Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Juttua omasta auto/korjaus projekteista !
Story about your own car projects !
User avatar
jukkakh
Posts: 783
Joined: 04 Dec 2009, 15:39

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by jukkakh » 07 Feb 2020, 14:15

"Juu, näitä ei feisbuukissa näe, ehkä ne sieltä eksyy joskus vielä tänne oikealle palstalle."

Just piti naputella tähän ansiokkaaseen vitjaan kehuviesti, että onneksi vielä palstakin elää ja hengittää. Menin pitkään Naamakirjaa ja muita himphamppumedioita vältelleenä pari vuotta sitten sinne liittymään, mutta marraskuussa heräsin touhun tyhjänpäiväisyyteen ja otin ritolat. Ai että on kiva lukea tällaista(kin) ketjua :)

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 07 Feb 2020, 21:37

Mikä on veispuukki..? :mrgreen:

Tää askartelu, ja sen kirjaaminen palstalle, on samalla muistilistaa. Kun ei oikein mitään meinaa välillä muistaa, niin on sitten mistä tarkistaa... Ja etenee, kun etenee, osia tipahtelee näköjään postin mukana harva se päivä...

Tänään ei oikein edennyt, kun käytiin saattelemassa hankkimisen yllyttäjä viimeiselle matkalleen. Kummasti on ollut mielessä tätä askarrellessa, jonkinlaista asioiden läpikäyntiä sekin...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 08 Feb 2020, 21:43

Sen verran tuli tuota ohjauspylvästä ihmeteltyä, että taitaa turvonnut pusla olla bakeliittia. Ainakin semmosen tuoksu tuli esille kun pyyhkäisi hiekkapaperilla. Putsasin akselin, ensin messinkiharjalla, ja lopuksi vesihiomapaperilla, puslaa vähän karkeammalla paperilla, mukavan herkkäliikkeinen tuli. Saas nähdä saisiko huomenna kasattua simpukkaa..?

Image
Starttia laittelin paikalleen, aika kivassa paikassa tuo toinen ylärivin pultti. Ei mahdu imu-pakosarjan alta hylsy, eikä melkein mikään lenkkiavain kun taitoksen kulma on pikkasen huono. Sentään löytyi yksi avain millä sai sen kahdestoistaosakierroksen kerrallaan...

Image
Siis niinku tällai. Mitenkähän virallisen ohjeen mukaan pitäisi toimia..?

Image
Paikalleen eksyi startin lisäksi dynamo ja pakoputki. Laturia olisin sovitellut, vaan en jaksanut kaivaa tähän hätään esille laturilaatikkoa...

https://www.youtube.com/watch?v=9RnL-YyXFaE
Tämmöistä meteliä sain aikaiseksi. Yllättävän kivasti kävi, ollakseen neljännesvuosisadan paikallaan ollut. Lopuksi sammui, eikä lähtenyt käyntiin tuossa viteolla, kun bensa loppui tankista, desin lääkeruiskusta... Öljynpaineitakin näkyi nostavan mittarin mukaan, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut, eikä kiehutusnesteen taso laskenut koekäyttöjen aikana...

Kummasti antaa lisäpotkua askartelulle tuommoinen pieni ääninäyte...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 09 Feb 2020, 21:24

Image
Lucas-lights. Vähän oli hapanta osassa lamppujen pohjia, vaan näky noihin valo lopulta löytyvän. Eteenkin olisi syttyneet, vaan kun on irrallaan moiset. Ajovalotkin tottelee valokytkintä, valonvaihtaja lattiassa taasen on täysin jumissa...

Simpukankin kasasin jo aiemmin päivällä, mustaksi maalatulla putkella. Joku sitten häiritsi mieltä, ja selvisihän se kun kävin katsomassa. Olin sitten kasannut väärinpäin, olisi rattiputki osoittanut kohti etuakselia... Noo, äkkiäkös tuon kääntää oikeinpäin, varmuuden vuoksi kahdesti kun jotenkin sain pyöräytettyä ajatuksen ympäri ja kasasin uudestaan ensin väärinpäin... :lol: Vaan olipas kivan herkän tuntuinen pyöritellä, aika karkea kuulien rapinan tunne rattiakselista kääntäessä, vaan ratin kanssa niitä ei enää tuntenutkaan. Koolit ja kuulat vähänniinkö valmiit, ensin meinasin hankkia vaan uusia kuulia vaan kun on sekä sisä- että ulkokoolit kivasti syöpyneitä. Ehkä joskus, jos välyksiä alkaa kehittymään, tehdään priimaa..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Kaitsu
Posts: 3850
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Kaitsu » 10 Feb 2020, 11:09

Jasu wrote:
08 Feb 2020, 21:43
https://www.youtube.com/watch?v=9RnL-YyXFaE
Tämmöistä meteliä sain aikaiseksi. Yllättävän kivasti kävi, ollakseen neljännesvuosisadan paikallaan ollut. Lopuksi sammui, eikä lähtenyt käyntiin tuossa viteolla, kun bensa loppui tankista, desin lääkeruiskusta... Öljynpaineitakin näkyi nostavan mittarin mukaan, mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulunut, eikä kiehutusnesteen taso laskenut koekäyttöjen aikana...

Kummasti antaa lisäpotkua askartelulle tuommoinen pieni ääninäyte...
No ni, hienoa että kone käy. 8) Noi vaatii oman kokemuksen kanssa melko pikään ryyppyä, et on lämmenny ennen ku käy hyvin tyhjäkäynnillä.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 10 Feb 2020, 21:14

Jonkinlainen kaasuvipuhässäkkä pitää rakennella aika pikaseen, ja laittaa ryypytinvaijeri takaisin. Ryyppy oli tällätty lisäpaneeliin ratin vasemmalle puolelle, jossa oli muutama katkaisija lisättynä, mm. majakan yms tarpeellisen (edellisessä elämässä) nappuloita. Paneeli lähti pois, etsitään vaijerille luonteva paikka...

Kytkimen pää- ja työsylinterit tuli tänään, pääsee nekin laittamaan, toiveena saada kytkimeen jotain eloa. Yhtään ei tiedä mikä siellä odottaa, varoiksi hankin uudet sylinterit ja letkukin on tulossa uusi, putkea ja nippoja on myös odottamassa. Jospa tässäkin siirtäisi ilmausnipan helpommin saavutettavaan paikkaan kuten Classicin kanssa tuli tekaistua..?

Saas nähdä mitä kaikkea huomenna saa aikaan, ohjaus odottaa asentamistaan takaisin, yllämainittujen lisäksi. Ja sähköt, vähän semmonen loputon suo, ainakin vielä tässä vaiheessa kun on vasta varovasti lähtenyt selvittämään. Jotain tosiaan toimiikin, bensamittari, öljynpaineen merkkivalo, vilkut ja valot (ajovalot katkaisijasta, parkit hyppylangalla). Pelottava sekamelska alkuperäisten seassa mittaripaneelin takana, vaan eiköhän sekin selvinne kun ottaa paneelin irtaalleen... Niin, ja virtalukko pitää kehitellä, kun alkuperäisen avaimista ei ole hajuakaan, onko niitä ollutkaan useampaan vuosikymmeneen tallessa...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 11 Feb 2020, 15:47

Jotakin sekalaista... Ajatus pyörinyt muuta touhutessa tulevassa kaasuvivustossa. Jonkinlainen ajatusmalli on jo kehittymässä, vielä kun sen saisi siirrettyä metalliin...

Image

Image
Kuten näkyy, ohjailusimpukka ja kytkinpoljin uuden pääsylinterin kanssa löysi paikalleen. Nyt olisi kyllä oiva tilaisuus vetäistä uutta putkeakin, kun on sopivasti vielä osia pois edestä...

Image

Image

Image
Vänkärinpuolen lattiapellin irrotin, alta paljastuu kivannäköistä runkoa. Ei kovin mätä tuoltakaan..?

Image
Kytkimen työsylinterin vaihtoa varten otin tuon lattian, antaahan se vähän lisää tilaa mutta hieman näyttäisi sille että vaihteiston päältäkin saa pellin poistaa. On sentään ilmausnipalle tehty huoltoreikä... :lol:

Image
Rattikin sopi vielä paikalleen, ja jopas oli kivan herkkä pyöritellä. Helposti yhdellä kädellä pyörittää, vaikka toinen etupyörä onkin maassa, eikä mitään jurinoita tai välyksiä tunnu rattiin. Tais onnistua..?

Image
Vilkun palautusmekanismi sitten osasi kyllä yllättää innovatiivisuudellaan. Tuommoinen kumipyörä nojaa ratin keskiöön (selittää kiiltäväksi kuluneen jäljen) joka pyörittää palautusmekanismia, ja palauttaa "vilkullepäin" vilkun suuntaan pyörittäessä mikäli ei ole keskiasentoon ehtinyt. On tuota kyllä Lucas -suunnittelupajassa varmasti suunniteltu ihan huolella...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 12 Feb 2020, 20:46

Oikein mitään ehtiny tänään, mutta jonkinlainen kaasuvivustohässäkkä sentään synty..:

Image

Image
Tuossahan oli käsittämättömän huono vaijerisysteemi, joka oli pirun jäykkä ja tosi lyhyellä liikeradalla. Jäykkyyttä oli sitten kompensoitu järjettömän jäykällä palautusjousella, joka teki kaasusta todennäkösesti täysin käyttökelvottoman. No, nyt on herkkä, ja koko kaasun liikerata on käytettävissä kevyemmin ja pitemmällä polkimen liikkeellä. Vipusuhteet käytännössä tietää sitten kun pääsee ajamalla kokeilemaan...

Image
Tässä kaasu kiinni...

Image
... ja kaasu auki. Vivustoon tuli puolivahingossa tekaistua vastaava systeemi minkä oletan alkuperäisessä oleva, eli polkimella ei saa vedettyä kaasua kiinni. Jos vaikka käsikaasuvivuston palauttaisi takaisin, sen käyttö ei liikuttaisi kaasupoljinta mihinkään...

Jos tuo toimii, niin sitten pitää vielä irrottaa ja maalata. Vivun laakerointina nylonputkea, saranatapin ollessa M8 ruuvi ja vipusessa 10mm reikä...Eipähän helise metalli metallia vasten...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Kaitsu
Posts: 3850
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Kaitsu » 13 Feb 2020, 00:21

Mulla oli SIII:ssa (ei vahvuudessa enään) joka oli muutettu dieselistä bensakoneeksi melko erikoinen "vivusto" siinä oli pätkä ketjua ja rattaita yhdessä välissä.

Puuttuuko sulla tosta yks keppi (neliveto), kun kuvissa näkyy vain kaksi ja kepin lisäksi jotain vivuston osia puuttuu tosta front output housingista?
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 13 Feb 2020, 10:12

Varaosakirjaa kummastellessa, ei ihan yksinkertaisimman näköinen ole se alkuperäinenkään kaasuvivusto. Vaan ompahan niveliä, ja toivottavasti onnistu sen suhteen ettei kaasu eläisi jos moottori sattuu keikkumaan tuolla...

Hienosti kyllä jää aina piiloon asioita kuvia ottaessa. On siellä nelikon vipukin, sopivasti aina jonkun takana ettei näy. Pitäs kyllä ajatuksen kanssa käydä sitäkin seutua läpi, miksei pesaistakin, jotta selviäisi onko kaikki kuten pitäisi... Nelikko kyllä kytkeytyy, oli hieman ahdistava työnnellä tallissa nelivedon kanssa kun pyörät on kaikki vähän eri kokoisia. Hetki ihmetellessä meni, että mites sen saa kytkettyä pois, vaan olihan siihenkin sitten jopa ohjeistus tuolla rintapellin kyltissä...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Kaitsu
Posts: 3850
Joined: 20 May 2011, 07:59

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Kaitsu » 13 Feb 2020, 12:05

Eiku näkyyhän se keltanen knobbi yhdessä kuvassa, puusilmä minä :mrgreen:
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 13 Feb 2020, 17:45

Image
Tuossapa noita vipusia, nyt ei jääny minkään taakse mikään piiloon. Kytkimen työsylinterinkin pääsi suht vaivatta vaihtamaan, lattiapeltien jumineet ruuvitkin suostui pikku suostuttelulla aukemaan...

Image
Tuommoinen tuo jakoaskin etukartaanin lähtö. Puuttuuko tuosta jotakin, näyttääkö joltain osin muulta kuin pitäisi..?

