo2 Berline

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 27 Elo 2017, 18:54

Tuolla tuli manattua kytkyttimen hupsua käytöstä. Verstaalle kun joku päivä sitten Rangella ajelin, niin jättipä sitten erästä risteystä lähtestyessä kytkin irroittamatta, 50km matkasta oli sentään edetty jo kolmisen kilometriä, mutta sopivasti reittiä soveltaen loppumatka onnistui koskematta koko polkimeen...

Tänään sitten sain kurkistettua pääsylinteriin, jonne mielestäni vian oletin tulleen. Irroittaminen kun siirtyi ajoittain lähemmäksi lattiaa, lopulta kertaalleen irroittamatta, mutta ajaessa toiminta palautuen, eikä nestettä vähentynyt ollenkaan, niin eipä tuolla oikein muita vikapaikkoja ainakaan ajatuksen mukaan voisi olla. Itse pääsylinteri on kyllä helppo irroitettava, ei montaa minuuttia mennyt kun oli osa käsissä...

Kuva

Kuva
Kummasti vaikuttaa kun tuo jousi on kahdessa osassa. Suht siisti oli sisältä, kumit eheät, ei oikeastaan mitään syöpymiä. Vaikka ulos tullut neste antoikin ymmärtää että mikä tahansa olisi mahdollista, ruosteista kuravettä muistutti enemmän kuin jarrunestettä...

Kuva
Sopiva elimenluovuttajakin löytyi tontilta, umpijumissa oleva Rättärin yksipiirisen järjestelmän pääsylinteri. Jousilangan vahvuus, sekä jousen mitta oli hyvin lähellä Rangen jousta, vain toisen pään lievällä uudelleenmuotoilulla sai siitä sovellettua...

Ja joo, palautui toiminta entiselleen, mielestäni vähän on pitkä vapaaliike edelleen, mutta toimii kuten pitää. Meinasin kyllä, seuraavan pitemmän seisottelujakson aikana käydä tuon pääsylinterin kunnolla läpi, jos vaikka hoonaisi vielä alkavat syöpymäjäljet näkymättömiin...


Mahtaako muuten kukaan tietää mikä on kytkimen putkiliitännän kierre? Ei käynyt 7/16" eikä 3/8" varsinkaan, myöskään milliset ei täsmänneet. Lähinnä oikeaa voisi olla M11x1,25 mutta noinkohan semmoista on edes olemassa..? Sen tiedän että M11x1 on todellisuutta, löytyy Rättäristä sellainen, vaan enemmän nyt kiinnostaisi tuon liitännän kierre...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 01 Syys 2017, 22:51

Kuva
Alottelin sit pienen puslarempan...

Kuva
Ja sain jopa ensimmäiseen pitkittäiseen tukivarteen taputeltua uudet puslat. Enkä edes rikkonut mitään, paitsi säärestä vähäb ihoa kun sattui yksi harha-asken ja jalka kävi polvea myöten rasvamontussa, sopiva pieni rakonen peitteenä olevissa verkkolevyissä. Vielä en uskaltanut katsoa, vaan eipä tuo taida vakavaa olla kun ei enää edes satu...

Vaikein homma tuossa on vanhojen puslien poistaminen, uudet uretaanipalikat menee niinkuin legot paikoilleen. Vaan ehkä sen puslien poistamisenkin oppii viimeistään vähän ennen viimeisen irroitusta...

Ja joo, montulla olisi muuten tuokin jo aloitettu, vaan siinä esteenä kun on yksi ralli-Xsara -projekti, eikä nuo pitkittäiset tukivarret vielä monttua kaipaa, niin ainakin paremmin tuolla näkee kuin tallin hämärässä. A-tukivartta en edes haaveile irrottamatta muualta kuin montusta käsin, ehkä jo keulankin kanssa monttua käytetään...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1707
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 02 Syys 2017, 00:31

Siis sopiko oikeesti sinisen pussin kamat paikalleen ilman rälläkkää? :mrgreen:
Mulla työn alla olevassa serieksen kääntökuularempassa hyllyyn jostain menneisyydestä ajautuneet osat ei: railko bush ulkomitoiltaan väljä ja sen vastakappale olkatappi taas liian iso reikään... :twisted:
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 02 Syys 2017, 07:47

series3kalle kirjoitti:
02 Syys 2017, 00:31
Siis sopiko oikeesti sinisen pussin kamat paikalleen ilman rälläkkää? :mrgreen:
Mulla työn alla olevassa serieksen kääntökuularempassa hyllyyn jostain menneisyydestä ajautuneet osat ei: railko bush ulkomitoiltaan väljä ja sen vastakappale olkatappi taas liian iso reikään... :twisted:
Sopi, jutuista huolimatta, jopa just sopivan oloisesti. Ehkä se toisenlainenkin kokemus vielä joskus tulee..?

Hieman menee opettelun puolelle, kun ei ikinä ennen ole tuollaisen alustan kanssa touhunnut, vähän joka paikka poikkeaa aiemmista, kierteistä lähtien... :lol:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 09 Syys 2017, 20:07

Vähän vaihteeks venähti tämänkin kanssa. Onneksi ei ole talouden ainua ajopeli, niin ei jaksa stressata...

Sain toisenkin takaiskarin asennettua, ja kiristettyä taka-alatukivarret momenttiin. Aika kireälle sai vääntää, mutta annettu momentti saatiin aikaan. Ja pakkohan sitä oli käydä heti pöristelemässä, kun sai takaisin renkailleen, ja kyllähän jo noiden kahden tukivarren puslat sekä takaiskarit muuttivat käytöstä merkittävästi oikeaan suuntaan. Ehkä vanhat iskarit oli kuitenkin jo hieman väsyneet, ja jonkinlaista periksiantamista taisi puslistakin löytyä...

Hyvillä mielin voinee jatkaa loppujenkin vaihtamista...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 28 Syys 2017, 20:01

Pyörännavan stefa tuli vaihdettua, aika simppeli olikin lopulta. Laakerit vaikutti hyviltä, mitään alkavaa samentumistakaan ei tullut pinnoissa havaittua. Ja jos sitten joskus pettää, niin ei laakereiden vaihtokaan vaikuta mitenkään pahalta rastilta. Eihän tuossa ollut kuin ottaa öljyt astiaan, vetari pois, jarrusatula irti ja napa parin mutterin jälkeen käsiin. Stefa lähti luvattoman helposti pois, aika kovettuneen tuntuinen oli, uuden ulkopintaan laittelin ohjeistuksen mukaan tiivisteliimaakin...

Melkein jo vierotusoireita kokenut, kun tämä on ollut hetken telakalla, vaan eiköhän tällä kohta taas poltella bensaa lämmöksi. Monenlaista on kyllä mielenpäällä mitä tälle voisi/pitäisi tehdä, vaan eiköhän parin pikkujutun jälkeen olla valmiita kokeilemaan talven omituisuuksia...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 19 Loka 2017, 17:56

Kuva
Tällaista tänään. Kivasti tuli perässä, ilman ongelmia. Mukavampi tosin olisi ollut, jos kärryssä olisi ollut jouset, ja kyydissä olevassa Xm:ssä samaten. Jälkimmäinen oli keinotekoisesti nostettu ajokorkeuteen, mistään ei joustanut, vaan eipä näyttänyt paljoa kärrynkään pyörät joustavan...

Vaan ompahan kokeiltu. Hidas alue on vallan loistava autoa puomilla siirrellessä, ja muutenkin ahtaissa paikoissa kärryn kanssa pyöritellessä. Yllätti myös miten vaivattomasti tienpäälläkin kulki...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 02 Joulu 2017, 22:00

Nyt on sitten ehtinyt kertyä jo jotain kokemusta, niin Ziarellin BFG -renkaista kuin Rangestakin. Kummastakin pääasiassa pelkkää hyvää...

Renkaat on yllättäen olleet pitävät jopa nuoskalumella, saa kyllä lukkoon jarruttaessa, mutta niin saa kuivalla asvaltillakin. Eikä yllätä sivuluisuilla, ellei sitten aja tarkoitushakuisesti -ja kun sitten luisuun saa, niin kaasulla on yllättävän helppo säädellä suuntaa. Ei vaan meinaa keskilukko avoimena lähteä kovinkaan helposti, lukko kiinni taasen käyttäytyy kuten pitääkin...

Lämpöä piisaa tupaan, pysyy jopa huuruttomana kaupungissakin ainakin vielä näillä keleillä. Lämppärin moottori vaan keksi vinkumaan alkaa, etenkin kylmänä, lämmetessään sitten pyörii ääneti. Vaikka lämppärin ollessa levällään, olin tarkastavinani laakerit ettei isommin välyksiä olisi, sekä öljysin ne. Tätä ikävää ominaisuutta vältelläkseni tekaisin sitten simppelin PWM-ohjauksen, potikalla saa säätää pyörimisnopeuden 1-100% väliltä, hyvin pystyy hakemaan maksiminopeuden ilman vinkumisia, kun siinä vaiheessa kun meteliä alkaa tulla, muistelee nupin asentoa, käyttää nollissa ja kääntää "vähän vaille" edellistä asentoa...

