Range P38A HEVAC puhaltimen vaihto/korjaus

Post Reply
User avatar
AVRO
Posts: 1368
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Range P38A HEVAC puhaltimen vaihto/korjaus

Post by AVRO » 03 Feb 2020, 22:29

Puhaltimia on kaksi, kuten tiedossa on, ja nämähän ovat yksi hyvä ehdokas sen kaikkien rakastaman "shekkivihkon" ilmestymiseen HEVAC säätöpanelin näytölle. Perinteiset hiiliharjalliset sähkömoottorit jotka vuosien ja kilometrien karttuessa yksinkertaisesti kuluvat loppuun. Omassani rupesi oikeanpuoleinen oireilemaan, ensimmäisenä vikaantumisen havaitsee vaatimattomasta puhallintehosta ja tietysti siitä "shekkivihkosta" joka ei kyllä aina soita kelloja jos ko. vikaindikaatio killittelee tavalliseen tapaansa milloin mistäkin syystä.

Oikeanpuoleinen puhallin helppo ja nopea irroittaa. Hansikaslokeron kannen saranat alareunasta irti, sen jälkeen ruuvit kehyksestä auki ja koko installaatio putoaa käteen. Valon piuha ja lukituksen käyttövaijeri irti jos haluaa poistaa kokonaan, tämän voi kyllä jättää roikkumaankin mutta piuha ja kaapeli irtoaa helposti joten kivampi työskennellä kun koko lokero kansineen on pois tieltä. Kannella on myös pikkuruinen kaasuvaimennin ja se saattaa irrota jos kannen päästää rompsahtamaan saranoiden irroituksen jälkeen, vaimennin on lokerossa sellaisella lukkoprikalla joten mitään ei pitäisi särkyä kun se prikka yleensä lentää irti ensimmäisenä. Jalkatilassa voi toki olla verhouslevy ikäänkuin kattona ja tämä pitää muistaakseni irroittaa että pääsee niihin saranoihin käsiksi, mulla se muovi on lojunut pois jo iät ja ajat.

Puhallin möllöttää heti siinä oikealla. Yksi nelinapainen liitin, kaksi yksittäisliitintä irti puhaltimesta ja vielä yksi irtojohto liittimestään niin sen jälkeen voi avata kolme ruuvia ja vetää puhaltimen ulos.

Moottorin saa irti muovikotelosta painamalla kolmea kumikiilaa vuorotellen ja samalla kampeamalla koteloa, liikerata on : paina esimerkiksi lattameisselillä kumia sisäänpäin ja samalla kampeat sillä samalla meisselillä muovikoteloa ropellista pois päin. Pari kertaa vuorotellen jokaista niin jopa hellittää. Johto liitin on ihan vaan plugi jonka voi vetää pois, lähtee se kotelo piuhan ollessa paikallaankin mutta johtoa pitää vähän ohjata.
Kuvassa näkyy ne neliskanttiset reiät joista kumikiilat saa painettua auki lukituksesta ja moottorin vedettyä ulos kotelosta. (klo 10 - 14 ja 18)
Image

Kuvassa myös hyvin näkyvillä nopeudensäädin, tämäkin on aika kivasti korjattavissa jos noi trankut ovat palaneet. Netistä löytyy seikkaperäisiä ohjeita siihenkin. Sekä osanumeroa uusille.

Moottori on tämännäköinen, alkuaan Siemensin tekemä. Mustat kiilat on ne kumikiilat joilla moottori on kotelossaan kiinni. Hiilet löytyy noiden reiällisten peltiklipsujen alta, siellä on tietysti jousi ja se hiilikin jonka johto on tinattu hiilipäätyyn tuohon klipsun vasemmalle puolelle.
Image

Tämä purkautuu ihan atomeiksi kun napsauttaa moottorin kuoren ympäriltä noi mustat muoviset kehykset pois, kumikiilat on tipahtaa jo itsestään. Puhaltimen ropelli lähtee aika helposti vetämällä, ainakin mulla lähti liikkeelle ihan papukaijoilla kampeamalla akselin päätä vasten mutta loppu piti vetää kevyesti pienellä kolmijalkaisella ulosvetäjällä.
Hiilien vaihto on tässä vaiheessa helppo, autosähköliikkeestä vaan mittojen mukaan uudet ja piuhat tinaten. Jos ei valmiita löydy niin näitä on helppo muotoilla, muista muotoilla pää sen mukaan miten uralla kollektori on. Tässä mun tapauksessa hiilet ei enää auttaneet kun kollektori oli jo kulunut puhki.

Tuossa ehjä ja loppuunajettu ankkuri.
Image

Jokainen tehköön päätöksensä miten tämän saattaa toimintakuntoon. Uusia/korjattuja bolt on puhaltimia saa kaupasta, muiden merkkien valikoimista löytyy samanlaista Valeo puhallin assya mutta näissä voi olla pyörimissuuntaeroja.

Omaani vaihdoin muunmerkkiseen (Saab 9-5) autoon tarkoitetusta puhaltimesta otetun ankkurin, moottori purkautuu aika kivasti kun napauttaa jommankumman päätylevyn irti jolloin pääsee vetämään sisuskalut ulot. Tuossa ankkurikuvassa näkyy moottorin pääty joka on ikäänkuin prässämällä kiinni rungossa. Ite annoin päätylevylle hieman taltalla iskua jotta lukituskielet lipsahtivat ulos rungon prässäyksistä. Meni vielä kasaankin kun hieman sovitteli ja lopulta kunnollisilla papukaijoilla painoi lukituksia takas ulospäin. Knipexit on varsin hyvät, sellaiset höpöhöpö pihdit suosittelen muutenkin heittämään kierrätykseen.
Jos päädyt rakentelemaan vanhan moottorin uusiksi niin kasausvaiheessa on hyvä huomioida mahdolliset erot tuon ankkurin asettelussa, tässäkin piti vähän katsella niitä muoviprikkoja joilla tuo asettuu suurinpiirtein oikeaan kohtaan runkoon. Muista olla varovainen kun yhdistät nämä, magneetit nappaa ankkurin aika nopeasti ja voimakkaasti syleilyynsä ja tässä on mahdollista teloa esim se kollektori. Hiilet tietysti vasta viimeiseksi.

Niin ja se pyörimissuunta oli tässäkin tapauksessa juuri väärinpäin, katseltuani osia totesin tuon alkuperäisen Siemensin olevan niin paljon laadukkaamman oloinen että aiottu hiilipäätyjen vaihto päikseen suunnanvaihdon merkeissä sai jäädä ja asensin vain tuon uuden ankkurin vanhaan moottoriin.

Puhallinta voi koeajaa penkissä ennenkuin tarjoaa sitä autoon, tarjoaa sille plussa ja miinusta niin saa kokeiltua hyrrääkö vai nouseeko käyttösavua.

Kuskinpuolella on enemmän romua edessä puhaltimen poistoa ajatellen mutta kyllähän sinnekkin pääsee.
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

User avatar
AVRO
Posts: 1368
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Range P38A HEVAC puhaltimen vaihto/korjaus

Post by AVRO » 15 Feb 2020, 09:39

Tämä on epävirallisen korjaamon epävirallisista korjauksista huolimatta toiminut jo toistatuhatta km. Puhallustehon palautuminen on mukava asia ja tähän liittyen lämpötilapyyntiä on voinut pudottaa kaksi astetta 22->20 kun muuten tulee kuuma.