Image
Ei tuoltakaan mitään kamalaa onneksi paljastunut...

Image
Pitäisköhän tuotakin vähän pesaista... Hieman on ehtinyt kertyä monenlaista sotkua. Voisi ehken vaihtaa öljyt pää- ja jakoaskiin ennenkuin punoo lattioita takaisin...

Image
Kytkimen pääsylinteri löysi paikalleen, uuden putkenkin tekaisin. "Säiliönä" iso lääkeruisku, ennenkuin saa jarrupääsylinterin paikalleen, samalla säiliöllä kun ovat...

Image
Letkunkin hennoin laittaa uutta, het monta eurorahaa maksoi sekin...

Image
Uusi työsylinterikin näkyy kuvassa. Kaikenmaaliman paikkoihin tuli tippakannulla laiteltua öljyä, lievää väljyyttä löytyy kytkimen vipusista, vaihteetkin menee paljon jouhevammin perille öljyämisen jälkeen...

Ja joo, kytkin ilmeisesti saattaa jopa toimia. Ainakin vipuset liikkuu hallitun tuntuisesti. Ilmaaminen oli helppoa, nyt säiliönä olevalla lääkeruiskulla takaperin ilmausnipan kautta, niin kauan uutta nestettä kunnes pääsylinterin syöttöliitännästä tuli nestettä. Jäykän tuntuinen äkistään, Rangessa on ehkä hitusen kevyempi, Rättärin kytkintä kun tuon jälkeen painaa tulee ekaksi mieleen että se on rikki kun poljin kopsahtaa "vastuksetta" lattiaan...

Ehkä tuon toisenkin etulokasuojan voisi irrottaa, helpottuisi merkittävästi jarruputkien uusiminen. Ja öljynsuodattimen vaihto, ja moni muukin sähköjen tutkimisesta lähtien. Ei kai sitä sen kauempaa irrottele kuin toistakaan...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 14 Feb 2020, 18:52

Melkein muistin ottaa kuvia, tuolla tusatessa... :oops:

No, nopeasti ranskalaisilla viivoilla..:

-simpukka edelleen kuiva ulkopinnasta, tarkistin nesteen tason, ei ollut laskenut
-ohjaus on yllättävänkin kevyt kumpikin pyörä maassa
-toisenkin lokasuojan sain melkein irti, on enää etureunan neljä ruuvia kiinni pitämässä
-huomasin että taitaa lähtee naamapelti samalla kun irrottaa lokasuojan, ellei ole syylärissä kiinni, jolloin pysyisi syylärin letkujen varassa
-kytkin toimii hienosti, irrottaa, tarttuu just niinku pitää, heleppo käyttää eikä se nyt niin jäykkä olekaan miltä ensin tuntui
-kaasuvivusto toimii, petaalin korkeus on vielä arvoitus kun ei ole lattiat paikallaan
-PTO tottelee hienosti vipua
-jakoaski samaten, hidas ja nopea alue toimii, samaten nelivedon kytkentä
-tankista tyhjensin vanhat bensat, uuden letkun väsäsin pneumaputkesta, tälläsin 10 litraa pienkonedensaa ja hyvin pysyy sisällä
-ampeerimittari näkyy toimivan sekin
-virtalukon tälläsin paikalleen, ja kytkin, nyt tottelee kone avainta
-virtalukon viereen tälläsin ryyppyvaijerin, saas nähdä siirränkö vielä vasemmalla kädelle käytettäväksi
-ajovalot ja vilkku tottelee nappuloitaan
-käsijarru eli kartaanin "öljykylpyinen" rumpuhidastin, ei pidä ollenkaan. Pitää kaivaa kuivat osat tilalle
-käyttöjarru vielä laatikoissa, jos tekisi putkia uusiksi pääsylkkyä odotellessa
-ja se tärkein, käänsin tallissa toisinpäin, eli ajoin ulos tallista ja takaisin sisälle. Vissiin eka ajo neljännesvuosisataan

Kunhan saan sen toisenkin loksun irti, niin sitten lähtee putkiviidakko jarruille kehittymään, ja sen jälkeen jarruja paikalleen. Ja se käsijarru sekin, ja jos tympäsee, niin sähköjä saa punoa... Että tämmöstä tänään...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 14 Feb 2020, 22:19

