200Tdi jakopää katastrofi

Land Rover Discovery S1 UKK / Land Rover Discovery S1 FAQ

Valvojat: -NewJuhani-, Mericsson, armas, andlover

Vastaa Viestiin
Avatar
Racingrabbit
Viestit: 1247
Liittynyt: 12 Kesä 2008, 17:14

200Tdi jakopää katastrofi

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » 13 Marras 2013, 09:30

Teenpä nyt tähän asiakkaan suostumuksella pientä kertomusta jakopää vaivaisesta Discovery ykkösestä.
Ketään ei syytetä asennusvirheistä,mutta toivottavasti tämä herättää TI-miehet miettimään,miksi korjauskäsikirjassa on niin paljon erilaisia kiristysmomenttiarvoja.

Autosta alkoi kuulumaan jakopään kopasta ylimääräistä ääntä ja kopan pohjassa olevasta reijästä tulla savua ja kumin käryä.Onneksi autolla ei ajettu tämän jälkeen kuin trailerille ja trailerilta talliin.Jos olisin omannut röntgenkatseen ja nähnyt mitä jakokopan sisällä oli tapahtunut,autoa ei olisi enää edes laitettu käyntiin.Auto sinänsä kävi vielä normaalisti,lukuunottamatta erikoisia sivuääniä.

Ensimmäisenä pyörittelin jakopäätä dampperissa olevalle yläkuolokohdan merkille,että saan lukittua vauhtipyörän siihen tarkoitetulla pultilla.Mitä hittoa,vauhtipyörän lovi ei siellä päinkään.No sitten jatketaan koneen pyörittelyä ja taskulampun avulla oikea lovi löytyi.Lukituspultti paikoilleen,ja seuraavaksi alahihnapyörää/dampperia irroittamaan."Kuningaspultti" oli tosi löysällä ja kun aloin irrottamaan hihnapyörää dampperista,niin paketti suorastaan putosi käteen.


Tuossa oli syyllinen epämääräiseen yläkuolokohdan merkkiin:

Kuva

Eli "kuningaspultti" ei ole ollut oikeassa momentissa ja päässyt hakkaamaan kiilauran leveäksi.Onneksi dampperista,eikä kampiakselista,jollaista myöskin on tullut vastaan.

Seuraavaksi vesipumppu,letkut irti ja jakokopan päällimäistä kantta avaamaan.Melkoinen sekasotku sieltä löytyikin:

Kuva

Hinhnasta 1/4 kadonnut,alumiinisilppua joka puolella...


Tuossa syypää:

Kuva


Hihnan ohjuripyörä pudonnut paikaltaan,vaarnapultti löytyi kotelon pohjalta.Ohjuripyörä oli kiristetty liian tiukkaan (MOMENTTI!!!) ja alumiinikotelosta oli kierteet korkanneet.Kierre oli korjattu helicoililla,joka oli sitten pettänyt ja aiheuttanut ohjuripyörän irtoamisen.

Kuva
Kuva
Kuva


Etukansikin oli hieman saanut osumaa ohjuripyörästä:

Kuva


Ohjuripyörä vaihtoon:

Kuva


Hihnan kiristin vaihtoon:

Kuva


Toisesta purkukoneesta löytyi onneksi ehjät osat (dampperi,jakopään koppa ja kiila kampiakselille) millä tuo saatiin vielä kuntoon.Lisäksi normaalistikin vaihdettavat jakohihna,kiristin,ohjuripyörä,tiivisteet...)

Eli ei ne kiristysmomentit siellä korjauskäsikirjassa ihan turhaan ole.Alumiinin kanssa saa olla oikeasti varovainen kiristyksen suhteen.
Tmi Rabbit Garage "Parts for Land Rovers" https://www.facebook.com/pages/Rabbit-G ... 5030851829
"Tiny Tools Racing ry" https://www.facebook.com/tinytoolsracing
Land Rover 110 County 200Tdi -88 "Lamb Rover"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3488
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: 200Tdi jakopää katastrofi

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 13 Marras 2013, 10:31

Tosi hyvä varoittava esimerkki tämä, ja momenteista vielä
Racingrabbit kirjoitti:Eli ei ne kiristysmomentit siellä korjauskäsikirjassa ihan turhaan ole.Alumiinin kanssa saa olla oikeasti varovainen kiristyksen suhteen.
siellä käsikirjassa on myös osaan auton pultteja merkattu lukite ja sen tyyppi momentin lisäksi, sekään ei ole ihan turhaan mainittu siellä....
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
JT
Viestit: 185
Liittynyt: 24 Elo 2008, 23:59

Viesti Kirjoittaja JT » 13 Marras 2013, 19:26

Nolo juttu. Hullun tuuria myös mukana, kun ei pahemmin käynyt.
Onko tiedossa kuinka monta kilsaa autolla ajettiin "rempan" jälkeen.
Jouko Turunen

Land Rover series 3 109 STW -78 200 Tdi

timsibbe
Viestit: 17
Liittynyt: 06 Marras 2013, 13:15

Viesti Kirjoittaja timsibbe » 14 Marras 2013, 10:47

Auton nykyisenä omistajana tiedän kertoa että sillä ajettiin n.3500 km ensimmäisen "rempan" jälkeen. Itse ajoin niistä n.1500 km. Moottori piti epäsäännöllisesti erikoista kilinää ja rallatusta. Ääni tuli juurikin jakopään seudulta. Dampperin "kuningaspultin", dog nutin, löysyyden kyllä huomasin, oli "sormimomentissa" Yritin kiristää sitä niin piukkaan kuin sain. Minulla ei kuitenkaan ollut vauhtipyörän lukitusvärkkejä käytössä eikä sitä momenttiavainta :oops: . Auto oli käsijarru päällä, hidaspuoli päällä ykkösellä, difflock kytkettynä. Väänsin raikallä pitkäkällä jatkovarrella varustettuna niin kovasti että auto pyrki liikkumaan. Havaitsin myös tuon kiilauran levenemisen, jälki näytti niin koneistetulta että luulin sen kuuluvan asiaan. Enään en luule, nyt tiedän :wink:.
Kaikenlaista muutakin pientä on Diskon kanssa tullut vastaan. Kirjoitan niistä kunhan ehdin.
Itsellä kokemusta enimäkkseen Lada Nivan moottorista. Senpä takia käännyin tässä ongelmassa tekijämiehen puoleen. Hyvä niin, homma tuli tehtyä kunnolla. Samaa suosittelen kaikille, jos vähänkään epäröi kuinka homma hoidetaan. Ja kannataa selvittää missä ja miten se "just vaihdettu hihna" on tehty.
Tässä oli todella sitä hullun tuuria mukana :lol: .
Tuurilla...

Avatar
rami-mli
Viestit: 1529
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 14 Marras 2013, 11:42

aikas läheltä piti tilanne ollu. hyvä ettei edennyt pidemmälle.

mitenköhän toi meikäläisen serieksen jakopää rabitti :wink:
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Avatar
Racingrabbit
Viestit: 1247
Liittynyt: 12 Kesä 2008, 17:14

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » 14 Marras 2013, 11:44

rami-mli kirjoitti: mitenköhän toi meikäläisen serieksen jakopää rabitti :wink:
Oli uusittu silloin kun auto tuli sulle ;)
Tmi Rabbit Garage "Parts for Land Rovers" https://www.facebook.com/pages/Rabbit-G ... 5030851829
"Tiny Tools Racing ry" https://www.facebook.com/tinytoolsracing
Land Rover 110 County 200Tdi -88 "Lamb Rover"

Avatar
rami-mli
Viestit: 1529
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 14 Marras 2013, 15:48

Racingrabbit kirjoitti:
rami-mli kirjoitti: mitenköhän toi meikäläisen serieksen jakopää rabitti :wink:
Oli uusittu silloin kun auto tuli sulle ;)
ja ammattimiehen toimesta :wink:
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Avatar
Racingrabbit
Viestit: 1247
Liittynyt: 12 Kesä 2008, 17:14

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » 14 Marras 2013, 16:13

rami-mli kirjoitti:
Racingrabbit kirjoitti:
rami-mli kirjoitti: mitenköhän toi meikäläisen serieksen jakopää rabitti :wink:
Oli uusittu silloin kun auto tuli sulle ;)
ja ammattimiehen toimesta :wink:

Eikun harrastajan toimesta. ;)
Päivääkään en ole autopuolen kouluja käynyt.
Tmi Rabbit Garage "Parts for Land Rovers" https://www.facebook.com/pages/Rabbit-G ... 5030851829
"Tiny Tools Racing ry" https://www.facebook.com/tinytoolsracing
Land Rover 110 County 200Tdi -88 "Lamb Rover"

Avatar
rami-mli
Viestit: 1529
Liittynyt: 27 Loka 2011, 12:51

Viesti Kirjoittaja rami-mli » 14 Marras 2013, 16:37

Racingrabbit kirjoitti:
rami-mli kirjoitti:
Racingrabbit kirjoitti: Oli uusittu silloin kun auto tuli sulle ;)
ja ammattimiehen toimesta :wink:

Eikun harrastajan toimesta. ;)
Päivääkään en ole autopuolen kouluja käynyt.
asiantunteva harrastajan. paljon lie vaihtoväli hihnalle vuosissa? kilometrit tuskin tulee omassa vastaan. :wink:
Land Rover Series 3 109" "V8 Soft Top"
Pappa Tunturi X 3
Wickström w2 Getasnipan

Avatar
T€€MU
Viestit: 664
Liittynyt: 05 Helmi 2008, 00:03

Viesti Kirjoittaja T€€MU » 14 Marras 2013, 20:59

Tutunnäköistä silppua etukannen alla :)
Onko tuon tukirullan kiinnitykseen kukaan nähnyt missään foorumeilla
tehdyn mitään patenttia muuten kuin epävarmalla helicoil virityksillä ?

Jos kampiakselista korkkaa kiilaura on kolme vaihtoehtoa,
Kustannusjärjestyksessä:

-Täyttää orastava välys tai risa kiilaura kemiallisella metallilla ja uusia toimenpide vuosittain riippuen ajokilometreistä.(pärkyää kumminkin)
-Jyrsittää uusi ura vanhan viereen tai hitsauttaa ja jyrsittää vanha ura kuntoon.
-Uusi kampiakseli


Ääni täältäkin niille momenteille :D
"Täälähän on keppejä niinku vanhaankorin porstuas!"

Avatar
heguli
Viestit: 121
Liittynyt: 03 Marras 2012, 14:01

Viesti Kirjoittaja heguli » 17 Marras 2013, 20:34

Asiaa sivuten, käsittääkseni 300tdi:n jakohihnan vaihtoväli on 120 000 km. Onko tuo kuinka tarkka lukema ? Eli onko noilla tapana porsia jo aikaisemmin ? Nyt taitaa olla n. 70000 km ajettu hihnalla ja matkamittarissa n. 420000 km.
Tumpula Racing Team

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3488
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 17 Marras 2013, 20:41

heguli kirjoitti:Asiaa sivuten, käsittääkseni 300tdi:n jakohihnan vaihtoväli on 120 000 km. Onko tuo kuinka tarkka lukema ? Eli onko noilla tapana porsia jo aikaisemmin ? Nyt taitaa olla n. 70000 km ajettu hihnalla ja matkamittarissa n. 420000 km.
120 tkm tai 6 vuotta, omassa about 80tkm ja just 6. vuosi, ajattelin vaihtaa talven aikana.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
JT
Viestit: 185
Liittynyt: 24 Elo 2008, 23:59

Viesti Kirjoittaja JT » 17 Marras 2013, 20:43

Muistaakseni olen jostain lukenut, että vaihtoväli on jopa puolitettu, jos käyttö/olosuhteet ovat sitä vaatineet. Tämä siis muistikuvaa.
Vaihtohan ei asiaa pahenna, jos tietää mitä tekee
:shock:
Jouko Turunen

Land Rover series 3 109 STW -78 200 Tdi

Avatar
L-Andy
Site Admin
Viestit: 3026
Liittynyt: 07 Heinä 2009, 21:19

Viesti Kirjoittaja L-Andy » 17 Marras 2013, 23:04

Ja sitten on niitä muuttujia mitä ei pysty ottamaan huomioon avaamatta kantta, esim. vuotaako nokan stefa öljyä jakopääkoppaan, onko kiristäjärullan ohjuritappi paikallaan ja onko kannen pölystefa asennettu oikein päin... :roll:

Kuva


Omaani vaihdoin luonnollisesti moottorivaihdon yhteydessä ja n.60tkm kohdalla kun jakopääkoppa oli muutenkin purettuna. Ajattelin asian niin että remmivaihto maksaa vähemmän kuin moottorivaihto...




Andy
"Never trust a guy with shiny gear."

SIIa 109" -71 200Di
D1 V8 A -96

Avatar
Racingrabbit
Viestit: 1247
Liittynyt: 12 Kesä 2008, 17:14

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » 26 Joulu 2013, 18:34

Tänään purettu taas yksi 200Tdi:n jakopää remmin vaihtoa varten ja taas oli hieno ylläri odottamassa :D

Kuva

Kuva

Hihna lähtenyt jostain syystä "vaeltamaan" ulos pyöriltä,kiivennyt kiristinpyörän olakkeen päälle ja hangannut koppaa vasten itsensä tuon näköiseksi.
Ajokilometrimäärästä ei tietoa,jakopää avattiin kun kone siirtyi toiseen projektiin.
Mitään ei ollut onneksi rikki ja nyt jo kasattu uusilla osilla.
Tmi Rabbit Garage "Parts for Land Rovers" https://www.facebook.com/pages/Rabbit-G ... 5030851829
"Tiny Tools Racing ry" https://www.facebook.com/tinytoolsracing
Land Rover 110 County 200Tdi -88 "Lamb Rover"

Avatar
andlover
Moderaattori
Viestit: 3356
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 13:36

Viesti Kirjoittaja andlover » 26 Joulu 2013, 23:14

Kiristimen laakeri?
1 LIFE LIVE IT RY 1500 www.rengaspajajaoljy.fi / rengasmarket.fi

Avatar
JuKu
Viestit: 1196
Liittynyt: 27 Syys 2009, 20:48

Viesti Kirjoittaja JuKu » 27 Joulu 2013, 08:03

Kampiakselin hihnapyörän pultti löysällä?
LandRover 110 300Tdi
Range Rover Classic "projekti"
LandRover Freelander
Pajero 2.8 -> Suuntana afrikka?
Pajero 2.5 Tdic automatic ->Ajettu afrikkaan =)
http://teamdiesel2015.blogspot.fi/
-------------------------------------------------------

Avatar
Racingrabbit
Viestit: 1247
Liittynyt: 12 Kesä 2008, 17:14

Viesti Kirjoittaja Racingrabbit » 27 Joulu 2013, 09:16

Kiristimen ja ohjuripyörän laakerit tuntui käsin pyöritellessä olevan kunnossa,kaikki pultit ja mutterit oli kyllä momentissaan...
Tmi Rabbit Garage "Parts for Land Rovers" https://www.facebook.com/pages/Rabbit-G ... 5030851829
"Tiny Tools Racing ry" https://www.facebook.com/tinytoolsracing
Land Rover 110 County 200Tdi -88 "Lamb Rover"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover Discovery Series 1”