Tutkiskelin vielä tuota vanhan moottorin ankkuria, josta se kollektori on sproing. Kollektori irtoaa ilman erikoista ponnistelua akselilta joten jos tähän löydän sopivan aihion niin tästähän saa kuskinpuolelle korjatun vaihto-osan. Käämityksen langat varovasti taivutellen koukuista irti ja sen jälkeen kollektorista niillä hyvillä Knipexin papukaijoilla kiinni ja pyöräytys niin sekin on käsissä. Heitittekö jo ne sekalaiset papukaijat pois ja ostitte tilalle kunnon kalua?
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Jasu
Posts: 491
Joined: 13 Aug 2016, 23:52

Re: Range P38A HEVAC puhaltimen vaihto/korjaus

Post by Jasu » 17 Feb 2020, 23:12

AVRO wrote:
15 Feb 2020, 09:39
Heitittekö jo ne sekalaiset papukaijat pois ja ostitte tilalle kunnon kalua?
En heittäny, kun koskaan mitään muita olekaan ollut kuin Knipexin tuotteet. Ekat ostin joskus 90-luvun lopulla, Würthilta, maksoivat "p*rsettä vaille hevosen" eli alennustenkin jälkeen jäi vielä pari satkua hintaa. Monessa ovat mukana olleet, alkaa huomata että paras pito on leuoista hävinnyt, mutta vielä niillä lähti Classicin vesipumpun katkenneet pultinjämät taistelematta irti...

Ostin kyllä jo uudetkin, kun oli joku tarjous IKH:ssa. Vanhat on kyllä edelleen käytössä, tänään viimeksi niitäkin käyttänyt. Silloin aikanaan töihin semmoiset ostivat, hämmästytti miten hyvät oli, ja siksi itsellekin piti hankkia. Ja on jokunen kaverikin hämmästynyt, yksikin kommentoi että "eihän tuommosia olekaan, siis siirtoleukapihtejä millä voi jotain tehdäkin, ja noilla hommat sujuu"...
Range Rover Classic -76 "ikuinen kakkoskäyttöautoprojekti"
Range Rover P38 -95 "pikkuprojekti"
Sekä puolenkymmentä Sitikkaa

User avatar
AVRO
Posts: 1368
Joined: 07 Jan 2008, 08:21

Re: Range P38A HEVAC puhaltimen vaihto/korjaus

Post by AVRO » 18 Feb 2020, 10:08

Omiin hommiin kelpuutan kahdet papukaijat, eli siirtoleukapihdit. Knipex ja Stahlwille, Teräsvilleissä on pitävä lukitus kyllä mutta paljon karkeampi porrastus ja niissä kahvan muotoilu on sellainen ettei saa ollenkaan niin hyvin voimaa siirrettyä työstettävään kappaleeseen. Lukitus on sellainen koukkumalli ja nivelessä on jousi joka pitää lukituksen paikoillaan. Näillä kuitenkin tekeekin jotain, eikä tarvi pelätä että siirtomekanismi laukeaa keskenkaiken ja jättää sormet väliin.
Tohon pakkiin pitäis kans ostaa ne K pihdit, on vaan tällä hetkellä vähän lomalla toi pakki niin ei kehtaa investoida ja kun en halua ostaa sinne paljoa kamaa joita tekisi mieli käyttää autohommissa etteivät pilaannu/häviä.

Sellaiset urasta-uraan siirrettävät, tai "avaimenreikä" siirtomekanismin omaavat ei ole mistään kotoisin. Yleensä ihan sohlot ja näillä teloo helposti sormensa. Töissä on eräässä pakissa Snap-On siirtoleukapihdoit joille ei oikeasti ole löytynyt oikein mitään käyttöä, urasäätö ja niin lyhyet leuat että ei saa mistään kiinni... ja sitä on ihmetelty että mitä näillä oikeasti tekee jos avaa säädön isoksi?? Olisko leukaväli ~10cm, ja kun leuat on tosi lyhyet niin mistään ei saa kiinni, saati sitten väännettyä. :lol:
P38A -97,4,x bi-fuel
RRC 3,9SE -90
S-Type 3.0 Sport, -01, RHD
P38A -95 raato
Rover 3500S efi -73
Jaguar XJ-S V12 series II -89
Clean car/Sick mind. Topicin kaappaaja #1

Post Reply

Return to “Range Rover - P-38 - 1994 - 2002”