Disco 1 käyttökustannukset

Land Rover Discovery S1 UKK / Land Rover Discovery S1 FAQ

Valvojat: andlover, -NewJuhani-, Mericsson, armas

Vastaa Viestiin
Avatar
series3kalle
Viestit: 1487
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 02 Touko 2016, 23:55

Olen harkinnut työautoksi ykkösdiscoa. Valinta ei ollutkaan niin helppo kun ensin ajattelin... Omalla kohdalla ensiajatus oli tietysti diesel+paku, mutta ongelmaksi tulikin se että en voi viedä kahta poikaani päiväkotiin, jos auto on rekisteröity kuski+1. Tästä päästäänkin asian ytimeen, eli eri versioiden pakolliset kulut.
Mitkä on diesel+ajoneuvoverot vuodessa:

A: diesel + pakettiauto (ainoa mahis kuski+1?)
B: diesel+ huoltoauto (kuski+yksi?)
C: diesel + henkilöauto (5-7henk.?)
D: bensa V-8

Näitä kun pohtii ja lisäksi dieseliä menee n.9l/100km? versus bensaa 15l/100km? Niin missäs liikkuu kannattavuusraja bensan ja dieselin välillä?
Onko perus liikennevakuutuksien hintaeroja mallien välillä?
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3388
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 03 Touko 2016, 00:46

Noi verot vissiin on noussu tai nousemassa, mutta omassa Discossa verot oli viisipaikkaisessa diesel kaksikäyttöautossa (henkilöautossa on sama vero) about 1000 euroa vuodessa, saattoi olla pikkaisen alle.
Ja kaksipaikkaisessa pakussa (kuski+1) taas noin puolet siitä, oisko ollu mulla jotain 480 luokkaa. Vakuutus oli pakettiautolle halvempi.
Mun käsitys on, että toi kakspaikkanen huoltoauto olis melkolailla sama vero jollei ihan sama kuin tossa kakspaikkasessa pakettiautossa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
Kaitsu
Viestit: 3388
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu » 03 Touko 2016, 00:47

Kaitsu kirjoitti:Noi verot vissiin on noussu tai nousemassa, mutta omassa Discossa verot oli viisipaikkaisessa diesel kaksikäyttöautossa (henkilöautossa on sama vero) about 1000 euroa vuodessa, saattoi olla pikkaisen alle.
Ja kaksipaikkaisessa pakussa (kuski+1) taas noin puolet siitä, oisko ollu mulla jotain 480 luokkaa. Vakuutus oli pakettiautolle halvempi (ainakin IF:ssä).
Mun käsitys on, että toi kakspaikkanen huoltoauto olis melkolailla sama vero jollei ihan sama kuin tossa kakspaikkasessa pakettiautossa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"

Avatar
jomppe
Viestit: 1171
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 19:48

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja jomppe » 03 Touko 2016, 10:27

series3kalle kirjoitti:
Näitä kun pohtii ja lisäksi dieseliä menee n.9l/100km? versus bensaa 15l/100km? Niin missäs liikkuu kannattavuusraja bensan ja dieselin välillä?
Noilla kulutuksilla ja 1000e dieselverolla, sekä nykyisillä polttoaineen hinnoilla 1.12/1.35
kannattavuusraja menee 10000km kohdalla.
Jos bensa ja diesel maksais saman 1.35 ja joutuu edelleen maksamaan tuon 1000e veron, niin siltikään kannattavuusraja ei nouse kuin 12000km.

Vakuutukset, huollot, tuohon vielä, niin saa yhtälön jossa muuttujia riittää, mutta tuo kulutuksen suhde kääntää silti edun dieselille suht pienillä kilometreillä.
Tulee siihen työautoon kuitenkin muutakin kuin työkilometrejä.
D2 Td5 Autom -99

Avatar
series3kalle
Viestit: 1487
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 03 Touko 2016, 12:49

Mulla tulee kilsoja näillä ajoilla n.11000, ellei tietysti työajot kaukaisiin työkohteisiin lisäänny. Kiikunkaakun. Vaihtoehtona on mietteissä ollut myös pitkä series, kun lyhyt on lyhyt ja paloina... 8)
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

Avatar
jomppe
Viestit: 1171
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 19:48

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja jomppe » 03 Touko 2016, 21:08

Kulutukseen tietysti vaikuttaa myös paljonko autossa on tavaraa/työkaluja mukana, tai satunnaisesti kärry perässä. Diesel on parempi tuossa, kun bensa voi haukata kakkua jo reilusti enemmän.
D2 Td5 Autom -99

Avatar
series3kalle
Viestit: 1487
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja series3kalle » 04 Touko 2016, 00:28

Työkaluja on aina niin paljon mukana että saan poolon jouset pohjaan. Ja kärry perässä on niin iso että se ei tyhjänäkään ole pololle sopiva... :mrgreen:

Noilla discon tiedoilla pystyy jo hieman kartoittamaan kustannuksia.
Osta kotimaista aina kun voit tai saat potkut.

Series 3 109 van -76 "Rubiina" käyttis
Series 3 88" -74 "Rufiina" työn alla
EX Series 1 discovery -90 200Tdi "Shapeshifter"

Avatar
armas
Moderaattori
Viestit: 1231
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja armas » 05 Touko 2016, 19:42

Jos tuolta vähän lisäosviittaa kulurakenteesta siitä mitä valtio haluaa, bensa vs diesel
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... rolaskurit
Range Rover 3.5 V8 -83 (MA)
Range Rover 3.9 V8 -89
Range Rover 4.6 V8 HSE -98
Timo, RY 1325

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Land Rover Discovery Series 1”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija