Ihana EAS

Keskustelua Range Rovereista / Talk about Range Rovers
User avatar
Homehill
Posts: 168
Joined: 11 May 2014, 00:46

Re: Ihana EAS

Post by Homehill » 10 Feb 2020, 15:55

Muistelen, että ero uuden ja vanhan anturin lukemissa ei ollut suuri, kun kerran yhden jouduin vaihtamaan, mutta yleisenä periaatteena kai tuollaiset analogiset potentiometrianturit kalibroidaan autokäytössä valmistus- ja asennustoleranssien vaikutusten minimoimiseksi. Tuossahan anturin pienikin asennon muuttuminen muuttaa pyörännavan etäisyyttä lokasuojasta aika paljon, koska anturi on tukivarressa melko kaukana akselista ja vähän sisempänäkin kuin rengas. Samaan tapaanhan kaasuläpän asentoanturikin kalibroidaan asennuksen jälkeen. Tuota korkeusanturia nyt vain ei ole järkevää kalibroida ajamalla ääriasentoihin ja katsomalla mihin lukemaan pysähtyy - ainakaan kun käytännössä ollaan kiinnostuneita juuri väliasennoista.
Series I 86 '55 "Körmy"
Series IIa 109 Regular 2.5 NA '68
Discovery II Td5 Aut. '00
Range Rover Classic 3.9 Vogue '91
Range Rover L322 TD6 Vogue '03
Defender 110 SW Td5 '04
Rover 75 1.8 '00

User avatar
AVRO
Posts: 1496
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Post by AVRO » 10 Feb 2020, 16:37

Homehill wrote:
10 Feb 2020, 15:55
Muistelen, että ero uuden ja vanhan anturin lukemissa ei ollut suuri, kun kerran yhden jouduin vaihtamaan, mutta yleisenä periaatteena kai tuollaiset analogiset potentiometrianturit kalibroidaan autokäytössä valmistus- ja asennustoleranssien vaikutusten minimoimiseksi. Tuossahan anturin pienikin asennon muuttuminen muuttaa pyörännavan etäisyyttä lokasuojasta aika paljon, koska anturi on tukivarressa melko kaukana akselista ja vähän sisempänäkin kuin rengas. Samaan tapaanhan kaasuläpän asentoanturikin kalibroidaan asennuksen jälkeen. Tuota korkeusanturia nyt vain ei ole järkevää kalibroida ajamalla ääriasentoihin ja katsomalla mihin lukemaan pysähtyy - ainakaan kun käytännössä ollaan kiinnostuneita juuri väliasennoista.
MInäkin olen vaihtanut ainakin yhden anturin lennossa, en tehnyt mitään muuta kuin vaihdoin anturin ja jatkoin ajoa. Kalibroin tuon myöhemmin. Nyt kun säätelin noita vanhoja antureita niin yhden numeron muutos nosti/laski ko. kulmaa viitisen milliä, tämäkään ei ole ihan identtinen lukema joka kulman kanssa vaan riippuu anturista ja yhdellä kertaa tulee harvoin valmista vaan joutuu ajelemaan useamman ajon. Tämä johtuu mielestäni enemmänkin siitä että yhden kulman muutos vaikuttaa heti toiseenkin, jos ei kalibroi palikoilla joka olisi se virallinen tapa.

Vähän semmoista hakemista ja ihan varmasti autokohtaista minkälaiset säädöt saa aikaseksi. Toleranssihan on kuitenkin luokkaa +-7mm kullekkin korkeudelle.

Noh, mullakin tuli taas ongelms kun kävin kaupassa. Parkkihallissa vanha tuttu vuoto sihisi taas... vuotaa jostain sieltä kuskin jalkatilan alta. Nyt sinne ei taas siviilivaatteissa päässyt enkä ole vielä löytänyt mistä kohtaa vuotaa, asioikseen etsien niin silloin ei tietenkään vuoda.
Tosiaan jostain siitä valveblockilta alas-taakse lähtevistä linjoista vuotaa, lähtiessä katsoin hupina mitä pusseissa oli painetta. OT oli vajaampi kuin muut joten suurella todennäköisyydellä sen linja on jostain sieltä auton alta nyt puhki, mutta ei vuoda kokoaikaa. Ja nyt auton alle meneminen tuossa säässä. :|
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

User avatar
AVRO
Posts: 1496
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Post by AVRO » 11 Feb 2020, 15:56

Lukuisten "nyt se on kunnossa" yritysten jälkeen on potentiaalinen ongelmien aiheuttaja näköpiirissä, ei tosin kirjaimellisesti kun sinne ei näe. Kaiken muun turaamisen lisäksi tuo viimeksi mainittu vuoto on lopulta paikantunut valveblockin - säiliön väliseen linjaan, vuotaa jostain sieltä kuskin jalkatilan alta korin ja runkopalkin välistä. Auto seisoi pussit pullollaan yön yli pihassa eikä vajunut yhtään, eikä mittarillakaan näkynyt vajenemista. Se vuotokin loisti poissaolollaan mutta eihän se mitään vuoda kun säiliö vuotaa tuota kautta äkkiä aika vähiin eikä siis loputtomiin sihise ja tämä ei suoraan vaikuta auton korkeuteen jos hanat on kiinni.
Nyt puuhailin tuota vielä ja käytin kompuraa tovin, sen jälkeen auto sammuksiin ja kuuntelemaan, jo sihisee. Ok.

Laitoin pussit sopivaan korkeuteen ja hanat kiinni + kompuralta piuha irti. Työmatkan, 45km, pysyi hyvin ryhdissään. Aamulla lähdin töistä täyteen lastatun peräskärryn kanssa ja tankkasin pussit hallikompuralla, hyvin meni ja auto oli kotipihalla tyylikkäästi vaaterissa.

Tästä on nyt hyvä lähteä. Kunhan vapaat alkaa niin täytyy sukeltaa tonne lattian alle ja riipiä ilmalinjat esiin. Aika monta vikaa on kertynyt päällekkäin, itellekkin hyvä muistutus siitä että kun antaa ongelmien kertyä niin kohta on tommonen monivaiva käsissä ja vianetsintä vaikeutuu kun kaikki on p*askana.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

User avatar
AVRO
Posts: 1496
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Post by AVRO » 16 Feb 2020, 13:42

Monivammainen kuntoutuu pikkuhiljaa. Kompuran sylinterikitti tuli vihdoinkin ja se tuli asennettua, sylinteri oli aika well done. Tämä olisi pitänyt vaihtaa jo aiemmin mutta männänrenkaan kanssa en siihen hätään saanut sylinteriä ja kottero piti saada ajokuntoiseksi.
Image

Tankkilinjan vuoto oli enemmänkin sieltä valveblockin päästä ja sihinä heijastui kummasti sinne auton alle, mutta sen kun sai letkun runkutuksella hiljaiseksi niin silti tankki tyhjeni täysin tyhjäksi. Olen epäillyt tankkia jo pitkään koska se on ihan mädäntynyt, saippualla ei kyllä ole saanut kuplia aikaiseksi, syystä joka selvisi kun lopulta raapaisin tankin irti. Se on ihan puhki taaemman korvakkeen yläpuolelta tankin ja runkopalkin välistä. Täytin tankin vedellä ruuvipenkissä, ei kauaa mennyt kun rupes pinta kastumaan, pikku tökkäys ruuvarilla paksuun ruostekerrokseen ja johan lorahti.
Tämä on kyllä pahaksi päässyt, pultit eivät auenneet ollenkaan joten etukorvake piti sahata poikki ja takakorvake katkesi parilla taivuttelulla rungon puolelta. :|
Image
Eli saa harrastaa, mentävä purkamaan raadosta ehjä säiliö ja runkoon tehtävä uusi korvake. Seuraavat hommatkin on siinä näkyvillä, bensaputket on ihan rapeat ja jarruputkien vaihtoa pitää jatkaa kans kun säiliön yläpuolella olevat ovat aika rapsakan näköisiä. Noi saa luvan kestää kesään, old trustyn pitää nyt olla kulkurina kunnes noita kesäautoja voi ajatella ajeluttavansa. Kaiken tän ruostehirvityksen kanssa painiessa ei tule ihan heti mieleen uittaa niitä tuolla k*sipäiden suolaliemessä.

Kaikenkaikkiaan toi EAS sietää aika monta mekaanista vikaa ennekuin menee ajokelvottomaksi, kertauksen vuoksi mulla oli nyt tähän hätään useampi ilmavuoto, jumissa olevat korkeusanturit , puolikuollut kompura ja toki muihin vuotoihin sisältyvä vuotava tankki lisäksi. Kohtuullisen hyvin tuo kuitenkin toimi ihan viimehetkiin asti jolloin kompura tod näk tuli tiensä päähän eikä kyennyt voittamaan vuotoja/täyttämään tyhjentyvää tankkia annetun aikarajan puitteissa.
Vuosia lähes turhana kulkenut käsitäyttösysteemi pelasti muutaman viimepäivän ajot, kun auto meni lyhyen ajon jälkeen vikatilaan vaikka lähtiessä täytti pussit shop airilla ja antoi kompuran huutaa ennen lähtöä. Muuten suht tiiviillä järjestelmällä onnistui ajelut ilman järjestelmän aktiivisuutta kun kotona ja töissä saa ilmaa.
Ei se ole ollenkaan niin huono systeemi vaikka monet sitä haukkuvatkin.
Last edited by AVRO on 16 Feb 2020, 15:31, edited 1 time in total.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

User avatar
AVRO
Posts: 1496
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Post by AVRO » 17 Feb 2020, 13:35

Purkuautosta otettu varsin siisti ilmasäiliö muutti nyt takakonttiin vararengaspoteroon, ei siellä mitään vararengasta olekkaan kun kaasupöntön teline tukeutuu sinne pohjalle asti. Ilmapytty meni kivasti niihin kaasupytyn jalkoihin kiinni. Ilmalinjan jatkoin sieltä oikean runkopalkin viereltä takaisin taaksepäin ja takajousipussin ilmaliitännän läheltä konttiin sisään. Jatkoliitin meni sopivasti omalla klemmarillaan kaasuputken kiinnityksen kaveriksi runkopalkin viereen korin pohjaan takaoven kohdalla. Ei ollut suurta hinkua laittaa pyttyä ruostumaan sinne alkuperäiselle paikalleen kun kontissa on ihan joutavaa tilaa, ja ne rungossa olevat korvalliset olisi joutunut korjailemaan kun varsinkin se taaempi on muuttunut ihan näkkäriksi. Tässä ei nyt muutenkaan ole suurta hinkua ruveta hitsailemaan kun ihan vieressä olevat bensalinjat näyttävät siltä että ovat räjähtämispisteessä... tässä onkin seuraava korjauskohde jos ja kun ne kestäisivät kevääseen asti. Polttoainelinjat B-pilarilta taaksepäin ja jarruputkiakin pitää vaihtaa lisää sieltä ilmasäiliön kieppeiltä, takapään putket on jo vaihdettu mutta silloin vaihdoin vaan tohon ilmasäiliölle asti kun edempänä olivat ok. Nyt on taas ruosterotta herkutellut ja putket punoittavat rumasti noin metrin matkalta.

Tossa vanhemmassa säiliössä on vedenpoistotulppakin järkevästi päädyn alareunassa, eikä niinkuin tuossa uudemmassa keskellä päätyä. Tosin aika turha lisäke koko tulppa kun ei tuolla ollut vedestä tietoakaan.'

Old trusty alkaa taas olemaan iskussaan. Jos vielä kiukuttelee niin menen ajelemaan VAG-liikkeen vaihtoautorivistöjen väliin, näytän sille että tuonne joudut ja mukaan lähtee joku tommone p*s... anteeksi romu. :lol: (en minä tuosta luovu mut älkää kertoko sille)

Suuria kustannuksia ei tullut, tähän hätään vain se kompuran korjaussarja vaati rahallista panostusta muutaman kympin edestä. Ilmalinjan jatkoliitin maksoi pari euroa tjsp. Loput kamat olivat epävirallisen korjaamon erittäin epävirallisessa varastointisysteemissä vapaasti saatavilla.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

User avatar
AVRO
Posts: 1496
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Ihana EAS

Post by AVRO » 19 Feb 2020, 21:37

Old trusty on voimissaan. Ilmat pysyy pusseissa ja säiliössä, auto pomppaa käynnistyksen jälkeen tomerasti pystyyn ilman hidastelua tai hakemista. Ei mennyt kaikki turha työ ihan hukkaan. Nyt juostaan taas pystypäin.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Post Reply

Return to “Range Rover”