300tdi moniurahihnankiristäjän ongelmat

Land Rover Discovery S1 UKK / Land Rover Discovery S1 FAQ

Valvojat: -NewJuhani-, Mericsson, armas, andlover

Vastaa Viestiin
Pata Jr.
Viestit: 276
Liittynyt: 24 Helmi 2013, 10:28

300tdi moniurahihnankiristäjän ongelmat

Viesti Kirjoittaja Pata Jr. » 17 Joulu 2015, 19:56

Laitetaanpas tänne kokemuksia tuosta 300tdi koneen moniurahihnankiristäjästä.
Taistelin pitkään vikuroivan kiristäjän kanssa ja vihdoin syy selvisi.

Asiaan: jos kiristäjä vikisee, useimmiten auttaa laakerin vaihto(6203 2RS).
Itsellä oli päivän hiljaa kunnes aloitti uudestaan vinkumisen. Vaihdoin jopa uudelleen kun ajattelin, että
olen tehnyt asennusvirheen ekan kanssa.

Huomasin yksipäivä tutkiessani kiristäjää, että se pompottaa omituisesti kun kone on käynnissä. Pitkällä jatkolla
ja 15mm hylsyllä "keventämään" kiristäjää ja huomasin, että se hieman klappaa. Okei, mistä klappi johtuu?
Huomasin, että kiristäjän "liitoskohdassa", josta se joustaa/taittuu, on välystä. Ei hyvä.

Hyllyssä oli yksi P38 kiristäjä, joka ei käynyt Discoon ja katselin siitä mallia. Huomasin, että tässä "liitoskohdassa"
kuuluisi olla noin 1mm paksuinen muovitiiviste/rengas, joka pitää alumiini/seos pinnat erillään toisistaan! Hahaa, siinä siis syy!
Wanhassa kiristäjässä oli kulunut tuo muovitiiviste pois välistä, jonka takia kaksi metallipintaa hiersi toisiaan vasten ja
ääni oli sen mukaista!

UUSI KIRISTÄJÄ:
Kuva

VANHA KIRISTÄJÄ
Kuva
RRC -74 "IGuisuusProjekti"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3488
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: 300tdi moniurahihnankiristäjän ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 19 Joulu 2015, 17:57

Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover Discovery Series 1”