Piti vielä käydä laittelemassa paikkoja vähän järjestykseen, ja "ihan vaan vähän kurkistan" niitä näitä... :oops:

Image
Lähti se lokasuoja suht helposti pois. Taisi vaan olla taaimmaiset ruuvit jotain Whitwortheja, kun "ei käy millikoon, eikä tuumakoon hylsyt", kuten Autot 2 elokuvassa kakaroille opetetaan... Työntömitalla sitten kantoja kummastelemaan, jotain about 13,5mm oli avainväli, eikä sattunut minkään tuumaisenkaan viivojen lähellekään. Toisenpuolen loksussa oli 1/2" kannalla vastaavat...

Image

Image
Keulapala ei ollut mitenkään muuten kiinni kuin loksuissa ja syylärin letkuilla. Alareunan kaikki kolme kiinnitysruuvia oli vissiin unohtunut laittaa..?

Pääsee ainakin kivasti käsiksi nyt moottoriin, vähän helpottuu laturin sovittelukin. Jarruputkiin pääsee hienosti käsiksi, paria kokeilin avata ja lähti kuin olis eilen kiristetty...

Image

Image
Tuommoinen pahka tekaistu rintapeltiin, sisältää lämppärin kennon jopa. Tuskin tulee jäämään tuohon, näyttää vaan siltä että tuonne saa papatella pellinpalasta, vissiin kennon alareuna pysynyt kosteana ja muhinut siellä? Selviää kun kiskaisee pahkan pois, sentäs ruuveilla näkyy olevan tuokin kiinni...

Image
Sisäpuolelta tuommoinen. Näkyy olevan urat tuon vänkärin jalkoihin puhaltavalla puolella, onkohan ollut jonkinlainen sulkupelti millä on saanut pakotettua enempi ilmaa lasille..?

Ei ihan tehtaan tekemän oloinen tuo kenno pahkoineen...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
Ellunkana
Posts: 575
Joined: 06 Jul 2009, 17:22

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Ellunkana » 15 Feb 2020, 09:15

Hienoa settiä, sormet syyhyää aloittaa samanlainen projekti. Sulla on ollut onnea kun löysit noin terveen yksilön. Aiotko säilyttää tuon punaisen värin ja patinan, vai tehdä sille jotain?
Ex 1955 Series 1 88
Ex 1997 Defender 90, 300Tdi, Portofino Red
Ex 1993 Jeep Cherokee XJ 4.0 Bright White

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 15 Feb 2020, 10:54

On kyllä löytynyt tähän mennessä lähinnä mukavia ylläreitä tuon kunnon suhteen. Se ei yllätä että bensaksi muuttaessa on "vähän" oikaistu muutamassa paikassa, ja sähköt on vähän enemmänkin sekoitettu, eikä sähköjen osalta paljoa helpota että virtalukon tienoo on lähinnä kasa irrotettuja johdonpäitä...

Ulkoasulle en tässä vaiheessa meinaa mitään sen kummempaa, helppo tuo on palastella uudestaan jos värjäämään lähtee. Muutos punaiseksi on tehty osaltaan huolella, osaltaan sinnepäin. Ohjaamossakin penkin alla oleva kotelo on maalattu hienosti, luukut kummaltakin puolelta, mutta penkkien takaa on sitten jätetty alkuperäiseen siniharmaaseen väriin. Sama lavalla, oikeastaan kaikki on alkuperäisvärissä. Ulkopuoli sitten, hienosti lastuina lähtee väri päältä... On kyllä vähän samaa ilmiötä kuin mun Classicissa, maalauksen suhteen...

Museointia jos meinaisi, niin sitten olisikin vähän enemmän painimista. Nykyään ei taida oikein mennä läpi käyttövoiman muutos, tämä kun on alkujaan ollut diesel? Ja sitten se loputon suo pintojen hieromiseen, puuttuu siihen sekä osaaminen että kärsivällisyys, mitä tahansa tekniikan tai sähköjen kanssa, ja sovellusten, niihiin kyllä vieteriä piisaa mutta joku tuossa pintojen tekemisessä tökkii vastaan...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 15 Feb 2020, 20:18

Image
Lisätty lämmitin irtosi, tuommoinen reikä paljastui...

Image
Pannuhuoneen puolelta tämmönen. Ruosteisesta ulkoasustaan huolimatta, kaikki ruuvit pyöri helposti. Ja oli 1/4" UNC kierteellä, yllättävää mikäli tosiaan kotomainen sovellus...

Image

Image

Image

Image
Ison näkönen on kenno tuolla, on saattanut irrota lämpöjäkin hieman alkuperäistä paremmin... Ja ilmanotto ulkoa, on huurteenpoistokin voinut toimia...

Image
Akku/ilmanputsaritellinki lähti kiertueelle myös, vähän on jatkettu, olisiko haluttu isommalle akulle tilaa. On kyllä aika sätös tuokin, saattaa sen verran pussihousun lahje lepattaa että palautan alkuperäsen kokoseks...

Image
Tuohon pyörään tuli äsken laiteltua jarruosat sisälle. Tuntui asettuvan suht hyvin, pyörii vastuksetta, saa kehittyä niin ettei käsin pyöritä rummusta ja vielä on säätövaraa tähteenä. Oli kyllä aika simppeli kasattava, on tullu paljon vaikeampiakin vastaan, mutta niissä on ollut käsijarrumekanismit lisäharmina...

Image
Uutta jarruputkeakin näkyy tuossa pätkä. Pääsylkyltä 5-haarapalikalle, ja siitä tälle pyörälle on putket uusittu, ja kytkimelle samaten. Äkkiä laskettuna taitaa päästä hankkimaan lisää, tuntuis ettei tuo vajaa 8 metriä voi piisata joka paikkaan...

Rungosta ja rintapellistä pyyhkäisin teräsharjalla hilseilevää maalia pois, alta paljastu kovaa metallia. Lähinnä pintaruostetta on tuo kuvissa näkyvä. Eniten pelottu akkutelineen alapuolinen alue, heti lämppärille puhkotun reiän jälkeen, mutta näköjään oli onneksi aiheeton pelko...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 17 Feb 2020, 21:42

^Kuten arvelin, ei putki riittänyt. Eikä kotoa löytyneet nipat myöskään.. Niinpä kävin tänään tyhjentämässä taas hyllyt. Ulkokierteellisten kohdalla osat ei ehtineet edes hyllyyn asti, vaan siinä hyllyn edessä oli kori missä oli hyllyyn meneviä osia, kaivoin kaikki sopivat nipat sieltä mukaan... Onpahan sitten muutama nippa hyllyssäkin, ja putkea jokunen metri, ettei ihan pulassa ole jos äkillinen tarve ilmenee...

Ny on kaikki jarrutteluputketkin paikallaan, toinen takajarrukin rummun putsaamista vaille valmis, toiselle takaselle menee vasta putki. Eikä näkynyt pääsylinteriä tänään, onneksi tuossa on muutakin touhuttavaa ettei ihan jää tekemiset siitä ja sen saapumisesta kiinni... Vähän pitäis vielä kiinnitellä taakse menevää putkea, on jo siellä suunnalla missä pitää, mutta kaikki kiinnikkeet irti...

Huuhtelin syylärin, ja nostin takaisin paikalleen, tällä kertaa kiinnittäen naamapellin runkoon. Uuvet letkutkin sopi paikalleen, ja näyttäisi pitävän kiehutinnesteet sisällään. Vesipumppua pyörittelin tovin lennokin startterilla, siinäkin kun on kivasti hihnalle ura niin kävi apulaitehihnalla pyörittäminen...

Täytin etunavat öljylläkin, saas nähdä paljon sitä löytyy huomenna lattialta, ja etujarruista. Samalla tuli katseltua kääntökuulia, ja yllättäen näyttäisi olevan hyvässä kromissa koko alueelta. Siltä osin saattaa pysyä öljyt sisälläkin...

Renkaitakin varmaan pitäisi kohta keksiä mitkä pyörittelee vanteille. Kun ei nuo vähän erikokoiset, pinnoitetut ja pinnattomat renkaat oikein vakuuttaneet. Kun tasamaalla jäällä ei päässyt takavedolla liikkeelle... Harmittavasti Classicin Rostylet ei sopineet, nyt sitten hätäsesti mittailin ja vertailin niitä tämän mukana tulleisiin. Vanteen keskiö on sentin eri linjassa yhden erilaisen vanteen kanssa, seitsemän samanlaista on missä rengas tulee sisemmäksi. Classicin vanne sattuu tuolta osin sitten noiden väliin. Vannevalinta selveni tuolla tutkailulla, niistä seitsemästä pitää sitten valita neljä, tosin eiköhän niiltä lopuiltakin saa suosiolla ottaa renkaat pois...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 18 Feb 2020, 19:54

Jasu wrote:
17 Feb 2020, 21:42
Täytin etunavat öljylläkin, saas nähdä paljon sitä löytyy huomenna lattialta, ja etujarruista.
Onneksi tuli jätettyä rummut laittamatta pohjaan asti, hienosti olisi öljyyntynyt jarruttimet toisessa etupyörässä. Toinen pysyi kuivana. Sietää ehkä vaihtaa napoihin stefoja, tuskin ne kolme muuta paljoa uudempia on. Selkeästi näkyi valuneen navan takaa, ei kai siellä oikein muita vaihtoehtoja ole kuin navan stefa...

Image
Jarrut tuli melkein valmiiksi, kaikissa on nyt osat paikallaan, ja kaikki putket ja letkut on asennettu...

Image
Tuonne oli vähän työläs pujotella uusia putkia paikalleen, ja etenkin lähintä putkien kiinnikettä, mutta lopulta asettuivat kuten pitää. Taakse lähtevän putken pari kiinnikettä on vielä irti, toivottavasti muistan laittaa kiinni...

Jarrujärjestelmän täytin nesteellä, vaikka pääsylinteriä ei vieläkään ole kotona. Takaperin ilmausnipasta lääkeruiskulla syöttäen, ensin takaa toisesta ja toisesta jarrusta letku pulloon, niin kauan että lirisee kuuluvasti. Syöttävä nippa kiinni, ja äskeiseen syöttö ja edestä toinen ilmausnippa auki jne. Pääsylinterin liitännän olin tulpannut, ja lopuksi sitten sieltäkin nestettä ulos niin kauan kunnes ilmatonta tulee. Voisi ainakin kuvitella että kun pääsylinterin saa paikalleen, niin ilmaaminen menee nopeasti loppuun..?

Image
Hiljalleen menee osiakin takaisin paikalleen, jäähdyttimessä ei nestetasokaan ole vajentunut ollenkaan näinä päivinä kun siellä on taas nesteet olleet. Siirtopyörätkin laittelin alle, vähän varoiksi jos tässä vaikkapa tulee tarve tuupata tuo taas pihalla käymään. Laturia pitäisi alkaa sovittelemaan, kunhan sen saisi kaivettua ensin esiin jemmasta. Ja se käsijarru, voisi kai senkin ottaa jo auki ja aloittaa osien putsaamisen, ja kaivaa toiset osat esille..?
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Pätkä-Lantikka, Series 2a 1962, herätehankinta

Post by Jasu » 18 Feb 2020, 22:01

Varovasti lähestyin kartaanijarrua, nostaen takapyörät korokkeiden päälle. On kyllä öljykylpyinen versio aiheesta, rumpukin ulkopinnastaan aivan märkä. Noinkohan on pääaskin öljyt hakeutuneet jakoaskiin, ja sieltä sitten jarrulle..?

Onneksi on tuo toinenkin vaihteisto, millä oli helpompi tutustua rakenteeseen. Ensin meinasin niistä kuudesta mutterista irrottaa pelkkää rumpua, vaan tuli siinäkin Whitwortheja vastaan. Ei käy millikoko, ei tuumakoko, kun mutterien kannat on noin 13,5mm avainvälillä. Lähteehän se sitten sillainkin pois, kun irrottaa kartaanin ja sen alta ison mutterin...

Taitaa joutua metsästämään noita kummallisia avaimiakin ainakin tuolle mutterinkannalle..? Tai sitten vaihdan vaikka milliset ruuvit ja mutterit tuohon paikkaan...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

Post Reply

Return to “Projektit / Projects”