Range -76

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !

Valvojat: andlover, -NewJuhani-, Mericsson, armas

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3371
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 10 Heinä 2017, 13:59

Meinaatko että pysyvät kiinni maton omalla liimalla? Vai laitoitko jotain lisäksi?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Viestit: 98
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 10 Heinä 2017, 22:21

Ihan sillä omallaan meinasin, jäin siihen uskoon että pitäisi olla hyvä liimakin just tuommosiin. EPDM:ään kun ainakin myyjätahon mukaan on kovin vaikea saada mitään muuta kuin "sikaliimaa" tarttumaan...

Toimiva näkyi tulevan, lämpöä tulee kabiiniin (ihan niinkuin näillä keleillä tarviis), ja lämmöntulo loppuu kun vivun toiseen asentoon kääntää. Läppien ohjauksetkin tuntuu toimivan, ne kanavat sulkee mitä pitääkin sulkea. Ja puhallin on hiljainen, täysilläkin, aiemmin piti sekalaista rominaa ja vikinää hitaammallakin asennolla...

Kenno meinasi olla vähän haasteellinen ilmattava, mutta kyllä sieltä lopulta ilmatkin poistui, ja nestettä meni tilalle, kun kerran kuumaa sai syntymään. Miten tuommoinen sitten "oikeasti" pitäisi ilmata, onhan tuolle varmaan jonkinlainen ohjekin olemassa..? Siis joku muu kuin Haynes -tyyppinen, "irroita akun kaapelit, täytä jäähdytysjärjestelmä, sulje täyttötulppa, kiinnitä akun kaapelit"...

Olihan tuo sitten mutteriajolla outoa, kun mittareiden taustavalotkin näkyi selkeästi jo varjopaikoissa. Saas nähdä sitten pimeällä, pitääkö joku himmennys kehitellä... Bensaakin tuli tankattua, eikä ainakaan toistaiseksi pisaraakaan tiputtanut mihinkään, ehkä uudella tankilla on osuutta tuohon. Eniten tosin epäilytti mahtaisiko täyttöputken liitoksesta jäädä vuotamaan, mutta vaikuttaisi sekin tiiviiltä...

Kaveri lähti mukaan tuolle ajolle, ja pakko sitten oli kysyä tunnelmat ajon jälkeen. Mainitsi että "paljon odotuksia parempi, suorastaan mukava"...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 98
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 16 Heinä 2017, 23:58

Semmonen 500km reissu takana, ilman murheita. Pääsi testaamaan käytännössä lämppärin, takalasin pyyhkijän sekä matka-ajon kulutuksen...

Kuva
Jopa yksi kuvatuskin tuli napattua, samaisten puiden katveessa missä on tullut kuvattua muutama muukin kulkupeli. Kumma kyllä, tällä kertaa ei sukulaiset kysyneet enää mitään autoista, yleensä aina kun on jollain "uudella" tullut pihaan, on kysymyksiä piisannut. Olikohan tuo sitten heille jotenkin liikaa..?

Reissuun lähtiessä meinasi olla ylimääräistä ohjelmaa, kun eka 50km piti siirtyä Sm:llä jotta voi siirtää tavarat Rangeen joka tankki täynnä odotti kuumeisesti lähtöä. No, loppui sopivasti alta 10km siirtymän jälkeen bensa, mittari kun näyttää vähän mitä sattuu, muistikuvat ei olleet kovin tarkkoja bensan määrästä eikä korttiautomaatti jostain syystä korttia huolinut. Ajattelin sitten että pitäisi sitä sen verran olla, että seuraavalle asemalle vielä riittää, alta 15km jäi matka vajaaksi. Onneksi pikkuveli asui lähellä, ja oli sopivasti muutenkin liikkeelle lähdössä, niin sai sammioon täydennystä helposti... Yleensä kun on jo mainituista syistä johtuen kannu mukana, niin tietenkin tällä kertaa bensaa sisältävä kannu oli jo Rangessa, yleensä Sm:ssä oleva kannu oli tyhjänä C-vitosen kontissa, ja turha lie mainita että tankit oli täynnä Rangen lisäksi myös Xm:ssä ja C-vitosessa...

Verstaalla sitten hetki tavaroiden siirtelyä, ja joutilas kalusto jemmaan. Jostain syystä valitsin Nelostien reitiksi, ja matkalla kyllä muistin miksi yleensä sitä välttelen. Muut reitit, ei käytännössä ollenkaan edes pitempiä, ovat mukavampia ajettavia vaan mikähän lie aivopieru taas oli mukana...

