Ihana EAS

Keskustelua Range Rovereista / Talk about Range Rovers
Avatar
Homehill
Jäsen
Jäsen
Viestit: 174
Liittynyt: 11 Touko 2014, 00:46

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja Homehill »

Muistelen, että ero uuden ja vanhan anturin lukemissa ei ollut suuri, kun kerran yhden jouduin vaihtamaan, mutta yleisenä periaatteena kai tuollaiset analogiset potentiometrianturit kalibroidaan autokäytössä valmistus- ja asennustoleranssien vaikutusten minimoimiseksi. Tuossahan anturin pienikin asennon muuttuminen muuttaa pyörännavan etäisyyttä lokasuojasta aika paljon, koska anturi on tukivarressa melko kaukana akselista ja vähän sisempänäkin kuin rengas. Samaan tapaanhan kaasuläpän asentoanturikin kalibroidaan asennuksen jälkeen. Tuota korkeusanturia nyt vain ei ole järkevää kalibroida ajamalla ääriasentoihin ja katsomalla mihin lukemaan pysähtyy - ainakaan kun käytännössä ollaan kiinnostuneita juuri väliasennoista.
Series I 86 '55 "Körmy"
Series IIa 109 Regular 2.5 NA '68
Range Rover Classic 3.9 Vogue '91
Range Rover L322 TD6 Vogue '03
Defender 110 SW Td5 '04
Discovery 3 TDV6 HSE '06
Rover 75 1.8 '00
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Homehill kirjoitti: 10 Helmi 2020, 15:55 Muistelen, että ero uuden ja vanhan anturin lukemissa ei ollut suuri, kun kerran yhden jouduin vaihtamaan, mutta yleisenä periaatteena kai tuollaiset analogiset potentiometrianturit kalibroidaan autokäytössä valmistus- ja asennustoleranssien vaikutusten minimoimiseksi. Tuossahan anturin pienikin asennon muuttuminen muuttaa pyörännavan etäisyyttä lokasuojasta aika paljon, koska anturi on tukivarressa melko kaukana akselista ja vähän sisempänäkin kuin rengas. Samaan tapaanhan kaasuläpän asentoanturikin kalibroidaan asennuksen jälkeen. Tuota korkeusanturia nyt vain ei ole järkevää kalibroida ajamalla ääriasentoihin ja katsomalla mihin lukemaan pysähtyy - ainakaan kun käytännössä ollaan kiinnostuneita juuri väliasennoista.
MInäkin olen vaihtanut ainakin yhden anturin lennossa, en tehnyt mitään muuta kuin vaihdoin anturin ja jatkoin ajoa. Kalibroin tuon myöhemmin. Nyt kun säätelin noita vanhoja antureita niin yhden numeron muutos nosti/laski ko. kulmaa viitisen milliä, tämäkään ei ole ihan identtinen lukema joka kulman kanssa vaan riippuu anturista ja yhdellä kertaa tulee harvoin valmista vaan joutuu ajelemaan useamman ajon. Tämä johtuu mielestäni enemmänkin siitä että yhden kulman muutos vaikuttaa heti toiseenkin, jos ei kalibroi palikoilla joka olisi se virallinen tapa.

Vähän semmoista hakemista ja ihan varmasti autokohtaista minkälaiset säädöt saa aikaseksi. Toleranssihan on kuitenkin luokkaa +-7mm kullekkin korkeudelle.

