Sivu 1/1

Freelanderin kytkin ei irroita

Lähetetty: 14 Touko 2010, 16:26
Kirjoittaja kallu
Freelanderin kytkimen toiminta heikkeni nopeasti,poljin jäi lopulta pohjaan
ja loppumatka piti vaihtaa välikaasulla . Kytkinkopan päällä olevaan
n. tuuman vahvuiseen "mötikkään" tuleva letku(putki ) oli märkänä,en
ihan varmasti saanut selvää vuotiko liitos vai oliko putki rikki...?
Onko liitos kiristettävää mallia? Missä kytkimen mahdollinen öljysäiliö on?
Voiko öljyä lisätä itse jos vuodon saa korjattua.

Onko tämä niitä vikoja jota ei koskaan ennen ole sattunut ja taas se sattui?
...kun ei tuosta Lantikasta ole aikaisempaa kokemusta...


Kiitokset jo etukäteen hyvistä neuvoista!

Lähetetty: 14 Touko 2010, 16:58
Kirjoittaja Ahosensetä
Kytkinkopan päällä oleva "mötikkä" on työsylinteri. Jos sen putki on märkä on siihen tullut vuoto. Systeemiä ei oikein pysty korjaamaan koska molemmat sylinterit (työ- ja pää-) ja putki toimitetaan tehtaalta valmiiksi täytettynä, eikä missään ole edes ilmanippaa. Tällainen ratkaisu siis kaikissa 1.8-koneisissa ja 2.0-dieseleissä vuoteen -00 saakka (mallivuositunnus YA).

Systeemissä ei ole öljyä vaan jarrunestettä. Nestesäiliö on tietenkin pääsylinterissä, joka on konehuoneessa rintapellissä polkimien etupuolella.

Samoissa autoissa työsylinterin voima välitetään kytkimen painelaakerille vivun, akselin ja haarukan avulla. Akseli tuppaa vanhemmiten (yli 5 v) jumittamaan kytkinkoteloon. Jos kytkin toimii huonosti (alkaa irrottamaan alhaalta) tai poljinvoima kasvaa kannattaa ihan ensimmäiseksi voidella akseli ohuella öljyllä. Ellei tätä tee joutuu yleensä vaihtamaan sylinterisysteemin ja työsylinterin kiinnityspolvion, joka murtuu kasvaneen voiman vuoksi. Aikainen voitelu poistaa oireet nopeasti.

Lähetetty: 15 Touko 2010, 22:16
Kirjoittaja Ahosensetä
Td4-mallien (mallivuodesta -01 / 1A alkeen) kytkimen käyttösysteemi on hiukan erilainen. Pääsylinteri on samanlainen, mutta sen putki kiinnittyy työsylinterin putkeen nipalla. Työsylinteri on kytkinkopan sisällä ja painelaakeri on integroitu siihen. Systeemin ilmaamiseksi työsylinteriltä tulee ilmalinja kytkinkopan ulkopuolelle (hiukan ahtaaseen paikkaan kytkinkopan päälle).

Lieviin ongelmiin yleensä auttaa tilapäisesti systeemin ilmaaminen, mutta silloin on pää- ja/tai työsylinterin lähtölaskenta jo alkanut.

Pääsylinterissä oleva nestesäiliö on pahasti sulakerasian alla eikä sinne edes oikein näe.


T, Antti