Aika pian matkan edetessä tuli huomio kiinnitettyä varsin nopeasti liikkuvaan bensamittariin. Eka neljännes alta viidenkymmenen kilometrin jälkeen, toinen oli vajunut noin 80km myöhemmin. Sitten vähän rauhoittui, ja kun perille 150km myöhemmin olin päässyt, viisari väitti tankissa olevan vähän yli neljännes jäljellä. Pientähän tämä, tuosta tulkiten kulutus olisi jossain 30l/100 tietämillä, vaan pakokaasu ei mitenkään kitkerälle tuoksunut, eikä mistään näyttänyt vuotavankaan. Niinpä reippain mielin seuraavana päivän käymään naapurikylässä, ja liki sata kilometriä taas liikettä, tällä kertaa ei viisari oikeastaan edes liikkunut. Välähti jo mielessä, että taitaa olla Brittiläistä suurpiirteisyyttä näytössä, joten asialla en enempiä vaivannut päätäni. Tällä kertaa kun kyydissä oli kuitenkin liki kymmenen litraa kannussa, joten jos loppuisi niin pääsisi edes johonkin vielä...

Tänään sitten kotiin lähtiessä asia vaivasi sen verran mieltä, että päätin varoiksi muutamalla kympillä tankata. Reipas ylläri oli, kun loppui eväksen sopiminen tankkiin, kun vajaat 30 litraa oli sammioon sijoitettu. Matkamittarin näyttämää koitin tarkistella naviin verraten, ja päädyin tulokseen että 100km matkalla heittoa oli alle sata metriä. Joten noista laskien 29,36 litraa ja 244km matkaa, antaa tulokseksi 12,03L/100km, ihan kohtuullinen, kun ei tullut edes mitenkään varovasti/rauhallisesti/pihistellen ajeltua...

Mukavaa oli kyllä mittareita ja merkkivalojakin seurata, kun toimivat selkeästi ja kirkkaasti. Takalasia piti menomatkalla pyyhkiä, ja siitäkin oli nautintoa että nolla-asento löytyi kun nappulasta sen pyysi, kuten myös pyyhkäisy pesuineen. Rengasmetelin jos saisi pois, ja tilalle vaikka jonkinlaisen musiikkilaitteen, niin kyllähän tuolla matkaisi helposti pitempiäkin siivuja. Jotenkin leppoisaa ja helppoa oli matkanteko, meteliä lukuunottamatta. Vertaamaan kun pääsi nykyautoon, kun tuli anopin Fabialla käväistyä parin sadan lenkki heittämässä, niin kyllä sillä 30 vuotta uudemmalla oli raskaampaa matkanteko, ja kummasti sama tienpätkä huononi kun Fabialla ajeli...

Semmoinen yllärikin tuli koettua, kun tuli hairahdettua Sievi Cruisinkiin, niin siellä kun Range oli parkissa reilun kolme tuntia, niin alta ei löytynyt yhtään pisaraa, jos kaasareiden ylivuotoletkuista tulleita ei lasketa. Niistä näkyy tippasevan kuumana sammutuksen jälkeen, taitaa kiehauttaa kohokammioista bensat pihalle..?

Jotenkin tuntuu ettei tämmöinen taida ihan äkkiä olla meiltä pois muuttamassa, muut saa kyllä lähtöluvan aiemmin. C-vitonen sen sai jo, vielä pitäisi keksiä uusi osoite sille...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Viestit: 98
Liittynyt: 13 Elo 2016, 23:52

Re: Range -76

Viesti Kirjoittaja Jasu » 19 Heinä 2017, 12:01

Tuommonen lipsahti katolle..:

Kuva

Kuva
Pientä mätää havaittavissa, mutta aika merkityksettömässä paikassa, rakenteen nyt tuntien. Paitsi jos vetää tavarat liinalla kiinni niin sitten tuokin paikka osallistuu kiinnipitämiseen...

Kuva

Kuva

Kuva
Yllätys, ei edes pahemmin suhinoita lisänny...

Seuraavaa kunnostajaa ajatellen, kaikki ruuvit rosteria ja MoS -rasvan kanssa kasattuna...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Projektit / Projects”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa