Disco 1 käyttökustannukset

Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Olen harkinnut työautoksi ykkösdiscoa. Valinta ei ollutkaan niin helppo kun ensin ajattelin... Omalla kohdalla ensiajatus oli tietysti diesel+paku, mutta ongelmaksi tulikin se että en voi viedä kahta poikaani päiväkotiin, jos auto on rekisteröity kuski+1. Tästä päästäänkin asian ytimeen, eli eri versioiden pakolliset kulut.
Mitkä on diesel+ajoneuvoverot vuodessa:

A: diesel + pakettiauto (ainoa mahis kuski+1?)
B: diesel+ huoltoauto (kuski+yksi?)
C: diesel + henkilöauto (5-7henk.?)
D: bensa V-8

Näitä kun pohtii ja lisäksi dieseliä menee n.9l/100km? versus bensaa 15l/100km? Niin missäs liikkuu kannattavuusraja bensan ja dieselin välillä?
Onko perus liikennevakuutuksien hintaeroja mallien välillä?
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 4029
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Noi verot vissiin on noussu tai nousemassa, mutta omassa Discossa verot oli viisipaikkaisessa diesel kaksikäyttöautossa (henkilöautossa on sama vero) about 1000 euroa vuodessa, saattoi olla pikkaisen alle.
Ja kaksipaikkaisessa pakussa (kuski+1) taas noin puolet siitä, oisko ollu mulla jotain 480 luokkaa. Vakuutus oli pakettiautolle halvempi.
Mun käsitys on, että toi kakspaikkanen huoltoauto olis melkolailla sama vero jollei ihan sama kuin tossa kakspaikkasessa pakettiautossa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Avatar
Kaitsu
Jäsen
Jäsen
Viestit: 4029
Liittynyt: 20 Touko 2011, 07:59

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja Kaitsu »

Kaitsu kirjoitti:Noi verot vissiin on noussu tai nousemassa, mutta omassa Discossa verot oli viisipaikkaisessa diesel kaksikäyttöautossa (henkilöautossa on sama vero) about 1000 euroa vuodessa, saattoi olla pikkaisen alle.
Ja kaksipaikkaisessa pakussa (kuski+1) taas noin puolet siitä, oisko ollu mulla jotain 480 luokkaa. Vakuutus oli pakettiautolle halvempi (ainakin IF:ssä).
Mun käsitys on, että toi kakspaikkanen huoltoauto olis melkolailla sama vero jollei ihan sama kuin tossa kakspaikkasessa pakettiautossa.
Kaitsu, RY 1565
Good decisions come from experience, and experience comes from bad decisions.
"There's no such thing as a bad Land Rover. It's just some are misunderstood"
Avatar
jomppe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1077
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 19:48

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja jomppe »

series3kalle kirjoitti:
Näitä kun pohtii ja lisäksi dieseliä menee n.9l/100km? versus bensaa 15l/100km? Niin missäs liikkuu kannattavuusraja bensan ja dieselin välillä?
Noilla kulutuksilla ja 1000e dieselverolla, sekä nykyisillä polttoaineen hinnoilla 1.12/1.35
kannattavuusraja menee 10000km kohdalla.
Jos bensa ja diesel maksais saman 1.35 ja joutuu edelleen maksamaan tuon 1000e veron, niin siltikään kannattavuusraja ei nouse kuin 12000km.

Vakuutukset, huollot, tuohon vielä, niin saa yhtälön jossa muuttujia riittää, mutta tuo kulutuksen suhde kääntää silti edun dieselille suht pienillä kilometreillä.
Tulee siihen työautoon kuitenkin muutakin kuin työkilometrejä.
D2 Td5 Autom -04
D2 Td5 Autom -99 ex.
D2 Td5 Autom -00 ex.
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Mulla tulee kilsoja näillä ajoilla n.11000, ellei tietysti työajot kaukaisiin työkohteisiin lisäänny. Kiikunkaakun. Vaihtoehtona on mietteissä ollut myös pitkä series, kun lyhyt on lyhyt ja paloina... 8)
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
jomppe
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1077
Liittynyt: 10 Maalis 2008, 19:48

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja jomppe »

Kulutukseen tietysti vaikuttaa myös paljonko autossa on tavaraa/työkaluja mukana, tai satunnaisesti kärry perässä. Diesel on parempi tuossa, kun bensa voi haukata kakkua jo reilusti enemmän.
D2 Td5 Autom -04
D2 Td5 Autom -99 ex.
D2 Td5 Autom -00 ex.
Avatar
series3kalle
Jäsen
Jäsen
Viestit: 1982
Liittynyt: 09 Touko 2008, 10:29

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja series3kalle »

Työkaluja on aina niin paljon mukana että saan poolon jouset pohjaan. Ja kärry perässä on niin iso että se ei tyhjänäkään ole pololle sopiva... :mrgreen:

Noilla discon tiedoilla pystyy jo hieman kartoittamaan kustannuksia.
Ser 2 88" STW Bensa -61 "Redína"
Ser 3 109" Van -76 200(t)di "Rubína"
Ser 3 88" STW -74 200(t)di "Rufína"
Avatar
armas
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 1087
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 10:13

Re: Disco 1 käyttökustannukset

Viesti Kirjoittaja armas »

Jos tuolta vähän lisäosviittaa kulurakenteesta siitä mitä valtio haluaa, bensa vs diesel
http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... rolaskurit
Timo, RY 1325
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Discovery Series 1 - LR1 - LXXX - 1989 - 1998”