Kokkolan pojan sportti rojekti..

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvojat: Mericsson, armas, andlover, -NewJuhani-

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 06 Syys 2017, 13:25

Eli kyseessä on loppuvuoden 05-ruotsin tuonti RRS. Väri Java black. "Black edition malli" Höystettynä 4.2l remmiahdetulla moottorilla. 390hv/550Nm about.. Vanteina jotku kauheet 22" ja gumeina 295/30 sarjan rinkulat.. Mittarilukema +152tkm. Joka voi pitää paikaansa huoltokirjan ja alustan/yleis kunnon mukaan vrt 10kpl muita autoja joilla ajettu 160-240tkm välillä.

Kuva

Allahan on tunnetusti Brembon jarrut jotka näyttävät virheettömiltä maalipintansa vuoksi.

Kuva

Herkkuina autossa takapenkin viihdejärjestelmä, jääkaappi keskikonsolissa + kaikki muut mitä näissä yleensäkkin on.

Kuva

Kuskin penkin nahka on vähä rutussa reunastaan, täysin ehyt kylläkin. Mutta niinpä näytti olevan monessa muussakin autossa samaa ominaisuutta. Liekö painuu kasaan kun joutuu liuuttaa ittensä alas tuosta?? Tai kuski ollut iso ja painava, tai pieni ja lyhyt että varmana reuna painuu kasaan?

Kuva

Pannuhuone.. Autoon on asennettu sprint booster sarja. Eli painonapin takana on 2 asentoa jotka muuttavat sähköisen kaasupolkimen herkyyttä. Eli nopeuttaa ns signaalin kulkua polkimelta eculle. Tämä parantaa kaasun vastaamista ja poistaa viivettä. Toimii muuten ihan tyydyttävästi. Race asennossa laatikko paukauttaa vaihdetta terävemmin päälle jos painaa kaasun yhtä äkkiä pohjaan. Muuten kiihdytyksessä vaihtaa ok.

Kuva

Tarinahan tässä autossa alkaa Range rover osiolta L322 topiikista.

Mutta lyhyenä kertauksena että kaveri kävi katsomassa autoa pyynnöstä autoliikkeessä Oulussa kun auto oli siinä ihan likellä kotitaloa myynnissä. Kaveri huomasi että auto kolisee kun rattia vemputtaa ajossa, muuten tuntui olevan ok. Itse huomasin kuvista joita kaveri otti alustasta että varapyörä puuttui ja varapyörän vinssikin.
No aikamme väänettyämme kauppaa autosta niin hinta rupesi miellyttämään paremmin. Solmimme kaupat lukkoon 30.6 ja toimitus kotia parin päivän päähän. No auto oli tulossa kohti Kokkolaa kunnes ilmajousituksen vikavalo syttyi toimituspäivänä. No sanoin että turhaa sitä tänne tuoda kun ei täällä ole LR huoltoa. No auto meni Ouluun korjaamolle. Sitten tappelimme hinnasta kun kompressorista oli vikakoodeja. Kompuralle tuli takuu ja hinnasta pois 500e.
No toinen yritys sitten parin viikon kuluttua kaupasta. Kello rupesi lähenemään sovittua toimitusaikaa eli klo 16. Kuljettajaa ei näkynyt tai kuulunut. Sanoin emännälle että nyt on ongelmia kun kello on 16.30. Kuljetta soitti sitten vihdoin 16.45. Ja sanoi että toisi autoa teille jos se ei piiputa. Sanoin muutaman kirosanan ja että mitä nyt. Ukko kysyin onko tämä diesel vai bensa. Tokasin että bensaauton tilasin. Ukko siihen että Helv..tti hän tankkas diisselii tänne. Ei muutakun auto hinurilla huoltoon, ja kaupan purkua. Mutta aikamme tapeltua saimme hinnasta 1000e alennusta. No ei auttanut kuin odottaa että auto saataisiin putsattua polttoainejärjestelmästä. No kului muutama päivä ja korjaamolta soitettiin että auto käy. Mutta nyt syttyin SRS valo ja he ei saa kuitattua sitä. Ei muutakun auto Ouluun takaisin LR huoltoon jossa vikaa korjattiin useita viikkoja. Viaksi paljastui rikkoontunut SRS ohjainyksikkö. Hinta about 800e LR:illa + työt yms päälle. No autoliikehän ton maksoi.
No koitti uusi tilaisuus 16.8. Auto tuli perille sovittuna aikana. Mutta auto oli liikenekäytöstä poistettuna. Pieni oikaisupyyntö myyjälle että laittakaa ees vakuutukset voimaan. Se hoitui pienen väännön jälkeen että pääsi koeajolle. Auto tuntui olevan sitä mitä pitikin about. Mutta auto myytiin uudenkarhein nokian kitkarenkain minulle. Mutta paikanpäällä paljastui että kyseessä 09vm nokian kitkat jokka olivat halki. Katso kuva.

Kuva

No homma jatkui muutaman tunnin tappelun jälkeen että 500e alennusta tai uudet renkaat. No menimme vianorille ja löimme alle uudet 295/30r22 kesärenkaat. Arvo ~1100e sarja alle asennettuna. Sen jälkeen syntyi kaupat sitten.

Ainuat viat mitä autosta löytynyt muutaman viikon kuluessa on kaarrevakaimen puslat edessä väljät. Kolina johtuu siitä keulassa. Jääkaapin sulake oli irroitettu. Bensatankin läpän keskuslukitus ei toiminut. Muovinen lukkotappi poikki. Vika korjattu lyhentämällä ulkokuoresta 15-20mm ja tapin rajotin mollukka viilattu sileex että tappi pääsee menemään läpän reikään taas sisälle. Säästi n:100e korjauksissa.

Auton sisältä takapenkin alta löytyi sitten varapyörän vinssi joka mukamasti oli hukassa.

Takaverhoilu on purettu kertaalleen tuon bensatankin läpän takia, takakyljet putsattu sisäpuoleta rätillä ja suihkutettu kotelonsuoja aine molemmille puolille. Myös irronjut kattoluukun poistoletku asennettu takas.
Timo.

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 06 Syys 2017, 13:37

Vielä sen verran että autoa oli korjattu 10ke kuulemma. Autoon vaihdettu kaikki uudet iskarit ja jouset. Etuperä (tyyppivika, maalattu sisäpuolelta ja maali irtoo ja syö laakerit) Jotain puslia, kardaanit eteen ja taakse. Etupyörän laakeri näyttäis kans olevan uusi. Vaihdelaatikon hidas/nopea moottori + yms pientä. Kaikki osat näyttää noista mitä lueteltu sen verta hyville että pitää 90% harrastajan mielestä paikkaa. Kuitteja selvitellään vielä onko niitä olemassa
Sen verta onnistunut kauppa ettei saksasta olisi saannut vastaavaa autoa kuin 2000e kalliimalla ja huonommilla varusteilla ja isommalla mittarilukemalla.
Sen verta autoliike vielä tuossa toimituksessa kämmäsi ettei toimittanut sovitta OBD/päästömittaus paperia katsastukseen mukana. Sen sain käydä mittaamassa heidän piikkiin paikallisessa korjaamossa.
Timo.

Avatar
kimlahti
Viestit: 282
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:18

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kimlahti » 06 Syys 2017, 15:40

Tämähän vaikuttaa ihan pelastukelpoiselta yksilöltä. 8) Onko tähän korimalliin rakennettu takaposkiin vedenkeruupaikat äänieristeen alle?
-02 4.4 Vogue
-87 951
-00 730d

castillo
Viestit: 43
Liittynyt: 22 Tammi 2017, 19:04

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja castillo » 06 Syys 2017, 19:54

Hieno on auto, uskomaton tarina. Näiden sporttien osalta mieluusti lukisi kivutonta taivalta... On ne edelleen niin komeita vehjeksiä tuolla toreilla ja turuilla. Ja itelläki autokuumeita nostamassa aika ajoin vaikka liian hienoja vempeleitä moniltaosin mun diy innolle. Raportteja ootellessa :D
Defender 110 td5 - 06

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 06 Syys 2017, 22:53

Joo ei tuola takakyljissä ole mitään mikä keräisi vettä maton alle onneksi. Onhan sielä semmoset kotelot, mutta kotelonsuojaaine ainakin osasi sieltä jostakin pihalle. Mattoja eikä muutakaan ole liki maillakaan onneksi.

Rahtifirma toi ison kasan pää asiassa huolto osia.. Tuleva mekaanikkokin halusi kuvaan.. Oikeastaan korjausosia oli kaarrevakaimen puslat ja vänkärin takaoven lukko ja vaijeri kun se kiukuttelee vähäsen.

Kuva

Kaarrevakaimen puslien vaihto. Mukavaa kun pultit on yläpuolella ahtaassa kolossa. 1 pultti piti porata ohuemmaksi jotta aukesi, hylsyjä halkesi 2kpl kun oli niin pirun lujassa.

Kuva

Kuva

Kaveri oli työmatkalla, poikkesi Koskenkorvan kautta ja toi ahdin öljyä muutaman desin.. Hinnakasta.. :(

Kuva

Samalla kaveri toi jo tullessaan 2kpl talvivanteita mulle. 2kpl löytyy vielä laatuvaunun poikien kotivarastosta kun he hakivat ne minulle varastoon..

Kuva

Sitten vertailuna voisi laittaa suomiauton, 166tkm ajetun 06-sen remmiahetun sportin vetokoukun kuvan, ja alempana ruotsin tuonti jolla ajettu 152tkm. Tosta voi päätellä että mitä eteläsuomen suola tekee autoille jota ei suojata. (Kiitos kuvasta kuuluu palstaa käyttävälle Roksulle) Ehdin vääntää jo kauppaa autosta, mutta vihjeiden perusteella yksilössä oli ruostetta joka pitikin paikkaansa kun kaveri sen katsoi läpi. :) Kuulemma laattoja sai kaapia rungosta irti.. :)

Kuva

Eihän tämäkään ruosteeton ole, mutta mielestäni paljon vähemmän ongelmia aiheuttava yksilö. Tästä voi päätellä että jos saksan tuonti on saman näkönen takarenkaan takaa rungosta kyljestä kun suomi auton koukku. Niin kiinnostaako sitä ostaa?

Kuva
Timo.

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1120
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja armas » 07 Syys 2017, 07:28

Komea auto, onnittelut hyvästä ostoksesta. Kerrankin joku kirjoittaa miten kaupat oikeasti menivät. Ettei sitä "vähän väännettiin myyjän kanssa, mutta hyvin meni".
Paljonkohan Koskenkorvan öljyssä on etanolia joukossa... :)
Range Rover 3.5 V8 -83 (MA)
Range Rover 3.9 V8 -89
Range Rover 4.6 V8 HSE -98
Timo, RY 1325

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3311
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 07 Syys 2017, 09:42

kokkolanpoika kirjoitti:
06 Syys 2017, 13:25
Vanteina jotku kauheet 22" ja gumeina 295/30 sarjan rinkulat..
Aika karseet :roll: ,toivottavasti löydät auton tyyliin paremmannäköiset korkeammalla profiililla.

Muutoin on komia peli. 8)
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
kimlahti
Viestit: 282
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:18

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kimlahti » 07 Syys 2017, 12:10

Paljonkohan tuossa 4.2:ssa on vielä viritysvaraa? :mrgreen:
-02 4.4 Vogue
-87 951
-00 730d

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 07 Syys 2017, 17:15

Vanteet kesärenkaille laitetaan sitten joskus kunhan noille löytyy ostaja ja auto on fiksattu muuten iskuun ja talous pikkusen lisää plussan puolella. Talvigumetkin pitäs hommata. Mut ei tiiä mitkä.. Nokiaa vai misukkaa. Mitä raati suosittelee?

Virityspotenttiaalia alakerran keston puolesta 700hv about. Mutta ahin rupee rajottaan tehoa jo 450hv nurkilla. Oon mä kattonu jo jos vaihtas ahtimen välitystä. Mutta rupeaa lämpökuorma pian nousemaan. Ni onko vastaavaa tehohyötyä. Teho voi jopa tippua. Peltisarjat maksaa 3200€. Empä taida ostaa. Putkistokin tonneja.. Loppupää tohon on vaihettu. Mutta se pitää uusia kun on päin mäntyä tehty. Takavaimentimet on poistettu. Äänimaailma just hyvä. Haponkestävästä ajattelin tehä ton loppupään.. Teholastujakin myyvät..

Isomman ahin sarjan kun laittaa joka muka bolt on. Ni pitäs tulla noin 650hv.. 😊sitten vois jo sdkin olla lujilla..
Timo.

Avatar
solihull
Viestit: 1253
Liittynyt: 06 Helmi 2008, 23:20

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja solihull » 07 Syys 2017, 23:30

En tiedä onnitelakko vai pitääkö ottaa osaa ;-) Hieno on peli, kun han ei vain tule kovin paljon ylimääräisiä yllätyksiä...

Kaupanteko ainakin näkyi etenevän mielenkiintoisesti. Ainakin alennukset ja vastaantulot rahallisessa muodossa olivat erityisen reiluja ja ylenpalttisia, harvinaista asiakaspalvelua.

Ja veikkaan, että tuokaan ei jää virittämättä ;-) !!!!!!

TT
LR Discovery TD5
LR Discovery TDI 300
LR 110 Defender STW TDI 300
RR 3.5 TDiC
MB E300TD

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 12 Syys 2017, 07:15

Rangekin ois nyt katsastettu moitteitta. Ainut mitä se kehu oli matalaprofiili renkaat :lol: Toivoi että talvirenkaissa olisi kumea pikkusen enemmän vanteen ja maan välissä. :mrgreen: Itse olen samaa mieltä..

Takana +600km ja kohta kuukausi kulunnut. Lisää tulee kun pitäisi lähteä eteläsuomen reissuun vaihtamaan ilmajousituksen kompuraa takuuseen. Pikkusen jää itselle maksettavaksi, mutta tämähän oli huomioitu auton myyntihinnassa.
Se kompuran vikavalo kun syttyi 2x viime lauantai päivänä ja kuukauden aikana varmaan kohta 8x.. :lol: Myyjäliike tuumasi että olisiko vain ominaisuus. Saa korjaamo katsoa takuuseen vian, ja korjata sen mukaisesti sen. itse ei parane sormiaan sinne tunkee kun myyjäliike maksaa osan. Ja kompura pitäisi muutenkin ohjelmoida uudestaan kyseiseen autoon. Hienoja nykyautoja..
Timo.

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja Jasu » 12 Syys 2017, 11:37

Asiallinen suikkapiä, kun ymmärtää että siellä renkaassa sais olla ilmallekin tilaa. Huvittaa kyllä suuresti, kun tuollaisia "vanteensuojia" näkee hyvinkin suorituskykyisissä autoissa, ja ne sitten ovat täysin jarruina esim hidastetöyssyissä, eivät oikein sellaisten kuskit tykkää kun takana vilkuttelee valoja, tahi ohittaa töyssyn kohdalla sallittua nopeutta käyttäen... :roll:
kokkolanpoika kirjoitti:
12 Syys 2017, 07:15
Ja kompura pitäisi muutenkin ohjelmoida uudestaan kyseiseen autoon. Hienoja nykyautoja..
Jep. Tuota en ymmärrä, että ketä muuta kuin huoltoa palvelee se että osan vaihtaminen pitää vielä tietokoneella kuitata. Samaan, varsin vastaavaan, on tullut törmättyä uudempien Sitikoiden kanssa, jousituksen hydraulipumpun kanssa. Pumppu käy ristiin oikeastaan minkä tahansa C-vitosen kesken, mutta pumpun äly (joka on pumppuyksikössä) pitää joko vaihtaa entisestä siihen uuteen, tai sitten ohjelmoida sopivaksi. Vähentäähän tuommoinen omatoimiruuvaamista, mutta sellainen ei oikein itselle sovi. Josta syystä sitten tulikin perehdyttyä vähän syvemmin aiheeseen, ja nyt on omavalmiste-pumpunohjauselektroniikka valmiina...

Yleisemminkin, ei oikein älykkäältä tunnu että jopa öljynvaihtoon pitää olla testeri tai vikakoodien kuittausvirveli. Miksi tällaiseen on menty, ja miksi ihmeessä ihmiset, siis autojen omistajat/käyttäjät ovat antaneet hiljaisen hyväksyntänsä tällaiselle..?




Jotta ei menisi ihan aiheen ohi jaaritteluksi, niin tuommoista pitäisi, kaikesta tietokoneistuksestaan huolimatta, käydä joskus kokeilemassa. Siis ehjää ja toimivaa yksilöä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 19 Syys 2017, 22:13

Pientä ennakoivaa huoltoa kun niitä ei kukaan ole kuiteskaan ikään tälle yksilölle tehnyt.

Remmiahtimen öljynvaihtopuuhissa. Piti hakea apteekista 1dl huumeruisku että pääsee pumppaan hormooneja kehoon kunnon annoksen kerralla.
Kuva

Tuola se reikä ammottaa, on muuten mukava kolo avata tuumasella kuuskoloavaimella toi tulppa. Ja saati laittaa kiinni kun ei oikeen mahu ja avainta ei viitsinyt katkaista. Se ois helpoittanut harrastusta. n:2dl oli tilavuus. Ruiskulla imeä vanhat pois, sitten ruiskun putsaus ja uudet tilalle-
Kuva

Uudet sytytystulpat. Alkuperäsien vaihtoväli 160tkm. NGK oli merkki jotka on myös ensiasennus tulppa noissa vissiinkin.
Kuva

Tuolta jostain ne löytyy COP puolien alta. Piti olla 16mm tulpanavain, pieni jatko, nivel ja pitempi jatko että ne sai vaihettua. Ja sittenkin oli ahasta paikotellen..
Kuva

Samalla tuli putsattua kaarrevakaimen säiliö, Jarrukliineriä spraynä säiliön sisään ja suhhuutella sinne pillin avulla jotta seinämät ja suodatin tuli puhtaaksi. Kuivaus paineilmalla. Myös huuhtelin 1.5l öljyä järjestelmästä läpi. Eli säiliö paikalle autoon, imuletku säiliöön kiinni, toiseen tulppa ja säiliölle paluusta jatkoletkulla kirkkaaseen kanisteriin niin näki että mustaa kuraa tuli. Autoa piti käyttää hetki että pumppu pyöri ja kierrätti tavaraa läpi. Enempää ei kannattanut huuhdella kun vakaimimet eivät aktivoidu ennen nopeutta X niin niistä ei tule tavara ulos. Ja putkia ei tohtinut irrotella kun vaatisi vissiin testeri ilmauksen. Jota minulla ei vielä ole. Samalla uusin ACE suodattimen auton alle..
Kuva

Puhtaasta säiliöstä ei tullut kuvaa, mutta kuvasta huomaa että sisällä on mustaa kuraa. Kokonaistilavuus olisi 2.7l. Nyt pikku ajolenkin jälkeen imin imupumpulla säiliön tyhjäksi ja laitoin tilalle uutta öljyä. Sekin oli ihan puthaan näköistä jo. Pitänee varmaan tilata varastoon pari litraa lisää öljyä ja uusia käsittely hetken kuluttua.
Ohjaustehostajalle tein saman operaation kuin kaarrevakaimelle.

Nyt ois kaikki muut öljyt vaihdettu paitsi automaattivaihdelaatikko. Kunhan isä palaa reissusta niin hän saa tulla rattimieheksi käynnistelemään autoa että laatikon saa huuhdeltua, ja uusittua pikaasennus öljypohjan..
Timo.

Avatar
JuKu
Viestit: 1182
Liittynyt: 27 Syys 2009, 20:48

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja JuKu » 21 Syys 2017, 22:10

Mukavia muuten vaihtaa ne kaarrevakaimet kun alkaa vuotamaan :shock:
LandRover 110 300Tdi
Range Rover Classic "projekti"
LandRover Freelander
Pajero 2.8 -> Suuntana afrikka?
Pajero 2.5 Tdic automatic ->Ajettu afrikkaan =)
http://teamdiesel2015.blogspot.fi/
-------------------------------------------------------

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 29 Syys 2017, 13:09

Nyt ois laatikko huollettu. Menihän siinä pyöree 5-6h ekalla kertaa kun siinä touhusi varovaisesti. Etenkin sopivien työkalujen löytäminen pohjan irroitukseen teetti hitautta kun mikään ei meinannut mahtua mihinkään.

Muovinen öljypohja irrotettuna. kiinteän suodattimen takia vaatisi vaihelaatikon hännän irroituksen rungosta jotta saa pohjan irti, myös moottorin toisen kiinnikkeen löysäämisen/irroituksen, vissiin pakoputket pois yms pientä. Nyt sen sai otettua pois pulttaamalla laatikon takakannake irti ja tunkkaamalla se koria vasten about +2" ylöspäin. Rautasahan terällä nitkuttaa imusihdin putki poikki ja kääntää pohja pois välistä.
Kuva

Pohja pois. Vasemmassa nurkassa näkyy valkoinen muovi lipare joka pitää vetää alas jotta samalla saa vaihdettua vaihelaatikon moninapa pistokkeen holkin, jotka näissä tuuppaa vuotamaan vanhuuttaan.
Kuva

Kuvassa uusi holkki. Empäs tajunnut ottaa kuvia asennuksesta. Mutta vanha lähti pois nätisti ruuvarilla kampeemalla ahtaaseen koloon, ja uusi sisään (menee vain yhdessä asennossa) ja pikkusen runkopalkkia vasten painaa se ruuvarilla sisään ja lukita valkosella muovilla se paikalle joka on öljypohjan sisällä.
Kuva

Huuhteluprosessi meni seuraavasti. Eli öljypohja pois ja sieltä tuli noin 4l öljyä ulos. Uusi peltinen pohja paikalle irtosuodattimen kera. Työkalukaupasta uusi puhdas porakonepumppu ½" letkulähdöillä. Biltemasta kirkasta läpinäkyvää ½" kirkasta pvc letkua 10m.Uusi puhdas 5l kanisteri täytettiin ravenol merkkisellä vaihteisto öljyllä. Letku kanisterista pumpun kautta laatikon täyttöreikään. Pumpata +3l lootaan öljyä että rupee valumaan ulos. Sitten laatikon jäähdyttimeltä letku irti, siihen kaveriksi bilteman kirkasta letkua jotta näkee millon tavaraa tulee vaikka kanisterikin oli kirkas. Isä löi auton käyntiin, samalla itse pumppasin auton alla laatikkoon öljyä sitä mukaa mitä sitä tuli pihalle. Väri rupesi kirkastumaan kun n:+5l oli tullut öljyä ulos laatikon jäähyttimen letkusta. Sitten piti lopettaa kun öljyä oli koko kasana vain 12l ja piti pelata varman päälle että se piisaa täyttämiseenkin. Öljyä jäi varmaan reipas litra-max 2l kanisterin pohjalle.. Ihtestä tuntui että laatikkoon meni enempi öljyä kun tuli ulos.. :shock: En tiedä saako tuolta tulemaan ikään ihan 100% puhdasta öljyä ulos? Pitäis varmaan ajaa 20l sitten läpi? Laitetaan seuraava öljynvaihto 50-60tkm päähän vastaavalla metodilla ja suuremmalla öljymäärällä.

Testi ajo on vielä tekemättä kun rupesin asentamaan defan sisätilapuhaltimen pistoketta ja johtoja. Jospa viikonlopuksi saisi auton koeajoon, oliko öljynvaihdolla merkitystä.?

Paikallinen tojota liike halusi +2000e + omat öljyt ja pohja tästä vastaavasta työstä. Menee kuulemma 2pv siinä. Joku audin maasturi oli tullut juuri maksamaan 1500e vastaavalla huuhtelulla. Paikallinen käyttöauto kieltäytyi työstä kun esitin auton merkin ja mallin. Ensiksi kehuttiil huoltolaite maasta taivaaseen kuinka nopea ja hyvä se onkaan. Seinäjoen autokaaren palvelusta ja HINNOISTA en sitten mainitse sanaakaan muutaman osa/huoltokyselyn osalta. Ihtehän nämä pitää tehdä jos tämmösellä meinaa ajaa. Eteläsuomessakin LR liikkeessä tämä huolto osineen maksaa noin +700e ainakin. Itsetehtynä n:300e osineen, öljyineen ja kaikkine työkaluineen.
Timo.

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 02 Loka 2017, 23:30

Pientä pintaremonttia.. :lol:

Ilmajousituksen säiliön pelastus. Keulan puoli on pahin kun sisälokasuoja ei suojaa yhtään alustaa, ja renkaasta nousee käytännössä kaikki kura tonne säiliön päätyyn ja mädännyttää sen puhki ajan saatossa. Eipä tämäkään säiliö ihan priima ollut puhalluksen jäljiltä, mutta jos tolla puhalluksella ja epoksilla/uretaani maalilla sais jatko aikaa sille taas vuosia ennen uuden hommaamista/tekemistä. Toki päälle ennen asennusta tulee vielä kotelonsuoja ja alustamassaa.
Kuva

Epoksoituna. Jos huomenna kerkeis vetää pintamaalin päälle, niin loppuviikosta sais ruveta laittamaan kotelonsuojaa ja massaa päälle.
Kuva

Pahimmat säiliöt mitä näin autoja etsiessä oli lähes koko matkalta ruskeita.. Mutta pahimmathan niistä vuotavatkin nuppineulan kokosesta reijästä jonka korroosio on tehnyt.. :mrgreen: Sitten ihmetellään kun ilmajousitus vika kiusaa..
Timo.

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 04 Loka 2017, 23:52

Nyt ois revitty helmamuovit pois ja pyöräkoteloista sisälokarit.. 99% kaikki tämän näköstä. Tämä kuva kuskinpuolelta takaa.

Otan lisäkuvia kunhan saan alustan pestyä ja vänkärin helmasta kuvan jossa tupakkaaskin kokonen läikkä hilseillyttä maalia ja aavistus pintaruostetta kun oli kuraa jäännyt muhimaan muovin ja pellin väliin. Oli ajan saatossa tehnyt tehtävää. Onneksi helpolla paikalla pelastaa tuokin.. Oli itselekkin positiivinen yllätys ettei tarvinut hitsailla heti kuin bemarirangee.. :lol:
Pesulla saa kaiken tuon tummuneen kuivuneen pölyn pois, kun se lähtee jo käsipyyhkäsylläkin..

Kuva

Mitä arvon raati sanoo. 1krs tectylin kotelosuojaa noille pinnoille ja palkkien sisälle tietenkin. Mutta vedetäänkö toinen kerros varmistamiseen, ja siihen päälle sitten massa helmoissa ja pyörän koteloissa vaikka muovit tuleekin päälle. Vaimentaahan se massa ääntä samalla kun estää sen pienimmänkin mekaanisen rasittuksen maalipinnalle..
Timo.

Avatar
kimlahti
Viestit: 282
Liittynyt: 22 Helmi 2012, 22:18

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kimlahti » 05 Loka 2017, 10:46

Onpa vain siistinnäköistä. 8)

En tunne tectylin tuotetta, mutta enämpi parempi kunhan et tuki veden poistoreittejä massalla. :mrgreen:
-02 4.4 Vogue
-87 951
-00 730d

kokkolanpoika
Viestit: 1394
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 18:49

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja kokkolanpoika » 05 Loka 2017, 20:07

Nyt kun alusta pesty wurthin tehopesun kera ja painepesurilla tulokset olivat tämmösiä.

Vänkärin takakaaren sisäreunan ruostevaurio.
Kuva

Vänkärin takahelman ruostevaurio.
Kuva

Keulasta ei tarvitse korjata mitään. Nämä vauriot löytyvät auton takaa, Ja kohtuu pienellä vaivalla saa ne poistettua. Onneksi kaikki jäävät piiloon niin saa ite tuhrata maalilla.. :lol:

Nyt auton alla montussa puhaltamassa 15kw sähköinen lämpöpuhallin puolella teholla. Josko se kuivaisi alustaa huomiselle sen verta että noi ruosteet saa kuriin ja maalattua.
Timo.

Avatar
series3kalle
Viestit: 1333
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Kokkolan pojan sportti rojekti..

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 05 Loka 2017, 22:11

Ruostevaurio, jaa missä? :wink: :mrgreen:
Jos noi on ainoot ni loistavaa! Sit vaan hellit alustaa säännöllisesti öljyllä tai jollain ...
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”