Takaluukkua ei meinaa saada auki, ellei ensin sisätilan lämppärillä sulattele lukkonuppia ja sen ympäristöä. Öljyämisestä huolimatta ei halua avain mennä lukkoon, ja sitten jos/kun sen saa, niin ei edes nuppi halua liikahtaa. Tähän on sitten sovellus kehitteillä, kuvasaastetta tulee jos sen toimimaan saan...

Tehokkaampaa laturia vielä kaipailee, ei meinaa kaupungissa pöristellessä akku latautua. Ei vaan Lucas toimita sähköä ellei kierroksia koneessa ole liki pari tonnia. Yksi kiinnitykseltään hyvin liki oleva Bx:n 80 ampeerinen on jo kyydissä, pitää vaan hihnapyörä vaihtaa siihen ennen paikalleensovitteluja. On tosin lohkolämppärin piuhaan pari haaraa jo laiteltu, ja pistorasiat sekä pannuhuoneeseen että hyttiin, ja C-Tec on puolikiinteästi asennettuna...

Edelleen vähän mieltä kaihertaa, miksi vasta nyt tuli hankittua..? :roll:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 02 Joulu 2017, 23:43

Siihen kahvaan perinteisesti leikkaa sopivan joustavan kumiläpän päälle estämään kastumista. Toimii ihan ok.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 05 Joulu 2017, 15:31

https://www.youtube.com/watch?v=D53RPadKZJA&ytbChannel=null
Tämmönen siitä tuli, pikkupakkasessa ei tuon siistimpää saanu aikaan... Näpit aika jäässä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1707
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 06 Joulu 2017, 01:10

Sun Range on meijän poolon täysi vastakohta! : Siitä vähenee toiminnot pikkuhiljaa , kun en oo kerenny yhtään mitään "turhikkeita" korjailemaan. :twisted: Takaikkunanpyyhkijä rupes pyyhkimään taukoamatta, takaluukun lukko hajos ja aukeaa ainoastaan avaimella kääntämällä väärään suuntaan, airbäg valo sytty ja jäi palamaan, keskuslukituksessa ilmavuoto ja ollut pois toiminnasta aina jne.... :mrgreen: :lol: :oops: No se liikkuu vielä...ja paras onkin, kun muuten mulla olis kolme autoa ja kaikki rikki... Jospa joulukuun aikana kerkeis laittamaan kuntoon ja leimaamaan Rubiinan(109)...
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" -74 200(t)di "Rufína"

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 06 Joulu 2017, 11:28

Tuo seurasi siitä että alkoi ärsyttää lumen ja jään aiheuttama luukun käytön mahdottomuus. Kiva on kuitenkin tavaratilaa käyttää lumisenakin aikana, saa sen toki auki kun könyää takapenkin kautta nykäisemään avaustankoja, mutta ihan jatkuvasti ei semmoinen oikein hauskaa ole. Ja kun jo aiemmin tuli etuoville keskuslukko laiteltua, ja kaukosäätimessä oli vielä pari joutilasta kanavaa, niin siitä se sitten ajatus lähti...

Pitänee tuo kuskinpuoleiseen avaustankoon menevä kiinnitys vielä tehdä siistimmäksi, tuo rautalankavääntely on lähinnä testausta ajatellen. On jo tullut opittua että ensin kannattaa tehdä ja testata toimivaksi, ja sitten vasta alkaa sen hifistelyn osien kanssa...

Oli noihin yläluukun lukkoihin ajatus myös sähköiset lukitukset laitella, 2000 -luvun Sitikan osia, mutta niiden asentaminen vaatisi muutoksia rakenteisiin -korin ja luukun, enkä sellaiseen kaikesta pähkäilystä huolimatta vielä valmis ollut. Nyt jos tuon pois haluaa, niin muistoksi ei jää mitään jälkiä...


