Range -76

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvojat: Mericsson, armas, andlover, -NewJuhani-

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 20 Kesä 2017, 22:29

Jasu kirjoitti:
14 Kesä 2017, 17:41

Kuva
Nätisti revennyt irti. Vielähän tuon näppärä sälli korjais, uutta öljyä sisään ja kasaan hitsaten... :roll:
Kokeilin kuitenkin, lähinnä mielenkiinnosta sekä siksi ettei ajamatta jää, korjata tuota iskaria. Ensin puhdistaen repeilykohdan lähitienoo, sitten hitsaten isolla virralla tappi takaisin putken päähän. Seuraavaksi lähelle toista päät M5 -kierrereikä, ja siihen pneumatiikan liittimellä pätkä letkua kiinni. Letkun toiseen päähän suppilo, joka täyteen LDS -öljyä ja niin kauan vetelyä edestakaisin että alkaa vastustamaan selkeästi. Vielä hetki edestakaista, jotta saisi mahdollisimman hyvin ilmat öljyn seasta pois, ja sitten vaan letkuliitin irti ja männänvarsi sisällä tulppa kierrereikään...

Ja huomaten ettei sitä vieläkään saa tiivistä saumaa migillä, joten hitsauksen ympäriltä teräsharjalaikalla kirkkaaksi ja tiivistemassaa reilusti koko alapään ja ylimmän prikan välinen alue täyteen. Rauhassa annoin kuivaa muutaman päivän, ja sitten vain takaisin asennusta. Eka ajokeikka antoi vielä tuntuman ettei iskari paljoa vaimenna, mutta päivä-pari myöhemmin kun ilmeisesti öljyt oli hakeutuneet sinne mihin pitää, tuntuikin siltä ettei vasemman ja oikean välillä ole enää eroa heitoissa...

Onhan tuo vähän semmoinen budjettiratkaisu, enkä suosittele edes itselleni, mutta toiminee sen aikaa että saa uudet ostettua. Ensin toki meinasin vain hitsata nippuun, ja jättää öljyt kokonaan pois, että olisi saanut edes ulosjouston rajoituksen käyttöön, mutta pitihän se kokeilla...

Sadepäivän kunniaksi sitten könysin hytissä, kurkistaen etupenkkien välisen verhouksen alle, ja sieltä vaihteiston mittatikkua etsien. Löytyi, ja paljasti että kirkasta öljyä on ylämerkkiin asti. Joten "kostoksi" sitten kippasin pari desiä sekä vaihteistoon että jakoaskiin lisää, tovin ajelen ja sitten tyhjennän molemmat ja täytän uudella öljyllä. Kuten myös molemmat perät sekä etunavat, kunhan nuo kelit tästä hitusen kuivaa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 24 Kesä 2017, 13:57

Yllättävän kivasti toimi isommallakin tiellä. Juhannusreissua, pienempiä teitä kokonpolttopaikalle, yöllä sitten isompaa takaisin. Mennessä nopeudet maltillisesti 80km/h enintään, palatessa sitten navissa käväisi pitempiä hetkiä yli 120km/h nopeuksia. Ennen lähtöä tankki liki tyhjänä, nykäisikin muutaman kerran ennen tankkausta, tankkiin laitoin 19,5 litraa ja kannuun sitten 20 litraa varalle. Matkaa tuli 152km, ja tankista menovesi loppui kilometri ennen kotia, ja tuosta laskien laskin väittää kulutukseksi 12,8l/100km. Ei mikään paha, ottaen huomioon paluumatkan reippaampi käskeminen, sekä pakollinen pellolla pyöräyttäminen sukulaisten iloksi... Niin, ja BFG:n kopioissa vähän turhan matalat paineet maantietä ajatellen...

Onneksi on tankki jo aloittanut matkansa kotia kohti, niin "pääsee" tankkaamaan ilman pelkoa että osa jää käyttämättä moottorin läpi...

Lucaskin päätti vielä matkalla muistuttaa tavoistaan, hävisi veden- ja öljynlämpömittarilta sekä bensamittarilta toviksi sähköt, merkkivalo sentään toimi kuten pitää. Hetken kummastutti että kylläpä käy kylmänä, mutta jotenkin sitä ei uskonut että molemmat lämmöt olisi pudonnut kerrasta radikaalisti. Hätäisesti sähkökuvaa vilkaisten, noille mittareille näyttäisi olevan joku jännitteentasaajakin, tiedä vaikka olisi siinä kosketusvikaa..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 24 Kesä 2017, 18:24

Laitetaas vielä tunnelmia videomuodossa eiliseltä...

https://www.youtube.com/watch?v=wlucqS8OZy0
Meidän "rattorihuurupiä" ajamassa ekaa kertaa ikinä traktorilla, näky kovin tykkäävän ja on sit juttua tuosta riittänyt...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 26 Kesä 2017, 18:57

Pieni "sivuprojektikin" tuli noudettua, tai pikemminkin päälle kuin sivulle...

Kuva
Tuommoinen kattoteline löytyi. Hieman pitemmän tovin pihalla aikaa viettänyt, aitaa vasten ja takaosa lehtikasassa. Yllättävän kevyt ja tukeva, ehkä nuo alumiiniprofiilista tehdyt "laudat" tekee tuommoisen vaikutelman. Muissa osissa sitten ilmeisesti pulverimaali, jonka alle vesi on päässyt, irtoilee isoina kappaleina...

Kuva
Siispä tellinki osiksi, ja ihmettelyä. Jos raapisi kaikki maalit pois, korjaisi pienet ruostekohdat ja maalaisi uudelleen koko häkkyrän. Ja kasaisi rosteriruuveilla tällä kertaa. Vaan yllätti se ettei ruuveista katkennut kuin yksi, samaten kiinnityksien neljästä ruuvista päätti vain yksi katketa kun muista mutterit pyöri pienen suostuttelun jälkeen herkästi auki...

Liekö sitten minkälaisen lisä-äänimaailman tuolla mukaan saisi, nyt kun vasta renkaat pitää omaa meteliään sekä voimansiirto vihellystään, niin kruunaisiko tuo sitten kokonaisuuden..? Selviää aikanaan sekin...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
series3kalle
Viestit: 1333
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 27 Kesä 2017, 08:06

Kohta soi ku säkkipilli... :mrgreen:
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 27 Kesä 2017, 10:53

Toisaalta, ei tuo soinu oikein ollenkaan Discon eikä Xm:n katolla sitä kuskatessa. Tai sitten niissä vain on sen verran paremmat äänieristeet ettei pikkusuhinoita edes huomaa... :roll:
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 03 Heinä 2017, 22:26

Tämmöttis tännään...

Kuva
Siinä olis, vanha ja uusi tankki vieretysten. Uuteen ehdin vetästä tutun öljy-alustamassa-coctkailin yläpuolelle, tai siis saumaan asti, josko tuo sitten kestäisi edes puolet alkuperäisestä...

Kuva
Vanhasta löyty sit kuitekin reikä, ja aika helposti. Yritin kyllä tihrustaa, kun tankki oli viimeksi irti, vaan olisko ollu ihan pieni huokonen vasta silloin? Nyt olikin löytyminen helppoa, kun bensa oli vienyt massat mennessään. Aika haperoa oli läheltä, tuntui murenevan käsiin kämmenen kokoiselta alueelta, vaan kyllä tuostakin vielä tankin tekisi...

Kuva
Ja sinne sujahti. Helpommin kuin muistin, ehkä tuo monttu teki osansa helppouden suhteen..? Alapuolisen osuudenkin rotjasin, ihanan sotkusta...

Anturikin näytti irrallaan mitaten soveliaita lukemia, ja kytkettynä viisari ja valo seurasivat selkeästi bensan määrää...

Kuva
Tuon kun sitten olevinaan sai valmiiksi, ni ajattelin napata vähän kojelautaa tuulettumaan...

Kuva
Ajatuksena, lämppärin kennolle voisi kuvitella jotakin...

Kuva
Tuommonen paketti sieltä irtaantu...

Kuva
Ja kenno sieltä sisältä. Olisiko Smiths saanut hyvän diilin pienten ruuvien toimittajalta, varmaan kolmekymmentä ruuvia piti tuota toista sivua kiinni..?

Kuva
Vähän päästä pullistunu, olisiko ollu joskus hitusen laimeat nesteet sisällä..?

Kuva
Vaan vuotopaikkaa sitten metästämään, sehän käy kätevästi vesipaljussa paineilman avulla...

Kuva
Tuskin epäselvää mistä vuotaa..?

Kuva
Siitä se on saumasta auennu. Vaikuttaisi siltä että tuossa kohtaa on myös pelti pystyssä, jakamassa kammion kahdeksi, meno ja paluu kun on samalta puolelta. Kokeilen tuota tinata, ja sitten uusi testi että vieläkö jostain pihisee, ja jos korjaantu niin sitten joku päivä napomaan osia takaisin...

Ja joo, oli kiva muistutus Trafilta kun kotio ehdin, käyttökiellossa koko värkki. Olin näemmä käyttömaksun summaan naputellu yhden numeron hutin, niin lukivat sen väärän (0,05€ liian vähän) summan hyväksi koko vuoden maksusta, joka luonnollisesti sitten pitäs maksaa koko vuoden annos kerralla vaikka aiemmin meinasin neljänneksen kerrallaan maksamalla selvitä... No, sattuuhan näitä, eikä edes vastaan tänään ajaneet polliisit asiaan kiinnittäneet huomiota...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 05 Heinä 2017, 19:34

Kennon kokeilin korjata, ja uskoisin jopa onnistuneeni siinä...

Kuva

Kuva

Kuva
Kiva kun kenno on kuparia, ei tarvinnut kuin putsata vuotopaikka hyvin ja lämmitellä pienellä nestekaasupolttimella lämpimäksi jotta sai tinattua paikat kiinni. Vähän pääsi lirahtamaan, mutta piiloon kun jää niin ei jaksa stressata. Kuumankestävän spräyn tempasin vielä pintaan, tiedä sit auttaako oikeasti muuten kuin henkisellä tasolla...

Kolmen baarin paineella testasin, eikä silmille tullu. Ei taida ihan semmoisia paineita olla jäähdytysjärjestelmässä, ainakaan jos ei kannentilke keksi vuotaa..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 08 Heinä 2017, 09:05

Kuva
Pikku puuhamaa, omat romut rivissä, vain Sm ei sattunut kuvaan kun on 50km päässä kotona...

Kuva
Päivän löytö. Noinkohan on radio kuulunut oikein mitenkään..? :roll:

Kuva
Päätin sitten ottaa tuon lämppärinkotelon kokonaan levälleen. Jos nyt edes yrittäisi tehdä kerralla hyvän siitä..?

Kuva
Hieman oli haperoa nuo vaahtomuovit/kumit. Osa varisi pois kun katsoi kohti, osa mureni sormien alla, loput lähti hyvin kevyellä pyyhkäisyllä. Uutta solukumia yritin Etrasta ostaa, vaan tilaustavaraa sekin tietenkin on. 3mm EPDM mattoa liimalla, huikeat 28€/neliö, jospa maanantaina olisi noudettavissa...

Muutamia sähköjuttuja tuli samalla selvitettyä, helppoa nyt kun on kojelauta ja lämppäri poissa. Isoja ylläreitä ei kumma kyllä löytynyt, poislukien tuo antennikaapelin jatkos. Sisävalokin oppi tottelemaan sekä ovi- että ohjauspylvään katkaisijoita. Mittaritauluakin paikalleen kokeilin, kummallisen hyvin näkyy nyt kaikki merkkivalotkin, kun käytti osina ja putsasi koko hökötyksen. Ja pienistä asioista näemmä saa hyvää mieltä, jopa takalasin pyyhkijän/pesurin katkaisija heräsi eloon kun senkin palasteli, putsasi ja niputti...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 10 Heinä 2017, 13:37

Vaahtokumimatto saapui, ja hetihän se piti sitä silppuamaan käydä...

Kuva
Läppiin uutta kumia, aika suoraviivaista hommaa, etenkin irrallisten läppien kanssa...

Kuva
Osasta läppiä en keksinyt miten irtoaisi vipusestaan, niin annoin olla reunapellissä kiinni, onnistui niinkin...

Kuva

Kuva
Pitihän se vielä sipaista uutta väriä päälle. Ehkä tuon kehtaa lähteä asentamaan paikalleen..?

Testatessa tuntui kyllä läpät varsin tiiviiltä, taisi onnistua sen suhteen? Puhaltimen moottorikin tuli puhdistettua ja voideltua, sekin hiljeni huomattavasti...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3312
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 10 Heinä 2017, 13:59

Meinaatko että pysyvät kiinni maton omalla liimalla? Vai laitoitko jotain lisäksi?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 10 Heinä 2017, 22:21

Ihan sillä omallaan meinasin, jäin siihen uskoon että pitäisi olla hyvä liimakin just tuommosiin. EPDM:ään kun ainakin myyjätahon mukaan on kovin vaikea saada mitään muuta kuin "sikaliimaa" tarttumaan...

Toimiva näkyi tulevan, lämpöä tulee kabiiniin (ihan niinkuin näillä keleillä tarviis), ja lämmöntulo loppuu kun vivun toiseen asentoon kääntää. Läppien ohjauksetkin tuntuu toimivan, ne kanavat sulkee mitä pitääkin sulkea. Ja puhallin on hiljainen, täysilläkin, aiemmin piti sekalaista rominaa ja vikinää hitaammallakin asennolla...

Kenno meinasi olla vähän haasteellinen ilmattava, mutta kyllä sieltä lopulta ilmatkin poistui, ja nestettä meni tilalle, kun kerran kuumaa sai syntymään. Miten tuommoinen sitten "oikeasti" pitäisi ilmata, onhan tuolle varmaan jonkinlainen ohjekin olemassa..? Siis joku muu kuin Haynes -tyyppinen, "irroita akun kaapelit, täytä jäähdytysjärjestelmä, sulje täyttötulppa, kiinnitä akun kaapelit"...

Olihan tuo sitten mutteriajolla outoa, kun mittareiden taustavalotkin näkyi selkeästi jo varjopaikoissa. Saas nähdä sitten pimeällä, pitääkö joku himmennys kehitellä... Bensaakin tuli tankattua, eikä ainakaan toistaiseksi pisaraakaan tiputtanut mihinkään, ehkä uudella tankilla on osuutta tuohon. Eniten tosin epäilytti mahtaisiko täyttöputken liitoksesta jäädä vuotamaan, mutta vaikuttaisi sekin tiiviiltä...

Kaveri lähti mukaan tuolle ajolle, ja pakko sitten oli kysyä tunnelmat ajon jälkeen. Mainitsi että "paljon odotuksia parempi, suorastaan mukava"...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 16 Heinä 2017, 23:58

Semmonen 500km reissu takana, ilman murheita. Pääsi testaamaan käytännössä lämppärin, takalasin pyyhkijän sekä matka-ajon kulutuksen...

Kuva
Jopa yksi kuvatuskin tuli napattua, samaisten puiden katveessa missä on tullut kuvattua muutama muukin kulkupeli. Kumma kyllä, tällä kertaa ei sukulaiset kysyneet enää mitään autoista, yleensä aina kun on jollain "uudella" tullut pihaan, on kysymyksiä piisannut. Olikohan tuo sitten heille jotenkin liikaa..?

Reissuun lähtiessä meinasi olla ylimääräistä ohjelmaa, kun eka 50km piti siirtyä Sm:llä jotta voi siirtää tavarat Rangeen joka tankki täynnä odotti kuumeisesti lähtöä. No, loppui sopivasti alta 10km siirtymän jälkeen bensa, mittari kun näyttää vähän mitä sattuu, muistikuvat ei olleet kovin tarkkoja bensan määrästä eikä korttiautomaatti jostain syystä korttia huolinut. Ajattelin sitten että pitäisi sitä sen verran olla, että seuraavalle asemalle vielä riittää, alta 15km jäi matka vajaaksi. Onneksi pikkuveli asui lähellä, ja oli sopivasti muutenkin liikkeelle lähdössä, niin sai sammioon täydennystä helposti... Yleensä kun on jo mainituista syistä johtuen kannu mukana, niin tietenkin tällä kertaa bensaa sisältävä kannu oli jo Rangessa, yleensä Sm:ssä oleva kannu oli tyhjänä C-vitosen kontissa, ja turha lie mainita että tankit oli täynnä Rangen lisäksi myös Xm:ssä ja C-vitosessa...

Verstaalla sitten hetki tavaroiden siirtelyä, ja joutilas kalusto jemmaan. Jostain syystä valitsin Nelostien reitiksi, ja matkalla kyllä muistin miksi yleensä sitä välttelen. Muut reitit, ei käytännössä ollenkaan edes pitempiä, ovat mukavampia ajettavia vaan mikähän lie aivopieru taas oli mukana...

Aika pian matkan edetessä tuli huomio kiinnitettyä varsin nopeasti liikkuvaan bensamittariin. Eka neljännes alta viidenkymmenen kilometrin jälkeen, toinen oli vajunut noin 80km myöhemmin. Sitten vähän rauhoittui, ja kun perille 150km myöhemmin olin päässyt, viisari väitti tankissa olevan vähän yli neljännes jäljellä. Pientähän tämä, tuosta tulkiten kulutus olisi jossain 30l/100 tietämillä, vaan pakokaasu ei mitenkään kitkerälle tuoksunut, eikä mistään näyttänyt vuotavankaan. Niinpä reippain mielin seuraavana päivän käymään naapurikylässä, ja liki sata kilometriä taas liikettä, tällä kertaa ei viisari oikeastaan edes liikkunut. Välähti jo mielessä, että taitaa olla Brittiläistä suurpiirteisyyttä näytössä, joten asialla en enempiä vaivannut päätäni. Tällä kertaa kun kyydissä oli kuitenkin liki kymmenen litraa kannussa, joten jos loppuisi niin pääsisi edes johonkin vielä...

Tänään sitten kotiin lähtiessä asia vaivasi sen verran mieltä, että päätin varoiksi muutamalla kympillä tankata. Reipas ylläri oli, kun loppui eväksen sopiminen tankkiin, kun vajaat 30 litraa oli sammioon sijoitettu. Matkamittarin näyttämää koitin tarkistella naviin verraten, ja päädyin tulokseen että 100km matkalla heittoa oli alle sata metriä. Joten noista laskien 29,36 litraa ja 244km matkaa, antaa tulokseksi 12,03L/100km, ihan kohtuullinen, kun ei tullut edes mitenkään varovasti/rauhallisesti/pihistellen ajeltua...

Mukavaa oli kyllä mittareita ja merkkivalojakin seurata, kun toimivat selkeästi ja kirkkaasti. Takalasia piti menomatkalla pyyhkiä, ja siitäkin oli nautintoa että nolla-asento löytyi kun nappulasta sen pyysi, kuten myös pyyhkäisy pesuineen. Rengasmetelin jos saisi pois, ja tilalle vaikka jonkinlaisen musiikkilaitteen, niin kyllähän tuolla matkaisi helposti pitempiäkin siivuja. Jotenkin leppoisaa ja helppoa oli matkanteko, meteliä lukuunottamatta. Vertaamaan kun pääsi nykyautoon, kun tuli anopin Fabialla käväistyä parin sadan lenkki heittämässä, niin kyllä sillä 30 vuotta uudemmalla oli raskaampaa matkanteko, ja kummasti sama tienpätkä huononi kun Fabialla ajeli...

Semmoinen yllärikin tuli koettua, kun tuli hairahdettua Sievi Cruisinkiin, niin siellä kun Range oli parkissa reilun kolme tuntia, niin alta ei löytynyt yhtään pisaraa, jos kaasareiden ylivuotoletkuista tulleita ei lasketa. Niistä näkyy tippasevan kuumana sammutuksen jälkeen, taitaa kiehauttaa kohokammioista bensat pihalle..?

Jotenkin tuntuu ettei tämmöinen taida ihan äkkiä olla meiltä pois muuttamassa, muut saa kyllä lähtöluvan aiemmin. C-vitonen sen sai jo, vielä pitäisi keksiä uusi osoite sille...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 19 Heinä 2017, 12:01

Tuommonen lipsahti katolle..:

Kuva

Kuva
Pientä mätää havaittavissa, mutta aika merkityksettömässä paikassa, rakenteen nyt tuntien. Paitsi jos vetää tavarat liinalla kiinni niin sitten tuokin paikka osallistuu kiinnipitämiseen...

Kuva

Kuva

Kuva
Yllätys, ei edes pahemmin suhinoita lisänny...

Seuraavaa kunnostajaa ajatellen, kaikki ruuvit rosteria ja MoS -rasvan kanssa kasattuna...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 23 Heinä 2017, 18:01

Pientä kolahtelua kävin ihmettelemään, joka ilmeni liikkeellelähdöissä, vaihtotilanteissa ja kun siirty vedolta moottorijarrutukselle ja päinvastoin. Kartaanin niveliäkin ajattelin rasvailla, samalla kun alle könyää...

https://www.youtube.com/watch?v=Gtk0f-kFlYE
Ja joo, tuommonen hupi löyty. Reilun puoli kierrosta sai kiristää jokaista mutteria, mikä lie nuokin löystyttäny. Eivät meinaan olleet löysällä tuhannen kilometriä sitten, kun varoiksi tarkistelin noita... Momenttikaan kirjan mukaan ole kuin 48Nm (jos laskin oikein, 35 lbf-ft josta sain 47,46Nm)...

Äkkiä kyllä kolina lisäänty, kun alulle pääsi. Sadan kilometrin sisään paheni sen verran että hirvitti jo luulemaan tämän särkyneen. Verstaallekin kun on tuota matkaa, niin kävi jo pelastussuunnitelma mielessä että hinurikyyti veisi kyllä kätevästi, vaan eipä tarvinnut siihen ryhtyä kun onnistui ihan parkkiruudussa pötkötellessä...

Tuosta kiusaantuneena sitten tekasin ajovalopäivityksen loppuun asti, eli vedin päävalotkin releiden/sulakkeiden kautta. Jälleen kerran sitä ihmetteli että miksi vasta nyt, hommana ei mikään kaksinen ollu. Vähän lisävalojen suuntaustakin varovasti katselin, ja nyt niiden pitäisi olla melko lähellä oikeaa suuntaa...

Tulppiakin kurkistelin, kaikki oli tallella, ja jopa siistinnäköisiä. Just semmonen kevyt huntu pinnassa, vois ainakin kuvitella että seokset olisi aika liki oikeita. Vaan eiköhän senkin pääse tässä tarkistamaan, kunhan saa aikaiseksi irrottaa pakoputken pätkän ja hitsata siihen rosteriholkin Lambaadalle... Pari Innovate LC-2 pakettia mittareineen toistaiseksi ilman käyttöä, eiköhän niistä toinen tai molemmat tuohon joutane, ainakin lainaan...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 28 Heinä 2017, 12:44

Sytkän päivittelyä...


Kuva
Tuosta ensin kärjet kuikkaan...

Kuva
Sitten tilalle Powermax 35D Ignition Kit...

Kuva
Ja tuon verran jää näkyviin, eli entisen yhden mustan narun tilalle tulee musta ja punainen naru. Jos oikein pussihousuttaa, niin sukkaan tms tuon voi sujauttaa, ni ei isommin häiritse. Kivan laadukkaan oloista naruakin, vaikuttaa silikonieristeiseltä, kovin taipuisaa...

https://www.youtube.com/watch?v=xxHgpo9arp4
Riskillä otin ekasta käynnistyksestä suoriltaan lyhytelokuvan, aika huonosti näky käynnistyvän noilla uusilla vermeillä...

Suoraan Sumujen Saarilta, alle viikossa kirjattuna kirjeenä kotiin, hintaan 51,19€ sisältäen uuden pyörijän. Ei ihan paha, sopi suoraan ilman ihmettelyjä paikalleen, ja kerrasta toimii kuten pitää. Saas nähdä miten sitten kestää, mutta kaverilla on tuommonen DS-Sitikassa ollut jonkun vuoden ongelmitta...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3312
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 28 Heinä 2017, 14:40

Hyvinhän se käynnisty. Itse laitoin samanlaisen Series III:een, toimi siinä ihan moitteetta vaikka olikin Britpart...

Kuva
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 28 Heinä 2017, 16:11

Ihmeen helppo oli kyllä asennus, onnistunee semmoiseltakin joka ei ole ikinä ennen työkaluja edes nähnyt...

Nyt on sitten jo vähän ajokokemustakin, pätkä isompaa tietä ja sitten kaupunkipyörittelyä suurajoporukan keskellä. Kivasti tuntuisi parantuneen alavääntö, nöyrempi vaste kaasuun. Käyntiinlähtö parani kuumanakin, vaikkei ihan huonoa ennestäänkään ollut niin näköjään aina pystyy parantamaan. Tais olla hyvä sijoitus, toisaalta eipä sitä korkealta olisi pudonnut vaikkei olisikaan toiminta parantunut...

Jos jotain negatiivistä haluaa löytää, niin piuhat olisi saanut olla hitusen pitemmät, joku kymmenen-viisitoista senttiä olisi riittänyt niin ei olisi tarvinnut jatkopätkiä matkalla kohti puolaa...


Britpart ei käsittääkseni mitään tee, vaan ostaa sieltä mistä halvimmalla löytää ja lätkii omat tarrat päälle. Vähänniinkö Motonet, mutta keskittynyt pienempään mallikirjoon...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 31 Heinä 2017, 13:01

Ja taas tuli sipaistua muutama satanen Rimmerille, jos nyt päivittäisi alustan väljyyksistään eroon. Puslasarjaa, palloniveltä, iskareita, sekä sekalaisia letkuja, tulpanjohtosarjaa yms tarpeellista ja tarpeetonta. Tavoitteena saada pienet epämääräisyydet ajettavuudesta pois, reagoi aika voimakkaasti tien kallistuksiin sekä uriin, ikäänkuin takapää eläisi vähän omaa elämäänsä. Enkä yhtään epäilisi etteikö iso osa alustan puslista olisi alkuperäisiä, joten kaipa ne hennoo neljänkymmenen vuoden välein uusia...

Kaikenlaista hilpettä tulee kyllä samassa kasassa, jotta pystynee haaveilemaan ruiskuimusarjan sijoittamista kaasari-imusarjan tilalle. Ensialkuun Lucasilla, ja mitä varmimmin Megasquirtilla jossain vaiheessa. Aika näyttää milloin, mutta ensin kyllä pitää käyttökokemukset Lucasin kanssakin selvittää...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 132
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 22 Elo 2017, 20:39

Rimmerin paketin sisältöä tullut ihmeteltyä, ja työkaluja haalittua kasaan alustapäivitystä varten. Ja vähän muutakin...

Tulpanjohdot ja jakajankansi jo paikoilleen meni, vaikka olivatkin melkein halvinta kuraa niin sopi silti ilman viilaa ja kiroiluja paikoilleen. Käyntikin pysyi ainakin entisenlaisena, ellei jopa parempana...


Kuva
Plenumin kanssa pientä painimista, kaasuvivuston kasaamista ja muutenkin irrotettujen osien takaisinlaittelua. Eiköhän tuostakin vielä hauskaa tule, vaikuttaisi ihan ehyiltä palasilta...

Johtosarjaakin käpistelin, ja vaikuttaisi suht hyvä lähtökohta olevan. Ainakaan hätäisesti mittaillenkaan ei vikaa löytynyt. Yllätti vaan mukana irrallaan ollut painekytkin, jonka olemassaoloa en ole mistään manuaalista löytänyt, enkä sähkökuvistakaan, vaan uudemmassa Haynesin kirjassa oli ohkasesti käsitelty asiaa, ja puhuvat Overrun fuel shut-off valvesta, ainoan sähkökuvan mukaan mikä tuon sisältää (olikohan SD1 Vitessen kuva, netissä?), sain sen käsityksen että tuo katkaisee kierroslukutiedon kun imusarjassa on reipashenkinen alipaine..?

Kuva
Siis tuommoinen. Vaaleampi tuli ruiskuosien mukana, musta on H-D Sportsterista, sytkän VOES eli alipainekytkin joka ohjaa sytkän eri ohjelmalle imusarjan alipaineen mukaan. Selkeämmin johtaa sähköä tuo Harrikan osa kuin Roverin, ehkä olosuhteet missä noita on käytetty ovat tehtävänsä tehneet..?

Joskohan tuota taas lähipäiviä pääsisi verstaalle asti, näppejä vähän meinaa syyhyttää...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”