Noh, mullakin tuli taas ongelms kun kävin kaupassa. Parkkihallissa vanha tuttu vuoto sihisi taas... vuotaa jostain sieltä kuskin jalkatilan alta. Nyt sinne ei taas siviilivaatteissa päässyt enkä ole vielä löytänyt mistä kohtaa vuotaa, asioikseen etsien niin silloin ei tietenkään vuoda.
Tosiaan jostain siitä valveblockilta alas-taakse lähtevistä linjoista vuotaa, lähtiessä katsoin hupina mitä pusseissa oli painetta. OT oli vajaampi kuin muut joten suurella todennäköisyydellä sen linja on jostain sieltä auton alta nyt puhki, mutta ei vuoda kokoaikaa. Ja nyt auton alle meneminen tuossa säässä. :|
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Lukuisten "nyt se on kunnossa" yritysten jälkeen on potentiaalinen ongelmien aiheuttaja näköpiirissä, ei tosin kirjaimellisesti kun sinne ei näe. Kaiken muun turaamisen lisäksi tuo viimeksi mainittu vuoto on lopulta paikantunut valveblockin - säiliön väliseen linjaan, vuotaa jostain sieltä kuskin jalkatilan alta korin ja runkopalkin välistä. Auto seisoi pussit pullollaan yön yli pihassa eikä vajunut yhtään, eikä mittarillakaan näkynyt vajenemista. Se vuotokin loisti poissaolollaan mutta eihän se mitään vuoda kun säiliö vuotaa tuota kautta äkkiä aika vähiin eikä siis loputtomiin sihise ja tämä ei suoraan vaikuta auton korkeuteen jos hanat on kiinni.
Nyt puuhailin tuota vielä ja käytin kompuraa tovin, sen jälkeen auto sammuksiin ja kuuntelemaan, jo sihisee. Ok.

Laitoin pussit sopivaan korkeuteen ja hanat kiinni + kompuralta piuha irti. Työmatkan, 45km, pysyi hyvin ryhdissään. Aamulla lähdin töistä täyteen lastatun peräskärryn kanssa ja tankkasin pussit hallikompuralla, hyvin meni ja auto oli kotipihalla tyylikkäästi vaaterissa.

Tästä on nyt hyvä lähteä. Kunhan vapaat alkaa niin täytyy sukeltaa tonne lattian alle ja riipiä ilmalinjat esiin. Aika monta vikaa on kertynyt päällekkäin, itellekkin hyvä muistutus siitä että kun antaa ongelmien kertyä niin kohta on tommonen monivaiva käsissä ja vianetsintä vaikeutuu kun kaikki on p*askana.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Monivammainen kuntoutuu pikkuhiljaa. Kompuran sylinterikitti tuli vihdoinkin ja se tuli asennettua, sylinteri oli aika well done. Tämä olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin mutta männänrenkaan kanssa en siihen hätään saanut sylinteriä ja kottero piti saada ajokuntoiseksi.
Kuva

Tankkilinjan vuoto oli enemmänkin sieltä valveblockin päästä ja sihinä heijastui kummasti sinne auton alle, mutta sen kun sai letkun runkutuksella hiljaiseksi niin silti tankki tyhjeni täysin tyhjäksi. Olen epäillyt tankkia jo pitkään koska se on ihan mädäntynyt, saippualla ei kyllä ole saanut kuplia aikaiseksi, syystä joka selvisi kun lopulta raapaisin tankin irti. Se on ihan puhki taaemman korvakkeen yläpuolelta tankin ja runkopalkin välistä. Täytin tankin vedellä ruuvipenkissä, ei kauaa mennyt kun rupes pinta kastumaan, pikku tökkäys ruuvarilla paksuun ruostekerrokseen ja johan lorahti.
Tämä on kyllä pahaksi päässyt, pultit eivät auenneet ollenkaan joten etukorvake piti sahata poikki ja takakorvake katkesi parilla taivuttelulla rungon puolelta. :|
Kuva
Eli saa harrastaa, mentävä purkamaan raadosta ehjä säiliö ja runkoon tehtävä uusi korvake. Seuraavat hommatkin on siinä näkyvillä, bensaputket on ihan rapeat ja jarruputkien vaihtoa pitää jatkaa kans kun säiliön yläpuolella olevat ovat aika rapsakan näköisiä. Noi saa luvan kestää kesään, old trustyn pitää nyt olla kulkurina kunnes noita kesäautoja voi ajatella ajeluttavansa. Kaiken tän ruostehirvityksen kanssa painiessa ei tule ihan heti mieleen uittaa niitä tuolla k*sipäiden suolaliemessä.

Kaikenkaikkiaan toi EAS sietää aika monta mekaanista vikaa ennekuin menee ajokelvottomaksi, kertauksen vuoksi mulla oli nyt tähän hätään useampi ilmavuoto, jumissa olevat korkeusanturit , puolikuollut kompura ja toki muihin vuotoihin sisältyvä vuotava tankki lisäksi. Kohtuullisen hyvin tuo kuitenkin toimi ihan viimehetkiin asti jolloin kompura tod näk tuli tiensä päähän eikä kyennyt voittamaan vuotoja/täyttämään tyhjentyvää tankkia annetun aikarajan puitteissa.
Vuosia lähes turhana kulkenut käsitäyttösysteemi pelasti muutaman viimepäivän ajot, kun auto meni lyhyen ajon jälkeen vikatilaan vaikka lähtiessä täytti pussit shop airilla ja antoi kompuran huutaa ennen lähtöä. Muuten suht tiiviillä järjestelmällä onnistui ajelut ilman järjestelmän aktiivisuutta kun kotona ja töissä saa ilmaa.
Ei se ole ollenkaan niin huono systeemi vaikka monet sitä haukkuvatkin.
Viimeksi muokannut AVRO, 16 Helmi 2020, 15:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Purkuautosta otettu varsin siisti ilmasäiliö muutti nyt takakonttiin vararengaspoteroon, ei siellä mitään vararengasta olekkaan kun kaasupöntön teline tukeutuu sinne pohjalle asti. Ilmapytty meni kivasti niihin kaasupytyn jalkoihin kiinni. Ilmalinjan jatkoin sieltä oikean runkopalkin viereltä takaisin taaksepäin ja takajousipussin ilmaliitännän läheltä konttiin sisään. Jatkoliitin meni sopivasti omalla klemmarillaan kaasuputken kiinnityksen kaveriksi runkopalkin viereen korin pohjaan takaoven kohdalla. Ei ollut suurta hinkua laittaa pyttyä ruostumaan sinne alkuperäiselle paikalleen kun kontissa on ihan joutavaa tilaa, ja ne rungossa olevat korvalliset olisi joutunut korjailemaan kun varsinkin se taaempi on muuttunut ihan näkkäriksi. Tässä ei nyt muutenkaan ole suurta hinkua ruveta hitsailemaan kun ihan vieressä olevat bensalinjat näyttävät siltä että ovat räjähtämispisteessä... tässä onkin seuraava korjauskohde jos ja kun ne kestäisivät kevääseen asti. Polttoainelinjat B-pilarilta taaksepäin ja jarruputkiakin pitää vaihtaa lisää sieltä ilmasäiliön kieppeiltä, takapään putket on jo vaihdettu mutta silloin vaihdoin vaan tohon ilmasäiliölle asti kun edempänä olivat ok. Nyt on taas ruosterotta herkutellut ja putket punoittavat rumasti noin metrin matkalta.

Tossa vanhemmassa säiliössä on vedenpoistotulppakin järkevästi päädyn alareunassa, eikä niinkuin tuossa uudemmassa keskellä päätyä. Tosin aika turha lisäke koko tulppa kun ei tuolla ollut vedestä tietoakaan.'

Old trusty alkaa taas olemaan iskussaan. Jos vielä kiukuttelee niin menen ajelemaan VAG-liikkeen vaihtoautorivistöjen väliin, näytän sille että tuonne joudut ja mukaan lähtee joku tommone p*s... anteeksi romu. :lol: (en minä tuosta luovu mut älkää kertoko sille)

Suuria kustannuksia ei tullut, tähän hätään vain se kompuran korjaussarja vaati rahallista panostusta muutaman kympin edestä. Ilmalinjan jatkoliitin maksoi pari euroa tjsp. Loput kamat olivat epävirallisen korjaamon erittäin epävirallisessa varastointisysteemissä vapaasti saatavilla.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Old trusty on voimissaan. Ilmat pysyy pusseissa ja säiliössä, auto pomppaa käynnistyksen jälkeen tomerasti pystyyn ilman hidastelua tai hakemista. Ei mennyt kaikki turha työ ihan hukkaan. Nyt juostaan taas pystypäin.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Eipä nyt leijuta tuolla korjaus-ketjussa kun mitään ei näköjään korjaudu. EAS on nyt tovin ollut omapäinen, viime remontin jälkeen toiminut kyllä mutta kompuran käynti ollut liiallista. Mielestäni.
Ja muidenkin näillä ajavien raportoima tuntemus siitä että perä nousee-laskee tasaisin väliajoin vähän. Aikaisemman korjauskerran yhteydessä ajelin säädöt varmasti suoralla hallin betonilaattialla ja muistelisin tämän naksutelleen silloinkin itseään ees taas. Anturien live-dataa on tulut katseltua mutta se on ainakin tämän vanhan testerin kanssa nihkeää kun reagointi on niin hidasta, en tiedä onko ohjelma vaan niin kovin hidas vai näytteenottotaajuus harva. Takavuosien risa korkeusanturi löytyi kikkailemalla, kaikki näytti hyvältä mutta katkos kontaktipinnassa oli niin pienellä alueella ettei RCL sitä havainnut livessä ennenkuin käsin nosteli/paineli autoa jolloin anturi ehti olla viallisella alueella pidempään ja arvo ruudulla kävi epäloogisena.

Mut juu, nyt tämä on mennyt kaksi kertaa peräjälkeen vikatilaan. Herjasi takaventtiiliä mutta näihin en ihan heti usko.
Kuten toisessa ketjussa kirjoitin, laitoin painemittarin tankkilinjaan ja totesin ettei kompura tee kunnolla painetta. Hikisesti pari kiloa sai tikistettyä.
Käytin kompuran auki ja sivelin sylinterin sekä männän tiivisterenkaan. Tämän jälkeen rupes taas tekemään vaaditut 10bar, läppäsin oven kiinni ja auto pomppasi ylös. Ilmaa hävisi tähän noin 3,5bar jota kompura rupesi heti paikkaamaan. Ovet kiinni, eli EAS korkeussäätö aktiivisenä ei tahtonut jaksaa täyttää säiliötä kun naksutteli takapäätä ylös alas ja välillä sammutti kompuran keskenkaiken jossain seitsemän - kahdeksan bar:n kohdalla. Jäi ikäänkuin luuppiin: kompura käy, sammuu just ennen kahdeksaa bar, EAS nostaa perää mutaman naksun ja laskee heti uudestaan, kompura käynnistyy ja paine rupeaa nousemaan, ehtii nousta max 0,5bar ja sammuu taas. Sitten perä nousee taas... tätä jää tekemään varsinkin normikorkeudessa.
Kattelin tämän toimintaa Rovacomillakin mutta ei siellä mitään selkeää näy, ja korkeusanturit näyttävät olevan kartalla sekä auto silmämääräisesti suorassa.

Ulos tämä ei vuoda mitään, ilmat pysyy pusseissa ja säiliössä.

Kompura tekee nyt säällisessä ajassa 10bar, ja painekytkin toimii oikein kunhan joku ovi on auki. (eli ECU ei säätele korkeutta silloin)

Rovacom näytti kyllä välillä vähän hämyjä juttuja mutta tästä ei aina tiedä onko sekoomus autossa vai testerissä.

Vaihdoin kuitenkin nyt EAS ECU:n kun semmoinen on hyllyssä. Lyhyen käyttelyn jälkeen jäi tunne että käytös olisi muuttunut. Katsotaan huomenna lisää miten toimii.
Drive boxia ei ole kokeiltavaksi, sekin on alkuperäinen että voihan sielläkin olla joku lude nutullaan.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Jatkoa tähän. Näkyy olevan kompura kylmänarka, männänrengas kutistuu pakkasessa eikä tietysti tee painetta... on se tämäkin. Tuossa aiemmin kirjoittelin kun ihmettelin männänrengasta tallissa, sehän oli ihan lota sylinterissä. Lämpöisessä se kuitenkin muotoutui ja oli tiivis, muuten hyväkuntoinen.
Nyt taas pakkasilla ollut selkeää ilmanpuutetta kun olen takakontissa olevaa painemittaria kyttäämässä, erityisesti nyt kun on ollut enemmän kuin muutama aste niin kompura ei tehnyt mitään. Pyörii vaan mutta paine ei nouse, eikä koko laite edes lämpene.

Nyt kävin kokeilemassa sellaista että kuumailmapuhaltimella kompura lämpöiseksi ja niin se vain rupes pumppaamaan, ja tekee hienosti 10bar. Mitä lie kylmänarkaa matskua nykyinen männänrengas, tämähän tuli tilattua ulkomaalta sylinterikitin mukana kun hovitoimittajalla ei silloin ollut hyllyssä sylinterikittiä vuotavan säiliön kanssa loppuunajetun tilalle.

Kylmänarkuus sopii vikaantumiskuvioon, vaivat alkoivat pahentua kun ilmat kylmenivät. Uusi männänrengas meni nyt tilaukseen äkisti, siihen asti on pärjättävä tavalla tai toisella. Tämmöistä ei olekkaan vielä ennen ollut, pakkanen ei ole tätä pannut ennenkuin nyt.

Toki se ajonaikainen edestakaisin naksuttelu täytyy kans ratkoa, tämä kuluttaa ilmaa ihan turhaan. Kai se on mentävä kauppamarketin parkkihalliin tasaiselle kattomaan mitä tarinaa anturit kertovat.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
TimoV
Jäsen
Jäsen
Viestit: 262
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 10:41

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja TimoV »

Mulla on seisomassa Rankku tällä hetkellä. Viikkoon en ole liikutellut tai käyttänyt. Kahdenviiden pakkasesta huolimatta se seisoo tanakasti asennossa niinku (nuorena) j..ma aamulla. :mrgreen:
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

TimoV kirjoitti: 10 Tammi 2021, 18:22 Mulla on seisomassa Rankku tällä hetkellä. Viikkoon en ole liikutellut tai käyttänyt. Kahdenviiden pakkasesta huolimatta se seisoo tanakasti asennossa niinku (nuorena) j..ma aamulla. :mrgreen:
Niin tuokin seisoo tanakasti asennossa, ja täydellä ilmasäiliöllä voi käydä esim töissä. Loputtomiin ilma ei kuitenkaan riitä jos kompura ei tee sitä lisää.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tuli vaihdettua männän tiivisterengas kompuraan. Eilen alkoi ilma pakastua jotenka aika huonosti teki se vanha painetta. Ei ollut kuin joku 5,5bar saanu aikaiseksi, eikä ollut kompura edes kunnolla lämmin kun kotipihalla sitä kokeilin. ~50km ajon jälkeen.

Mitenkään rikki tms toi vanha tiivari ei ollut, kylmänarkaa matskua kun lämpöisellä/ lämpöisenä toimi. Kestämätön yhdistelmä kun toistaiseksi töistä joutuu lähtemään kylmiltään, tolppapaikkoja kyllä tarjolla mutta prosessi sellaisen saamiseksi on vielä muhimassa...

Josko toi nyt taas toimis tovin.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

AVRO kirjoitti: 14 Tammi 2021, 10:59 Tuli vaihdettua männän tiivisterengas kompuraan. Eilen alkoi ilma pakastua jotenka aika huonosti teki se vanha painetta. Ei ollut kuin joku 5,5bar saanu aikaiseksi, eikä ollut kompura edes kunnolla lämmin kun kotipihalla sitä kokeilin. ~50km ajon jälkeen.

Mitenkään rikki tms toi vanha tiivari ei ollut, kylmänarkaa matskua kun lämpöisellä/ lämpöisenä toimi. Kestämätön yhdistelmä kun toistaiseksi töistä joutuu lähtemään kylmiltään, tolppapaikkoja kyllä tarjolla mutta prosessi sellaisen saamiseksi on vielä muhimassa...

Josko toi nyt taas toimis tovin.
Nyt tämä tekee painetta niinkuin kuuluukin. Kompura kyllä pörisee niin ihmeellisillä sykleillä että täytyy ilmojen lämmettyä seurata testerillä mitä se oikein touhuaa. Välillä kuulostaa että pumppaa seinää vasten ja sit taas yhtäkkiä sammuu, lähteäkseen kohta taas pörisemään uudestaan sen kuuloisesti että ilma pääsisikin jonnekkin.
Toki se drive box saattais nyt jo olla paikallaan sijoittaa.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

AVRO kirjoitti: 16 Tammi 2021, 20:05
AVRO kirjoitti: 14 Tammi 2021, 10:59 Tuli vaihdettua männän tiivisterengas kompuraan. Eilen alkoi ilma pakastua jotenka aika huonosti teki se vanha painetta. Ei ollut kuin joku 5,5bar saanu aikaiseksi, eikä ollut kompura edes kunnolla lämmin kun kotipihalla sitä kokeilin. ~50km ajon jälkeen.

Mitenkään rikki tms toi vanha tiivari ei ollut, kylmänarkaa matskua kun lämpöisellä/ lämpöisenä toimi. Kestämätön yhdistelmä kun toistaiseksi töistä joutuu lähtemään kylmiltään, tolppapaikkoja kyllä tarjolla mutta prosessi sellaisen saamiseksi on vielä muhimassa...

Josko toi nyt taas toimis tovin.
Nyt tämä tekee painetta niinkuin kuuluukin. Kompura kyllä pörisee niin ihmeellisillä sykleillä että täytyy ilmojen lämmettyä seurata testerillä mitä se oikein touhuaa. Välillä kuulostaa että pumppaa seinää vasten ja sit taas yhtäkkiä sammuu, lähteäkseen kohta taas pörisemään uudestaan sen kuuloisesti että ilma pääsisikin jonnekkin.
Toki se drive box saattais nyt jo olla paikallaan sijoittaa.
Katsastus-topicissa mainittu veitsenterällä meno tämän kanssa. Pakolliset työajot ajettu kroonisesti tallikompuran avustuksella pelkällä ilmasäiliöllä ja pikku kikkailulla. Samoin kompuran tiiviste laitettu uusiksi kun se aiempi ei tykännyt pakkasesta. (alkaa muuten kompurajumppa menemään melko säpiään)
Drive box vaihtuu juurikin kohta ja se viimeinen orkkis korkeussensori tuli kans vaihdettua uuteen kun sen mittailu paljasti epätasaiset lukemat, ei katkosta kuitenkaan.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Mielenkiintoista tämän kanssa. Drive unit tuli vaihdettua, todennäköisesti turhaan vaikka aika sekavaa tuon mööbelin toiminta ollutkin.
Laittelin tätä eilen ja kokkeilun aikana tuli havaittua ettei tahdo oikein millään löytyä yli 7bar painetta, pelkäsin että uusi männän tiiviste/sylinteri olisi jo ehtinyt pehkaantua kun kompura on pörissyt vähän ihmeellisesti vaikka tällä hetkellä sille on nappi juuri sen ylenpalttisen käynnin topputtelemiseksi.
Toisaalta, ehkä siinä drive unitissa oli joku kalja koska täydellä säiliöllä se sekopäinen korkeuksien naksuttelu on loppunut, ainut vaan että täyden säiliön saaminen oli nyt tuskan takana tai mahdottomuus.
Otin sit kompuran TAAS käteen ja purin sylinterinkannen läppäventtiileineen palasiksi, nyt löytyi syy heikolle paineentuotolle. Toinen läppäventtiili, sen paksumman teräslevyn tukema, oli mennyt rikki. Ikävä repeämä oli tullut.
Pajan varastoista ohutta shimmilevyä rullasta, siitä leikellen uusi venttiililäppä. Nyt tulee täydet paineet.
Kuva

Nyt tuo on sellainen että manual nupilla saa ajettua paineet sinne 10bar, jolloin auto vaikuttaa tyytyväiseltä. Ei naksuttele turhia. Kytkin innoissani painekytkimen takaisin, eipä tee enää täysiä paineita ja kun kompura sammuu jo noin 8,5bar:ssa alkaa se pieni edestakaisin naksutteli -> ilmaa kuluu -> kompura käynnistyy -> sammuu 8,5bar -> naksuttelee...

Taitaa olla seuraava temppu testata se painekytkin. Tokihan siellä valveblokissa voi olla joku sisäinen vuoto/vika joka ei nyt näy mitenkään vaan sekoittaa vaan pakkaa.
Kolme iloista NRV venttiiliä käytin kyllä käsissä mutta ne näyttivät hyviltä, se kumiluttana dighram tuskin vuotaa koska kompura jytää eikä esim exhaust aukosta puhalla mitään eikä siitä "tuuletus"putkestakaan.

Alkava viikko ajetaan siis edelleen kompuran manual ohjauksella, täytyy vielä vetää säiliön painemittari kabiinin puolelle niin pystyy vahtimaan tapahtumia. Pääasia olisi että aamun pajakompurajumpasta pääsisi eroon, klo 06 aamulla moinen touhuilu ei tunnu oikein mitenkään eroottiselta.
Viimeksi muokannut AVRO, 26 Maalis 2021, 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Sain kaverilta just V-lohkosen, n.20v. vanhan Veljekset
Sarvelan kompuran. Siinä yksi vioista oli vastaavan peltiliuskaventtiilin murtuminen... 8) Mietin, josko tuossa mm. kompuran täyttöputken tyhjäysventtiilivuoto+toinen ilmavuoto on aiheuttanut jatkuvaa käymistä, joka sitten aiheuttanut ylikuumentumista, joka murtanut venttiililiuskan...
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Tällä ajeltu tyytyväisenä manuaalikäyttöisenä, eli mittari keskikonsolin ja apparin penkin välissä. Kojelaudalla nappi jolla käyttelen kompuraa tarvittaessa. Ok, oikein kiva. Hiljattain rupesin kiroamaan kun paineet rupes taas hiipumaan ja se aiemmin mainittu 7-8bar oli max mitä sai aikaiseksi.
Arvelin että se mun läppäleikkaus oli nyt pettänyt ja otin kompuran työn alle uudestaan, läppä oli kuitenkin ehjä. Tein nyt uuden uhraamalla rakotulkista about alkuperäisen paksuisen liuskan jonka leikkelin muotoon, edelleen max 8bar. Antaa olla kun se riittää ihan hyvin manuaalikäytöllä.

Nyt sitten sain jostai päähäni että olisko se mun jostain aarteiden seasta kaivettu mittari viallinen... ja kas sehän todellakin on rikki. Mittaria kolistelemalla neulan saa nousemaan, ja sama alaspäin. Olinkin kummastellut kun ilmaa kuluu tosi vähän, no mitsku näyttää olevan sellainen että näyttl muuttu aina reilun 0,5bar kerrallaan. Pienet korkeuden korjailut rekisteröityvät siis vasta useamman kerran jälkeen ja horroksessa ajelessa tulee vaan käyteltyä kompuraa aina kun huomaa että mittari valahtanut sinne ~6bar tienoille. Heh.
Täytyy hommata uus mittari jostain, tällä on nyt vakaa aikomus ajella niikseen kesäkauden alkuun saakka ja ruveta sitten tutkimaan taas. (ja todeta syksyllä ettei tullut tehtyä mitään) :mrgreen:
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
AVRO
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1560
Liittynyt: 07 Tammi 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja AVRO »

Frouva laittoi herkkua.esille, ja pienen maistelun jälkeen...
Kuva
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Ihana EAS

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Hyvä kun on happy.

Lähetetty minun SM-G398FN laitteesta Tapatalkilla

Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Range Rover”