Ja joo, näillä vanhemmilla laitteilla kun ajot suorittaa, niin kyllä niitä pitää olla ainakin ne kaksi joilla liikkeelle pääsee. Tosin kun katsoo mitä kivaa noiden uusien kanssa murheina on, niin jotenkin nämä vanhojen pikkuharmit tuntuu varsin pieniltä. Lisäksi näiden kanssa selviää edullisemmin, voi itse askarrella, verrattuna uudempiin joissa ilman tietokonetta/testeriä ei oikein öljyjäkään vaihdeta saati tarkasteta... (vähän kärjistettyä sarkasmia mukana, mutta aina pitää pyrkiä perustelemaan tätä vanhojen elvytystä ja käyttöä, ainakin itselle)
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 16 Joulu 2017, 20:58

Boge asennettu, oli jopa toimiva yksilö minkä sain hankittua. Ja kyllä muuttui takapään käytös hieman toiseksi, hyvässä ja pahassa. Huojahtelee vähän entistä herkemmin, mutta ei pohjaa läheskään niin helposti kuin ennen. Takajousituksen korkeudessa on pieni, mutta helposti huomattava ero, kyydistä poistuessa...

Kelikin oli mitä otollisin siihen että tuli kaverilta kysyttyä sopisiko nosturille Rangen sijoittaa...

Kuva

Kuva

Kuva

https://www.youtube.com/watch?v=vYlmOxX3vy0&ytbChannel=null
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 27 Joulu 2017, 16:35

Operaatio etuakselin vaihto. Vähän siihen liittyen tulikin jo tuolla kyseltyä, ja hyvä että kyselin niin uskalsi paljon paremmin lähteä leikkiin...

Kuva
Tuohon tosiaan jäivät perjantaina, kun joulunviettoon piti anoppilaan lähteä. Niin kivasti, lumesta vapaana jäivät kotiin odottelemaan...

Kuva
Ja tämmöiset tunnelmat oli tänään. Eilen kotiin saapuessa kyllä putsasin lumet kolmesta parkkiruudusta, Rangesta sekä kärrystä, aamulla ei ihan siltä näyttänyt... Yhdentoista aikaan aloittelin lapioimalla lunta, ja siitä sitten hiljakseen etsimään työkaluja...

Kuva
Kahden aikoihin olikin sit tilanne jo tällainen. Jarrut irti navoista, iskarit yläpäästä, tukivarret takapäästä, kardaani laipastaan, panhard- ja raidetanko akselistosta...

Kuva
Yllättävän tukevan oloiset on iskarit, kuten myös niiden alapään kiinnitys. En lähtenyt niitä irti taistelemaan, etenkin kun vaihtoakselista irtosi alapäät sujuvasti ja uudet iskarit odottaa asennusta. Irroittelee sitten paremmissa olosuhteissa...

Kuva
Kätevästi kiipesi akselisto kärrylle, kun perä on lukossa. Sähkövinssillä kiskaisten sai itsekseenkin aika kepeästi kyytiin...

Meinasin alkaa irroittelemaan vaihtoakselista jarruja, vaan sopivasti tuli pimeys, tihkusade, sekä jumalaton ruuhka parkkipaikalle jossa ei isommin ollut apua Xm:stä kärry perässä poikittain, estämässä naapureita pääsemästä ruutuihinsa. Katsoin paremmaksi kerätä kalut kyytiin, pysäköidä ruutuihin ja poistua sisälle yrittäen toipua huomiseen mennessä päivän aikaansaannoksista...

Kyllä tämä tästä, oikeastaan pahin taitaa olla ohi siinä vaiheessa kun akselisto on takaisin paikallaan jousineen iskareineen, että saa taas ajopelin rullaavaksi. Tosin siitä ei enää ole pitkästi ns. valmiiksi asti, jonka jälkeen voisikin kuvitella palauttavansa kärryn, ja keksivänsä minne tuon akselin sitten vie odottamaan ihmettelyä, ja paettua koeajon jälkeen takaisin anoppilaan raketteja räjäyttelemään. Voi sinne kyllä Xm:lläkin mennä, jos ei ehdi luotto palautumaan Rangeen ennen sinne lähtöä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3823
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 27 Joulu 2017, 18:09

Jotain outoa kyl on ku noi kuvat ei näy millään selaimella(?) :shock:

Koitin laittaa jopa sen linkin suoraan osoitekenttään mutta antaa vaan jotain kieltoa:

403
Forbidden
Access to this resource on the server is denied!
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
jomppe
Viestit: 1066
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 19:48

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja jomppe » 27 Joulu 2017, 18:48

Mulla näkyy nämä kuvat nyt, (Safari) mutta ketjun aikaisemmat kuvat näyttää kaikki tältä.
IMG_0509.jpg
IMG_0509.jpg (62.46 KiB) Katsottu 3680 kertaa
D2 Td5 Autom -99

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 27 Joulu 2017, 18:54

Jotain hämyä siellä kuvagallerian kanssa on, lätkii operaattorin puolelta välillä kieltolistalle. Syytä yritetty selvittää, vaan ei operaattori (sellanen pieni telia-sonera) ole kiinnostunut edes vastaamaan. Kuvat sain sinne ladattua, ja ekan osoitelinkin otettua, kun taas tuuppas kiellon ja kuvalinkit piti noutaa mobiiliyhteyden kautta... :oops:

Ja nuo photobucketin kuvat, ne pitäis käydä laittamassa jonnekin muualle, ja korjata linkit. Jollain lisäosilla selaimeen ne saa joksikin aikaa aina näkymään, kunnes estävät sellaisen linkittelyn jälleen...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 452
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 28 Joulu 2017, 19:42

Osat löysi kaikki paikkansa. Ihan ei ilman vahinkoja selvinny, mutta lähinnä säikähdyksellä onneks...

Kuva
Vaikuttasi että just ostettu 2,5 tonnin tunkki valmistu, ainakaan ei tuon pudotuksen jälkeen enää nosta kuin vähän matkaa, ja näkyi revenneen toinen takapyörän kiinnikekin rungosta. Pitänee kävästä Moponetissä kysymässä notta noinko piti pettää vajaan parin tonnin kuormalla..? Toki saattoi olla käyttäjäperäistäkin, kun sitten samalla rytinällä sitten kaatu pukit alta... Vaan kun pysyi noilla pukeilla horjumatta tuohon asti remppaa, vasta siinä vaiheessa antautu kun piti alkaa pyöriä tähtäilemään napoihin...

Kuva
Onneksi ei nostovermeet lopu kesken, farmitunkilla sen verran ylös että sai kaivettua tunkit ja pukit alta, ja aloitettua uudelleen akselista noston pyörien laittelua varten...

Kuva
Pimiä se tänäänkin kerkesi tulla, vaan valmistuipa kuitenkin. Koeajon jälkeen kävin vielä sen verran alta kurkistelemassa, että ainakin ohjauksen ja kartaanin mutterit on kireällä. Öljyt meinasin perästä laskea pois, vaan kovin nihkeästi lähti pyörimään poistoproppu, niin kiersin takaisin kiinni ja katson sitten kun pääsee vähän paremmin sitä katsomaan. Ja jos tulee kierteineen ulos, niin saa sitten vaikka hitsattua umpeen tai jotain muuta luovaa...

Mitä tuohon sit meni, semmonen seitsemän tuntia lumitöineen. Ei lopulta ollenkaan paha, ensikertalaiselta. Ja nyt kun tietää, niin seuraavan kerran saanee menemään liki puoleen tuosta ajasta..?

Saldona..:

-akselisto vaihdettuna
-kerran lekalla peukaloon
-yksi pudotus pukeilta/tunkilta
-yksi hylsy halki, mikä-lie-halpis pitkä 16mm hylsy joka löytyi jostakin purkuraadon sisältä
-kerran akselisto jalalle, turvakenkä ehkä pahimmat auttoi, mutta vähän meni sivuun eli osui silti
-jumalaton jumitus päällä, joutunee saunan lämmäyttämään
-koeajolla havaittua, voimansiirron välykset väheni merkittävästi. Entisessä akselissa joutunee pinionin laakerit ainakin vaihtamaan, päittäistäkin välystä löytyy

Entäpä jos olisi vieny korjaamolle. Olisivatko edes suostuneet ottamaan? Ja mitä kaikkea muuta olisi haluttu vaihtaa samalla, vaikka olisi kuinka selittäny että "tää on vaan vähän aikaa, että ehtii entisen ehjäämään" tms..? Satasen tunti, olisiko viidessä tehneet vai olisko mennyt kymmenen..? Ainakin itselleen voinee selittää kustannuksilla, että kannatti, ja että nyt tietää mitä tuolla sitten laitettuna on ja mikä odottaa laittoa...

Vaan olihan tuo taas yhtä juhlaa Rangella käydä pöristelemässä, kun melkein parin viikon tauko tuli sattuneesta syystä pidettyä. Jospa sitä veisi tuon akselin ja trailerinkin vielä Rangella pois...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa